Vilka bilar ser ni mest av vid väg kanten?

arenwik
27 april 2012 ·

Growe skrev:
saab utan tvekan..då snackar vi nyare bilar

att gamla bilar går sönder är knappast konstigt men när man ser 4-5st saab 9-5 01-03 så är det illa

men en och annan 80talare är inte direkt konstigt att man ser

brukar tuta och göra tummen upp åt alla saab ägare som står efter vägen..dom ser inte så glada ut då smile

+1

Det borde byggas speciella vägkanter för dessa 9-5;or... Speciellt på sommaren då folk tror att dom kan dra runt en stor husvagn med dessa bilar tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2012 · 13 744 Inlägg

arenwik skrev:

Growe skrev:
saab utan tvekan..då snackar vi nyare bilar

att gamla bilar går sönder är knappast konstigt men när man ser 4-5st saab 9-5 01-03 så är det illa

men en och annan 80talare är inte direkt konstigt att man ser

brukar tuta och göra tummen upp åt alla saab ägare som står efter vägen..dom ser inte så glada ut då smile

+1

Det borde byggas speciella vägkanter för dessa 9-5;or... Speciellt på sommaren då folk tror att dom kan dra runt en stor husvagn med dessa bilar tongue

mm ingen höjdare direkt..
roligast är alla saabar som är tillsalu nybytta aggregat..stackars ägare som köper bilarna för när agget går sönder så är motoraset runt hörnet om dom inte rivit ner tråget

fast det har minskat något på senare tid
eller så är man van..
inte sällan det står ett par styckna hos polarn med motoras
en kille som är RIKTIGT duktig på dessa bilar
han byter motorer i snabbhet som vissa byter stift på dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ljepone * Studerande *
27 april 2012 · 563 Inlägg

Hittils enbart 2 stycken.. Vettefan vad de vart för märken (några udda).. Orkar inte heller bry mig.

Darkie dARKiE
27 april 2012 · 5 031 Inlägg

Min 740!

+ nyare bilar antagligen elfel gissar jag ^^

Senast redigerat av Darkie (27 april 2012)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Panzar_Audi
27 april 2012 · 820 Inlägg

En hel del Saab av varierande årsmodeller, dock så jobbar jag i ett synnerligen "Saab-tätt" område, Dalsland, Bohuslän, Trestad osv så det är inte så konstigt tycker jag.

Om man säger
Rquired Allmänt envis
28 april 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tycker inte jag kan peka på något särskilt märke, utan kan istället konstatera att det är ovårdade bilar som står längs vägkanten oavsett. Att Volvo, SAAB, BMW och Mercedes ibland syns ståendes är kanske inte så konstigt med tanke på att de märkena hör till våra vanligaste, samtidigt kan jag inte komma ihåg att jag sett en enda Alfa Romeo ståendes längs vägkanten trots att jag som är entusiastisk för märket kan erkänna att kvalitén inte är i topp i alla lägen på deras modeller.

Men ser man någon ståendes så frågar man om dom behöver hjälp anser jag, och då är min uppfattning att man i princip alltid stöter på exemplar med okunniga ägare där den enda som sköts är oljebyten. Risiga och rostiga i lacken, motorn dold under ett lager av smuts och det mekaniska man ser är i tveksamt skick (Slitna bromsar, en bakände som hänger tydligt på grund av slitna dämpare eller defekt nivåreglering och liknande). Bruksbilar som besöker verkstaden först när dom går sönder och sällan i förebyggande syfte helt enkelt.

BMW, ett märke jag har lite erfarenhet av, är ett utmärkt exempel på när rena skitfel orsakar ett driftstopp. Man ser dom vid vägkanten ibland och just på grund av ovanstående har jag vad jag kommer ihåg alltid stannat och erbjudit mig att hjälpa till, och i princip alltid är orsaken att dom "kokar" det vill säga temperaturen svajar.

Och i 99% av dem fallen kan problemen härledas till två enkla orsaker, antingen är Viscofläkten utsliten eller så är där luft i kylsystemet vilket oftast kan härledas till en spricka i vanligast termostathuset eller ibland även expansionskärlet. Delar som bytas för några hundralappar, pengar jag uppfattar att dom flesta mer än gärna lagt ut för att slippa oron och stressen i att bli ståendes om dom bara vetat om det i förväg. 

Liknande exempel går att dra för alla bilmärken, det är okunskap och ovilja att lära sig som tar död på moderna bilar det finns egentligen väldigt få dåliga modeller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
discokapten Kapten på disco!
28 april 2012 · 1 729 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tycker inte jag kan peka på något särskilt märke, utan kan istället konstatera att det är ovårdade bilar som står längs vägkanten oavsett. Att Volvo, SAAB, BMW och Mercedes ibland syns ståendes är kanske inte så konstigt med tanke på att de märkena hör till våra vanligaste, samtidigt kan jag inte komma ihåg att jag sett en enda Alfa Romeo ståendes längs vägkanten trots att jag som är entusiastisk för märket kan erkänna att kvalitén inte är i topp i alla lägen på deras modeller.

Men ser man någon ståendes så frågar man om dom behöver hjälp anser jag, och då är min uppfattning att man i princip alltid stöter på exemplar med okunniga ägare där den enda som sköts är oljebyten. Risiga och rostiga i lacken, motorn dold under ett lager av smuts och det mekaniska man ser är i tveksamt skick (Slitna bromsar, en bakände som hänger tydligt på grund av slitna dämpare eller defekt nivåreglering och liknande). Bruksbilar som besöker verkstaden först när dom går sönder och sällan i förebyggande syfte helt enkelt.

BMW, ett märke jag har lite erfarenhet av, är ett utmärkt exempel på när rena skitfel orsakar ett driftstopp. Man ser dom vid vägkanten ibland och just på grund av ovanstående har jag vad jag kommer ihåg alltid stannat och erbjudit mig att hjälpa till, och i princip alltid är orsaken att dom "kokar" det vill säga temperaturen svajar.

Och i 99% av dem fallen kan problemen härledas till två enkla orsaker, antingen är Viscofläkten utsliten eller så är där luft i kylsystemet vilket oftast kan härledas till en spricka i vanligast termostathuset eller ibland även expansionskärlet. Delar som bytas för några hundralappar, pengar jag uppfattar att dom flesta mer än gärna lagt ut för att slippa oron och stressen i att bli ståendes om dom bara vetat om det i förväg. 

Liknande exempel går att dra för alla bilmärken, det är okunskap och ovilja att lära sig som tar död på moderna bilar det finns egentligen väldigt få dåliga modeller.

Eller deras jävla plastimpellrar till vattenpumpen som på bara ett par år vittrar och går sönder. Samt efterspelet till det då det vägras läsas i manualen om hur man luftar kylsystemet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
28 april 2012 · 1 778 Inlägg

caromania skrev:
Många som konstaterar att BMW klappar ihop ofta. En BMW som funkar bra verkar ju vara Rquireds? Annars verkar de flesta käka gräs vid vägkanterna? Jag har nog sett 10-12 BMW det senaste året. Ingen hade varningstriangel dock, fast det kanske säger mer om ägaren än om utrustningen, fast jag börjar undra...

Och min Bmw:) förstår inte hur folk bär sig åt? Jag har kört runt 20,000 mil i olika Bmw sen jag fick körkort.
Och ÄNDA gången jag har blivit ståendes vid vägen var när en kabelsko till soppa pumpen hoppade av på 540n.
Lika så min far, styvfar och mamma, alla har åkt Bmw större delen av livet och aldrig blivit stående vid väg kanten.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
lucather
28 april 2012 · 112 Inlägg

Varannan stående bil jag ser är en Saab.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2012 · 13 744 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

caromania skrev:
Många som konstaterar att BMW klappar ihop ofta. En BMW som funkar bra verkar ju vara Rquireds? Annars verkar de flesta käka gräs vid vägkanterna? Jag har nog sett 10-12 BMW det senaste året. Ingen hade varningstriangel dock, fast det kanske säger mer om ägaren än om utrustningen, fast jag börjar undra...

Och min Bmw:) förstår inte hur folk bär sig åt? Jag har kört runt 20,000 mil i olika Bmw sen jag fick körkort.
Och ÄNDA gången jag har blivit ståendes vid vägen var när en kabelsko till soppa pumpen hoppade av på 540n.
Lika så min far, styvfar och mamma, alla har åkt Bmw större delen av livet och aldrig blivit stående vid väg kanten.

när det gäller dom mesta bilarna är det mer ägarna som avgör än bilmärket
bortsätt från vissa märken

saabar rent allmänt då dom rasar på löpande band
och sen samtliga vag med 1.8t och 1.4i 16v motorn
ofta isamband med servicar dessutom smile
när skiten släpper när man häller i ny fin dyr olja och täpper igen alla oljekanaler så kammar och annat skär smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Masquerade Aldrig nöjd
28 april 2012 · 804 Inlägg

Oftast Saab, Opel eller Hyundai, men Volvo (med 740 i spetsen) är inte direkt ovanligt heller.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
28 april 2012 · 447 Inlägg

Jag kör bärgare åt Assistancekåren i Söderhamns Kommun. Visserligen inte en av Sveriges största kommuner men jag bärgar till nästan 90% bara "nya" bilar. Det är hemskt, hemskt sällan jag hämtar tex en gammal 740 eller liknande.

Ont om hästkrafter är det gott om.
Evildan
28 april 2012 ·

På andra sidan vägkanten mera i skogsbrynet anser jag att det är en överrepresentation av 10-20år gamla BMW "tussilagoedition" vid halt väglag.

Däremot ståendes vid vägkanten är det ett väldigt blandat klientel förutom japsar.
Som det skrevs en bit ovan, dessa vägkantsutsmyckningar är sällan nytvättade eller ger ett välskött intryck vid en snabb anblick.

Korsen
28 april 2012 · 236 Inlägg

octavia skrev:

Korsen skrev:
dom flesta märkena, beror på att när dom fyllde på Preems pumpar råkade dom blanda ihop diesel/bensin, glada bilägare måntro?

va ??

vems fel blir det om bilen skulle stanna då ?
vilken preems pumpar är " blandade "

var på EN mack i min jobbort som dom fyllde på fel drivmedel i fel tank ( pumparna ) och ni kan ju lista ut resten

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
caromania Forummoderator
28 april 2012 · 9 296 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/1001772_xw324o.jpg

Senast redigerat av caromania (28 april 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 april 2012 ·

Korsen skrev:

octavia skrev:

Korsen skrev:
dom flesta märkena, beror på att när dom fyllde på Preems pumpar råkade dom blanda ihop diesel/bensin, glada bilägare måntro?

va ??

vems fel blir det om bilen skulle stanna då ?
vilken preems pumpar är " blandade "

var på EN mack i min jobbort som dom fyllde på fel drivmedel i fel tank ( pumparna ) och ni kan ju lista ut resten

Samtliga dieselbilsägare klarade sig antagligen?
Finns inte en dieselbil som tankas på macken i norrland wink

Evildan
28 april 2012 ·

caromania skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … xw324o.jpg

dessa brukar stå längre ut från vägbanan vintertid, tur den dog innan snön föll.

Korsen
28 april 2012 · 236 Inlägg

Evildan skrev:

Korsen skrev:

octavia skrev:

va ??

vems fel blir det om bilen skulle stanna då ?
vilken preems pumpar är " blandade "

var på EN mack i min jobbort som dom fyllde på fel drivmedel i fel tank ( pumparna ) och ni kan ju lista ut resten

Samtliga dieselbilsägare klarade sig antagligen?
Finns inte en dieselbil som tankas på macken i norrland wink

tjao dom som kör personbilar tankar ju oftast på företaget, men tänk alla utländska lastbilar ? ( är väll 20-30 st som passerar varje dag )

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
namcon
28 april 2012 · 242 Inlägg

Growe skrev:

namcon skrev:

Growe skrev:
saab utan tvekan..då snackar vi nyare bilar

att gamla bilar går sönder är knappast konstigt men när man ser 4-5st saab 9-5 01-03 så är det illa

ursäkta mig men dem "nyare för dig" är ju 10 år gammla så det är inget konstigt om dem går sönder heller.. mad
det beror nog mera på ägarens underhåll sköter man grejerna håller dem å de gäller alla bilar

inte fan ska en 10år gammal bil gå sönder så man blir stånde

har aldrig blivit stånde med någon bil jag haft var dock riktigt nära engång tog en pisspaus med en gammal 740 jag hade..iof hade den bara gått 16K men hur som helst var den död efter pisspausen men fick liv i den helt utan verktyg det var bara batteri polen som hoppat loss

det roliga är att man vet vad problemet är när en saab står efter vägen...MOTOR ras smile

merca är nog 2:a i min lista

jag räknar inte ens rosthögar eftervägen eftersom det är bilar som lever på lånad tid

tycker allt nyare än 98 inte ska rasa idagens läget

Så du tror att bara för en bil är nyare än 98 så kan bilen tillexempel inte gått 35K mil och gått sönder ett antal gånger? villket inte är konstigt heller, finns folk som pendlar 20 mil om dagen sen när dem kommer hem kanske dem ska åka nån annanstans. Så man kanske inte ska hänga upp sig på att bilar inte går sönder bara för att dem är av viss årsmodell.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Transporter89
28 april 2012 · 957 Inlägg

Saab och en hel del volvo  ibland ser man även någon wv  då och då

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang