Volvo 740 överväxelproblem

macon
23 april 2012 · 14 Inlägg

Hej har lite problem med överväxeln på min volvo 740 GLE -88. Vet att det finns många trådar om just detta problem men jag har inte hittat någon tråd som besvarar mitt prolem och hoppades på att någon haft samma problem som kan hjälp mig 

När jag köpte bilen fanns det inget relä till överväxeln utan det fixade jag på skroten och nu tänds lampan och överväxeln hoppar i, problemet är det att jag måste sitta och hålla i knappen och om jag släpper så hoppar den ur... Trodde först att det var något fel i knappen så att den inte fastnade men blir osäker på detta. Det går oxå att lägga i överväxeln utan att ha 4 i?! Om jag står stilla på neutralen och trycker på knappen så hör jag att det klickar till och lampan tänds. Kan de två ha något med varandra att göra? Eller är det någon som vet vad felet beror på, kan det vara knappen det är fel på som gör att den hoppar ur?

Mvh

Didde_man
23 april 2012 · 104 Inlägg

Borde väl vara reläet som inte fastnar eller ?  Att den funkar på alla växlar tyder väl på att det är nå felkopplat hade likadant på min 242!

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
23 april 2012 · 919 Inlägg

automatrelä?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Didde_man
23 april 2012 · 104 Inlägg

Kan ju bero på låg oljenivå oxå kom jag på då ligger den inte kvar

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
macon
23 april 2012 · 14 Inlägg

Didde_man skrev:
Kan ju bero på låg oljenivå oxå kom jag på då ligger den inte kvar

Du menar oljenivån i växellådan?smile

Relät plockade jag faktiskt ifrån skroten och det satt i en bil med manuell låda, så förmodligen inget automat relä. Vad gjorde du på din 242 för att åtgärda felet?

Didde_man
23 april 2012 · 104 Inlägg

macon skrev:

Didde_man skrev:
Kan ju bero på låg oljenivå oxå kom jag på då ligger den inte kvar

Du menar oljenivån i växellådan?smile

Relät plockade jag faktiskt ifrån skroten och det satt i en bil med manuell låda, så förmodligen inget automat relä. Vad gjorde du på din 242 för att åtgärda felet?

Vet inte vad andra killen menar med automatrelä faktiskt. Om lampan lyser är det inget fel på knappen utan knappen skickar signal till reläet som sedan skickar signal till lampan och solenoden att slå till överväxeln du borde testa tömma lådan på olja och skruva bort det trekantiga locket som sitter under överväxeldelen. under det sitter ett filter som du kan blåsa rent sedan fylla i ny fin olja nivån är viktig annars släpper den tebax överväxeln. Så är det inte fel på reläet så kan det vara dålig/för lite olja i växellådan


du kör med automatlådsolja ATE typ F eller G 2.3 liter med överväxeln

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
Anderholm
23 april 2012 · 613 Inlägg

kan vara att oljan "bränt" också tappa ur oljan sen kan du lukta på den så fattar du vad jag menar i med ny olja testa igen

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
macon
24 april 2012 · 14 Inlägg

Okej, jag får prova att göra det! Sitter det någon oljesticka på lådan eller någon form utav nivåkontroll?

Didde_man
24 april 2012 · 104 Inlägg

macon skrev:
Okej, jag får prova att göra det! Sitter det någon oljesticka på lådan eller någon form utav nivåkontroll?

Har för mig att det är nivåplugg och påfyllning i samma men du ser ju liter antalet i tidigare inlägg annars

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
Pim_Pim
24 april 2012 ·

Bara fylla på till det rinner över, så mycket olja ska du ha. wink

macon
24 april 2012 · 14 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Bara fylla på till det rinner över, så mycket olja ska du ha. wink

Ska jag verkligen fylla på så den blir smockfull? Kan man inte få för mycket olja?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2012 · 13 754 Inlägg

fast slocknar lampan så är det ej lådan som är problemet

utan något elfel
att den går i på alla växlar beror på att någon kopplat förbi givaren som känner att 4:ans växel är i

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
macon
24 april 2012 · 14 Inlägg

Growe skrev:
fast slocknar lampan så är det ej lådan som är problemet

utan något elfel
att den går i på alla växlar beror på att någon kopplat förbi givaren som känner att 4:ans växel är i

Okej, egentligen spelar det mig ingen roll om den går att lägga i på alla växlar.. Det jag vill lösa är däremot problemet som gör att den hoppar ur om man inte håller in knappen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2012 · 13 754 Inlägg

macon skrev:

Growe skrev:
fast slocknar lampan så är det ej lådan som är problemet

utan något elfel
att den går i på alla växlar beror på att någon kopplat förbi givaren som känner att 4:ans växel är i

Okej, egentligen spelar det mig ingen roll om den går att lägga i på alla växlar.. Det jag vill lösa är däremot problemet som gör att den hoppar ur om man inte håller in knappen.

men stämmer det att lampan slocknar när du släpper knappen?
för isånt fall skulle jag testa ett annat relä
till att börja med

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
macon
24 april 2012 · 14 Inlägg

Ja när jag trycker ner knappen hör jag hur relät knäpper till och lampan tänds, man kan också höra att det klickar i växellådan under bilen. När jag släpper knappen så slocknar lampan och den hoppar ur...

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
24 april 2012 · 919 Inlägg

defekt knapp kan vara fallet också, testa att koppla den till en vanlig strömbrytare?smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
macon
24 april 2012 · 14 Inlägg

Dixieman skrev:
defekt knapp kan vara fallet också, testa att koppla den till en vanlig strömbrytare?smile

Tanken har slagit mig så jag provade att koppla in en annan knapp jag hittade på skroten men de blir samma sak... Knappen ska ju endå inte fastna nere utan det måste hy relät sköta om.

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
24 april 2012 · 919 Inlägg

macon skrev:

Dixieman skrev:
defekt knapp kan vara fallet också, testa att koppla den till en vanlig strömbrytare?smile

Tanken har slagit mig så jag provade att koppla in en annan knapp jag hittade på skroten men de blir samma sak... Knappen ska ju endå inte fastna nere utan det måste hy relät sköta om.

sant, men man måste ju ändå utesluta alla möjliga felkällor då du sa att du bytt reläet.. Kan ju va halvdef. OD..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Didde_man
24 april 2012 · 104 Inlägg

Dixieman skrev:
defekt knapp kan vara fallet också, testa att koppla den till en vanlig strömbrytare?smile

Om knappen är trasig skulle det aldrig slå till... Så den är okej. Mest troligt reläet eller oljan

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
24 april 2012 · 919 Inlägg

Didde_man skrev:

Dixieman skrev:
defekt knapp kan vara fallet också, testa att koppla den till en vanlig strömbrytare?smile

Om knappen är trasig skulle det aldrig slå till... Så den är okej. Mest troligt reläet eller oljan

Kan väl mycket väl vara knappen som glappar? tr ner och den ger ström, släpp och den slutar liksom tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang