Vilka högtalare? Saab 9-3 -01

Mallard
3 juni 2012 · 26 Inlägg

Hallå, hade tänkt byta ut originalhögtalarna i en Saab 9-3 från 2001. Jag antar att bilen är utrustad med det sämsta ljudpaketet, sitter ett par högtalare i skuffen, två vid framdörrarna, och två på instrumentbrädan. Vill inte ha något värsting ljud men lite mer tryck vore allt skönt. Har kollat på detta paket: http://www.blocket.se/vasterbotten/Kenw … =2&w=1

Någon som vet hur det spelar ungefär, är det prisvärt?
1.Vad är det för mått på original högtalarna i dörrarna och i skuffen?
2.Behöver jag dra några nyakablar för att montera de som jag länkat?


Tacksam för svar, är ganska lost inom detta. smile

Janneutanb
3 juni 2012 · 7 271 Inlägg

Det sitter 6.5" i dörrarna, om du har dessa. Sämsta ljudpaketet är väl bara uppe på brädan och dom i hatthyllan har jag för mig.
Sen är det 6x9 i bak ja.

Om du har högtalare i dörrarna behöver du inte dra någora nya kablar. Har du inte dom så låter jag det vara osagt om det finns framdraget eller inte.
Jag hade inga större svårigheter att dra nya kablar dit i varje fall.

Men sen är frågan om inte dörrhögtalarna är drivna av ett original steg och ligger på 2ohm?
Jag har nästan för mig det nu när jag tänker på det.

Senast redigerat av Brains (3 juni 2012)

Mallard
3 juni 2012 · 26 Inlägg

Brains skrev:
Det sitter 6.5" i dörrarna, om du har dessa. Sämsta ljudpaketet är väl bara uppe på brädan och dom i hatthyllan har jag för mig.
Sen är det 6x9 i bak ja.

Om du har högtalare i dörrarna behöver du inte dra någora nya kablar. Har du inte dom så låter jag det vara osagt om det finns framdraget eller inte.
Jag hade inga större svårigheter att dra nya kablar dit i varje fall.

Men sen är frågan om inte dörrhögtalarna är drivna av ett original steg och ligger på 2ohm?
Jag har nästan för mig det nu när jag tänker på det.

Är du säker att det sitter 6.5" i dörrarna fram? Dom spelar nämligen lika platt som en mobil.. Men är det svårt att få dit dom små högtalarna som jag länkade i intstrumentpanelen alt. i dörrarna fram? Kändes som att ta sig lite vatten över huvet att börja plocka bort hela inredningen wink

Är det lika många kablar som kopplas vid 2 el. 3vägs högtalare? ¨

edit: Hur stora är högtalarna på panelen? 4"?

Senast redigerat av Mallard (3 juni 2012)

Janneutanb
3 juni 2012 · 7 271 Inlägg

Jag har ägt en 9-3 så jag är 100% säker på att det är 6.5" där wink
Har för mig att dbaktuen har haft något hertz paket åt just saabar med 6.5" och 3" till i-brädan.
Tror att det sitter 3 eller 3.5" där original.
Dörrarna är väldigt enkla att plocka ner faktiskt smile

Om du tänker på koaxial högtalare där diskaten sitter fast i mitten så är det lika många kablar ja.
Annars finns det kitsystem där diskanten är lös och då blir det fler kablar. 3vägs kitsystem består av en midbas, mellanregister och diskant. 2väg är bara midbas och diskant.

M_icke_
3 juni 2012 · 3 466 Inlägg

Har du det billigaste ljudpaketet sk. AS1 så har du inga högtalare i dörrarna orginal.

OM du har högtalare i dörrarna så sitter där 6,5" 2ohm SUBbasar.
Dessa KAN du byta ut men tänk på att orginalförstärkaren delar bara bas till dörrarna. Dessutom är standardelement på 4ohm så förstärkaren kommer lämna hälften av den lilla effekten den redan ger.
Med andra ord så kan det ge betydligt sämre ljud att byta dessa utan att sätta ett externt steg.

Ett tips är däremot att satsa på en riktigt bra HU. Min Kenwood KDC-6047(samma som KDC-6051) lyfte ljudet riktigt mycke i mina orginalhögtalare innan jag byggde om!

Börjar man där och inte blir nöjd så e de dags o tänka på att uppgradera högtalarna. Saabarna har fullbands 3,5" i brädan så om man bygger om till ett normalt 6,5"-kit så kommer man få ner mellanregistret i dörrarna istället för uppe i brädan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Mallard
4 juni 2012 · 26 Inlägg

Det känns som det är något som inte stämmer för ställer jag in så att högtalarna endast spelar fram så är det riktigt jävla platt ljud? När jag däremot låter 6,9orna jobba så kommer det en viss bas men ändå rätt så lite. Skulle kul om den kunde spela som våran mondeo från -01 den också iallafall, och den har helt original ljud men spelar på skönt.

Men Micke, du menar alltså att de endast ska komma basljud från dörrhögtalarna? Kan fixa en film på ljudet om inte annat..

Är som sagt inte kunnig alls ang. ljud, så fattar inte "koaxial högtalare" osv tyvärr.. Men om vi säger så här, måste jag byta/dra några kablar för att montera ljudpaketet som jag länkade i första posten?

Sorry om jag är lite trög wink

Edit: Har ni några andra tips på högtalare eller så för små pengar får ni gärna komma dom också, mitt enda krav är väl att jag ska slippa dra några kablar eller något. Om ni det är möjligt dvs.

Senast redigerat av Mallard (4 juni 2012)

gurenius
4 juni 2012 · 1 631 Inlägg

Grejen är att paketet du länkat till inte blir nån UPPGRADERING. Det blir mer som ett byte och kommer låta UNGEFÄR likadant som idag.

Vill du ha mer "tryck" i ljudet för ca 1.500 så finns det inte hur mycket som helst att välja på. Är budgeten större går det att göra mer! För 1.500 kan du få mer "tryck" med ett par nya 6x9or där bak och så justera fadern så du får ännu mer ljud bakifrån och mindre fram. Det är nog det vettigaste du kan göra för den summan.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Mallard
4 juni 2012 · 26 Inlägg

Okej jag förstår..
Är det smartare att satsa på det här kittet? Eller är det också dåligt? 
http://www.mds.se/sv/product/17255/MDS- … value_4398

Känns nämligen som att ljudet inte kan bli mycket sämre, är ganska skrikigt och "basen" slår igenom på ganska lågvolym tyvärr..

EDIT: Var ut och testade ljudet nu och har upptäckte nu att det inte sitter några högtalare i dörrarna även om det är galler osv så spelar det inget därifrån. Men finns det kablar dragna dit och hur går jag tillvägs med att dra dit ström annars? Utgå ifrån att jag behåller originalsteorin och bara köper dit ett par 6.5or.

Senast redigerat av Mallard (4 juni 2012)

M_icke_
4 juni 2012 · 3 466 Inlägg

Mallard skrev:
Okej jag förstår..
Är det smartare att satsa på det här kittet? Eller är det också dåligt? 
http://www.mds.se/sv/product/17255/MDS- … value_4398

Känns nämligen som att ljudet inte kan bli mycket sämre, är ganska skrikigt och "basen" slår igenom på ganska lågvolym tyvärr..

EDIT: Var ut och testade ljudet nu och har upptäckte nu att det inte sitter några högtalare i dörrarna även om det är galler osv så spelar det inget därifrån. Men finns det kablar dragna dit och hur går jag tillvägs med att dra dit ström annars? Utgå ifrån att jag behåller originalsteorin och bara köper dit ett par 6.5or.

Som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan AS1 (som du uppenbarligen har) och dom större orginalsystemen att där sitter sub-basar i dörrarna. Även om kablar är dragna ut i dörrarna är jag ganska säker på att där inte sitter någon förstärkare till att driva dom.

Det man allra först brukar uppgradera i ett system är källan, alltså stereon. Har man en kass stereo så blir ljudet bara inte bra. Lägger du 1500 på en bra stereo så kommer du få grymt mycke bättre ljud utan att behöva hålla på o byta högtalare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
discokapten Kapten på disco!
4 juni 2012 · 1 729 Inlägg

M_icke_ skrev:

Mallard skrev:
Okej jag förstår..
Är det smartare att satsa på det här kittet? Eller är det också dåligt? 
http://www.mds.se/sv/product/17255/MDS- … value_4398

Känns nämligen som att ljudet inte kan bli mycket sämre, är ganska skrikigt och "basen" slår igenom på ganska lågvolym tyvärr..

EDIT: Var ut och testade ljudet nu och har upptäckte nu att det inte sitter några högtalare i dörrarna även om det är galler osv så spelar det inget därifrån. Men finns det kablar dragna dit och hur går jag tillvägs med att dra dit ström annars? Utgå ifrån att jag behåller originalsteorin och bara köper dit ett par 6.5or.

Som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan AS1 (som du uppenbarligen har) och dom större orginalsystemen att där sitter sub-basar i dörrarna. Även om kablar är dragna ut i dörrarna är jag ganska säker på att där inte sitter någon förstärkare till att driva dom.

Det man allra först brukar uppgradera i ett system är källan, alltså stereon. Har man en kass stereo så blir ljudet bara inte bra. Lägger du 1500 på en bra stereo så kommer du få grymt mycke bättre ljud utan att behöva hålla på o byta högtalare.

Fast AS1 högtalarna lämnar MYCKET att önska... Börja med en ny stereo och ett par 3.5" till brädan, då spelar det iaf rent.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Mallard
4 juni 2012 · 26 Inlägg

Vore det inte bäst med att fylla ett par högtalare därfram eftersom att det är där jag kommer vistas och vill ha bäst ljud? Fast jag vet inte, är kanske svårt att fixa när jag ska skaffa ett sånt där steg också.. Sitter originalsteget svårt till utifall jag skulle hitta ett från skroten?

Okej jag får fara och kolla på en ny stereo då antar jag smile

M_icke_
4 juni 2012 · 3 466 Inlägg

discokapten skrev:

M_icke_ skrev:

Mallard skrev:
Okej jag förstår..
Är det smartare att satsa på det här kittet? Eller är det också dåligt? 
http://www.mds.se/sv/product/17255/MDS- … value_4398

Känns nämligen som att ljudet inte kan bli mycket sämre, är ganska skrikigt och "basen" slår igenom på ganska lågvolym tyvärr..

EDIT: Var ut och testade ljudet nu och har upptäckte nu att det inte sitter några högtalare i dörrarna även om det är galler osv så spelar det inget därifrån. Men finns det kablar dragna dit och hur går jag tillvägs med att dra dit ström annars? Utgå ifrån att jag behåller originalsteorin och bara köper dit ett par 6.5or.

Som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan AS1 (som du uppenbarligen har) och dom större orginalsystemen att där sitter sub-basar i dörrarna. Även om kablar är dragna ut i dörrarna är jag ganska säker på att där inte sitter någon förstärkare till att driva dom.

Det man allra först brukar uppgradera i ett system är källan, alltså stereon. Har man en kass stereo så blir ljudet bara inte bra. Lägger du 1500 på en bra stereo så kommer du få grymt mycke bättre ljud utan att behöva hålla på o byta högtalare.

Fast AS1 högtalarna lämnar MYCKET att önska... Börja med en ny stereo och ett par 3.5" till brädan, då spelar det iaf rent.

Jag tror du skulle bli förvånad hur även ett par AS1-element skulle prestera med en ny HU. Betydligt bättre än att byta till ett par andra element och behålla orginalstereon.  Det är inte fel att få in ett par midbasar och en förstärkare till dörrarna men isf skulle jag nog väntat tills det fanns pengar till hyffsade grejer.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Mallard
4 juni 2012 · 26 Inlägg

Men om jag köper en HU för säg 1,5k så har jag ju fortfarande bara bas bakifrån och det är det jag (till största del) stör mig på just nu.

Tänkte kanske fara till skroten och hämta ett sådant där steg till framhögtalarna, så vars sitter dom? Varför ska man föresten ha en separat förstärkare till enbart dörrarna?

M_icke_
5 juni 2012 · 3 466 Inlägg

Mallard skrev:
Men om jag köper en HU för säg 1,5k så har jag ju fortfarande bara bas bakifrån och det är det jag (till största del) stör mig på just nu.

Tänkte kanske fara till skroten och hämta ett sådant där steg till framhögtalarna, så vars sitter dom? Varför ska man föresten ha en separat förstärkare till enbart dörrarna?

Vet ärligt talar inte exakt var de inbyggda förstärkarna sitter på 9-3 men på 9-5 sitter den bak panelen under A-stolpen vid passagerarsidans fötter. Kan tänka mig att det är liknande på 9-3. Eller som 9000 har under passagerarstolen.

För att visa hur en uppgraderingssats ser ut:
http://webbutik.svenskabil.se/audio-upp … 00-/1940-0

Med andra ord så är det högtalarna och en förstärkare du behöver.
Är osäker på om kablar är fördraget men det borde vara lätt att kolla upp.

Tänk på att när du ska komma åt högtalarna i dörrarna så måste du montera av dörrsidan. Det är väääldigt vanligt att folk försöker ta av enbart gallret och det slutar med att man har sönder gallren istället.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Mallard
5 juni 2012 · 26 Inlägg

Okej tack för hjälpen!

gurenius
13 juni 2012 · 1 631 Inlägg

M_icke_ skrev:
Jag tror du skulle bli förvånad hur även ett par AS1-element skulle prestera med en ny HU. Betydligt bättre än att byta till ett par andra element och behålla orginalstereon.

Håller inte med. Med den lilla budgeten är det fel ände enligt mig. Det säger jag eftersom jag testat många kombinationer i just 9-3 med en betydligt bättre spelare än vad du får för 1.500:-.

M_icke_ skrev:
Det är inte fel att få in ett par midbasar och en förstärkare till dörrarna men isf skulle jag nog väntat tills det fanns pengar till hyffsade grejer.

Här håller jag absolut med. Men jag tvivlar på att trådskaparen vill lägga de pengar som krävs för att det ska bli tillräckligt bra. Hur går det för dig, egentligen? Blir det nåt bygge?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Mallard
14 juni 2012 · 26 Inlägg

Jag är sugen på att dra in till stan nu och köpa dom här http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=3219 . Men jag är rädd att jag inte kommer bli helt nöjd med bara dom, för det kommer fortfarande vara ganska platt ljud där fram..?
Så egentligen kanske jag borde fokusera på att till en början installera ett par 6,5or i dörrarna men tror inte jag har kunskapen, modet att börja plocka isär inredningen och sen koppla in ett steg som jag inte har en aning hur det fungerar, ska kopplas in eller så.
Men om jag skulle köpa dom där 6,9orna och sätta in 4" eller typ 5.25" i dörrarna? Eller måste jag ha ett steg då också för att orka driva allt?

Edit: Eller skulle jag ha köpt dom här kanske http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=3218 ?

Senast redigerat av Mallard (14 juni 2012)

gurenius
14 juni 2012 · 1 631 Inlägg

Helt klart blir ljudet inte bättre fram. Du får justera ner nivån fram så du har mest ljud bakifrån. Det är en kompromiss eftersom din budget inte räcker för att få ett bra ljud fram.

Stereon kan driva 6x9or och ETT par högtalare (eller ett kit-system med lös diskant) till. 6.5orna du länkat till passar i dörrarna fram. Du får då koppla ur original i instrumentbrädan och leva med att ljudet kommer ifrån fötterna fram.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Mallard
14 juni 2012 · 26 Inlägg

gurenius skrev:
Helt klart blir ljudet inte bättre fram. Du får justera ner nivån fram så du har mest ljud bakifrån. Det är en kompromiss eftersom din budget inte räcker för att få ett bra ljud fram.

Stereon kan driva 6x9or och ETT par högtalare (eller ett kit-system med lös diskant) till. 6.5orna du länkat till passar i dörrarna fram. Du får då koppla ur original i instrumentbrädan och leva med att ljudet kommer ifrån fötterna fram.

Okej jag har iallafall köpt 6,9orna och håller på att montera dom nu. Vet du vilken av kablarna som är + och vilken som är -? En är svartgrön och den andra svartvit.


EDIT: Är sjukt missnöjd med hur högtalarna spelar sad  Är det 9-3ans placering av högtalarna som är boven? Ljudet är klarare än original men trycket i basen är detsamma eller nästan på gnällen till sämre skulle jag vilja påstå.. Är inte 100% tätt dock men känns inte som att det ska spela så jävla stor roll? Går heller inte att spela speciellt högt utan att dom bara börja spela orent..

Men det som är får mig att tro att det är pga placeringen av högtalarna som är boven är att jag provsatte en av mina i grannens amazon och då dunkade det på riktigt bra! Eller kanske beror det på HUn? Han kör iallafall med detta kit http://www.blocket.se/vasterbotten/Kenw … =2&w=1 . Är det min HUn som suger?

Är verkligen inte kräsen men vore kul om den spelade ungefär lika bra som Amazonen med kitet, utan 4" högtalarna monterade dessutom, som jag länkade. Upplever ni att era 6,9or i 9-3orna spelar pissigt?

Senast redigerat av Mallard (15 juni 2012)

gurenius
15 juni 2012 · 1 631 Inlägg

Det spelar inte dåligt om det är rätt monterat. Inget större fel på högtalarna som du själv konstaterade i annan bil.

1. Kolla plus och minus. Spelar en högtalare ur fas blir det nästan ingen bas. Ställ balansen längst till höger eller vänster. Blir det mer bas då ska du byta plats på plus och minus på en av högtalarna.

2. Det måste vara 100% tätt. Varje liten glipa luft mellan fram och baksida av högtalaren gör att den låter sämre och spelar mindre bas.

3. De måste sitta 100% fast. Flexar högtalaren ens en millimeter tappar du bas och det låter sämre.

4. Kolla inställningarna på stereon. Nollställ bas och diskant-reglage. Har för mig att det finns en service-meny också för att stänga av loudness (är den på låter allt skräp).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang