2338
Sök

Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

334 Inlägg
2 juni 2012
Evildan skrev:
patrik531 skrev:
Evildan skrev:

dom har ju rätt att stanna folk och kontrollera bilen oavsett om det pyser eller inte, anledningen till att konstapeln valde TS just då vet ändock bara konstapeln själv.
detta hände vad jag förstår i Ö-vik eller däromkring, vet inte om den delen av landet riktigt kan kallas norrland?

klart de kan västernorrland om de va i ö-vik norrland börjar i sundsvall wink

vi brukar säga att norrland börjar på andra sidan kvicksundsbron...
det är därför vi har kontrolltornet för hissning på vår sida wink

haha (=

Rösta gärna på mina bilar Mvh

KHRacing
2 juni 2012
karlsson_1984 skrev:
http://www.bilnavet.com/page.php?page=lag_raett

hittade denna länk om lag och rätt och vad som gäller för ombyggda fordon

Att länka till en fristående företags/förenings/privatsida är totalt fel.
jag läste inte ens infon på sidan.

Skall du länka vad som är tillåtet för ombyggt/amatörbyggt fordon så finns det bara en enda sida:

www.sfro.com

70 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
Iaf kan jag meddela att jag nu fått hem ett roligt brev från Transportstyrelsen:

"Föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.
Enligt uppgift i vägtrafikregistret har det vid inspektion på väg utfärdats ett föreläggande om fullständig registreringsbesiktning av fordonet som anges ovan.

För mer information, se protokollet som utfärdades vid förrättningen"

Sportluftfilter = fullständig regbesiktning... Eller som polismannen valde att definiera det; §50 1-2 Motor ändrad.

På baksidan av protokollet finns dock ingen paragraf 50. Finns lagboken tillgänglig på nätet?

//Martin

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 juni 2012
Va fan, jag skulle överklaga skiten ur dom, dra dom till HD om det skulle vara så..

Har du pratat med SRFO, så de kanske kan vara gulliga och skriva ut ett fullständigt intyg på att det INTE är " trim " eller Motor ändrad?
Dom står ju lite högre än transportstyrelsen om jag inte fattat det hela fel.

Dock hittar jag inget om §50 1-2 Motor ändrad.
Alla vet hur grisen jobbar så garaterat ett på hitt.
Senast redigerat av XeptiQ (2 juni 2012)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Evildan
2 juni 2012
detta hittade jag från trafikförordningen.
har inget med motorer att göra

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
   Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
   Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 juni 2012
XeptiQ skrev:
Va fan, jag skulle överklaga skiten ur dom, dra dom till HD om det skulle vara så..

Har du pratat med SRFO, så de kanske kan vara gulliga och skriva ut ett fullständigt intyg på att det INTE är " trim " eller Motor ändrad?

Ja att slösa tonvis med skattepengar på det verkar vara en galet bra plan...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juni 2012
XeptiQ skrev:

SFRO ar till for seriosa fordonsbyggare som vill kunna registrera och besiktiga sitt egenbyggda fordon, ditt luftfilter kan dom bry sig mindre om, Och snalla forklara for mig vad som star over en statlig instans

TS Las Vad gustaf sager om ett fall som ar exakt som ditt:

Hej

Vid en fullständig registreringsbesiktning kollar man ganska noga att bilen är i "lagligt" skick med avseende på ändringar.

Eftersom du fått nedslag på "ändrad motor" eller liknande (intercoolern) kan du räkna med att allt som sitter på motorn kollas rätt noga, speciellt det som har med avgasrening och effekt att göra. Du bör ha original grenrör, turbo, katalysator, luftfilter, spridare etc. för att vara någorlunda säker på att klara dig.

Sågade balkar kan bli problem om det upptäcks, men jag tror inte att de tänker på att kolla så noga i fronten.

/Gustaf

Med andra ord = Aterstall till orginal....

* Voff voff *
10 989 Inlägg
2 juni 2012
Evildan skrev:

50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
   Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
   Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Men det bör nog vara fordonsförordningen detta faller under.

Länk till trafikförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm#

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (2 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Evildan
3 juni 2012
Brådhis skrev:
Evildan skrev:

Men det bör nog vara fordonsförordningen detta faller under.

Länk till trafikförordningen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm#

//Brådhis

prima tänkt/hittat.
men jag hittar dock ingen §50 i fordonsförordningen.
sckumt, eller så har jag fått ambulerande dyslexi.

212 Inlägg
3 juni 2012
åkte på reg-besiktning p.g.a. avsaknad av regplåt fram (åkte på det ett par gånger). När jag kontaktade besiktningen sa dom bara att bilen var för ny och skulle inte besiktas än (var lite bekymmer att ens boka en tid)
Polisen som stoppade mig var en välkänd MC-polis i Sthlmsområdet.

Fick 30 dagar på mig att besikta bilen innan jag skulle få körföbud, tyvärr inte pappren kvar så jag vet inte exakt vad det stod.

När jag väl lyckades göra besiktningen var det precis som en vanlig besiktning (avgasvärden m.m.) Det intressanta var att det satt sportavgasystem på, drevad kompressor samt coilovers. Bilen var så låg så den inte gick på lyften utan att dom byggde på med plankor.
Besiktningsmannen frågade om det var ställbara coilovers original på bilen och jag svarade att jag inte visste.
Antar att jag bara hade tur? 

Var dock inga problem och bilen blev godkänd. Besiktingen kostade som en vanlig också.
Senast redigerat av JohanW (3 juni 2012)

7 482 Inlägg
3 juni 2012
tack godegud att man inte har en helbilsgodkänd bil,,

SFRO kan inte ge intyg på helbilsgodkända bilar,, för man får ej bygga om dem,, tror också att jag har hört att man inte får bygga om bilar nyare än 94,, alltså bygga OM dem wink

4 005 Inlägg
3 juni 2012
granadadr skrev:

SFRO kan inte ge intyg på helbilsgodkända bilar,, för man får ej bygga om dem,, tror också att jag har hört att man inte får bygga om bilar nyare än 94,, alltså bygga OM dem wink

Om du byter det som du behöver byta för att kunna registrera som ombyggt fordon så försvinner helbilsgodkännandet. T ex motor+drivlina,bakaxel,bromssystem.

KHRacing
3 juni 2012
linuslinje skrev:
granadadr skrev:

Om du byter det som du behöver byta för att kunna registrera som ombyggt fordon så försvinner helbilsgodkännandet. T ex motor+drivlina,bakaxel,bromssystem.

eller "bara " flyttar ratten till andra sidan smile eller reggar som paketbil/lätt lastbil (gäller bilar med halvkombi/helkombimöjligheter)

1 422 Inlägg
3 juni 2012
Själv har jag aldrig blivit stoppad med min vilket är både konstigt och skönt smile Men har alltid med mig papper om att bilen INTE är helfordonsgodkänd och inte berörs i samma utsträckning av svenska avgaskrav smile Alltid bra att ha liksom. Beklagar dock TS situation men polisen har ju en minimumgräns på hur många de måste ta för vissa brott och då skapar man ett brott om det inte finns något istället smile För så bra fungerar vårat system. Kan man inte ta de som begår riktiga brott, då jagar man folk med "pysljud" istället och kör 5km/h för fort på en öde motorväg mitt i natten bara för att fylla kvoten.

70 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
JohanW skrev:
åkte på reg-besiktning p.g.a. avsaknad av regplåt fram (åkte på det ett par gånger). När jag kontaktade besiktningen sa dom bara att bilen var för ny och skulle inte besiktas än (var lite bekymmer att ens boka en tid)
Polisen som stoppade mig var en välkänd MC-polis i Sthlmsområdet.

Fick 30 dagar på mig att besikta bilen innan jag skulle få körföbud, tyvärr inte pappren kvar så jag vet inte exakt vad det stod.

När jag väl lyckades göra besiktningen var det precis som en vanlig besiktning (avgasvärden m.m.) Det intressanta var att det satt sportavgasystem på, drevad kompressor samt coilovers. Bilen var så låg så den inte gick på lyften utan att dom byggde på med plankor.
Besiktningsmannen frågade om det var ställbara coilovers original på bilen och jag svarade att jag inte visste.
Antar att jag bara hade tur? 

Var dock inga problem och bilen blev godkänd. Besiktingen kostade som en vanlig också.

Låter som du fått den snällare varianten av detta. Har haft kontakt med en besiktningsman och om polisen uttryckt sig på ett annat vis hade jag nog bara behövt göra som du beskriver ovan. Men, såklart ska den snälle polisen.. ge mig den värre varianten på detta.

I och med detta faller det här statistiksnacket för mig lite. ATT han tog mig, ja. Men att jag får den "hårdare dommen" av honom spelar ingen som helst roll för statistiken. Där kommer ett ego och möjlig avundsjuka in. Som jag ser på det.

//Martin

148 Inlägg
3 juni 2012
Lånar tråden lite!
(Är ny här förresten). smile

Har köpt mig en Volvo 850 T5 som första bil och undrar hur det är med att rulla in på en vanlig kontrollbesiktning med sportluftfilter? Brukar det vara lite tjafs kring det?
Man tycker ju att det är inget de ska bry sig om =S

Tråkigt det som hände dig TS, fattar inte hur dem resonerar, helt sjukt ju!

Forummoderator
26 471 Inlägg
3 juni 2012
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

Har köpt mig en Volvo 850 T5 som första bil och undrar hur det är med att rulla in på en vanlig kontrollbesiktning med sportluftfilter? Brukar det vara lite tjafs kring det?

Beror nog helt på vilken besiktningsman du får.
En del godkänner det, en del gör inte det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 422 Inlägg
3 juni 2012
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

Känner inte till någon som haft problem med det, iaf inte när det varit det enda som gjorts på bilen wink Men nej, aldrig hört talas om att fått ombes enbart pga sportluftfilter ens på helfordonsgodkänt.

796 Inlägg
3 juni 2012
F1LL3 skrev:
Lånar tråden lite!

Precis som Mack skrev, beror på besiktningsman. Har öppet filter på min 900a samt öppen dump men bytte ut de till orginal för säkerhetsskull! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

671 Inlägg
4 juni 2012
hur blir det med min 97ans ibiza för jag har tänkt byta till sportavgassystem eller alternatift bakre ljuddämparen då den bara skramlar där under och småläcker nånstans. får man smacka dit en ny burk och köra som vanligt

Sök