2646
Sök

Går det att svarva i hockeypuckar?

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
Kanske en lite "puckad" fråga men om det inte går var kan man i så fall handla "rundstav" i polyuretan?

Behöver tillverka bussningar till mitt växellinkage och han som jag hade tänkt att fråga om han kan hjälpa mig att svarva kommer säkert att idiotföklara mig om jag kommer dit med ett gäng puckar och vill ha dom svarvade om det är så att det inte går så jag tänkte fråga här först.

Om det är så att materialet i hockeypuckar är för mjukt för bearbetning kanske det är möjligt att spraya dom med en kolsyresläckare först?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
26 487 Inlägg
22 juni 2012
Klart det går att svarva i hockeypuckar, bara man är försiktig nog. Men..ja..du lär ju bli dumförklarad om han är en duktig mekaniker..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

KHRacing
22 juni 2012
vad är det för växel-länkage ?

Blprovningen godkänner inte hockeypuckar alls.

12 086 Inlägg
23 juni 2012
Man kan absolut svarva i puckar, förutsatt att de är gjorda i gummi. Ett skarpslipat snabbstål funkar bäst.

1 412 Inlägg
23 juni 2012
Jag har använt vita rundstänger från Momentum som är till för bussningar och sånt.
Vet inte vad dom heter men dom är gjorda av någon seg plast som är halvhård.

Har haft dom till växellänkage, gaslänkage, jag faktiskt även till en led i ett grävaggregat då dom är väldigt slitstarka.
Mycket lätta att bearbeta med ett vasst svarvstål.
Senast redigerat av OpelP1 (23 juni 2012)

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Klart det går att svarva i hockeypuckar, bara man är försiktig nog. Men..ja..du lär ju bli dumförklarad om han är en duktig mekaniker..

Troligtvis en av de fem eller i alla fall tio noggrannaste i stan men dessvärre så är han inte så ödmjuk. Eller alltså han är inte den som direkt skryter om vad han själv har gjort eller kan göra men han säger precis vad han tycker och tänker.

KHRacing skrev:
vad är det för växel-länkage?

Bilprovningen godkänner inte hockeypuckar alls.

Alltså det är spakstället ifrån en Volvo V70 som jag har monterat uppe på en konsoll:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66960/large/1005121_s8x6ot.jpg
Vajerlinkaget som går ut ifrån denna har jag tagit bort och nu har jag äntligen fått hem ett nytt (specialtillverkat) sådant som är lite längre än det som satt där innan.

Det handlar alltså om fastsättningen av linkaget i själva spakstället detta går inte att montera stumt eftersom att själva höljet måste kunna röra på sig lite grann för att annars kommer det att gå mycket kärvt när man ska växla.

Jag kan rita en liten bild senare hur jag har tänkt om du vill.

Jag ska med andra ord bara ha en liten liten bussning på varje sida om fästhålet i spakstället så det är alltså inte så att det är några stora tunga grejer som bilprovningen kommer att se.

Germax skrev:
Man kan absolut svarva i puckar, förutsatt att de är gjorda i gummi. Ett skarpslipat snabbstål funkar bäst.

Tack, jag ska fråga om Ola kan tänka sig att svarva till några bussningar till mig då.

OpelP1 skrev:
Jag har använt vita rundstänger från Momentum som är till för bussningar och sånt.
Vet inte vad dom heter men dom är gjorda av någon seg plast som är halvhård.

Har haft dom till växellänkage, gaslänkage, jag faktiskt även till en led i ett grävaggregat då dom är väldigt slitstarka.
Mycket lätta att bearbeta med ett vasst svarvstål.

Är det möjligen polyuretan i så fall?
Ligger någonstans mellan plast och gummi i hårdhet typ.
Har du någon länk?

1 412 Inlägg
23 juni 2012
Tools Momentum har kataloger som man får ladda ner, kolla igenom en sån.
Dom har kanske flera olika sorter av såna stänger i olika material.

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
http://desmond.imageshack.us/Himg10/scaled.php?server=10&filename=linkagefast.jpg&res=landing

Röd = Wire
Grå = Höljet
Lila = Gummibussningen
Blå = Aluminiumet i spakstället
Grön = Brickor
Gul = Muttrar

Ritade två olika alternativ hur man kan lösa det.
Höljet är alltså gängat i ändarna för de som inte förstod det smile
Senast redigerat av MagnumR (23 juni 2012)

KHRacing
23 juni 2012
MagnumR skrev:
KHRacing skrev:
vad är det för växel-länkage?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … s8x6ot.jpg

Hur coolt som helst, mera info tack smile

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Du får väl kolla min projekttråd wink

http://www.garaget.org/MagnumR/projects

Sök