Trim till B230F?

Toddemannen
11 februari 2014 · 664 Inlägg

_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 februari 2014 · 2 390 Inlägg

Toddemannen skrev:

_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Toddemannen
11 februari 2014 · 664 Inlägg

_Performance_ skrev:

Toddemannen skrev:

_Performance_ skrev:
Ja har haft ett flertal bilar med vx3 och 531, du kommer inte känna någon märkbar skillnad med dom sakerna. Endast att den drar lite mer på högre varv. Men då är den ist segare på låga.

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Självklart!
Nä 1500 för så lite är ju det egentligen inte värt , tur man fick en billigt! wink

Dupond och Dupont
11 februari 2014 · 581 Inlägg

Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Toddemannen
11 februari 2014 · 664 Inlägg

Dupond skrev:
Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Tror inte dom ser sånt , det som skiljer på utsidan på toppen är väl i princip nuffrorna... Skulle vara larvigt om dom bryr sig om det.
Var på ombes i lördags i sollentuna , där tyckte bes mannen att jag skulle turbokonvertera nu när den gått igenom x)

Dupond och Dupont
11 februari 2014 · 581 Inlägg

Toddemannen skrev:

Dupond skrev:
Vad händer om besiktningen får se att det sitter 531 istället för 530 ? Inte för att de nog bryr sig men vad kan hända ? Det finns väl inget på att man måste ha viss topp ifall man byter ? smile

Tror inte dom ser sånt , det som skiljer på utsidan på toppen är väl i princip nuffrorna... Skulle vara larvigt om dom bryr sig om det.
Var på ombes i lördags i sollentuna , där tyckte bes mannen att jag skulle turbokonvertera nu när den gått igenom x)

Haha, fint när man får sådana gubbar wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 februari 2014 · 2 390 Inlägg

Toddemannen skrev:

_Performance_ skrev:

Toddemannen skrev:

Lite segt efter men , är du säker?
Jag bytte topp på min 245a i helgen ifrån 530 o M kam till 531 med VX3 kam och jag märkte då rätt stor skillnad.
Väl värt 600 spänn för topp o kam!

Testade även mot min polare som har en 740 sedan med 530 o M och min drog då om rätt lätt...

Jo visst känner man lite skillnad, men är inte värt 1500:- som folk brukar ta för 531 med vx3. Hade du hellre satsat på K/H kam ist för dom pengarna. Sen att jämföra dom 2 setuperna i ett race är svårt, allt handlar om timing och växla vid rätt tillfälle. Min gamla 240 GLT drog jag några stycken FTT med men det betyder inte att den går bättre.

Självklart!
Nä 1500 för så lite är ju det egentligen inte värt , tur man fick en billigt! wink

aa ibland kan man göra klipp big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

En fråga 740 från början går fan inte under litern, hur fan blir det då med 150-160 hästar 2-3 l milen?

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
11 februari 2014 · 2 390 Inlägg

silversnurran skrev:
En fråga 740 från början går fan inte under litern, hur fan blir det då med 150-160 hästar 2-3 l milen?

Menar du vid lek körning?. För landsväg går dom på 0.8, vissa har fått dom under det med.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
lewwan Överladdad gröngöling
11 februari 2014 · 1 302 Inlägg

Beror ju helt på hur du kör! roll

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Nickeboii
11 februari 2014 · 762 Inlägg

silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Garagemuppen skrev:

silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Dupond och Dupont
11 februari 2014 · 581 Inlägg

Om bromsarna ligger emot tar det mycket också. Kände inte ens att de låg på på 940in, men efter jag servade bromsarna så var det skillnad direkt. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Nickeboii
11 februari 2014 · 762 Inlägg

silversnurran skrev:

Garagemuppen skrev:

silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Du hade inte Automat då? Då blir de hopplöst törstiga.. smile

Ja precis, detta var trots att den hade gått 37 000 mil.  Kan tillägga att det är den piggaste B230F motorn jag har kört också.

Fast och andra sidan hade vi också en 240 87a med LH 2.2, den fick vi aldrig under liten trots att den bara hade gått 22 000 mil, och trött var den..

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Garagemuppen skrev:

silversnurran skrev:

Garagemuppen skrev:

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Du hade inte Automat då? Då blir de hopplöst törstiga.. smile

Ja precis, detta var trots att den hade gått 37 000 mil.  Kan tillägga att det är den piggaste B230F motorn jag har kört också.

Fast och andra sidan hade vi också en 240 87a med LH 2.2, den fick vi aldrig under liten trots att den bara hade gått 22 000 mil, och trött var den..

manuell är det enda jag kör, förutom lastbilen

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 februari 2014 · 10 427 Inlägg

silversnurran skrev:

Garagemuppen skrev:

silversnurran skrev:
Svinar rundor, och att få dem under 0,8 kommer jag betvivla tills den dagen jag ser en som har all fakta vid tankning kört en bit och sen tanka igen:)

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Min törstiga GLT 16V drar 0,74liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat minst 2 ggr.
Min snåla (haha) BMW 323Ci drar 0,72liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat 1 gång.
Detta var alltså fiskörning på 50/70/90-väg wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

steifan skrev:

silversnurran skrev:

Garagemuppen skrev:

Vi hade en Volvo 240 1988A (Lh2.2) som ibland snittade under 0,8, jag tror att den gick 0,77 som snålast,  men oftast så snittade den runt 0,82. Vi skrev ner miltalet varje gång vi tankade då varken tankmätaren eller trippmätaren fungerade. Nu är tyvärr denna bilen skrotad och papprerna med den. Dock så har jag flera som kan gå i god för att detta stämmer. smile

Hade en 16 v och en 8 v fick dem alldrig under litern trots att jag körde som om jag hade ägg under gaspedalen. Somliga har väl tur med motorslitaget i bilarna:)

Min törstiga GLT 16V drar 0,74liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat minst 2 ggr.
Min snåla (haha) BMW 323Ci drar 0,72liter/mil Falun-Leksand-Falun, testat 1 gång.
Detta var alltså fiskörning på 50/70/90-väg wink

Antingen redet slitna bilar eller så fel på blandningen eller lambdan så dem blev törstiga, Vill minnas att trippen aldrig passerade 50 mil innan reservdunken fick användas;S Notera dock att jag hade en crx dohc (jag vet inte samma moter vikt etc) som man får i ynka 35 liter i tanken. Fick fan kämpa om man skulle köra slut på soppan innan trippen gick över 50 mil:) Men hur e det med kombi samma sak där eller är 0,9 mer rätt där pga extra vikten=?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang