All privat demontering av bilar kan bli olaglig

granadadr
24 juli 2012 · 7 290 Inlägg

värre för mig som har ca 13 bilar stående då sad alla gammla, ca 30 år

Senast redigerat av granadadr (24 juli 2012)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
IX ____________________________________
24 juli 2012 · 1 340 Inlägg

it_mutt skrev:

offfroad skrev:
om man tänker på varför denna lagförslag tänktes upp ( rädda miljön, kanske), för att politiker vill ha mer pengar från folket, om detta går genom så är det enda sättet att hålla kvar sin veteranbil , att ställa på den och besikta osv, ( vilket kostar ), och vart går alla dessa pengar ? ( det är fritt att spekulera )

Skatten på en veteranbil är....nej just, inte.

Besiktningen på 30åriga kärror är vartannat år...

Bilar från före 1950(?) besiktigas ju inte alls (även om jag hörde något om att detta skulle ändras, vilket jag personligen kan se som vettigt ur säkerhetssynpunkt)

Så...SÅ mycket mer skattepengar handlar det verkligen inte om

Besikta = fungerande (- gammal bil) = reparationer = reservdelar + ev. verkstadskostnader, så lite pengar handlar det allt om (men håller med dig att de inte är speciellt stora summor) smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
strandberg31
24 juli 2012 · 2 419 Inlägg

Om detta nu skulle gå igenom har har det då tänkt att stoppa alla som håller på? finns ju typ en på tre pers ute på landet som har ett projekt!

Ska dom gå och knacka dörr och ge böteslappar då eller?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
IX ____________________________________
24 juli 2012 · 1 340 Inlägg

strandberg31 skrev:
Om detta nu skulle gå igenom har har det då tänkt att stoppa alla som håller på? finns ju typ en på tre pers ute på landet som har ett projekt!

Ska dom gå och knacka dörr och ge böteslappar då eller?

Har man haft en bil avställd länge så kanske det kommer någon på besök och kollar läget, men det är bara spekulationer smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Knugcab
24 juli 2012 · 5 111 Inlägg

granadadr skrev:
TROR de tvångsskrotar den,, eller ger dig saftiga böter,, du ska se att dem sätter 100 gubbar på att gå igenom sånt sad

Vore ju väldigt kontraproduktivt att tvångsskrota någons bil då det vore rena drömmen för svartskrotare. Bara köpa bilar och slakta dem, låta dem stå avställda ett år och vips finns de inte längre, så jag tvivlar på att det blir så i sådana fall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jocke321
24 juli 2012 · 10 Inlägg

RightFront skrev:

strandberg31 skrev:
Om detta nu skulle gå igenom har har det då tänkt att stoppa alla som håller på? finns ju typ en på tre pers ute på landet som har ett projekt!

Ska dom gå och knacka dörr och ge böteslappar då eller?

Har man haft en bil avställd länge så kanske det kommer någon på besök och kollar läget, men det är bara spekulationer smile

Det är en myndighet vi har med att göra, det är inga svårigheter för dom att skicka ut en anmodan om att ställa på eller lämna bilen till skrot när den varit avställd ett år. Gå in på www.ssbb.nu och läs mer och skriv på protestlistan.

Hool
24 juli 2012 · 1 067 Inlägg

I vissa delar är det så att om myndiheterna hittar en bil sim inte är inspected och har aktuella skyltar mindre än ett år bakåt i tiden får du ett papper om det..   

Är den inte borta eller inspected och har nya tags så kostar det $500 .. Inga men..

Hårda bud.   0_o

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2012 · 13 744 Inlägg

Hool skrev:
I vissa delar är det så att om myndiheterna hittar en bil sim inte är inspected och har aktuella skyltar mindre än ett år bakåt i tiden får du ett papper om det..   

Är den inte borta eller inspected och har nya tags så kostar det $500 .. Inga men..

Hårda bud.   0_o

om man ska gå på sånna grejer
kommer det inte på något sätt kunna drabba mig då jag inte har bilar stånde på det sättet
utan står parkerade där ingen kan titta på dom utan att riskera sina egna liv om dom olovligt gör sig tillträde
¨
så med sånna regler påverkar det ej mig iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Growe skrev:

Hool skrev:
I vissa delar är det så att om myndiheterna hittar en bil sim inte är inspected och har aktuella skyltar mindre än ett år bakåt i tiden får du ett papper om det..   

Är den inte borta eller inspected och har nya tags så kostar det $500 .. Inga men..

Hårda bud.   0_o

om man ska gå på sånna grejer
kommer det inte på något sätt kunna drabba mig då jag inte har bilar stånde på det sättet
utan står parkerade där ingen kan titta på dom utan att riskera sina egna liv om dom olovligt gör sig tillträde
¨
så med sånna regler påverkar det ej mig iallfall

Men du kanske kan få ett åläggande om du står som ägare oavsett var dom står.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2012 · 13 744 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Hool skrev:
I vissa delar är det så att om myndiheterna hittar en bil sim inte är inspected och har aktuella skyltar mindre än ett år bakåt i tiden får du ett papper om det..   

Är den inte borta eller inspected och har nya tags så kostar det $500 .. Inga men..

Hårda bud.   0_o

om man ska gå på sånna grejer
kommer det inte på något sätt kunna drabba mig då jag inte har bilar stånde på det sättet
utan står parkerade där ingen kan titta på dom utan att riskera sina egna liv om dom olovligt gör sig tillträde
¨
så med sånna regler påverkar det ej mig iallfall

Men du kanske kan få ett åläggande om du står som ägare oavsett var dom står.

/Benny

jo det är väll det dom skulle kunna göra

men kan då släpa dit liket till bes be dom bes den med en hög med 2or och då är den i trafik en liten stund

350kr om året har jag råd med på varje bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

om man ska gå på sånna grejer
kommer det inte på något sätt kunna drabba mig då jag inte har bilar stånde på det sättet
utan står parkerade där ingen kan titta på dom utan att riskera sina egna liv om dom olovligt gör sig tillträde
¨
så med sånna regler påverkar det ej mig iallfall

Men du kanske kan få ett åläggande om du står som ägare oavsett var dom står.

/Benny

jo det är väll det dom skulle kunna göra

men kan då släpa dit liket till bes be dom bes den med en hög med 2or och då är den i trafik en liten stund

350kr om året har jag råd med på varje bil smile

Hur som helst så är det ett jävla dumt förslag!!!! mad

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 juli 2012 · 7 232 Inlägg

detta skiter väl ja i ! ja är så grymt jävla outlaw ändå cool

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
snoddas
24 juli 2012 · 1 142 Inlägg

ska kasta en oljig servopump genom deras fönster om dom får igenom detta.

Volvofarfar
25 juli 2012 · 1 312 Inlägg

Om detta går igenom så är det nog fan dags att lämna detta landet för gott...mad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
NoFantasy Garaget Anhängare!
25 juli 2012 · 2 068 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Om detta går igenom så är det nog fan dags att lämna detta landet för gott...mad

har redan packat!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
CruzarN 040 RedLine
25 juli 2012 · 182 Inlägg

Som sagt.. USA väntar om detta går igenom

BMW E39 523 "Daily" (1998)
Mattsvart
25 juli 2012 · 195 Inlägg

Kom igen och sprid detta! facebook/motorsidor behöver alla underskrifter vi kan få!
Knyt inte näven i fickan, det tar bara någon minut att sprida. Då kanske vi har en liten chans att stoppa det.

Skriv på med för och efternamn.
http://www.upprop.nu/kefs
Den 10/8 är sista dagen.

Mer finns att läsa på http://www.ssbb.nu/

Rayya
25 juli 2012 · 876 Inlägg

Andromeda skrev:
En utredning av omhändertagandet av skrotbilar som gjorts av Naturvårdsverket riskerar inom snar framtid leda till drastiskt ändrade regler för hur andra än demonteringsfirmor får hantera avställda bilar.

Det som i framtiden kan bli olagligt är t ex:

jowe skrev:
Det är vad jag förstår en utredning om ilegal bilskrotning gjord av naturvårdsverket som ligger bakom detta. I arikeln nämn följande saker som blir olagliga: byta kaross på rallybilen, bygga folkracebil, skapa ett amarörbygt (ombygt) fordon. Helt enkelt blir det olagligt att plocka delar på en bil. Jag ser detta som slutet för alla som gör lite mer än byter fälgar på bilen. Detta måste STOPPAS. Kan ni som är reggade på andra bilforum sprida detta vidare?

Naturvårdsverkets slutsatser är att det är mycket varierande kvalitet på det omhändertagande av uttjänta bilar som görs. Vissa verksamheter följer mycket väl de krav som ställs, medan andra inte alls gör det. Ytterligare ett problem är den illegala hantering som finns på området, både illegal skrotning och illegal export.

När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning. Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Enligt vår enkät till kommunerna har 34 (av 105 svarande på frågan) kommuner haft ärenden som rör misstänkt illegal skrotning och där man upplevt problem eller svårigheter med att åtgärda. I vissa fall rör det sig om svårigheten att bedöma vad som kan anses vara ”hobbyverksamhet” och vad som ska klassas som en illegal skrot. Ibland är det uppenbart att det faktiskt är en illegal verksamhet, men på grund av att bevisning saknas för om verksamheten sker yrkesmässigt, läggs fall ner.

Det är naturligtvis lagligt att byta olja på sin bil, byta delar osv. Däremot är det inte lagligt att skrota sin bil. Naturvårdsverket anser därför att kopplingen till ”yrkesmässig” inte är relevant. Vi anser att detta bör tydliggöras för att underlätta för kommunerna att fatta beslut om vad som är en illegal verksamhet. Vi anser att man bör ta bort ordet ”yrkesmässig” vilket leder till att kraven i bilskrotningsförordningen omfattar all form av bilskrotning. Enligt ELV-direktivet, artikel 5.2, är medlemsstaterna skyldiga att se till att alla uttjänta fordon överlämnas till auktoriserade bilskrotar. Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot.

Motorhistoriska Riksförbundet konstaterar:

Nyligen har det framkommit att Naturvårdsverkets slutsatser i arbetet med regeringens uppdrag med att redovisa omhändertagandet av uttjänta bilar och bildelar innebär nya hinder för motorhobbyn. Naturvårdsverkets rapport innehåller rent förödande funderingar och beskrivningar och ger en bild av djupt rotad okunskap rörande de historiska fordonen och möjligheten att bevara dem.

En förutsättning för att restaurera och renovera historiska fordon är att dessa helt eller delvis plockas isär, demonteras, och ihop, monteras. Naturvårdsverket slår i sin skrivelse fast att all bilskrotning endast ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Naturvårdsverket framhåller att illegal bilskrotning och obehörig mottagning av uttjänta bilar ska görs straffbart. Tyvärr har inte Naturvårdsverket bemödats sig att ställa en enda fråga till MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) trots att t ex Bil Sweden enligt rapporten i något fall hänvisat till MHRF som den organisation som har kompetens på området.

Tyvärr ser vi direkta illavarslande paralleller med förutsättningarna för det arbete som MHRF och enskilda gör med de historiska fordonen och det föreslagna förändringarna.

Ingenstans klargör Naturvårdsverket vad som per definition är ett uttjänt fordon. Att likställa all demontering av fordon med bilskrotning genom att även inkludera sådan som ej är yrkesmässig gör många motoraktivister och andra som gör ett viktigt arbete med att bevara historiska fordon till kriminella.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=326761

Fuck dem .

Volvo V70n "Likeface" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 juli 2012 · 7 232 Inlägg

CruzarN skrev:
Som sagt.. USA väntar om detta går igenom

tyvär inte så lätt att flytta dit, om man inte gifter sig eller har gott om pengar... riktigt gott om deg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
kannebanne
25 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

granadadr skrev:
TROR de tvångsskrotar den,, eller ger dig saftiga böter,, du ska se att dem sätter 100 gubbar på att gå igenom sånt sad

Vore ju väldigt kontraproduktivt att tvångsskrota någons bil då det vore rena drömmen för svartskrotare. Bara köpa bilar och slakta dem, låta dem stå avställda ett år och vips finns de inte längre, så jag tvivlar på att det blir så i sådana fall.

Sker detta så tar jag min morfars 190E som han köpte ny med mig utomlands och fixxar den där. Dom fattar inte att bilar för oss fantaster är mer än transport medel..

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang