Min plan med bilen är att driftspeca den så mycket det går och ändå kunna besiktia utan att återställa för mycket. Ev regbesiktia den. Den ska även bli jävligt snygg och gå att köra hyfsat normal.
Full lista på vad som ska göras! Kommer att uppdateras efter hand.
Motor: Kalluftsintag Finare sportfilter Turbo Vassare kam Elfläkt Diverse mätare typ vattentemp mm. 6 puckskoppling Shortshift Smidda kolvar mm
Väghållning: Däck + Fälg Coiloverkit fram o bak Greenstuff belägg Hydralisk handbroms Polybussningar i hela bilen Stabstag fram och bak Bortplockad reservbalja Sportstol passagerarsida Bortplockat baksäte Bur? Lättat så mycket som det går utan att överdriva.
Jag tänkte nu presentera mitt E30 projekt och vi börjar med en kort inledning. Jag köpte först en orange E30 som kommer på bild längre ner. Den var från början meningen och bli min Wallabaja:D Efter mycket granskande och om o men så kom jag fram till att den var i FÖR risigt skick för jag ens skulle orka börja. Där va rost, dålig lack, saknades extremt mycket saker och 3ans växel rasad.
I samma veva kom jag över en annan E30, denna gången en svart som också visas nedan. Denna har gått som en drift bil och de sägs ha varit gjort en del innuti motorn så som smida kolvar och stakar men detta är oklart.
Även denna var i dåligt skicka så jag beslöt att båda får vara reservare.
Jag letade runt ett tag och sedan hade pappa en bekant som skulle sälja sin E30, närmare bestämt en 323i -86. Jag körde 50 mil enkel resa o köpte den direkt och har inte ångrat mig än! Nog med text här kommer bilder!
Den orange
Den svarte
Precis när jag hämtat min tredje dvs den jag ska bygga på
Efter lite lek o känn på bilen så slängde jag på alufälgar och plotta lite dekaler
Jag hade lite kolfiber film hemma så jag folierade min grill o testade foliera en fälg. Kommentera gärna vad ni tycker om detta och nej, jag åker inte med fälgarna så de va bara test
Efter ett tag så kände jag att kopplingen börjar ge sig så jag beställde hem en ny koppling. En 6 pucks sinter med förstärkt tryckplatta för att vara exakt. Kanske lite overkill men jag har ju planer för bilen;) Köpte även en shortshift och stabstag
Efter mycket bök med staget så visar det sig att det inte passa?! Tror ni det är möjligt att ett dämpartorn är böjdt så mycket utan att det märks på vägegenskaperna på bilen?
Men men bara till att svetsa om staget
Även en service av rotor och fördelarlock gjordes nu idag faktiskt;) Ny o gammal
Gammalt
Kan ju säga att bilen gick rätt mycket efter den servicen haha. Innan hade jag ett "varvstopp", den typ ströp tänningen, på runt 5500 och nu kan jag dra den till 6500
Detta är väl hur långt jag kommit. Så kopplingen är inte monterad än. Jag hoppas ni kommer gilla det och komma med massa tips och bra ideer. Jag ska uppdatera så ofta jag kan:D
BONUSBILDER Min och sk8koffes E30 samt min E30 och polarens crx
Såå bilen låter som fan så tänkte jag skulle fixa hålet i röret men det visade sig att där va så pass dåligt svetsas så det i princip gick inte. Så jag ska bygga nytt avgassystem Jag här även fått tag i dimljus som otroligt nog passade bult on på frontspoilern
Även dom kommer att folieras gula.
Mycket mer har inte hänt idag mer än att jag fotta lite:D
Jag glömde nästan, vad tror ni om ett sådant här ebay tubrokit? Visst är ju kina så det stänker om det men tänkte om man börjar där o sedan byter ut del efter del? Går grenröret sönder bytar men det o när turbon rasar byter man den osv? Det är ju inte jättedyrt o fungerar i teorin haha så vad tycket ni?
superphilip skrev: Set är ett sånt som kostar 700 pund så är ju kina bara, men billigt. Annars det du länkade verkar najs dock lite dyrt för tillfället haha
de kitet du la upp där funka ju, det som är "Kina" är vel turbon men dom har rätt bra saker nu för dom priserna, alla rör å inteccoler å slangar å det spelar ju ingen större roll var det är ifrån det funka ju även det inte är gjord i sverige .. roligt tråd ska följas!
Och sen beror det ju såklart på hur mycket man laddar. O i min mening så behöver jag inte ladda mer än 0.5 typ denna säsonengen iallafall då hp inte är avgörande när man kör brett
Då var besiktning bokad till min nya brukis på tisdag Hoppas den går igenom så jag äntligen kan börja mecka e30 utan att bry mig om att kunna köra till jobb dan efter haha
Har även nyheter om min verkstad. Jag har kommit över en hel del saker så jag kommer även att visa hur det går med garaget höhö kan bli intressant.
Det enda jag hunnit göra med e30n är att sätta i en stereo o slutsteg o baslåda. Jag planerar ju såklart inte att ha sånt trams sen men tänkte ha det nu ett tag då skiten ändå låg där hemma
Nu är brukisen besiktiad så om allt går som planerat så börjar operation plocka ur motor imorron Då ska bl a kopplingen bytas, packningar ska ses över o allmän uppfräshning. Ska även fixa i motorrrummet o svetsa lite rost
Nu har det börjat hända grejor! Jag har påbörjat utplockning av motorn nu, allting är lossat! Det enda som är kvar är att just plocka ur den, alla saker är lösa osv. Fyyfan vad bultarna till hardyn satt hårt! Såklart slant jag och slog armbågen hårt som fan i pallbocken men är ju bara till att bita ihopa! Låter bilderna tala för sig själv.
Kablehärva loss!
När jag lossade växellådsbaken såg jag att båda kuddarna är helt av!
Skatteåterbäring kom ju idag så blir väl en kul beställning imorron bitti Även motorn ska ur då. Jag ska köpa bussningar till bakvagn o nya kuddar till motor o låda sen har jag ca 5k utöver det att köpa saker för, vad tycker ni jag ska köpa? ))
Som ni såg på förra inlägget var båda vlådekuddarna av... Nu visar det sig att ena motorkudden också är sönder! Detta betyder att motorn bara suttit fast med ett enda fäste, så nukekittet från PPF är beställt, även bannern till framrutan
Det första jag gjorde var att dela motor o växellåda och hittade ganska fort varför kopplingen slirade...Den va helt oljig o växellådan såg ut såhära
Efter första tvätten
(den va nästan helt svart innan) Och efter andra tvätten
Helt ok nöjd! Ska jag lägga mer tid på att skrubba eller duger det så tycker ni?
Är det någon som vet vad bussningarna eller lagerna till växelarmen heter och var man köpa det? Menar den som sitter i växelspaken och sedan på andra sidan i lådan
Även rostlagat! Före och efter bild
Köpte även ett par BBS fälgar Där kanten ska putsas upp LITE och centrum/ekrar ska lackas guldiga Vad tycker ni om dom?
Och som lite söndasmys nu på eftermiddan folierade jag takluckan! Tycks?
Komigen o kommentera lite nu så jag får motivation!
Lemheden_ skrev: Kan bli riktigt intressant detta! Blir det ett ebay-kit eller? Spännande att se om det funkar och vad det är för kvalité på grejerna! Men det där som någon skrev om att linda grenröret med avgasbandage är ingen bra ide! Främsta anledningen till att Kina-grenrör spricker är för att de inte blir av med värmen.
Jag vettifan det här med kinakit, alla snackar skit om det men jag har inte snackat med någon som faktiskt testat det. Alla säger "ähh men polare köpte ett sånt, rasa efter 20 mil öööh". Är riktigt sugen på att testa ett.
Jag tror det. Har googlat lite o ska ringa specialsvarv o fråga efter anders, han vet tydligen vad jag ska ha;) sen ska jag köpa lite krimskrams från schmedmann, lite plastskit o sånt så ska allt glapp försvinna!!!
Impulsivköpte ett motorstativ från biltema, monterat och klart!
Efter mycket slit (fan så mycket jobbigare än jag trodde) så är motorn uppe på stativet. Blev en himpaimp lösning med fastställningen så får se om motorn står kvar imorron haha.
Började även slipa lite, kommer bli sjuuuukt fint! Är sugen på att ha motorn i typ granitmörkgrå färg, är det någon som vet var man kan köpa? Typ blandning av silver och svart. Sen vet jag inte vad jag ska göra med ventilkåpan, någon som har förslag? Polera? Lacka svart? Eller röd? Grå kanske?
I det andra packet va där två sjukt fula kepsar som såg fan så mycket bättre ut på bilden! "two in the pinky one in the stinky" även min efterlängtade GULA toningsfilm!!
Med och utan - vad tycks?
Det var väldigt lätt att lägga på! Dock var inte mina glas dom finaste och alla stenskott blev luftbubblor. Men blev ändå välidigt bra tycker jag Här är båda tonade! ska provmonteras imorron och då fortsätter även rengöring av motor.