244 väghållning, anpassad till bana/drifting - tips och råd?

baltis
10 september 2012 · 1 948 Inlägg

baltis skrev:

Driftar_N skrev:

FLindgren skrev:

ska det inte vara stenhårt i bak och jättemjukt i fram på driftingbilar? (generellt)

OM man åker med liten motor så kan man måsta göra så.
Annars vill man ha så mycket fäste som möjligt som effekten man har orkar med.
Utan fäste blir det ingen fart!

Har aldrig provat på "drifting" jag, utan har mina erfarenheter utav lite oskyldigt sladdande med m3an och en hel del volvos på vintern, men tror ändå inte jag e helt bakom i mitt resonemang smile

Du vill väll ändå ha en massa negativ camber fram, just för att få grepp i framvagnen när du har mycket rattuslag, oavsett om du kör med 200hk eller 1000hk? Detta påverkar ju inte drivet framåt på raksträckor, och i kurvor så borde väll bakdäcken ändå orka med att accelrera med så mycket effekt i motorn?

Däremot kan jag förstå att om man har mycket effekt så åker man gärna och driftar med slicks, r-däck eller bara så breda fina premium-däck som möjligt, just för att få greppet/farten. MEN jag tycker fortfarande att det borde vara så att man vill balansera bilen med hjälp av hjulvinklar så det blir överstyrd?

Rätt mig genom om jag har fel och vore intressant att få höra vad för typ av hjulvinklar som rekommenderas i säg 1300kg bil med 5-7 hundra hk.

DriftarN > är faktiskt intresserad över svaret smile så är det pga lathet eller vet du bara inte?

Driftar_N
10 september 2012 · 227 Inlägg

Mycket statisk camber fram har ingen direkt koppling till vad hjulen får för vinkel när man börjar vrida på ratten. Det beror mer på spindeltappslutningen (KPI) i förhållandet till caster.
Varför man ser många driftingbilar med mycket negativ camber fram har ofta att göra med att man förlänger bärmarna fram för att skapa mer plats för hjulen mot ramsnokarna och på så sätt kunna ha mer styrvinkel.
Har då bilen mcpherson fram så är det inte lika enkelt att flytta ut fjäderbenen och då blir det mycket camber.

Jag vidhåller fortfarnade att man ska ha balans i bilen så man får ligga på lite när sladdar, en naturligt överstyrd bil blir svårare att åka på gränsen med. Med en balanserad bil kan man över sin styrvinkel med, alltså stundtals fyrhjulssläpp, det är mycket svårare med en mer överstyrd bil tex.

Värt att tänka på vad gäller hjulvinklar är att skilja på statiska och dynamiska, det är ju egentligen inte jätteintressant vad man har för hjulvinklar med hjulen rakt fram och bilen i viloläge wink

PuttesPOV
10 september 2012 · 504 Inlägg

Åter till ämnet: tips om bromsar, stätdämpare och fjädrar

Personligen tror jag att det skulle göra en stor skillnad om man även satsar på grövre krängningshämmare...

HÅRDROCK
baltis
10 september 2012 · 1 948 Inlägg

Driftar_N skrev:
Mycket statisk camber fram har ingen direkt koppling till vad hjulen får för vinkel när man börjar vrida på ratten. Det beror mer på spindeltappslutningen (KPI) i förhållandet till caster.
Varför man ser många driftingbilar med mycket negativ camber fram har ofta att göra med att man förlänger bärmarna fram för att skapa mer plats för hjulen mot ramsnokarna och på så sätt kunna ha mer styrvinkel.
Har då bilen mcpherson fram så är det inte lika enkelt att flytta ut fjäderbenen och då blir det mycket camber.

Jag vidhåller fortfarnade att man ska ha balans i bilen så man får ligga på lite när sladdar, en naturligt överstyrd bil blir svårare att åka på gränsen med. Med en balanserad bil kan man över sin styrvinkel med, alltså stundtals fyrhjulssläpp, det är mycket svårare med en mer överstyrd bil tex.

Värt att tänka på vad gäller hjulvinklar är att skilja på statiska och dynamiska, det är ju egentligen inte jätteintressant vad man har för hjulvinklar med hjulen rakt fram och bilen i viloläge wink

Klart som tusan mer camber vid hjulen rakt fram påverkar camber vinkeln när dom svängs, men visst om du kör utan caster så spelar det ingen roll (finns inte en ända bil som gör det).

Men förstår helt klart resonemanget att denna negativa camber faktiskt då inte är uppskattad utan bara är ett "onödigt ont" när man förlänger bärarmarna.

Sen måste jag bara fråga dig, menar du allvar med att det inte har någon betydelse vad man har för hjulvinklar med hjulen rakt fram? ALLA bilar har hjulen rakt fram när hjulvinklar ställs. Men visst har du mer caster behöver du självklart även mer camber för att få samma "kontakt yta" när hjulen vrids.

Driftar_N
12 september 2012 · 227 Inlägg

baltis skrev:
Klart som tusan mer camber vid hjulen rakt fram påverkar camber vinkeln när dom svängs, men visst om du kör utan caster så spelar det ingen roll (finns inte en ända bil som gör det).

Men förstår helt klart resonemanget att denna negativa camber faktiskt då inte är uppskattad utan bara är ett "onödigt ont" när man förlänger bärarmarna.

Sen måste jag bara fråga dig, menar du allvar med att det inte har någon betydelse vad man har för hjulvinklar med hjulen rakt fram? ALLA bilar har hjulen rakt fram när hjulvinklar ställs. Men visst har du mer caster behöver du självklart även mer camber för att få samma "kontakt yta" när hjulen vrids.

Jo det är klart det gör men det säger inte per automatik hur hjulet står vid ett visst rattutslag, det beror på mycket annat. Vid exempelvis 90grader rattutslag (nu är det iofs ingen som har så mycket) så kommer slitytans vinkel mot marken bara att bestämmas av spinlltappslutningen och castervinkel, oavsett om du har 0 eller 15 grader camber med hjulen rakt fram
Ja man ställer hjulvinklar med hjulen rakt, och alla bilar utom driftingbilar kör med hjulen rakt fram eller väldigt små rattutslag förutom när man parkerar eller kör sakta och då spelar det liten roll hur hjulöet står.
Skillnaden med en driftingbil är att man ligger och kör för fullt med fullt rattutslag och aldrig ska ha styrhjulen rakt fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang