2410
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 485 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 november 2014
#721
Jag har sett en totalrasad od, fast den plågades å andra sidan av en toktrimmad b30...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 Inlägg
24 november 2014
#722
Vridmomentet genom en overdrive överförs av en konisk koppling oavsett överväxeln är inkopplad eller inte. Jag tror inte att en OD av D-typ klarar B36:ans vridmoment, det är ju ungefär dubbelt så stort som för en B18 där växellådan ursprungligen satt. Volvo vågande ju inte ens använda M41D till B20 utan gick över till M41J.

För många år sedan testade en kompis en M41D på en trimmad B20 (2,2 l, dubbla Webrar, osv.) och den slirade vid gaspådrag. Jag tog över växellådan till min bil med en mer standardbetonad B20 (D-kam och Weber 36) och det klarade den.

OD av J-typ användes ju tillsammans med B30 och OD av J/P-typ till turboladdade B21/B23/B230 så den klarar ju mer vrid.

Jag tror dock inte att det bara går att montera en J-typ OD på en M41 som haft en D-typ: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=899786

tidsoptimist-javisst!
274 Inlägg
25 november 2014
#723
Men en hederlig m46:a då? dom borde väl tåla lite mer iaf.


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#724
greasemonkey2 skrev:
Såg den här http://www.blocket.se/malmo/Volvo_M41_V … amp;last=1  lite dyr kanske..

Tyvärr såld sad
Och ytterligare en som inte orkar ta bort sin blocket annons hmm


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#725
vEight skrev:
Tror du att det blir ett problem då? Du lär ju inte göra fullgasaccelerationer med ODn inkopplad. Den petar du ju i när du väl kommit upp i hastighet för att reducera varvtalet.

Som du skriver så kommer jag nog att köra ganska lugnt smile men osäker på OD'n konstruktion hmm


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#726
farbrorbozze skrev:
Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-)
dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?

Kollade och M41'ans utgående axel är 22mm och har 8 splines
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-491ae7645fe2c5e3450fb945d90470d7.jpg


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#727
Amazon_142_Duett skrev:
Tycker du ska köra med m41 lådan, Du kommer inte ju inte precis trampa plattan i mattan när du har OD igång, Ända gången jag har sett en m41 gått sönder är när planetväxeln inte hade olja. roll

Man kan ju alltid prova smile och kärring slira på kopplingen för att spara på OD'n big_smilewink


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#728
Stefan-L skrev:
Vridmomentet genom en overdrive överförs av en konisk koppling oavsett överväxeln är inkopplad eller inte. Jag tror inte att en OD av D-typ klarar B36:ans vridmoment, det är ju ungefär dubbelt så stort som för en B18 där växellådan ursprungligen satt. Volvo vågande ju inte ens använda M41D till B20 utan gick över till M41J.

För många år sedan testade en kompis en M41D på en trimmad B20 (2,2 l, dubbla Webrar, osv.) och den slirade vid gaspådrag. Jag tog över växellådan till min bil med en mer standardbetonad B20 (D-kam och Weber 36) och det klarade den.

OD av J-typ användes ju tillsammans med B30 och OD av J/P-typ till turboladdade B21/B23/B230 så den klarar ju mer vrid.

Jag tror dock inte att det bara går att montera en J-typ OD på en M41 som haft en D-typ: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=899786

Ok, låter inte som en konstruktion som klarar massvis med vrid hmm
Misstänkte att axlarna skulle va olika sad


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#729
super-mario skrev:
Men en hederlig m46:a då? dom borde väl tåla lite mer iaf.

Ja den hade klarat det, men vill ha långa spaken och sen har jag M40/M41 kopplingskåpa hopsvetsad med B36'an hmm  så har liksom "målat in mig i ett hörn"


1 516 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#730
En liten funderingar hmm
Skulle man kunna ta huvudaxeln från en M46 och få den att passa i M41'an??
Så att man får rätt storlek och splines till OD'n hmm
Har nämligen en fabriks ny OD typ-P liggandes

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d432ce5067b6c856723f73fec3c06d7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3cf5399afc0860a5c4661c1dac5b4d69.jpg

Typ-P är kraftigare än typ-J (sitter i turbo bilarna) och hade varit kul om man lyckades para ihop den med M41'an smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
26 november 2014
#731
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-)
dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?

Kollade och M41'ans utgående axel är 22mm och har 8 splines
http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-491ae7645fe2c5e3450fb945d90470d7.jpg

Ska kika i skrothögen nu på förmiddan.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

81 Inlägg
26 november 2014
#733
Är det inte lika bra att satsa på m46 istället ? bygga ny kopplingskåpa och bygga om till lång spak...

The Devil is in the details...

Baronen
1 434 Inlägg
26 november 2014
#734
Om du behöver ändra splines o dylikt så har vi en skitbra firma i örebro som sysslar med sånt. Enligt mina erfarenheter har dom gjort bra jobb till bra priser.

Elbilar kan dra åt helvete.

1 516 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#735
farbrorbozze skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=44948&image=2319985

Har nog en strut till M46 med.

Får man be om en tjänst? smile Kolla vad du har för diameter på axeln i M46 lådan, M41'ans va ca 22,3mm i diameter


1 516 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#736
greasemonkey2 skrev:
Är det inte lika bra att satsa på m46 istället ? bygga ny kopplingskåpa och bygga om till lång spak...

Hade klart varit det enklaste från början hmm
Men nu är man ju envis så det ska gå med M41 wink


1 516 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#737
vEight skrev:
Om du behöver ändra splines o dylikt så har vi en skitbra firma i örebro som sysslar med sånt. Enligt mina erfarenheter har dom gjort bra jobb till bra priser.

Tack för tipset smile
Får se hur det blir smile


1 516 Inlägg
27 november 2014
Trådstartare
#738
Vilken typ av överväxel det än blir D,J eller P så är det samma mått från struten till kardanfästet och då blir det lite tajt mot ram x-et hmm
Så har fått kapa och boxa ramen lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-291d34df0aa51f8996a1383c15baebaf.jpg
Tajt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-330bd0931f14d2fb3e85e557649a2f25.jpg
Fått bockat lite 3mm plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c033d82f79a85cc3bde6c95beec6a5e3.jpg
Satte plåtarna utanför ram x-et

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-4805d85aa24097fb641650e73dc44ec9.jpg
Dit svetsade

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-fe40a4807e7b26a2ac27151e7b51d001.jpg
Kapat ur en del av x-et

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-fcc33de9c4cb8d7c70bdf438d6831b89.jpg
Kapat till ett lock också i 3mm plåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b4685279b107481f1485f4295169c8e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-a629d27ce8cab0f3718ce395c62d8101.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-32ceebcdb33c406223074c4db54d311b.jpg
Sådär någonting, nu är där plats för ett kardan X smile


144 Inlägg
27 november 2014
#739
på sävarturbo är de ju en som monterad en od på en m47 låda, så borde ju gå montera od på en vanlig m40 å smile

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
27 november 2014
#740
Om inte annat löser sig så sikta på en M41 från tex P1800 / sena 140 -69 & nyare , byt lock till den du har nu & sälj denna. Du kan även få bra betalt bara för locket från P1800 lådan om du köper sån.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök