6458
Sök

Bilen går dålig efter ca 15 min körning

692 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
hej ni . har en sierra 2.0 dohc som går jätte bra när den är ny startad och ett tag framåt ca 2,5 mil sen blir den slö svarar inte på gasen .det som händer är att när ja trycker gasen i botten så bluddrar den ett litet tag sen pang så går den som den ska  . när detta händer får jag även extremt dålig tomgång och ojämn gång .

det jag har gjort är att :

blåsterent avluftningen i tanken så den fungerar

bytt tändspole

bytt rotor arm

kollat övar allt med tändningen .

så jag har nu inte en enda aning om va det kan vara  . eftersom bilen går bra dom första 2,5 milen som börjar den bråka (det som händer är att när ja trycker gasen i botten så bluddrar den ett litet tag sen pang så går den som den ska  . när detta händer får jag även extremt dålig tomgång och ojämn gång).

mvh

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

242 Inlägg
11 juni 2012
Bytt fördelarlocket? kan vara en liten liten spricka (inte säkert att man ser den) som vidgas när det blir varmt och då blir det överslag.
eller tempgivare/kallstartsventil kanske, har bilen fått upp arbetstemperatur när den börjar gå dåligt?

692 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
Bytt fördelarlocket? kan vara en liten liten spricka (inte säkert att man ser den) som vidgas när det blir varmt och då blir det överslag.
eller tempgivare/kallstartsventil kanske, har bilen fått upp arbetstemperatur när den börjar gå dåligt?

jag har prövat att varmköra den o det verkar va när den når arbetstemp .
jag prövade nyss att varmköra den så att problemet började sen så tog ja fram startsprayen och spraya på alla anslutningar till insugen motorn  och tomgångsmotorn . och det blev ingen skillnad:( så felet verkar inte vara vacum eller insug .

692 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
bilen luktar även bensin som om den skulle gå väldigt fett ...

har nyligen mätt  lambdan och den låg o pendla mellan 01-024 på tomgång men gasa man till så gick det mellan 0.24 o 0.63 volt  så tror den fungerar då ? eller har ja fel ??
Senast redigerat av gtjim (13 juni 2012)

692 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
så nu har ja bytt motorrtemp givare den till motorstyrningen och mapsensorn o nu går bilen bättre men ibland gör den fortfarande samma grej o börjar bluddra sad

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 juni 2012
Om du kan så prova byt TPS:en är ett vanligt fel på dohc att den blir dålig.

692 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Big Al skrev:

tps??

692 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Big Al skrev:
TrottelPositionsSensorn

Aah har gjort det där diagnosen med lysdioden men. den säger att det det finns inga fel på bilen
d

Vettemannen
17 juni 2012
gtjim skrev:
Big Al skrev:

tps??

I dagligt tal kallad för "tomgångsmotor" och brukar sitta mellan luftmassemätaren (om man har en sån) och insuget.

/Benny

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
Vettemannen skrev:
I dagligt tal kallad för "tomgångsmotor" och brukar sitta mellan luftmassemätaren (om man har en sån) och insuget.

/Benny

TPS är ingen tomgångsmotor, TPS är en givare som sitter på spjällhuset, att tomgångmotorn sedan styrs av den är en annan femma...men givaren sitter på spjällhuset...

692 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Blir o åka o skaffa en sådan läges givare sen har ja bytt allt tycker ja tempgivare för motorstyrning ,mapsensor,tomgångsmotor,3andra givare 12mete kabel o tre motorstyrnings kontakter

Sök