Objektiv för fotta bilar

Bloodpain112
8 maj 2012 · 41 Inlägg

Hallå där! Jag har en Nikon D3100 med Original objektiv (AF-S NIKKOR 18-55mm) och tänkte försöka fixa till mig ett bättre objektiv för fotta bilar, mesta dels min egen bil. Vad skulle ni rekommendera då? Är ju både närbilder och bilder på hela bilen i stort. Är helt nybörjare på detta så försök förklara smile!

MvH

Volkswagen Scirocco R "Chippad" (2011)
HayesNine
8 maj 2012 · 191 Inlägg

Man ska ju zooma så lite som möjligt för att undvika kassa bilder. Och en bil är ju ganska stor så zoomning känns dumt. Så 18 mm vid fotning av hela bilen duger ju fint. Och för närbilder skulle jag köra på 55 mm och gå närmare. Närgränsen är väll ca 2-3 dm iaf så det blir ju rejäla close ups ändå.

HayesNine
8 maj 2012 · 191 Inlägg

För nybörjaren
Om du står med ett 18 mm objektiv en meter ifrån bilen och fotar så har du en meter luft imellan. Om du har ett 200 mm objektiv och ställer dig 10 meter ifrån bilen och zoomar in så du får samma bild som innan, så har du 10 meter med luft och tillhörande föroreningar. Det kanske inte gör så mycket. Men du märker skillnad på större avstånd.

HayesNine
8 maj 2012 · 191 Inlägg

I övrigt så har jag ett Nikon 18-200 mm objektiv. Det är jääääääv...tte bra! Har aldrig behövt byta objektiv. Väldigt stort omfång för basic fotografen. Större brännvid är väll typ för fågelskådning och annat långt borta. Tänk på att du får vad du betalar för. Hörde från en kameraförsäljare att objektivet ska kosta minst lika mycket som kameran för att det ska bli ordentligt. Men det bedömmer ju var och en vad man har för krav.

Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
8 maj 2012 · 781 Inlägg

HayesNine skrev:
För nybörjaren
Om du står med ett 18 mm objektiv en meter ifrån bilen och fotar så har du en meter luft imellan. Om du har ett 200 mm objektiv och ställer dig 10 meter ifrån bilen och zoomar in så du får samma bild som innan, så har du 10 meter med luft och tillhörande föroreningar. Det kanske inte gör så mycket. Men du märker skillnad på större avstånd.

Helbild av bilen:
Skärpedjupet blir en aning annorlunda om man står längre ifrån och zoomar in... vilket jag tycker ser bättre ut. Föroreningar i luften märker inte jag av så värst mycket. Om inte annat så går det till viss del (det mesta) att reglera med hjälp av photoshop... Själv varierar jag mellan vidvinkelobjektivet 10-24mm och zoom-objektivet 100-300mm när jag fotar helbild.

Närbild av detaljer:
Vill man ha riktigt bra närbilder så kan man köra med ett vidvinkel-objektiv på exempelvis 10-24mm (vilket jag gör), eller köra med ett standardobjetiv och zooma lite lätt men ändå hålla sig relativt nära bilen. Men tänk då också på att inte få med skuggan eller spegelbilden av dig själv som fotograf.

Marlboroman
8 maj 2012 · 8 233 Inlägg

18-55 är väl egentligen rätt ok. Till min D3100 så kör jag med nikkor 16-85 nu och som jag är riktigt nöjd med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
2002tii KOMETFOTO
8 maj 2012 · 2 247 Inlägg

Verkligen olika tankar om hur bilfota ska gå till.
Ett stort problem med att fota med mycket vidvinkel är att bilden blir förvrängd.Det som är nära blir stort och det lite längre bort blir litet.Om du tex står bara lite vid sidan av bilen så kommer framhjulet se större ut än bakhjulet om du är närmast framhjulet.Ett annat problem är att du får väldigt mycket bakgrund med och det är inte så lätt att fylla ut det med något intresant.Om jag vore du så skulle jag använda den gluggen tills du själv känner att den begränsar dig.

Här är en bild tagen med 10mm vidvinkel och bilens former blir inte rättvisande och det är också svårt att få lodräta och horisontella linjer att se bra ut.

http://farm8.staticflickr.com/7169/6525995389_06b17e9b67_b.jpg

Den här är tagen med tele och bilen ser ju genast mera rätt ut och bilden blir renare och snyggare.
http://farm7.staticflickr.com/6179/6181105138_fb3ecaefb5_b.jpg

Kan man få till en bild med vidvinkel så kan det ju bli hur bra som helst men det kräver sin fotograf.
[img]

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Hamilton
8 maj 2012 · 8 864 Inlägg

Skulle jag vara trådskaparen så lägger jag pengarna på ett fast 35 eller 50mm kostar inte många kr med tanke på vilken kvalite man får.
Har du råd så köp ett 24-70/ 2.8

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
HampZZ Proffs
9 maj 2012 · 222 Inlägg

köp dyrt så blir det som regel bättre, men det mesta handlar om killen bakom kameran.

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Norde fotointresserad
10 maj 2012 · 2 307 Inlägg

Flyttar över tråden till Off topic-forumet där trådar om fotoutrustning här hemma.

Mvh mod

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang