2523
Sök

All privat demontering av bilar kan bli olaglig

5 198 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
Skulle detta gå igenom så är det döden för all hobbyverksamhet med bilar. Kanske även folkrace, rally, dragracing o.s.v o.s.v. Då får alla som har motorsport som hobby rulla tummarna hädanefter eller börja med fotboll! Hehe!
/Benny

Fy fan,,,, stackars Sverige....Ännu fler fotbolls nördar... roll

Detta får inte hända yikes

verkligen inte...

Meldem
917 Inlägg
18 juni 2012
bara i sverige. är väll någon dum politiker som sett något illa på en gård någonstans och har därav nu fått för sig att stoppa allt som har med fordonsdemontering på PRIVATA ägor att göra.

Bara i sverige

EDIT: Måndag morgon...
Senast redigerat av Marticus (18 juni 2012)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Muttley
18 juni 2012
Marticus skrev:
bara i sverige. är väll någon dum politiker som sett något illa på en gård någonstans och har därav nu fått för sig att stoppa allt som har med fordonsdemontering på PRIVATA ägor att göra.

Bara i sverige

EDIT: Måndag morgon...

De behöver man inte ändra lagen för. Har man för mycket skrot på gården kan man få vite.

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 juni 2012
det handlar väll igentligen bara om själva karossen igentligen? sen vilka delar man skruvat av själv innan man lämnar den till en auktoriserad skrot spelar ingen roll, är den uppfattningen jag får av texten, tycker det låter som att dom vill ändra lagen så att privat personer inte ska kunna lämna biler till tex stena för att tjäna pengar eller kunna få bilar avregistrerade för att sen tex byta kaross på sin bil vilket i sin tur leder till urkunskförfalskning, sen tycker jag också att det är sjukt och om det skulle gå igenom speciellt att man inte får "rensa" bilen innan man lämnar den så är vi tillbaka till att det kommer börja stå mängder av bilar i skogarna igen och på diverse parkeringar tror jag

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
B20B230f skrev:
det handlar väll igentligen bara om själva karossen igentligen? sen vilka delar man skruvat av själv innan man lämnar den till en auktoriserad skrot spelar ingen roll, är den uppfattningen jag får av texten, tycker det låter som att dom vill ändra lagen så att privat personer inte ska kunna lämna biler till tex stena för att tjäna pengar eller kunna få bilar avregistrerade för att sen tex byta kaross på sin bil vilket i sin tur leder till urkunskförfalskning, sen tycker jag också att det är sjukt och om det skulle gå igenom speciellt att man inte får "rensa" bilen innan man lämnar den så är vi tillbaka till att det kommer börja stå mängder av bilar i skogarna igen och på diverse parkeringar tror jag

MHRF har ju listat ett antal saker som blir olagliga om motionen går igenom. Som jag tolkar det får du då inte plocka delar från en "uttjänt" bil om du inte har en auktoriserad skrot. En uttjänt bil enligt förslaget är en bil som varit avställd i ett år. Bye bye reservdelsbilar och donatorbilar. Du får alltså byta delar på din bil, men du får inte plocka delar från ett fordon som varit avställt över ett år. Gäller att slakta bilen fort som fan och lägga upp på hyllan med andra ord.

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 juni 2012
Andromeda skrev:
B20B230f skrev:

MHRF har ju listat ett antal saker som blir olagliga om motionen går igenom. Som jag tolkar det får du då inte plocka delar från en "uttjänt" bil om du inte har en auktoriserad skrot. En uttjänt bil enligt förslaget är en bil som varit avställd i ett år. Bye bye reservdelsbilar och donatorbilar. Du får alltså byta delar på din bil, men du får inte plocka delar från ett fordon som varit avställt över ett år. Gäller att slakta bilen fort som fan och lägga upp på hyllan med andra ord.

okok, men så länge man rensar den inom ett år då så ska det ju vara ok? då är den ju ej uttjänt tongue aja kommer ändå alltid finnas kryphål eller så skiter man i vilket eller som jag skrev tidigare så får man väll dra ut karossen i skogen utan chassi nr och plåtar

676 Inlägg
18 juni 2012
Att dra ut grejerna o dumpa i skogen är ju inte direkt en bra lösning. Bättre att demontera de diskret och sedan skrota som vanligt.

Vad för kontroll på detta kommer dom ha? Slumpmässiga besök? Kontroller på skrotar? Att skroten inte får ta emot ett demonterat fordon?

Tror inte saker och ting kommer att dö ut men de kommer bli väldigt begränsat

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
Naturvårdsverket.... Naturvård.... NATUR....VÅRD..... Vårda naturen?

Men det är bättre vi smälter ner bilarna och gör nya av dem och kör plåtpressningsmaskiner, robotar som kräver olja, lastbilstransporter och dylikt på högvarv, istället för att använda gamla delar som INTE är uttjänta på andra bilar, en sorts återvinningsprocess. Jag har svårt att tolka vafan idioterna menar men det verkar finnas kryphål.
Dock så är hela förslaget katastrof, visst vill man väl få bort en svart bilskrot, men att någon köper en reservdelsbil och tar nästan allt som faktiskt går att använda innan den går på skrot och blir till en ny bil, ser jag inga fel i, tillochmed positivt för naturen som sagt.

Lagkravet måste justeras åtminstone.

SKÅNING
1 215 Inlägg
19 juni 2012
Foffis skrev:
Att dra ut grejerna o dumpa i skogen är ju inte direkt en bra lösning. Bättre att demontera de diskret och sedan skrota som vanligt.

Vad för kontroll på detta kommer dom ha? Slumpmässiga besök? Kontroller på skrotar? Att skroten inte får ta emot ett demonterat fordon?

Tror inte saker och ting kommer att dö ut men de kommer bli väldigt begränsat

självklart är det inte en bra lösning alls att ställa bilar i skogen men kan tänka mig at många skulle kunna göra det om dom ej blir av bilarna som är demonterade, men det kommer säkert ta många år innan deta går igenom och det kommer säkert justeras något hoppas jag iallafall

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
19 juni 2012
Håller man på med äldre bilar är det en förutsättning att kunna plocka delar från gamla bilar och oftast står dom inte hos skrotar, ju ovanligare bil desto större är behovet.

Tyvärr är det så med miljömuppar som med skadedjur när det väl börjat härja i en större omfattning är de svåra att stoppa. Synd att det inte finns Anticimex för sådana roll
Senast redigerat av N_W (19 juni 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

19 juni 2012
Andromeda skrev:
B20B230f skrev:

Men då borde man kunna gå runt förslaget och benämningen "uttjänt" bil genom att ställa på den igen?

1 624 Inlägg
19 juni 2012
Jag tror på fullaste allvar inte att en enda svensk kommer bry sig om denna "lag".. Jag tror heller inte det kommer gå runt "reservdelsinspektörer/reservdelslisa" och bötfälla en om man skruvar ner något, denna lagen kommer nog inte gå igenom :]

10 Inlägg
19 juni 2012
Ska vi som är intresserade av bilar och har det som våran hobby behöva smyga med det?
Det finns säkert sätt att kunna gå runt en sådan lag men ska vi behöva det.
Låt oss leka med tanken på att du max får ha bilen avställd ett år, hur många projekt tar inte längre tid och hur många renoveringar/projet står inte ett antal år i väntan på tid och pengar.
Visst, det kanske hjälper att ställa på bilen ett tag men ska man behöva hålla på med sådant. Vår hobby är inte på något sätt sponsrat av stat och kommun som t.ex fotboll och hockey, ska vi behöva lägga ut pengar på en onödig skattemånad och försäkring en gång om året också.
I detta förslag blir det också olagligt att exportera en bil som inte varit besiktigad och godkänd inom max 2 år.
Lägger man till kravet på besiktning också på avställningstiden är det slut med hobbyn för många inklusive mej!
Att inte få plocka delar på sin egna bil ser jag som ett övergrepp på rätten till sina egna grejer.
Återigen, ska vi behöva smyga. Hur många projekt har inte varit beroende av en donatorbil där man i lugn och ro kan ta det man behöver. Det blir nästan alltid billigare desutom.
Detta skriver jag för att jag är orolig för hobbyns framtid om detta blir verklighet.
Jag försvarar INTE svartskrotar, folk som fyller hela trädgården med bilar och målvakter som äger flera hundra bilar på pappret.

SKÅNING
1 215 Inlägg
19 juni 2012
håller med båda föregående talare, samt att om jag nu köper/får en avställd bil för att rensa den på delar så kan jag göra det och sedan när jag ska bli av med den så kan jag ju påstå att den var så när jag köpte/fick den för det är ju ingen som vet hur den såg ut tidigare

1 482 Inlägg
19 juni 2012
Hoho om detta går igenom kommer det bli en minst sagt intressant framtid inom bilkulturen.

BLT Service
Theracords Music Label

2 046 Inlägg
19 juni 2012
Om de går igenom så flyttar jag

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

10 Inlägg
20 juni 2012
Två länkar om detta.

Naturvårdsverkets redovisning till regeringen
http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning

MHRF,s svar till Miljödepartementet
http://www.mhrf.se/M2011/2459/Ke

2 126 Inlägg
25 juni 2012
Läste precis om detta i tidningen Wheels och blev jävligt förbannad!

Tagit ifrån Wheels Magazine hemsida/facebooksida

"Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil -eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år. Följ länken så kan du läsa hela förslaget samt MHRF:s remissvar. http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning
Kan läsa mer här: http://www.mhrf.se/uttjanta_bilar

Hoppas fler än jag reagerar och tar kontakt med dom skyldiga personerna!

Sofia Tingstorp, Miljödepertementet
tel: 08-4052176 Mail kan skickas via regeringen.se

Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen
Kjell-Ake.sjodin@transportstyrelsen.se

Helen Lindqvist, Naturvårdsverket
helen.linqvist@naturvardsverket.se
Telefonväxel 010-6981000

Hoppas någon som kan uttrycka sig bättre än jag, kan skriva ihop ett brev/mall som garagets medlemmar kan använda för att stoppa denna idioti!
Senast redigerat av Big_JN (25 juni 2012)

490 Inlägg
25 juni 2012
Om det går igenom så lär dom ju få mer problem än nytta! kommer gräva ner varenda skrotbil jag skaffar hädan efter!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

1 265 Inlägg
25 juni 2012
Dom borde ju fixa skrotpremie på 2000kr då försvinner bilarna på en gång.
Ingen vill ju plocka isär en bil som man får 2000kr för. alltså ingen krav på besiktning

Sök