Sorry för dåligt med uppdateringar! Har haft ett jävla oflyt med bilen.. Dock verkar det ha vänt nu!
Åkte ner för att mappa bilen en andra gång. Hinner nästan komma till Jönköping när det dyker upp en snutbuss framför. Ligger bakom ett tag tills det plötsligt kör upp en civilare bredvid och vinkar in mig till vägkanten. Följer efter bussen in och får visa kortet och blåsa. Därefter svänger en vit skåpbil in på parkeringen och ut hoppar två gubbar med texten "bilinspektör" på ryggen. Jippie tänker jag.. En av gubbarna ber mig öppna motorhuven och står sen och kollar på motorn ett tag. Det han kommer fram till är att IC och dumpventil inte är original och att bilen förmodligen är trimmad och han vill därför provköra bilen. Jag säger direkt NEJ eftersom bilen är ej mappad och absolut inte får gå hårt (sa att den skulle till verkstad eftersom den gick dåligt). Han blev lite butter och sa att jag då fick dyka upp på regbesiktning inom en månad och att allt då ska vara original eller reggas in med bilen.
Har läst på nu i efterhand och då hittat att om bilen EJ är helbilsgodkänd så får man bygga om motorn precis hur man vill så länge man inte avviker från uppgifterna i registreringsbeviset. Med andra ord så är min bil 100% laglig bara jag kan sänka effekten tll 250hk vid besiktningen (typ bara sänka varvstoppet). FRUKTANSVÄRT INKOMPETENT AV POLISEN ATT INTE HA KOLL PÅ DETTA!! Eller har jag missuppfattat detta?
Åker iaf sedan vidare mot Natte som spände upp den i bänken och började mappa. Den här gången märkte han ganska fort att den misstände.. Så förmodligen mina tändspolar som inte pallade trycket.. Bara åka hem och beställa nya.. Märkte dessutom under mappningen att den läckte lite olja så lyfta upp bilen och kikade vart det kom från. Upptäckte då att packningen kring tråget börjat lösa upp sig! Blev rekommenderad en gul flytande packningen på mekonomen som jag nu i efterhand har läst på enbart ska användas tillsammans med vanlig packning. Så det var bara att lyfta motorn och täta om..
Fick sedan ett paket på posten med nya tändspolar. Köpte ett set med VAG från Maxxtuning. Monterade dessa och begav mig sedan ner till Maxxtuning igen. Och tredje gången gillt lirade allt! Såhär slutade sista pullet:
553 hk/616 Nm i motorn! Laddtryck 1,8 bar. Det blir på hjulen 477 hk/542 Nm.
Är grymt nöjd med resultatet!
Senast redigerat av Japs-Jens (11 maj 2013)
RB25DET, probably the best motorsound in the world!