Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
  • 452 Följare
  • 733 243 Visningar
  • Projektet avslutat 24 februari 2020
henke_99 Offroad Racing
23 november 2014 · 3 122 Inlägg

Jag har sett en totalrasad od, fast den plågades å andra sidan av en toktrimmad b30...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Stefan-L
24 november 2014 · 5 Inlägg

Vridmomentet genom en overdrive överförs av en konisk koppling oavsett överväxeln är inkopplad eller inte. Jag tror inte att en OD av D-typ klarar B36:ans vridmoment, det är ju ungefär dubbelt så stort som för en B18 där växellådan ursprungligen satt. Volvo vågande ju inte ens använda M41D till B20 utan gick över till M41J.

För många år sedan testade en kompis en M41D på en trimmad B20 (2,2 l, dubbla Webrar, osv.) och den slirade vid gaspådrag. Jag tog över växellådan till min bil med en mer standardbetonad B20 (D-kam och Weber 36) och det klarade den.

OD av J-typ användes ju tillsammans med B30 och OD av J/P-typ till turboladdade B21/B23/B230 så den klarar ju mer vrid.

Jag tror dock inte att det bara går att montera en J-typ OD på en M41 som haft en D-typ: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=899786

super-mario tidsoptimist-javisst!
25 november 2014 · 274 Inlägg

Men en hederlig m46:a då? dom borde väl tåla lite mer iaf.

Peugeot 508 sw "miljöbiln" (2012)
Peugeot 605 SLDT "assmover" (1995)
Peugeot 505 TD "506 an" (1980)
stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

greasemonkey2 skrev:
Såg den här http://www.blocket.se/malmo/Volvo_M41_V … amp;last=1  lite dyr kanske..

Tyvärr såld sad
Och ytterligare en som inte orkar ta bort sin blocket annons hmm

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

vEight skrev:
Tror du att det blir ett problem då? Du lär ju inte göra fullgasaccelerationer med ODn inkopplad. Den petar du ju i när du väl kommit upp i hastighet för att reducera varvtalet.

Som du skriver så kommer jag nog att köra ganska lugnt smile men osäker på OD'n konstruktion hmm

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-)
dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?

Kollade och M41'ans utgående axel är 22mm och har 8 splines
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-491ae7645fe2c5e3450fb945d90470d7.jpg

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

Amazon_142_Duett skrev:
Tycker du ska köra med m41 lådan, Du kommer inte ju inte precis trampa plattan i mattan när du har OD igång, Ända gången jag har sett en m41 gått sönder är när planetväxeln inte hade olja. roll

Man kan ju alltid prova smile och kärring slira på kopplingen för att spara på OD'n big_smilewink

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

Stefan-L skrev:
Vridmomentet genom en overdrive överförs av en konisk koppling oavsett överväxeln är inkopplad eller inte. Jag tror inte att en OD av D-typ klarar B36:ans vridmoment, det är ju ungefär dubbelt så stort som för en B18 där växellådan ursprungligen satt. Volvo vågande ju inte ens använda M41D till B20 utan gick över till M41J.

För många år sedan testade en kompis en M41D på en trimmad B20 (2,2 l, dubbla Webrar, osv.) och den slirade vid gaspådrag. Jag tog över växellådan till min bil med en mer standardbetonad B20 (D-kam och Weber 36) och det klarade den.

OD av J-typ användes ju tillsammans med B30 och OD av J/P-typ till turboladdade B21/B23/B230 så den klarar ju mer vrid.

Jag tror dock inte att det bara går att montera en J-typ OD på en M41 som haft en D-typ: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=899786

Ok, låter inte som en konstruktion som klarar massvis med vrid hmm
Misstänkte att axlarna skulle va olika sad

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

super-mario skrev:
Men en hederlig m46:a då? dom borde väl tåla lite mer iaf.

Ja den hade klarat det, men vill ha långa spaken och sen har jag M40/M41 kopplingskåpa hopsvetsad med B36'an hmm  så har liksom "målat in mig i ett hörn"

stingray-ragge
26 november 2014 · 1 512 Inlägg

En liten funderingar hmm
Skulle man kunna ta huvudaxeln från en M46 och få den att passa i M41'an??
Så att man får rätt storlek och splines till OD'n hmm
Har nämligen en fabriks ny OD typ-P liggandes

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d432ce5067b6c856723f73fec3c06d7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3cf5399afc0860a5c4661c1dac5b4d69.jpg

Typ-P är kraftigare än typ-J (sitter i turbo bilarna) och hade varit kul om man lyckades para ihop den med M41'an smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 november 2014 · 6 479 Inlägg

stingray-ragge skrev:

farbrorbozze skrev:
Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-)
dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?

Kollade och M41'ans utgående axel är 22mm och har 8 splines
http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-491ae7645fe2c5e3450fb945d90470d7.jpg

Ska kika i skrothögen nu på förmiddan.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 november 2014 · 6 479 Inlägg
Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
greasemonkey2
26 november 2014 · 81 Inlägg

Är det inte lika bra att satsa på m46 istället ? bygga ny kopplingskåpa och bygga om till lång spak...

The Devil is in the details...
vEight Baronen
26 november 2014 · 1 434 Inlägg

Om du behöver ändra splines o dylikt så har vi en skitbra firma i örebro som sysslar med sånt. Enligt mina erfarenheter har dom gjort bra jobb till bra priser.

Elbilar kan dra åt helvete.
stingray-ragge
27 november 2014 · 1 512 Inlägg

farbrorbozze skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=44948&image=2319985

Har nog en strut till M46 med.

Får man be om en tjänst? smile Kolla vad du har för diameter på axeln i M46 lådan, M41'ans va ca 22,3mm i diameter

stingray-ragge
27 november 2014 · 1 512 Inlägg

greasemonkey2 skrev:
Är det inte lika bra att satsa på m46 istället ? bygga ny kopplingskåpa och bygga om till lång spak...

Hade klart varit det enklaste från början hmm
Men nu är man ju envis så det ska gå med M41 wink

stingray-ragge
27 november 2014 · 1 512 Inlägg

vEight skrev:
Om du behöver ändra splines o dylikt så har vi en skitbra firma i örebro som sysslar med sånt. Enligt mina erfarenheter har dom gjort bra jobb till bra priser.

Tack för tipset smile
Får se hur det blir smile

stingray-ragge
27 november 2014 · 1 512 Inlägg

Vilken typ av överväxel det än blir D,J eller P så är det samma mått från struten till kardanfästet och då blir det lite tajt mot ram x-et hmm
Så har fått kapa och boxa ramen lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-291d34df0aa51f8996a1383c15baebaf.jpg
Tajt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-330bd0931f14d2fb3e85e557649a2f25.jpg
Fått bockat lite 3mm plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c033d82f79a85cc3bde6c95beec6a5e3.jpg
Satte plåtarna utanför ram x-et

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-4805d85aa24097fb641650e73dc44ec9.jpg
Dit svetsade

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-fe40a4807e7b26a2ac27151e7b51d001.jpg
Kapat ur en del av x-et

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-fcc33de9c4cb8d7c70bdf438d6831b89.jpg
Kapat till ett lock också i 3mm plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b4685279b107481f1485f4295169c8e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-a629d27ce8cab0f3718ce395c62d8101.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-32ceebcdb33c406223074c4db54d311b.jpg
Sådär någonting, nu är där plats för ett kardan X smile

lada2104
27 november 2014 · 144 Inlägg

på sävarturbo är de ju en som monterad en od på en m47 låda, så borde ju gå montera od på en vanlig m40 å smile

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
27 november 2014 · 6 479 Inlägg

Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang