Vad är det bästa du vet i trafiken?

Mervolic Yawn...
2 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Prophetman skrev:

Mervolic skrev:
Det är inte riktigt samma sak. En bättre liknelse med Bennys beskrivning vore att hålla upp dörren för inbrottstjuven. Det gör man ju bara inte. Varför då hjälpa rattfyllon att klara sig undan från polisen?

Enligt din definition så håller du inte upp dörren för någon alls, för att de möjligtvis kan vara en inbrottstjuv? Det är en jävla pessimistisk syn på världen, kompis. Ursäkta att jag säger så, men det är riktigt illa.

Tänk om personen i fråga är en kirurg som skyndar sig till jobbet för att rädda livet på nån. Att bli stoppad i 15 minuter för att på en fortkörningsbot kan ju döda has patient.

Det fins två sidor på ett mynt.

Det har du rätt i, men...om en polis stoppar en kirurg så lär han få åka vidare trots att han kört för fort. Så själva stoppet och förlorad tid innebär kanske 2 minuters försening. smile

it_mutt Avstängd
2 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Att blinka för att "varna" andra för poliskontroller, är ju bara att främja beteenden som är uppe i "vad är det värsta...". Det ger inget alls.

Måste väl bättre att folk kör "ordentligt", så behövs det inte varnas. Nej, jag blinkar inte heller på mötande bilar för att "varna" om poliskontroller (om nu det behövde förtydligas)

Senast redigerat av it_mutt (2 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Prophetman
2 juli 2012 · 86 Inlägg

Jag varnar alltid. Personligen tycker jag att alla borde varna. Men det är upp till var och en. Vi kan enas om att inte enas, okej? 

Mervolic skrev:
Det har du rätt i, men...om en polis stoppar en kirurg så lär han få åka vidare trots att han kört för fort. Så själva stoppet och förlorad tid innebär kanske 2 minuters försening. smile

Mitt rekord är 21 minuter. Det är den kortaste tid jag någonsin har blivit stoppad för. Tyckte att de borde vara något sjusstare mot en hypotetisk läkare.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
Pim_Pim
2 juli 2012 ·

Prophetman skrev:
Jag varnar alltid. Personligen tycker jag att alla borde varna. Men det är upp till var och en. Vi kan enas om att inte enas, okej? 

Mervolic skrev:
Det har du rätt i, men...om en polis stoppar en kirurg så lär han få åka vidare trots att han kört för fort. Så själva stoppet och förlorad tid innebär kanske 2 minuters försening. smile

Mitt rekord är 21 minuter. Det är den kortaste tid jag någonsin har blivit stoppad för. Tyckte att de borde vara något sjusstare mot en hypotetisk läkare.

Tack för att du varnar ! smile

johan_dansk
2 juli 2012 · 157 Inlägg

Jag tycker inte det är fel att blinka för att varna om poliser. Dom är ju ute för att sänka hastigheten och går ju själva ut och skriver på t.ex. facebook att dom har kontroller på den hr vägen den här dagen.

Audi A4 1.8t Quattro
it_mutt Avstängd
2 juli 2012 · 10 388 Inlägg

johan_dansk skrev:
Jag tycker inte det är fel att blinka för att varna om poliser. Dom är ju ute för att sänka hastigheten och går ju själva ut och skriver på t.ex. facebook att dom har kontroller på den hr vägen den här dagen.

Saken är ju att de inte har kontroller överallt där de säger att de ska ha det, och inte heller var. Utan ex.vis "E4 skåne län" (nu drog jag bara till med något), och det i sin tur bidrar ju till att de som vet att polisen KAN stå där, kanske sänker hastigheten.

Att varna plockar ju bort den biten. Den gör att "Pelle Pellesson" håller 110 på 90vägen, någon blinkar för att polisen faktiskt står runt nästa krök, "Pelle " saktar in, kör förbi och gasar sen på.

Alltså saktar han bara in precis där han får reda på att polisen står, och effekten är enbart att han inte torskar för fortkörning.

Personligen hade gärna hela trafikpolis-delen fått köra runt i omärkta bilar, så att folk kunde sluta med sitt ögontjäneri. Men, det är min högst personliga åsikt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pim_Pim
2 juli 2012 ·

Skillnad om Pelle, eller varför inte Kalle kör 180 på 90 vägen, då jävlar ska man låta han torska.

johan_dansk
2 juli 2012 · 157 Inlägg

it_mutt skrev:

johan_dansk skrev:
Jag tycker inte det är fel att blinka för att varna om poliser. Dom är ju ute för att sänka hastigheten och går ju själva ut och skriver på t.ex. facebook att dom har kontroller på den hr vägen den här dagen.

Saken är ju att de inte har kontroller överallt där de säger att de ska ha det, och inte heller var. Utan ex.vis "E4 skåne län" (nu drog jag bara till med något), och det i sin tur bidrar ju till att de som vet att polisen KAN stå där, kanske sänker hastigheten.

Att varna plockar ju bort den biten. Den gör att "Pelle Pellesson" håller 110 på 90vägen, någon blinkar för att polisen faktiskt står runt nästa krök, "Pelle " saktar in, kör förbi och gasar sen på.

Alltså saktar han bara in precis där han får reda på att polisen står, och effekten är enbart att han inte torskar för fortkörning.

Personligen hade gärna hela trafikpolis-delen fått köra runt i omärkta bilar, så att folk kunde sluta med sitt ögontjäneri. Men, det är min högst personliga åsikt

Fast oftast står dom ju där det är viktigt att hålla farten (skolor, 30/50-vägar osv) och vet man att dom har varit där en gång brukar man oftast ta det lungt där senare också, för då kan dom lika gärna stå där igen!

Audi A4 1.8t Quattro
it_mutt Avstängd
2 juli 2012 · 10 388 Inlägg

johan_dansk skrev:

it_mutt skrev:

johan_dansk skrev:
Jag tycker inte det är fel att blinka för att varna om poliser. Dom är ju ute för att sänka hastigheten och går ju själva ut och skriver på t.ex. facebook att dom har kontroller på den hr vägen den här dagen.

Saken är ju att de inte har kontroller överallt där de säger att de ska ha det, och inte heller var. Utan ex.vis "E4 skåne län" (nu drog jag bara till med något), och det i sin tur bidrar ju till att de som vet att polisen KAN stå där, kanske sänker hastigheten.

Att varna plockar ju bort den biten. Den gör att "Pelle Pellesson" håller 110 på 90vägen, någon blinkar för att polisen faktiskt står runt nästa krök, "Pelle " saktar in, kör förbi och gasar sen på.

Alltså saktar han bara in precis där han får reda på att polisen står, och effekten är enbart att han inte torskar för fortkörning.

Personligen hade gärna hela trafikpolis-delen fått köra runt i omärkta bilar, så att folk kunde sluta med sitt ögontjäneri. Men, det är min högst personliga åsikt

Fast oftast står dom ju där det är viktigt att hålla farten (skolor, 30/50-vägar osv) och vet man att dom har varit där en gång brukar man oftast ta det lungt där senare också, för då kan dom lika gärna stå där igen!

Ja, visst är det så, har polisen något "favoritställe" så vet ju de flesta om det. Men, det motverkar ju dock bara problemet där.

Jag bryr mig personligen inte om att folk håller ex.vis 100 på 80-väg, så länge de låter mig hålla 80 -om jag vill det-. Och så länge det inte blir gnäll när de åker dit.

Det jag menar är mer att; är risken stor att "åka dit" "hela tiden" (med ex.vis mycket omärkta bilar) så skulle nog klimatet i trafiken bli bättre. Idag är det ju som sagt mycket ögontjäneri. Folk gör puckade omkörningar, ligger halvvägs inne i bagageutrymmet osv, men så fort de ens skymtar en polisbil, så blir alla världens snällaste förare som håller avstånd, hastighet osv osv.


Nåja, jag överger det ämnet nu iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
2 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Prophetman skrev:
Jag varnar alltid. Personligen tycker jag att alla borde varna. Men det är upp till var och en. Vi kan enas om att inte enas, okej? 

Mervolic skrev:
Det har du rätt i, men...om en polis stoppar en kirurg så lär han få åka vidare trots att han kört för fort. Så själva stoppet och förlorad tid innebär kanske 2 minuters försening. smile

Mitt rekord är 21 minuter. Det är den kortaste tid jag någonsin har blivit stoppad för. Tyckte att de borde vara något sjusstare mot en hypotetisk läkare.

Jag menar inte att bråka, bara argumenterar för min åsikt. smile Alla tycker olika, och visst är det trevligt att varna för poliskontroll också...

Mjo, ja, men om du hade ett liv att rädda skulle dem nog inte hålla kvar dig. Farsan blev stoppad av MC-polis i 180 blås, med en knivskuren kompis i bilen. Polisen eskorterade honom raka vägen till sjukhuset och givetvis blev det inga böter eller annat efteråt... smile

Prophetman
3 juli 2012 · 86 Inlägg

Mervolic skrev:
Jag menar inte att bråka, bara argumenterar för min åsikt. smile Alla tycker olika, och visst är det trevligt att varna för poliskontroll också...

Jaja, inga problem. Du har självklar rätt till din åsikt. Jag argumenterar också. smile

Mjo, ja, men om du hade ett liv att rädda skulle dem nog inte hålla kvar dig. Farsan blev stoppad av MC-polis i 180 blås, med en knivskuren kompis i bilen. Polisen eskorterade honom raka vägen till sjukhuset och givetvis blev det inga böter eller annat efteråt... smile

Bra att höra att det finns poliser som fortfarante tänker som människor och inte som förprogrammerade datorer. 1 och 0. Lagligt eller olagligt.

Polarn körde sin fru till sjukhuset när hon skulle föda. Han är ambulanssjukskötare och hade precis slutat sitt skift. Han var fortfarande i uniform tom, men det sket polisen i. Han förlorade körkortet. Dock så fick han eskort dit, men han satt bakom galler när hans dotter föddes...

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
Mervolic Yawn...
3 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Prophetman skrev:
Polarn körde sin fru till sjukhuset när hon skulle föda. Han är ambulanssjukskötare och hade precis slutat sitt skift. Han var fortfarande i uniform tom, men det sket polisen i. Han förlorade körkortet. Dock så fick han eskort dit, men han satt bakom galler när hans dotter föddes...

Trist att höra. Ibland råkar man ut för ena riktiga rötägg...


Det är dock som sagt väldigt skönt när man träffar på mänskliga poliser! smile

Slash Saabifierad
3 juli 2012 · 2 026 Inlägg

Mervolic skrev:
Det är inte riktigt samma sak. En bättre liknelse med Bennys beskrivning vore att hålla upp dörren för inbrottstjuven. Det gör man ju bara inte. Varför då hjälpa rattfyllon att klara sig undan från polisen?

Vem säger att alla man möter är rattfyllon?? det är en risk man får ta, härligt om man kan hjälpa exempelvis en ensamstående mamma som har bråttom till sitt jobb från att åka på böter bara genom att blinka, jag tycker fördelarna överväger nackdelarna smile Man ska inte tro så illa om sina medtrafikanter smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Prophetman
3 juli 2012 · 86 Inlägg

Mervolic skrev:
Trist att höra. Ibland råkar man ut för ena riktiga rötägg...


Det är dock som sagt väldigt skönt när man träffar på mänskliga poliser! smile

Jag råkar tyvärr ut för 90% av rötäggen men då och då möter man en sjusst snut.

Jag mötte två kvinnliga poliser runt ett år sen när jag var på stan med polarn, jag råkade säga "kolla, farbor blå är här" när jag såg polisbilen, varpå  de kviver ur och ger mig en halvtimme lång utskällning angående hur jag är en könsdiskriminerade mansgris som inte kan fatta att kvinnor kan också vara bra poliser.

Ungeför fyra månader sen mötte jag samma två poliser igen och vi snackade i närmare en timme om RB26an som satt i bilen jag körde. Två  riktigt sjussta tjejer som kunde sina bilar riktigt bra. Ibland så möter man de en dålig dag. Det är ovanligt men det händer. big_smile

De två tjejerna är de enda poliserna jag har ett positivt förhållande med. De brukar käka på samma McDonalds jag brukar dra på lunchen till. Ibland sätter jag mig ner med de och snackar.


Å andra sidan finns de som stannar mig bara för att jag har ett utländskt namn, och sen fortsätter med att kolla igenom bilen för att hitta något att bötfälla mig för... Det stöter jag på rätt ofta kan jag säga. Och jag kör en diskret fabia till vardags. En av anledningarna jag slutatde köra mercan.

Senast redigerat av Prophetman (3 juli 2012)

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
Schneeflocke
3 juli 2012 · 239 Inlägg

Det bästa jag vet i trafiken är förutom medtrafikanter som visar hänsyn, just när man själv får möjlighet att hjälpa till. Skulle köra från ett varuhus en höstkväll förra året och en gubbe i en gammal 745:a ropade på mig. Hans batteri var dött, och med hans startkablar fixade vi det hela fort. En annan gång har man hjälpt vilsna utsocknes, som letar efter ett hotell eller företag, genom att köra i förväg. Det krävs så lite insats för att ge någon annan en positiv upplevelse. Själv uppskattar jag när det är toktjockt med trafik och någon släpper in en eller liknande. smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Andromeda Rumpmas
3 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Prophetman skrev:
Jag varnar alltid. Personligen tycker jag att alla borde varna. Men det är upp till var och en. Vi kan enas om att inte enas, okej? 

Mervolic skrev:
Det har du rätt i, men...om en polis stoppar en kirurg så lär han få åka vidare trots att han kört för fort. Så själva stoppet och förlorad tid innebär kanske 2 minuters försening. smile

Mitt rekord är 21 minuter. Det är den kortaste tid jag någonsin har blivit stoppad för. Tyckte att de borde vara något sjusstare mot en hypotetisk läkare.

Jag har blivit stoppad tre gånger på ett decennium. Två gånger för att blåsa och en tredje för att få fortkörningsböter. Inte ens den gången jag blev bötfälld tog det fem minuter. Du och ditt fordon måste se jäkligt suspekta ut wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mervolic Yawn...
3 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Det bästa jag vet i trafiken är förutom medtrafikanter som visar hänsyn, just när man själv får möjlighet att hjälpa till. Skulle köra från ett varuhus en höstkväll förra året och en gubbe i en gammal 745:a ropade på mig. Hans batteri var dött, och med hans startkablar fixade vi det hela fort. En annan gång har man hjälpt vilsna utsocknes, som letar efter ett hotell eller företag, genom att köra i förväg. Det krävs så lite insats för att ge någon annan en positiv upplevelse. Själv uppskattar jag när det är toktjockt med trafik och någon släpper in en eller liknande. smile

Det där med startkablarna hände mig också, när jag och tjejen var i Stockholm på besök. Skoj att kunna hjälpa till! smile

Navkapsel
3 juli 2012 · 4 637 Inlägg

Mervolic skrev:

Korsriddaren skrev:
Det bästa jag vet i trafiken är förutom medtrafikanter som visar hänsyn, just när man själv får möjlighet att hjälpa till. Skulle köra från ett varuhus en höstkväll förra året och en gubbe i en gammal 745:a ropade på mig. Hans batteri var dött, och med hans startkablar fixade vi det hela fort. En annan gång har man hjälpt vilsna utsocknes, som letar efter ett hotell eller företag, genom att köra i förväg. Det krävs så lite insats för att ge någon annan en positiv upplevelse. Själv uppskattar jag när det är toktjockt med trafik och någon släpper in en eller liknande. smile

Det där med startkablarna hände mig också, när jag och tjejen var i Stockholm på besök. Skoj att kunna hjälpa till! smile

Och det bästa är att sådant ka leda till god attityd allmänt i trafiken vilket kan var bra om man själv skulle drabbas...

Dj_Albert Stölle
4 juli 2012 · 199 Inlägg

Folk som kan använda blinkers korrekt, och kan högerregeln/väjningsplikten.

Annars så uppskattar ja killen som låg i bilen bakom när jag stressad som ett ollon fick dieselstopp på firmabilen en lördagkväll. Han hade turligt nog 20l diesel i sin bil o hällde i min, slängde till mig en lapp med hans namn o telnr OM jag ville betala nått för bränslet. Skickade senare en kreditfaktura från friman till honom smile
En gång stanna en lastbil för mig när han inte behövde bara för att det va rusningstid o svårt att komma ut från mig väg, trots att ja bara hade HiAce;en o han en FH16 med släp, snäll kille det smile
Fick själv blommor en gång efter att jag kl 03.20 stannat mitt ute i skogen för att hjälpa en kvinnlig resesäljare med o hänga upp en sönderkörd framspoiler efter snövallsinhalkning. Det var bäckmörkt o -12 och hon satt i min bil så länge för att värma sig för stackarn hade int vågat starta bilen igen så hon hade suttit nästan 30 min o väntat på assistanskåren när jag kom. Dom kom precis när vi skulle rulla därifrån tongue Fick blommor o ett kort med texten " Firmanamn, Inte bara  fastighetsjour smile "  fråga mig dock inte vad hon gjorde ute vid den tiden, men de där resesäljarna brukar ju ha det jävligt påställt. Men ja rekomenderade henne att be sin chef om dubbade däck istället för friktionsskiten som hon hade på tongue 

Folk som fattar att även en bil med relativt liten vikt, typ 2.880 kg Toyota Hiace, är svårt att stanna med o underlättar detta genom att stanna/väja glädjer mig. Har tänkt alla gånger det händer att det måste va yrkeschaffisar som sitter i andra bilen. En vanlgi svensson lär väl aldrig ha koll på det, än mindre bry sig?

Fast när jag mötte polisen på fel sida av en gågata, och dom stannar för att fråga efter vägen ut, då skratta ja gött åt dom  tongue dom blev lite trumpna men killen insåg att det faktiskt var en väldig lustig situation så dom skratta lite dom med sen åkte ja före så dom hitta ut. Senare samma kväll vinka dom förbi mig när dom stod o hade vågkoll smile hann känna igen dom så ja vet att det var samma snutar.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Mervolic Yawn...
4 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Navkapsel skrev:
Och det bästa är att sådant ka leda till god attityd allmänt i trafiken vilket kan var bra om man själv skulle drabbas...

Sant, och det är ju alltid trevligt! smile

Dj_Albert skrev:
...massa text...

Hehe, fina historier. Skrattade rätt så gott åt den sista, med poliserna. lol

Snällt att du såg till att killen fick betalt för dieseln. Finns många som inte skulle ha gjort det... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang