Vad är det bästa du vet i trafiken?

Bebben Legitimerad besserwisser
13 november 2012 · 921 Inlägg

* När folk respekterar varandra och hjälps åt i trafiken.
* Håller avstånd och kör lugnt.
* Använder blinkers.

En gång för ett par år sedan skulle jag och några polare köra hem två Skylines R33:or från England, men i Tyskland fick vi soppatorsk på en sträcka utan belysning mitt ute i skogen (skulle svänga av motorvägen för att tanka, tankmätaren visade fel). Vi rullar in till sidan och slår på varningsblinkers och inom en minut stannade ett äldre par som var på väg hem (till den ort där vi tänkte tanka) och jag blev utsedd att åka med dem. Vi fick låna en dunk, fyllde på den, de körde tillbaka mig till bilen (enkel väg åtminstone 2 mil) utan att ha någonting i gengäld eller ta betalt (jag betalade naturligtvis bensinen).
Ypperligt trevligt par, mannen var sådär härligt berusad och var mycket intresserad av sveriges trafikomläggning 1967, Saab, Volvo och Kalles Kaviar.
Han fru, tillika chaufför, sa nästan ingenting utan flinade bara åt sin make prata på knagglig engelska. Om inte de hade stannat vete fasen hur länge vi blivit stående, för enligt polarna så kom inte en enda bil körandes förbi medan jag åkte med det äldre paret och hämtade bensin. Klockan var ungefär 3 på natten.

Senast redigerat av Bebben (13 november 2012)

Murvald Knegare
13 november 2012 · 718 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Köra ner i en stora vattenpölar så att allt vatten stänker upp på gångtrafikanter..
Då ler man ett bra tag efteråt. smile

Vore fördjävla roligt om du stänkte ner mig / min son.. Då LÄR din bil bli rätt vandaliserad bara för att det är det bästa jag vet i trafiken..
Idioti!

William 2009-02-20
Schneeflocke
13 november 2012 · 239 Inlägg

Härligt och det är dessutom straffbart. Men då kan du ju skratta dig hela vägen till tingsrätten. lol

Pim_Pim skrev:
Köra ner i en stora vattenpölar så att allt vatten stänker upp på gångtrafikanter..
Då ler man ett bra tag efteråt. smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
DKn
13 november 2012 · 535 Inlägg

På våren när de börjat blivit varmt och man åker förbi gymnasium skolor;)

Truckeroffe Ovejävel!
13 november 2012 · 261 Inlägg

Blir jävligt tacksam när en personbil släpper fram mig o min lastbil i rondeller eller trånga utrymmen, tummen upp för er!
Även jag släpper fram personbilar när jag anser det är lämpligt. Tänk att en vink eller tumme upp kan kännas så bra smile

Alltid gött o gå ut på vägrenen eller göra ett högerblink så ni slipper ligga i skitskvätt bakom min räcer.

Annars e de 90 blås så håll er ur vägen eller plattan i mattan smile

Mycket trevligt när någon stannar o frågar om hjälp när man fått problem längs vägen.
Än finns det hopp..

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
DrenneR
15 november 2012 · 336 Inlägg

när man stannar vid övergångsställen och personen som går över ger en en tackande vinkning eller så, om dom inte gör de får ja damp... ja rent allmänt när folk visar lite tacksamhet och respekt i trafiken är jävligt kul

BMW 535i (1990)
Cizla Pfffft
15 november 2012 · 906 Inlägg

När man kör förbi en snyggare bil av ny modell och föraren är Berta "nära döden" Andersson på 90+ år haha.
Jag blir lite rädd samtidigt, men det är awesome!

Umadbro?
Cizla Pfffft
15 november 2012 · 906 Inlägg

DrenneR skrev:
när man stannar vid övergångsställen och personen som går över ger en en tackande vinkning eller så, om dom inte gör de får ja damp... ja rent allmänt när folk visar lite tacksamhet och respekt i trafiken är jävligt kul

I agree!

Umadbro?
Navkapsel
15 november 2012 · 4 637 Inlägg

DrenneR skrev:
om dom inte gör de får ja damp...

Jag är nog tvärtom, löjligt att folk tackar för att man följer lagen. Ungefär som att jag skulle tacka andra bilister vid rondellen för att de stannar för mig när de ändå måste det. Skulle bli ett jävla hejjande på allt och alla, tarfikfarligt. Lika bra att sätta en stor plastnäve på biltaket.

Dock riktigt kul med tackande cyklister.
Har dock lite svårt för cyklister som kliver av cykeln bara för att få företräde.

Senast redigerat av Navkapsel (19 november 2012)

muppen94
11 december 2012 · 230 Inlägg

Mack skrev:
Då tillägger jag med att säga en vacker sommarmorgon, med den nyuppkomna solen i ryggen, köra upp från E14 och komma över krönet vid Körfältet här i Östersund, och se fjällen med snön fortfarande ligga kvar i fjärran.
Det är en otroligt vacker syn, och nåt som ger en en väldig sinnesfrid.

Gammalt inlägg men känner att jag måste kommentera. wink Kan inte annat än att hålla med dig om det. Finns inte mycket som slår en vacker sommarmorgon med en sådan utsikt.

Verkar som att tråden har dött så jag tänkte försöka återuppliva den. smile

Har nog sagts förut men bland det bästa som finns i trafiken är när folk visar hänsyn och släpper förbi folk i rusningstrafik även om de inte måste det.

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 december 2012 · 1 778 Inlägg

De bästa jag vet i trafiken är att köra sent på natten/tidigt på morgonen. Typ mellan kl3-6, när man nästan är helt ensam på vägarna.
En riktigt härlig känsla, man kan köra lite som mam vill och behöver inte tänka på andra:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Mervolic Yawn...
11 december 2012 · 3 151 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
De bästa jag vet i trafiken är att köra sent på natten/tidigt på morgonen. Typ mellan kl3-6, när man nästan är helt ensam på vägarna.
En riktigt härlig känsla, man kan köra lite som mam vill och behöver inte tänka på andra:)

Det är riktigt nice! smile

joH900
11 december 2012 · 414 Inlägg

Kanske inte bästa, men en sak som är gött är fordon som går åt sidan när det finns plats och släpper förbi bilar bakom, typ lastbilar eller bilar med släp som kör sakta på ställen där det är svårt att köra om. Och tumme upp till bönder som svänger av på en p-ficka och släpper förbi den lååååååååååånga kö som brukar bli fort bakom en traktor. tongue

Kan hålla med om att det är gött å va ute och köra på natt/tidig morgon, på sommarn då... Gärna en varm sommarnatt å cab med taket nere. smile

Senast redigerat av joH900 (11 december 2012)

Baandit
11 december 2012 · 137 Inlägg

joH900 skrev:
Kan hålla med om att det är gött å va ute och köra på natt/tidig morgon, på sommarn då... Gärna en varm sommarnatt å cab med taket nere. smile

Nejnejnej! på vintern ska det va! tongue Hur mysigt som helst att köra på en lagom snöig väg i en varm bil och bara se snön yra omkring en wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang