OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Xoff Volvo tönt... =)
21 november 2013 · 2 344 Inlägg

jag gav runt 250:- på Volvo Liljas i Växjö, tar c:a 10min (då räknar jag med tiden att köra in bilen i hallen och ut igen wink)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
NiMroD
21 november 2013 · 264 Inlägg

Xoff skrev:
jag gav runt 250:- på Volvo Liljas i Växjö, tar c:a 10min (då räknar jag med tiden att köra in bilen i hallen och ut igen wink)

Tycker det låter som ett rimligare pris än typ 1000kr för att stoppa i en kabel..
Jag kan stoppa in en kabel för en kanelbulle..lät värt det smile

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 november 2013 · 2 571 Inlägg

Fungerar utmärkt till Volvo V50 2008 1.8F, enbart kört blåtand till telefonen då det förstås är enklast men funkar det där så bör det även fungera till dator.
Jag vet även att andra ägare av V50 men andra motorer har testat denna OBDII-dongel med framgång, dock osäker på motorerna.

Uttaget sitter till vänster nedanför ratten, strax ovanför huvöppnaren.
Testad på en Samsung Galaxy S3 som redan fanns med i listan, men inhandlar snart en ny telefon och återkommer med uppdatering då.

Senast redigerat av hyrbil (21 november 2013)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hangman
22 november 2013 · 2 174 Inlägg

NiMroD skrev:

Louksor skrev:
Här i stan tar Volvo 600kr för att koppla in datorn o kolla felkoder, men vet att en del verkstäder tar uppåt 1000kr för att läsa av felkoder och en del andra kan räcka med fikabröd..
ELM funkar bra till V70 med bensinmotor. Kanske är nåt speciellt till TDIi.

Kinakopian av Volvos Vida Dice kan läsa ut alla system/enheter i bilarna, borde funka på din TDI oxå.
Finns för runt 800kr i kina.
http://www.aliexpress.com & www.ebay.com osv

Ska till en mindre verkstad på måndag och kolla koderna. Får se hur dyrt det blir.
Han sa iaf att det var en halvtimmes jobb och att det inte skulle bli så dyrt..
Tack för tipset ska kika närmare på det^^

jävla skojjare....min v70 tdi (audi motorn samma som du har), åkte te volvo en bekant jobbar där, tog 5 min och kolla igenom hela bilen med hans bärbara instrument. Vi släckte servicelampan och airbag lampan då jag bytt ratt har ja för mig.

gav honom en 100ing som tack för hjälpen. Men i standard avgift tar ford 500, och volvo 250 för felsökning, dom ligger i samma lokal och jobbar ihop!

Presidento Of World
22 november 2013 · 3 329 Inlägg

hangman skrev:

NiMroD skrev:

Louksor skrev:
Här i stan tar Volvo 600kr för att koppla in datorn o kolla felkoder, men vet att en del verkstäder tar uppåt 1000kr för att läsa av felkoder och en del andra kan räcka med fikabröd..
ELM funkar bra till V70 med bensinmotor. Kanske är nåt speciellt till TDIi.

Kinakopian av Volvos Vida Dice kan läsa ut alla system/enheter i bilarna, borde funka på din TDI oxå.
Finns för runt 800kr i kina.
http://www.aliexpress.com & www.ebay.com osv

Ska till en mindre verkstad på måndag och kolla koderna. Får se hur dyrt det blir.
Han sa iaf att det var en halvtimmes jobb och att det inte skulle bli så dyrt..
Tack för tipset ska kika närmare på det^^

jävla skojjare....min v70 tdi (audi motorn samma som du har), åkte te volvo en bekant jobbar där, tog 5 min och kolla igenom hela bilen med hans bärbara instrument. Vi släckte servicelampan och airbag lampan då jag bytt ratt har ja för mig.

gav honom en 100ing som tack för hjälpen. Men i standard avgift tar ford 500, och volvo 250 för felsökning, dom ligger i samma lokal och jobbar ihop!

Nu skojar du.. Volvo märkesverkstad tar 699kr för en felsökning.. jag  talar av egen erfarenhet (Nu pratar jag om felsökning via OBD med dator)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
hangman
22 november 2013 · 2 174 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

hangman skrev:

NiMroD skrev:

Ska till en mindre verkstad på måndag och kolla koderna. Får se hur dyrt det blir.
Han sa iaf att det var en halvtimmes jobb och att det inte skulle bli så dyrt..
Tack för tipset ska kika närmare på det^^

jävla skojjare....min v70 tdi (audi motorn samma som du har), åkte te volvo en bekant jobbar där, tog 5 min och kolla igenom hela bilen med hans bärbara instrument. Vi släckte servicelampan och airbag lampan då jag bytt ratt har ja för mig.

gav honom en 100ing som tack för hjälpen. Men i standard avgift tar ford 500, och volvo 250 för felsökning, dom ligger i samma lokal och jobbar ihop!

Nu skojar du.. Volvo märkesverkstad tar 699kr för en felsökning.. jag  talar av egen erfarenhet (Nu pratar jag om felsökning via OBD med dator)

Då är det olika för olika verkstäder, detta är skobes och jag har åkt dit flera gånger med olika bilar ( inte till min bekanta) ford tog 500 och volvo 250, nu talar jag av egen erfarenhet...

Xoff Volvo tönt... =)
22 november 2013 · 2 344 Inlägg

och behövs det kan jag scanna kvitto från volvo på mitt besök för 250:-, men det är verkstad till verkstad då jag gav betydligt mkt mer för samma jobb på Volvo Ahlberg i Karlskrona vill jag minnas...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
hangman
22 november 2013 · 2 174 Inlägg

Xoff skrev:
och behövs det kan jag scanna kvitto från volvo på mitt besök för 250:-, men det är verkstad till verkstad då jag gav betydligt mkt mer för samma jobb på Volvo Ahlberg i Karlskrona vill jag minnas...

exakt samma här....tack för backup

mnorin
23 november 2013 · 1 Inlägg

Köpte min blåa på http://dx.cm (artnr 142679)
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_142679_1_small.jpg
Kostade ca 80 spänn och hade den i brevlådan efter en vecka ungefär.

Funkar bra på SAAB 9000 CE -97. Uttaget sitter mitt under ratten.
Kör Torque (gratis-versionen) med bluetooth på Samsung S3 mini.

Hade problem att koppla ihop med bluetooth tills jag läste att man måste ha tändningen på för att den ska acceptera koden (1234). Sen gick det bra.
Även om man inte har tändningen på så lyser lampan och telefonen hittar enheten men den accepterar inte koden av någon anledning förrän man gör det med tändningen på.

Lyckas inte få några felkoder dock, bara annan data. Har en airbag lampa som lyser samt ABS-lampa och "Check radiator". Får inte fram dessa felkoder med appen. Hade hoppats kunna släcka dem inför besiktningen...

hollander
23 november 2013 · 1 Inlägg

Hej!

Har nån provat  OBD-2 ELM327 Wi-Fi  på OPEL VECTRA 2.0 TURBO 2007 årsm. ? Fungerar den? Och jag har mobilen Samsung Galaxy Note 1 (android).

ToXtreme
26 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Hej! Har en V40 2.0T -00 och vill få ut felkoder för airbag och lite sånt. Har Torque Pro men lyckas inte se det där. Finns det något bra datorprogram där man kan få ut alltsammans? smile

Vill även kunna få ut de felkoderna som finns i BMWn smile


Har en ELM 327 mini om det gör någon skillnad?

Senast redigerat av ToXtreme (26 januari 2014)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
NdL Konstruktör
26 januari 2014 · 1 053 Inlägg

Köpte en Vgate Mini V1.5
Och köpte Torque pro-appen.

Men får det inte och fungera med någon av mina bilar.
Telefonen ansluter till den, men den får ingen kontakt med bilen.

Har testat i min E46 M3 och min E46 320.

Några förslag på varför den inte funkar?

Matrix021
27 januari 2014 · 111 Inlägg

Köpte en OBD-II läsare på teknikmagasinet till min saab 9-3. Startade bilen och stoppade in denna med förhoppningarna att kunna släcka lite "spök-koder" som finns i "startspärr" och "övrig elektronik", då jag vet att jag har dessa. Men fick inte upp ett skvatt.
Kan dessa läsare endast läsa av allvarligare koder eller är det något jag missat?
Bilen är en saab 9-3 sportsedan -2003 års modell.
Tacksam för svar. Mvh Danne

Allt är möjligt, även det omöjliga!
DragonII
27 januari 2014 · 115 Inlägg

Vad jag har förstått kan de flesta ELM327 läsarna endast motorkoder som börjar på P, inte dom andra koder som t.ex abs osv.
Jag hade haft en felkod som inte kunde få fram via ELM327 och Torque appen, men gick att läsa via Autocom (orginal) som gav fel på ABS (alltså C-koder). Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

k-tuning
27 januari 2014 · 117 Inlägg

Fungerar på flertal Saab som jag har testat från 01 och fram.. Volvo S80 D5 2009:a fungerar också utmärkt!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Matrix021
27 januari 2014 · 111 Inlägg

DragonII skrev:
Vad jag har förstått kan de flesta ELM327 läsarna endast motorkoder som börjar på P, inte dom andra koder som t.ex abs osv.
Jag hade haft en felkod som inte kunde få fram via ELM327 och Torque appen, men gick att läsa via Autocom (orginal) som gav fel på ABS (alltså C-koder). Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Må vara så, jag fick ej upp dom "små" felkoderna i min saab iaf via Tek.Mag. dongeln hmm På min polares Opel Vectra som hade motorlampan lysande så fick vi upp den felkoden iaf, men inga på min bil.

Allt är möjligt, även det omöjliga!
ToXtreme
27 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Matrix021 skrev:

DragonII skrev:
Vad jag har förstått kan de flesta ELM327 läsarna endast motorkoder som börjar på P, inte dom andra koder som t.ex abs osv.
Jag hade haft en felkod som inte kunde få fram via ELM327 och Torque appen, men gick att läsa via Autocom (orginal) som gav fel på ABS (alltså C-koder). Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Må vara så, jag fick ej upp dom "små" felkoderna i min saab iaf via Tek.Mag. dongeln hmm På min polares Opel Vectra som hade motorlampan lysande så fick vi upp den felkoden iaf, men inga på min bil.

Samma problem som jag har då. Lite därför jag försöker få reda på om det finns något annat program man kan använda för att kunna läsa ut fler felkoder smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
it_mutt Avstängd
27 januari 2014 · 10 388 Inlägg

ToXtreme skrev:

Matrix021 skrev:

DragonII skrev:
Vad jag har förstått kan de flesta ELM327 läsarna endast motorkoder som börjar på P, inte dom andra koder som t.ex abs osv.
Jag hade haft en felkod som inte kunde få fram via ELM327 och Torque appen, men gick att läsa via Autocom (orginal) som gav fel på ABS (alltså C-koder). Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Må vara så, jag fick ej upp dom "små" felkoderna i min saab iaf via Tek.Mag. dongeln hmm På min polares Opel Vectra som hade motorlampan lysande så fick vi upp den felkoden iaf, men inga på min bil.

Samma problem som jag har då. Lite därför jag försöker få reda på om det finns något annat program man kan använda för att kunna läsa ut fler felkoder smile

Problem med att få ut "fler" koder ligger inte i programmet utan i ELM-chipet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ToXtreme
28 januari 2014 · 3 627 Inlägg

it_mutt skrev:

ToXtreme skrev:

Matrix021 skrev:

Må vara så, jag fick ej upp dom "små" felkoderna i min saab iaf via Tek.Mag. dongeln hmm På min polares Opel Vectra som hade motorlampan lysande så fick vi upp den felkoden iaf, men inga på min bil.

Samma problem som jag har då. Lite därför jag försöker få reda på om det finns något annat program man kan använda för att kunna läsa ut fler felkoder smile

Problem med att få ut "fler" koder ligger inte i programmet utan i ELM-chipet

Okej såpass! Trodde det var programmen som inte var tillräckligt avancerade smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
it_mutt Avstängd
28 januari 2014 · 10 388 Inlägg

ToXtreme skrev:

it_mutt skrev:

ToXtreme skrev:

Samma problem som jag har då. Lite därför jag försöker få reda på om det finns något annat program man kan använda för att kunna läsa ut fler felkoder smile

Problem med att få ut "fler" koder ligger inte i programmet utan i ELM-chipet

Okej såpass! Trodde det var programmen som inte var tillräckligt avancerade smile

Ska väl inte svära på att det är så i alla fall, men med Audi ex.vis, kommer bara ELM åt just "motorrelaterade" koder och livedata

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang