Japs-Jens Nissan Skyline R33 GTS-T, 500 hk till Elmia 2013!

Syftet med projektet är att snygga till Skylinen under sommaren och sen gå lös på motorn under vintern. Målet är 500 hk till Elmia 2013!!
  • 54 Följare
  • 86 986 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2013
Japs-Jens
2 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Brains skrev:
Du kommer inte bli missnöjd! Kör själv med det och det är riktigt enkelt big_smile

Underbart! Kan väl vara marknadens bästa sprut?

Senast redigerat av Japs-Jens (2 mars 2013)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Janneutanb
2 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Japs-Jens skrev:

Brains skrev:
Du kommer inte bli missnöjd! Kör själv med det och det är riktigt enkelt big_smile

Underbart! Kan väl vara marknadens bästa sprut?

Låter det vara osagt men jag är riktigt nöjd iaf! Jag använder/kommer använda en hel drös med in- och utgångar för att styra och läsa av alla möjliga saker.
Kommer bli kul att få se hur allt fungerar under mappningen smile

Japs-Jens
3 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Har förberett bilen för inkoppling av MaxxEcun nästa helg. Eftersom lmm inte längre behövs så har jag dragit ett 4" flexrör från inloppet på turbon direkt till luftfiltret. Blev jävligt bra! Dock är risken rätt stor att besiktningsmannens blick fastnar på det.. Funderar på att vira det i någon svart värmetålig tejp för att få det mer diskret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-27b9e98e1ce85e82c38bce1f5a22870d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-a255bba4ec09b364f1b1b8d91ff10d06.jpg

Här är flexröret från fronten till luftfiltret. Ska bara balta på någon svart färg på limmet. Lär kyla bra! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-1ff939e65b02ad317bac0f9299b6f098.jpg

Ser väl ganska original ut fortfarande?

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-30b5dd2cf836f69b2f8db8cfd5fc88b4.jpg

Nästa helg blir det inkoppling av MaxxECU och uppstart på nytt!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Emiiilz
3 mars 2013 · 908 Inlägg

Svarta silikon slangar o svarta tryckrör så blir de tom ännu mera diskret big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Japs-Jens
3 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Emiiilz skrev:
Svarta silikon slangar o svarta tryckrör så blir de tom ännu mera diskret big_smile

Ja nu i efterhand skulle man kört på svarta tryckslangar smile Svarta tryckrör har jag inte funderat på. Känns dock lite tråkigt att ta bort kromet.. Men du har helt rätt. Skulle se riktigt tråkigt ut då! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
3 mars 2013 · 922 Inlägg

Ärcdet ett alu flex rör till filtret ?
Rekomenderar byta till  riktigt alu rör hört många som haft problem med tunna alu flex rör

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
3 mars 2013 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Ärcdet ett alu flex rör till filtret ?
Rekomenderar byta till  riktigt alu rör hört många som haft problem med tunna alu flex rör

Varför?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
4 mars 2013 · 922 Inlägg

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Ärcdet ett alu flex rör till filtret ?
Rekomenderar byta till  riktigt alu rör hört många som haft problem med tunna alu flex rör

Varför?

Nu vet ja inte hör tjockt gods du har i ditt


vibrationer
Sen skall det klara av tuff värme
Bra jävla sugande av turbon

Tästa tex  ta av filtret 
O täp för röret med handen när bilen står på tomgång
Så kan du tänka dig hur det blir när du laddar på

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
4 mars 2013 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Ärcdet ett alu flex rör till filtret ?
Rekomenderar byta till  riktigt alu rör hört många som haft problem med tunna alu flex rör

Varför?

Nu vet ja inte hör tjockt gods du har i ditt


vibrationer
Sen skall det klara av tuff värme
Bra jävla sugande av turbon

Tästa tex  ta av filtret 
O täp för röret med handen när bilen står på tomgång
Så kan du tänka dig hur det blir när du laddar på

Om man drar ut flexröret så blir det ju väldigt fladdrigt. Men mitt är fortfarande ihoptryckt och känns väldigt styvt. Har svårt att tro att det sugs ihop. Sånt jättetryckfall är det ju inte över luftfiltret.
Däremot värmen kan bli tuff från turbon. Tror jag ska sätta en muff mellan turbo och flexrör just för att minska värmespridningen till flexröret från turbon. Vibrationer ser jag inga problem med?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
17 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Hann tyvärr inte få något paket innan helgen pga att posten skickade paketet fel..Men men, nästa helg blir det mek iaf!

Lite ändrade planer nu. Fick ett samtal från Maxxtuning som erbjöd sig att öppna upp portarna till gamla bänken och mappa bilen på skärtorsdagen. Så den 28 Mars bär det av till Maxxtuning! Med andra ord bara 11 dagar kvar tills bilen är färdig för sommaren 2013! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
17 mars 2013 · 922 Inlägg

Hoppas allt lirar riktigt i bänken mums

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Mickius
28 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Vad blev effekten då? big_smile

ThomasNyqvist
28 mars 2013 · 922 Inlägg

Hur gick det hos. Natha ?
Något musigt reaultat i bänken ?

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Woojen
28 mars 2013 · 1 101 Inlägg

Ja nu vill vi se fina papper wink

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Japs-Jens
29 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Blev ingen mappning igår.. Vi spände upp den i rullarna men Natha kände ganska fort att den va trött. Så vi kikade om den gick på alla och upptäckte då att den inte gick på femman. Felsökte sen hela dagen men hittade inget fel. Gnista fanns och den kom rätt, soppa fanns, komp fanns, luft kom in och luft kom ut.. Allt fanns för att en gasexplosion skulle ske. Men ICKE.. Så det var bara att bege sig hem igen..

Kände på mig att det var något knas med spridaren så idag bytte jag spridare. Plockade ur den gamla och såg då att oringen längst ner gått sönder på flera ställen samt att spridaren suttit snett eftersom det var någon plastremsa mellan. Monterade ny spridare och provstartade och bilen gick som en klocka! Surt som satan men skönt att det inte var något värre. Upptäckte även ett litet avgasläckage som ska fixas. Sprutet visade även felkod på CASen så blir att skaffa en ny sån. Någon som har till salu?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Mickius
29 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Skönt att problemet löste sig så jakten på 500 kan börja smile

Janneutanb
29 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Har också fått felkod på CASen efter att ha monterat maxxecu.
Beställde en ny ifrån rawbrokerage. Kostade 1600kr med frakt om jag minns korrekt!

Japs-Jens
31 mars 2013 · 1 503 Inlägg

Ja men fy fan vilket skitfel.. Japp blir nog att beställa en ny därifrån. Tack för tipset! smile

Märkte även att jag hade ett avgasläckage på vägen till mappningen. Efterdrog alla bultar men läckaget var kvar. Så rev bort grenröret igår och upptäckte då detta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-9fa56cfdba8ef2a29d89d44b6ad62e84.jpg

Personen som svetsat grenröret har missat en svets på fyrans rör!! Lös med fick lampa och man kunde se rakt igenom.. Har iaf fått grenröret svetsat och monterade tillbaka det igår. Startade upp och läckaget var borta smile

Så nu väntar jag bara på en ny mappningstid. CAS kan jag låna av polaren ifall den inte hinner komma.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Nomenia ÖstersundsGatbilar
31 mars 2013 · 1 570 Inlägg

oj.. ja de kan man säga missad svets

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
Japs-Jens
11 maj 2013 · 1 503 Inlägg

Sorry för dåligt med uppdateringar! Har haft ett jävla oflyt med bilen.. Dock verkar det ha vänt nu!

Åkte ner för att mappa bilen en andra gång. Hinner nästan komma till Jönköping när det dyker upp en snutbuss framför. Ligger bakom ett tag tills det plötsligt kör upp en civilare bredvid och vinkar in mig till vägkanten. Följer efter bussen in och får visa kortet och blåsa. Därefter svänger en vit skåpbil in på parkeringen och ut hoppar två gubbar med texten "bilinspektör" på ryggen. Jippie tänker jag.. En av gubbarna ber mig öppna motorhuven och står sen och kollar på motorn ett tag. Det han kommer fram till är att IC och dumpventil inte är original och att bilen förmodligen är trimmad och han vill därför provköra bilen. Jag säger direkt NEJ eftersom bilen är ej mappad och absolut inte får gå hårt (sa att den skulle till verkstad eftersom den gick dåligt). Han blev lite butter och sa att jag då fick dyka upp på regbesiktning inom en månad och att allt då ska vara original eller reggas in med bilen.

Har läst på nu i efterhand och då hittat att om bilen EJ är helbilsgodkänd så får man bygga om motorn precis hur man vill så länge man inte avviker från uppgifterna i registreringsbeviset. Med andra ord så är min bil 100% laglig bara jag kan sänka effekten tll 250hk vid besiktningen (typ bara sänka varvstoppet). FRUKTANSVÄRT INKOMPETENT AV POLISEN ATT INTE HA KOLL PÅ DETTA!! Eller har jag missuppfattat detta?

Åker iaf sedan vidare mot Natte som spände upp den i bänken och började mappa. Den här gången märkte han ganska fort att den misstände.. Så förmodligen mina tändspolar som inte pallade trycket.. Bara åka hem och beställa nya.. Märkte dessutom under mappningen att den läckte lite olja så lyfta upp bilen och kikade vart det kom från. Upptäckte då att packningen kring tråget börjat lösa upp sig! Blev rekommenderad en gul flytande packningen på mekonomen som jag nu i efterhand har läst på enbart ska användas tillsammans med vanlig packning. Så det var bara att lyfta motorn och täta om..

Fick sedan ett paket på posten med nya tändspolar. Köpte ett set med VAG från Maxxtuning. Monterade dessa och begav mig sedan ner till Maxxtuning igen. Och tredje gången gillt lirade allt! Såhär slutade sista pullet:

https://www1.garaget.org/archive/17/16271/257470/257470-3108535.jpg

553 hk/616 Nm i motorn! Laddtryck 1,8 bar. Det blir på hjulen 477 hk/542 Nm.

Är grymt nöjd med resultatet!

Senast redigerat av Japs-Jens (11 maj 2013)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang