Roliga & Snygga V8 bilar & Japanska bilar 0-80.000:-?

hedley Saaboholic
1 maj 2012 · 3 129 Inlägg

Funderar på att skaffa mig något amerikanskt eller japanskt då jag är sugen på att prova något nytt och skulle vilja ha lite tips och råd kring detta.

Lättmekade modeller?
Saker som ofta krånglar?
Trimning - vart ska man vända sig och hur mkt klarar diverse komponenter?
Saker att kontrollera noggrant vid ett eventuellt köp?
Miltal - Något speciellt att vara noggrann med?

OBS! Är ute efter bilar i stil med Trans am/firebird/Camaro. Dvs inga stora kombi bilar eller suv's.
Japanskt är väl samma som det flesta söker. Skyline/impreza/evo.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

du skulle inte sålt din gamle smile dom japanska är ju mycket skruva med, men kul när det funkar om man gillar sladda, när man sen växer upp då köper man tyskt, för 80 tusen får du en jävligt fin m5a, eller amg, dom håller bra och har enorm kraft från början, eller en audi rs2 får du nästan för dom pengarna 4 wd hållbart till många hundra hk och jävligt snygg, skulle aldrig satsa på en japanare när det finns tyskar, amerikanskt är roligt men törstigt om man ska ha lite effekt på alla sätt, dock jävligt fett med en charger eller liknande men det är ju några hundra k till då..typ mustang och såna bilar dom tidiga är ju skit fula, fastbacken är fin.

Nja jag skulle som sagt inte köpa varken amerikanskt eller japanskt, det är ingen skön kvalite känsla emot dom tyska, och ekonomi och delar är lätta och få tag i, Hade jag 80 k idag skulle jag importera en rs2 lätt.

hedley Saaboholic
1 maj 2012 · 3 129 Inlägg

Hehe, har dock hört att japanska är relativt hållbara men jag har även lagt märke till att det är jäkligt trångt på de flesta ställen.

LT1 motorerna går att köra på rimlig förbrukning.

M5.orna i denna klass drar mer än vad t.ex LT1 motorerna gör tyvärr.

Har även funderat på tyskt, men det verkar som att många får problem med elen där?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Jorsten
1 maj 2012 · 376 Inlägg

Du får köpa min 540 annars smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
hedley Saaboholic
1 maj 2012 · 3 129 Inlägg

Jorsten skrev:
Du får köpa min 540 annars smile

Hehe nja, inte riktigt vad jag är ute efter tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
VonMunkavel Maskinförare
1 maj 2012 · 416 Inlägg

Kan varmt rekomendera Camaros med Lt1 eller Ls1 v8an, riktiga evighets maskiner som aldrig krånglar. Hade min Camaro i fyra år byte olja och filter 2ggr thats it. Helt otroligt. Om jag var ute och "söndags körde" så drog den inte ens en liter milen.
Kolla in bilderna på den så kanske du blir sugen på en Camaro.

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

Jorsten skrev:
Du får köpa min 540 annars smile

skulle vart äkta m5 paket in och utvändigt, samt e60 M fälgarna, och självklart 6vxl manuell som sportbilar ska vara, då hade ja köpt den wink

Richtenb
1 maj 2012 · 1 365 Inlägg

Att det är särskilt mycket bättre kvalité i delar från tyska bilar jämfört med amerikanare från sent 90 tal vet jag inte om jag tycker. Generellt sett är det bättre inredning och smådelar i tyska bilar men drivlina och motor ger jag direkt till USA. Då jämför jag inte med min bil utan med kompisars som passar in i ditt prisläge

Här har du en riktig pärla sett till modellen (som Von Munkavel rekommenderar)

http://www.blocket.se/halland/Camaro_Z2 … 11&w=3

LS motorerna kan jag en hel del om och LS1 är ljusår bättre än LT1. De tål så mycket stryk att man inte ens kan förstå hur det är möjligt. Extremt varvvilliga är de också. 6800-7000 RPM med standard kam är inga problem.

Lättmekad: ja, som bmw e36 ungefär
krångel: Det är smådelar som dämpare, styrleder, bussningar
Trimning: Inga problem, det är bara att trimma på.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
VonMunkavel Maskinförare
1 maj 2012 · 416 Inlägg

Richtenb skrev:
Att det är särskilt mycket bättre kvalité i delar från tyska bilar jämfört med amerikanare från sent 90 tal vet jag inte om jag tycker. Generellt sett är det bättre inredning och smådelar i tyska bilar men drivlina och motor ger jag direkt till USA. Då jämför jag inte med min bil utan med kompisars som passar in i ditt prisläge

Här har du en riktig pärla sett till modellen (som Von Munkavel rekommenderar)

http://www.blocket.se/halland/Camaro_Z2 … 11&w=3

LS motorerna kan jag en hel del om och LS1 är ljusår bättre än LT1. De tål så mycket stryk att man inte ens kan förstå hur det är möjligt. Extremt varvvilliga är de också. 6800-7000 RPM med standard kam är inga problem.

Lättmekad: ja, som bmw e36 ungefär
krångel: Det är smådelar som dämpare, styrleder, bussningar
Trimning: Inga problem, det är bara att trimma på.

Tack o bock big_smile

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

VonMunkavel skrev:

Richtenb skrev:
Att det är särskilt mycket bättre kvalité i delar från tyska bilar jämfört med amerikanare från sent 90 tal vet jag inte om jag tycker. Generellt sett är det bättre inredning och smådelar i tyska bilar men drivlina och motor ger jag direkt till USA. Då jämför jag inte med min bil utan med kompisars som passar in i ditt prisläge

Här har du en riktig pärla sett till modellen (som Von Munkavel rekommenderar)

http://www.blocket.se/halland/Camaro_Z2 … 11&w=3

LS motorerna kan jag en hel del om och LS1 är ljusår bättre än LT1. De tål så mycket stryk att man inte ens kan förstå hur det är möjligt. Extremt varvvilliga är de också. 6800-7000 RPM med standard kam är inga problem.

Lättmekad: ja, som bmw e36 ungefär
krångel: Det är smådelar som dämpare, styrleder, bussningar
Trimning: Inga problem, det är bara att trimma på.

Tack o bock big_smile

säkert jätterolig och köra med dom där buss stolarna, Det måste ni hålla med om grabbar, inredningen i alla dom där jänk är ju extremt hemska, gamla firebird,camaro, iroc, aa typ alla dom där är extremt fula och tråkiga, kolla bara ratten i camaron den är skratt retande, Och kurvtagningar är inget och skryta med vad jag hört. Sen skrev du trimma på är inga problem?

Hur trimmar du en sug v8a enkelt och BILLIGT? det vill jag gärna veta...sen att du kan bygga om hela bilen och motorn med kompressor och sånt för mer än bilen kostar för få det pålitligt är ju inte vad markus var ute efter tror jag..

VonMunkavel Maskinförare
1 maj 2012 · 416 Inlägg

buss stolarna?

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Håller med, inredningen var katastrof i camaron.

Ang. Japanska så skulle jag rek en Civic Type R 05 alltså gamla (snygga).
Otroligt lätt meckande. Inte mycket som kan pajja då det inte finns så mycket i dom tongue
200hk på 1260kg och ett varvstopp på 8250rpm.
Då det är en sugmotor får du räkna med 1000kr per häst, men det finns MYCKET du kan göra. Det finns hur mycket som helst av eftermarknads delar till Honda.
Sportavgas och CAI ger dig ca 15hk till men vill du ha mera måste du satsa på Hondata, annat insug, kanske byta till 2.4l blocket och sedan grenrör och efter en mappning landar du på säkert 250hk. Då har du lagt ut ca 30-40kr kanske billigare om du hittar beggade delar.
Honda är ju världskända för deras motorer speciellt den som sitter i Civic Type R K20 är otrolig. Bara se på min gamla med kompressor, den har rullat i 2 år med kompressor och har ca 270hk utan att byta några motoredelar eller koppling, den har väl rullat runt 16k mil vid det här lagret om inte mer.
Det sitter kamkedja på bilarna också så det är inga dyra servicar på dem.

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

PhR34k skrev:
Håller med, inredningen var katastrof i camaron.

Ang. Japanska så skulle jag rek en Civic Type R 05 alltså gamla (snygga).
Otroligt lätt meckande. Inte mycket som kan pajja då det inte finns så mycket i dom tongue
200hk på 1260kg och ett varvstopp på 8250rpm.
Då det är en sugmotor får du räkna med 1000kr per häst, men det finns MYCKET du kan göra. Det finns hur mycket som helst av eftermarknads delar till Honda.
Sportavgas och CAI ger dig ca 15hk till men vill du ha mera måste du satsa på Hondata, annat insug, kanske byta till 2.4l blocket och sedan grenrör och efter en mappning landar du på säkert 250hk. Då har du lagt ut ca 30-40kr kanske billigare om du hittar beggade delar.
Honda är ju världskända för deras motorer speciellt den som sitter i Civic Type R K20 är otrolig. Bara se på min gamla med kompressor, den har rullat i 2 år med kompressor och har ca 270hk utan att byta några motoredelar eller koppling, den har väl rullat runt 16k mil vid det här lagret om inte mer.
Det sitter kamkedja på bilarna också så det är inga dyra servicar på dem.

+1

Richtenb
1 maj 2012 · 1 365 Inlägg

Till att börja med så plockar GTO:n ut 350 hk ur LS1:an så du kan lita på att det är lätt att få ut de hästarna ur camaron som jag länkat till med inte särskilt dyra medel. Vilken sugmotor är billig att trimma? Ingen.... Men medans du riskerar att fimpa låda och motor i en Impreza för 80000 vid 350 hk så kör LS1:an på 20% av sin potential. 500 RWHP är inga problem, jag känner en kille i Usa som har 700 rwhp på Orginal motor för att dra det till det extrema och den har hållt i 5000 mil.

Vilken vettig japsare för 80000 tror du håller för 350 +hk utan att börja bygga om rejält.. De  som håller för mycket effekt som R34GTR, Supra, Evo6 osv är inte inom budgeten.

Busstolar??? Jag är lika frågande som VonMunkavel... Jag tycker de där stolarna var rätt fräscha


hangman skrev:

VonMunkavel skrev:

Richtenb skrev:
Att det är särskilt mycket bättre kvalité i delar från tyska bilar jämfört med amerikanare från sent 90 tal vet jag inte om jag tycker. Generellt sett är det bättre inredning och smådelar i tyska bilar men drivlina och motor ger jag direkt till USA. Då jämför jag inte med min bil utan med kompisars som passar in i ditt prisläge

Här har du en riktig pärla sett till modellen (som Von Munkavel rekommenderar)

http://www.blocket.se/halland/Camaro_Z2 … 11&w=3

LS motorerna kan jag en hel del om och LS1 är ljusår bättre än LT1. De tål så mycket stryk att man inte ens kan förstå hur det är möjligt. Extremt varvvilliga är de också. 6800-7000 RPM med standard kam är inga problem.

Lättmekad: ja, som bmw e36 ungefär
krångel: Det är smådelar som dämpare, styrleder, bussningar
Trimning: Inga problem, det är bara att trimma på.

Tack o bock big_smile

säkert jätterolig och köra med dom där buss stolarna, Det måste ni hålla med om grabbar, inredningen i alla dom där jänk är ju extremt hemska, gamla firebird,camaro, iroc, aa typ alla dom där är extremt fula och tråkiga, kolla bara ratten i camaron den är skratt retande, Och kurvtagningar är inget och skryta med vad jag hört. Sen skrev du trimma på är inga problem?

Hur trimmar du en sug v8a enkelt och BILLIGT? det vill jag gärna veta...sen att du kan bygga om hela bilen och motorn med kompressor och sånt för mer än bilen kostar för få det pålitligt är ju inte vad markus var ute efter tror jag..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

Richtenb skrev:
Till att börja med så plockar GTO:n ut 350 hk ur LS1:an så du kan lita på att det är lätt att få ut de hästarna ur camaron som jag länkat till med inte särskilt dyra medel. Vilken sugmotor är billig att trimma? Ingen.... Men medans du riskerar att fimpa låda och motor i en Impreza för 80000 vid 350 hk så kör LS1:an på 20% av sin potential. 500 RWHP är inga problem, jag känner en kille i Usa som har 700 rwhp på Orginal motor för att dra det till det extrema och den har hållt i 5000 mil.

Vilken vettig japsare för 80000 tror du håller för 350 +hk utan att börja bygga om rejält.. De  som håller för mycket effekt som R34GTR, Supra, Evo6 osv är inte inom budgeten.

Busstolar??? Jag är lika frågande som VonMunkavel... Jag tycker de där stolarna var rätt fräscha


hangman skrev:

VonMunkavel skrev:

Tack o bock big_smile

säkert jätterolig och köra med dom där buss stolarna, Det måste ni hålla med om grabbar, inredningen i alla dom där jänk är ju extremt hemska, gamla firebird,camaro, iroc, aa typ alla dom där är extremt fula och tråkiga, kolla bara ratten i camaron den är skratt retande, Och kurvtagningar är inget och skryta med vad jag hört. Sen skrev du trimma på är inga problem?

Hur trimmar du en sug v8a enkelt och BILLIGT? det vill jag gärna veta...sen att du kan bygga om hela bilen och motorn med kompressor och sånt för mer än bilen kostar för få det pålitligt är ju inte vad markus var ute efter tror jag..

v8 häst är inte samma sak som supra häst, ta en 350 hk camaro mot en 350 hk supra, man får räkna 0-200 och sån istället, för det är slöa jävla bilar för att ha 350 hk, slänger du i 350 i en evo då blir det åka av med 4wd, Och camaron är typ pigg känns det som. Man får ut mycket vrid men själva hk finns inte där även om det är på pappret så enkelt är det, förklara annars varför min 170 hk diesel åker jämne med bmw 540 fräsh 286 hk.....

PhR34k
1 maj 2012 · 164 Inlägg

Allt är inte bara hästar. Hur mycket väger Camaron? Sen är väl inte jänkare kända för väghållning direkt?

sthlm
Tesla Model X "Coil" (2019)
Honda S2000 (2000)
VonMunkavel Maskinförare
1 maj 2012 · 416 Inlägg

Säger inte att inredningen i en camaro från sent 90-tal är bäst i världen för det är den inte men så jävla illa är det inte heller.
Detta är en dålig bild med det ger endå en finger visning, kolla den.
http://www.garaget.org/?car=285269&image=2738797

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

PhR34k skrev:
Allt är inte bara hästar. Hur mycket väger Camaron? Sen är väl inte jänkare kända för väghållning direkt?

exakt, som jag skrev 350 camaro hk åker man ifrån med 200 sug hk i en civic inga problem. även om vikten inte är as mycket skillnad mot en supra typ, och väghållning och inredning är ett skämt....Men ljudet i en små vässad v8a går inte slå....men så äre gott folk..dagens I lands problem..

hangman
1 maj 2012 · 2 174 Inlägg

VonMunkavel skrev:
Säger inte att inredningen i en camaro från sent 90-tal är bäst i världen för det är den inte men så jävla illa är det inte heller.
Detta är en dålig bild med det ger endå en finger visning, kolla den.
http://www.garaget.org/?car=285269&image=2738797

den såg lite trevligare ut med olika färg, men ratten och stolarna är inte inte tillräckligt sportiga mot vad camaro ska stå för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang