Vilket avgassystem till s60 t5 steg1?

Jimmaiy
1 juni 2012 · 365 Inlägg

Hej


Har fruktansvärd beslutsångest över vad jag ska köpa för avgassystem.
Jt3" med 200cpi kat som har tryckreducering på 60% men som jag läst passar dåligt och rostar för ca 8,5-9000kr.
Eller bsr rostfri 3"downpipe med 400cpi kat + deras halvsats med dubbla rör historia för ca 10300kr med frakt.
Bsrs har jag läst ska ge ganska klent ljud.
Tror bsrs halvsats är samma som simons.
Feritta kommer inte på fråga då det kostar 14000spänn.

Hur kasst är jts system till s60? Någon som har erfaranhet av dom.

tacksam för svar

Jimmy

F4S4N CAD-konstruktör
1 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Du har ingen tillgång till att bygga eget? Det är väldigt lätt på S60.

Jag kör JT på min från kat och bak. Låter bra, passar bra och verkar hålla hyffsat bra mot rosten.

Downpipen är hemmabyggd med 100 cells racekat

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
1 juni 2012 · 365 Inlägg

F4S4N skrev:
Du har ingen tillgång till att bygga eget? Det är väldigt lätt på S60.

Jag kör JT på min från kat och bak. Låter bra, passar bra och verkar hålla hyffsat bra mot rosten.

Downpipen är hemmabyggd med 100 cells racekat

Har aldrig svetsat så tror inte det är någon bra ide att börja med ett avgassystem dåsmile
Fördelen med jts är att det är mer fritt blås.
Gillar inte att bsrsystemet bara är 2,5" på mitten efter dpn och genom ljuddämparen innan de blir två rör som jag inte heller gillar egentligen.
hur funka det vid besiktning med endast 100cpi, eller du elda på bra före besiktningen?

F4S4N CAD-konstruktör
1 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Jimmaiy skrev:

F4S4N skrev:
Du har ingen tillgång till att bygga eget? Det är väldigt lätt på S60.

Jag kör JT på min från kat och bak. Låter bra, passar bra och verkar hålla hyffsat bra mot rosten.

Downpipen är hemmabyggd med 100 cells racekat

Har aldrig svetsat så tror inte det är någon bra ide att börja med ett avgassystem dåsmile
Fördelen med jts är att det är mer fritt blås.
Gillar inte att bsrsystemet bara är 2,5" på mitten efter dpn och genom ljuddämparen innan de blir två rör som jag inte heller gillar egentligen.
hur funka det vid besiktning med endast 100cpi, eller du elda på bra före besiktningen?

Det går att klämma ihop dom mesta delarna. Iaf från katten och bakåt. Själv downpipen kan vara lite klurig att få rätt med alla vinklar.

Att det är 2,5" efter katten spelar ingen märkbar skillnad på luftflödet. Desto längre bak i systemet luften kommer desto mindre plats tar den.

100 cells katten som jag har är ju godkänd för att klara reningskraven. Inga problem alls på besiktningen. Dock så tar det ju en liten stund extra innan katten blir helt varm, så det är inte fel att förvärma den lite innan man kör in wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
1 juni 2012 · 365 Inlägg

F4S4N skrev:

Jimmaiy skrev:

F4S4N skrev:
Du har ingen tillgång till att bygga eget? Det är väldigt lätt på S60.

Jag kör JT på min från kat och bak. Låter bra, passar bra och verkar hålla hyffsat bra mot rosten.

Downpipen är hemmabyggd med 100 cells racekat

Har aldrig svetsat så tror inte det är någon bra ide att börja med ett avgassystem dåsmile
Fördelen med jts är att det är mer fritt blås.
Gillar inte att bsrsystemet bara är 2,5" på mitten efter dpn och genom ljuddämparen innan de blir två rör som jag inte heller gillar egentligen.
hur funka det vid besiktning med endast 100cpi, eller du elda på bra före besiktningen?

Det går att klämma ihop dom mesta delarna. Iaf från katten och bakåt. Själv downpipen kan vara lite klurig att få rätt med alla vinklar.

Att det är 2,5" efter katten spelar ingen märkbar skillnad på luftflödet. Desto längre bak i systemet luften kommer desto mindre plats tar den.

100 cells katten som jag har är ju godkänd för att klara reningskraven. Inga problem alls på besiktningen. Dock så tar det ju en liten stund extra innan katten blir helt varm, så det är inte fel att förvärma den lite innan man kör in wink

Jo det är sant den svalnar och krymper på vägen men va mest katten tsm med deras dämpare som gör mig skeptisk.
Bygga 3" hela vägen själv blir 3000kr ca i delar + ändrör om man köper allt förutom ändröret på biltema så är viss prisskillnad.

F4S4N CAD-konstruktör
1 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Jimmaiy skrev:

F4S4N skrev:

Jimmaiy skrev:

Har aldrig svetsat så tror inte det är någon bra ide att börja med ett avgassystem dåsmile
Fördelen med jts är att det är mer fritt blås.
Gillar inte att bsrsystemet bara är 2,5" på mitten efter dpn och genom ljuddämparen innan de blir två rör som jag inte heller gillar egentligen.
hur funka det vid besiktning med endast 100cpi, eller du elda på bra före besiktningen?

Det går att klämma ihop dom mesta delarna. Iaf från katten och bakåt. Själv downpipen kan vara lite klurig att få rätt med alla vinklar.

Att det är 2,5" efter katten spelar ingen märkbar skillnad på luftflödet. Desto längre bak i systemet luften kommer desto mindre plats tar den.

100 cells katten som jag har är ju godkänd för att klara reningskraven. Inga problem alls på besiktningen. Dock så tar det ju en liten stund extra innan katten blir helt varm, så det är inte fel att förvärma den lite innan man kör in wink

Jo det är sant den svalnar och krymper på vägen men va mest katten tsm med deras dämpare som gör mig skeptisk.
Bygga 3" hela vägen själv blir 3000kr ca i delar + ändrör om man köper allt förutom ändröret på biltema så är viss prisskillnad.

Ja precis.

Jag fick köpt en katt för 500kr av en polare (helt ny). Sedan köpte jag rör på biltema för runt 500kr inkl flexrör och ett par klämmor. Sedan tog jag flänsen från en original-downpipe och använde för att få vinkelt någorlunda rätt + att man får lambda-uttaget på köpet. Ligger bilder i mitt album på det tror jag!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
1 juni 2012 · 365 Inlägg

F4S4N skrev:

Jimmaiy skrev:

F4S4N skrev:

Det går att klämma ihop dom mesta delarna. Iaf från katten och bakåt. Själv downpipen kan vara lite klurig att få rätt med alla vinklar.

Att det är 2,5" efter katten spelar ingen märkbar skillnad på luftflödet. Desto längre bak i systemet luften kommer desto mindre plats tar den.

100 cells katten som jag har är ju godkänd för att klara reningskraven. Inga problem alls på besiktningen. Dock så tar det ju en liten stund extra innan katten blir helt varm, så det är inte fel att förvärma den lite innan man kör in wink

Jo det är sant den svalnar och krymper på vägen men va mest katten tsm med deras dämpare som gör mig skeptisk.
Bygga 3" hela vägen själv blir 3000kr ca i delar + ändrör om man köper allt förutom ändröret på biltema så är viss prisskillnad.

Ja precis.

Jag fick köpt en katt för 500kr av en polare (helt ny). Sedan köpte jag rör på biltema för runt 500kr inkl flexrör och ett par klämmor. Sedan tog jag flänsen från en original-downpipe och använde för att få vinkelt någorlunda rätt + att man får lambda-uttaget på köpet. Ligger bilder i mitt album på det tror jag!

Hade jag haft möjlighet till att bygga hade det inte varit något snack men tyvärr får jag köpa ett system:/

Jackoo
1 juni 2012 · 141 Inlägg

Haft JT på mina och dem är skit, brölar och äcklar sig..

Feritta eller liknande? Kvalité lönar sig!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
F4S4N CAD-konstruktör
1 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Jackoo skrev:
Haft JT på mina och dem är skit, brölar och äcklar sig..

Feritta eller liknande? Kvalité lönar sig!

Men det beror ju självklart på hur många dämpare du beställer. Vill man inte att det ska låta mycket så kan man nämligen lägga till 2-300kr och få en dämpare till. Man får det man beställer och inget annat. Jag har 2 dämpare på min och den låter precis som original förutom när jag gasar på full.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
1 juni 2012 · 365 Inlägg

Jackoo skrev:
Haft JT på mina och dem är skit, brölar och äcklar sig..

Feritta eller liknande? Kvalité lönar sig!

feritta gör bara 2,5" och är omotiverat dyrt.

Busgrabb Rejsa ?
1 juni 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

Jimmaiy skrev:

F4S4N skrev:
Det går att klämma ihop dom mesta delarna. Iaf från katten och bakåt. Själv downpipen kan vara lite klurig att få rätt med alla vinklar.

Att det är 2,5" efter katten spelar ingen märkbar skillnad på luftflödet. Desto längre bak i systemet luften kommer desto mindre plats tar den.

100 cells katten som jag har är ju godkänd för att klara reningskraven. Inga problem alls på besiktningen. Dock så tar det ju en liten stund extra innan katten blir helt varm, så det är inte fel att förvärma den lite innan man kör in wink

Jo det är sant den svalnar och krymper på vägen men va mest katten tsm med deras dämpare som gör mig skeptisk.
Bygga 3" hela vägen själv blir 3000kr ca i delar + ändrör om man köper allt förutom ändröret på biltema så är viss prisskillnad.

Ja precis.

Jag fick köpt en katt för 500kr av en polare (helt ny). Sedan köpte jag rör på biltema för runt 500kr inkl flexrör och ett par klämmor. Sedan tog jag flänsen från en original-downpipe och använde för att få vinkelt någorlunda rätt + att man får lambda-uttaget på köpet. Ligger bilder i mitt album på det tror jag!

Du missade nog det viktigaste när du byggde din downpipe, du har ju orginalstorlek första biten.
Där vill man ha 3 tums med för flödets skull.

Senast redigerat av Busgrabb (1 juni 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
1 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:

Jimmaiy skrev:
Jo det är sant den svalnar och krymper på vägen men va mest katten tsm med deras dämpare som gör mig skeptisk.
Bygga 3" hela vägen själv blir 3000kr ca i delar + ändrör om man köper allt förutom ändröret på biltema så är viss prisskillnad.

Ja precis.

Jag fick köpt en katt för 500kr av en polare (helt ny). Sedan köpte jag rör på biltema för runt 500kr inkl flexrör och ett par klämmor. Sedan tog jag flänsen från en original-downpipe och använde för att få vinkelt någorlunda rätt + att man får lambda-uttaget på köpet. Ligger bilder i mitt album på det tror jag!

Du missade nog det viktigaste när du byggde din downpipe, du har ju orginalstorlek första biten.
Där vill man ha 3 tums med för flödets skull.

Det flödar mer än tillräckligt för den effekten jag plockar ut. Den är dessutom nästan 3" original vid den böjen. Det man vinner mest effekt på är egentligen att man får bort original-katten som har ett väldigt mycket större motstånd än vad en racekat har. Den lilla extra volymen som jag hade vunnit på att ha 3" där istället för ~2.75" är ytterst liten. Originalböjen matchar ju flänsen på turbon av en anledning. Men visst, ska man upp i höga effekter och jagar dom där lilla extra så är det ju en bra idé att bygga en rejälare downpipe.

Hade utblåset på turbon däremot varit större än vad starten på downpipen så hade detta självklart strypt flödet och skapat oönskad turbulens, men så är inte fallet.

Din kärra låter för övrigt jäkligt trevligt! smile

Senast redigerat av F4S4N (1 juni 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
2 juni 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:

Ja precis.

Jag fick köpt en katt för 500kr av en polare (helt ny). Sedan köpte jag rör på biltema för runt 500kr inkl flexrör och ett par klämmor. Sedan tog jag flänsen från en original-downpipe och använde för att få vinkelt någorlunda rätt + att man får lambda-uttaget på köpet. Ligger bilder i mitt album på det tror jag!

Du missade nog det viktigaste när du byggde din downpipe, du har ju orginalstorlek första biten.
Där vill man ha 3 tums med för flödets skull.

Det flödar mer än tillräckligt för den effekten jag plockar ut. Den är dessutom nästan 3" original vid den böjen. Det man vinner mest effekt på är egentligen att man får bort original-katten som har ett väldigt mycket större motstånd än vad en racekat har. Den lilla extra volymen som jag hade vunnit på att ha 3" där istället för ~2.75" är ytterst liten. Originalböjen matchar ju flänsen på turbon av en anledning. Men visst, ska man upp i höga effekter och jagar dom där lilla extra så är det ju en bra idé att bygga en rejälare downpipe.

Hade utblåset på turbon däremot varit större än vad starten på downpipen så hade detta självklart strypt flödet och skapat oönskad turbulens, men så är inte fallet.

Din kärra låter för övrigt jäkligt trevligt! smile

Finns ju lösa flänsar att köpa och bygga på iofs...på 3 tum.
7:ans avgashus är väl 3 tums anslutning, jag skulle säga att man vill nog inte ha en flaskhals där men visst som du säger, det beror ju helt klart på vilka effekter...
370:n menar du antar jag, jorå det sjunger väl tongue Dock såld precis...

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
2 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:
Finns ju lösa flänsar att köpa och bygga på iofs...på 3 tum.
7:ans avgashus är väl 3 tums anslutning, jag skulle säga att man vill nog inte ha en flaskhals där men visst som du säger, det beror ju helt klart på vilka effekter...
370:n menar du antar jag, jorå det sjunger väl tongue Dock såld precis...

Kan rita upp en 3D modell och göra en simulering när jag får tid, så ser vi exakt hur mycket skillnad det gör wink

Vad blir det för ny kärra nu då? big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
2 juni 2012 · 365 Inlägg

lite ot nu tycker jag:-)

F4S4N CAD-konstruktör
2 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Jimmaiy skrev:
lite ot nu tycker jag:-)

Det tycker jag med big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Jimmaiy
2 juni 2012 · 365 Inlägg

blev jt3" 200cpsi och 2dämpare:-)

F4S4N CAD-konstruktör
2 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Jimmaiy skrev:
blev jt3" 200cpsi och 2dämpare:-)

All the way? smile

Edit: Såg inte att det stod 200cells lol

Lägg en kommentar sen när du monterat och testat smile

Senast redigerat av F4S4N (2 juni 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
danielbrorsson
2 juni 2012 ·

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

Du missade nog det viktigaste när du byggde din downpipe, du har ju orginalstorlek första biten.
Där vill man ha 3 tums med för flödets skull.

Det flödar mer än tillräckligt för den effekten jag plockar ut. Den är dessutom nästan 3" original vid den böjen. Det man vinner mest effekt på är egentligen att man får bort original-katten som har ett väldigt mycket större motstånd än vad en racekat har. Den lilla extra volymen som jag hade vunnit på att ha 3" där istället för ~2.75" är ytterst liten. Originalböjen matchar ju flänsen på turbon av en anledning. Men visst, ska man upp i höga effekter och jagar dom där lilla extra så är det ju en bra idé att bygga en rejälare downpipe.

Hade utblåset på turbon däremot varit större än vad starten på downpipen så hade detta självklart strypt flödet och skapat oönskad turbulens, men så är inte fallet.

Din kärra låter för övrigt jäkligt trevligt! smile

Finns ju lösa flänsar att köpa och bygga på iofs...på 3 tum.
7:ans avgashus är väl 3 tums anslutning, jag skulle säga att man vill nog inte ha en flaskhals där men visst som du säger, det beror ju helt klart på vilka effekter...
370:n menar du antar jag, jorå det sjunger väl tongue Dock såld precis...

Har du sålt min bil? yikes
Då får jag nog skita i att åka till Göteborg ikväll wink Fantastisk kärra!

arenwik
2 juni 2012 ·

Jackoo skrev:
Haft JT på mina och dem är skit, brölar och äcklar sig..

Feritta eller liknande? Kvalité lönar sig!

+1
Dom bilar jag hört med JT har låtit hemskt, bara étt ihåligt bröööl. Ingen karaktär.


TS: Ladda gärna upp ljudklipp när det sitter på bil.
Steg 3 mjukvara och etanolkonvertering på det! 350-370hk cool

Senast redigerat av arenwik (2 juni 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang