Vad är det bästa du vet i trafiken?

Mervolic Yawn...
28 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Tänkte, att som kontrast till "Vad är det värsta du vet i trafiken"-tråden så kunde vi lista upp det BÄSTA i trafiken också.

Har du någon gång hamnat i en situation i trafiken där du åkt vidare med ett leende på läpparna? Har du lärt dig något av en annan medtrafikant, som du använder än i dag? Dela med dig av detta!

Som trådskapare tänkte jag börja:

Jag tycker att det är trevligt när folk visar hänsyn till andra, och även när de enligt lag inte behöver göra något så gör dem det ändå. Häromdagen så skulle jag svänga ut i en korsning i rusningstid, det var köbildning och jag trodde jag skulle få soppatorsk innan jag kunde komma ut i trafiken. Då stannar en herre några meter bakom framförvarande bil, just för att släppa ut mig. Tack för det!


Nu vill jag höra era historier. Just min var rätt tråkig, men det är en sådan vardagsgrej som inte alla tänker på! Har du någon intressant historia? smile

M103
28 juni 2012 · 1 570 Inlägg

Att släppa en snygg tjej över gatan och så ler hon eller vinkar eller nåt när hon går över. Det är kul.

När man släpper någon bilist och de blinkar eller sträcker upp en hand eller en tumme eller nåt är också trevligt.

När människor kan varannan-bil regeln i köer gläder mig också. 

En gång fick jag motorstopp i en rondell. Då kom det en enorm snubbe springande och hjälpte mig att putta bilen åt sidan. Mycket uppskattat.

Nybergrobin
28 juni 2012 · 2 380 Inlägg

Min audi 80 dog på motorvägen (ispropp) och då stannade en medelålders man i en 740 och han bogserade mig till lokala macken. Jag har aldrig varit så tacksam som den kvällen för jag hade inga vinterkläder och det var -25 grader ute...

Mervolic Yawn...
29 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Det är härligt när folk är hjälpsamma! smile

Tur att du slapp sitta ute i minusgraderna, Nybergrobin!

SgtCrilly Hemmainstruktör
30 juni 2012 · 641 Inlägg

Det bästa i trafiken var att glida runt med min Gula Cheva å se hur folk pucklade på varan smile
Oftast ett hårt slag i axeln så en blick mot min bil å kunde läsa av läpparna "gul bil..."
Bara det orsak nog att ha en gul bil, det jag saknar mest med den bilen.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Evildan
30 juni 2012 ·

Mig.

OpelP1
30 juni 2012 · 1 412 Inlägg

När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Dirtymike
30 juni 2012 · 1 532 Inlägg

En moln fri kväll E4an söderut från Stockholm o Sabaton i högtalarna

Jeep J20 (1978)
Evildan
30 juni 2012 ·

Förutom det uppenbara i mitt tidigare inlägg wink
Hjälpsamhet.
Smidighet.
Respekt för andra trafikanter.
Medtrafikanter som kan/förstår och nyttjar trafikreglerna.

Mervolic Yawn...
30 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Det bästa i trafiken var att glida runt med min Gula Cheva å se hur folk pucklade på varan smile
Oftast ett hårt slag i axeln så en blick mot min bil å kunde läsa av läpparna "gul bil..."
Bara det orsak nog att ha en gul bil, det jag saknar mest med den bilen.

Haha! Det måste ha varit en härlig syn! Varför sålde du den?

OpelP1 skrev:
När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Det är alltid trevligt när folk visar uppskattning...och desto mindre trevligt när dem inte gör det. Då tänker man (iaf jag) "vad fan hjälpte jag honom för då?"

Dirtymike skrev:
En moln fri kväll E4an söderut från Stockholm o Sabaton i högtalarna

Det låter riktigt nice!

Evildan skrev:
Förutom det uppenbara i mitt tidigare inlägg wink
Hjälpsamhet.
Smidighet.
Respekt för andra trafikanter.
Medtrafikanter som kan/förstår och nyttjar trafikreglerna.

Det håller jag med om!

----

När folk ger tecken i god tid, istället för att bara svänga helt plötsligt med bara ett blink innan, eller inget blink alls!

Såg också en lastbil häromdagen som skulle svänga ut på E14. Han väntade faktiskt på dem bilar som kom innan han svängde ut, rätt ovanligt. Dessa lastbilar brukar annars vara rätt duktiga på att tänka "äh, jag hinner". Även om det är rätt långt bort till bilarna så tar det ju ett tag för en lastbil att nå 90 km/h. roll

Senast redigerat av Mervolic (30 juni 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 056 Inlägg

OpelP1 skrev:
När man på något sätt hjälper någon annan i trafiken, tex släpper fram en lastbil som fått vänta länge i en korsning mitt i rusningstrafik och dom faktiskt vinkar och tackar.
Det händer inte så ofta men det är kul. smile

Man blir verkligen uppskattad när man släpper fran en lastbil/långtradare/buss så dom slipper stå och vänta till trafikrusningen är över (2 timmar senare), men det kommer nog arga ord från bilisternas munnar i bilarna bakom men det skiter jag i. Det är kul att hjälpa till ibland!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 juni 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 26 149 Inlägg

Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 056 Inlägg

Mack skrev:
Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Trevligt att få hjälp när det är lite besvärligt med kyla och så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 26 149 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Trevligt att få hjälp när det är lite besvärligt med kyla och så.

/Benny

Jo. Och av två stycken som stannade på direkten, var ganska komiskt. Jag hann inte ens börja skruva av hjulmuttrarna utan det gjorde dem, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Dirtymike
30 juni 2012 · 1 532 Inlägg

Mack skrev:
Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Imån om tid o plats så brukar jag stanna om folk behöver hjälp.
Man kan ju lungt säga att det gått åt några punkafix flaskor i mina dar.
Det snabbaste alternativet så folk kommer bort från vägen o till verkstad.
Hjälpt en kvinna i nöd med stift engång och blev bjuden på käk o en symbolisk liten puss.

Jeep J20 (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 056 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Trevligt att få hjälp när det är lite besvärligt med kyla och så.

/Benny

Jo. Och av två stycken som stannade på direkten, var ganska komiskt. Jag hann inte ens börja skruva av hjulmuttrarna utan det gjorde dem, haha.

Hade du varit ett fruntimmer kan jag förstå att de kastade sig över punkteringen men trevligt att få hjälp även som karl!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mattsson_91 Självlärd
30 juni 2012 · 3 083 Inlägg

Evildan skrev:
Förutom det uppenbara i mitt tidigare inlägg wink
Hjälpsamhet.
Smidighet.
Respekt för andra trafikanter.
Medtrafikanter som kan/förstår och nyttjar trafikreglerna.

Evildan fick nog med alla punkter smile.

Är riktigt trevligt när man kan hjälpa varandra. Sånt ser man inte ofta nu för tiden tyvärr.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mervolic Yawn...
30 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Mack skrev:
Den gången jag, med gamla 240:in, fick punktering på E45:an en vinter och det var -15, och jag hann knappt börja leta fram reservhjulet förrän två - 2 bilar JA - som hade stannat och båda förarna slet fram domkrafter, nästan som att dom tävlade.
Hjulet blev bytt på rekordtid och inget ville dom ha för hjälpen.
Var evigt tacksam för deras hjälp.

Favorit i repris... Hehe. smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 juni 2012 · 5 650 Inlägg

bästa jag vet är när man får ett långfinger helt utan anledning så gör man tummen upp åt snubben och flinar big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2012 · 26 149 Inlägg

MrEricsson skrev:
bästa jag vet är när man får ett långfinger helt utan anledning så gör man tummen upp åt snubben och flinar big_smile

Är det de bästa du vet i trafiken? När du får ett långfinger helt oprovocerat..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang