OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Xoff Volvo tönt... =)
26 februari 2014 · 2 344 Inlägg

har också noterat att min blåa börjat glappa lite ibland...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
diamond_ Diamond
26 februari 2014 · 540 Inlägg

Seat Ibiza -98 2.0 (cupra)  vart sitter OBD-uttaget? samt vilken kan man beställa?

Senast redigerat av diamond_ (26 februari 2014)

I'm Rick James Bitch!
hangman
16 mars 2014 · 2 174 Inlägg

Trött jag blir!

Hade en elm327 och torque installerat på min samsung s4, sen en dag när ja skulle ha det funka det inte bara.

Åkte köpte en helt ny elm327, avinstallera torque, köpte det på nytt och ändå funkar det inte, fortfarande samsung s4.

Har provat det i bilen innan och det funka, jag får inte ens skriva in pinkod lixom.

Någon som har en idé? provat i min 900 från 96 och morfars s70 från 98, den funkade innan där. funkar inte heller i min 9-3a från 2002, men vet ju att jag använt det, därför jag blir så förbannad.

Tacksam för all hjälp och svar!

fredda_king Fotograf
16 mars 2014 · 1 319 Inlägg

hangman skrev:
Trött jag blir!

Hade en elm327 och torque installerat på min samsung s4, sen en dag när ja skulle ha det funka det inte bara.

Åkte köpte en helt ny elm327, avinstallera torque, köpte det på nytt och ändå funkar det inte, fortfarande samsung s4.

Har provat det i bilen innan och det funka, jag får inte ens skriva in pinkod lixom.

Någon som har en idé? provat i min 900 från 96 och morfars s70 från 98, den funkade innan där. funkar inte heller i min 9-3a från 2002, men vet ju att jag använt det, därför jag blir så förbannad.

Tacksam för all hjälp och svar!

gå in på bluetooth enheter och avinstalera enheten sen instalerar du den på nytt i telen. därför du inte behöver ange pin till den. sen får du kolla i torque att den är inställd på din enhet att läsa genom

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
OttoM
21 mars 2014 · 322 Inlägg

Jag lägger ner allt som har med OBD att göra, tar för lång tid att försöka få nåt vettigt ur skiten, lättare att bara fixa till felet på bilen, eller köpa en gammal Amason.
Jag har 4 olika OBD , dyrt inköpta, några med tillhörande program, ingen fungerar i de bilar de är köpta till.
Ja, jag har väl blivit blåst, eller är det nåt jag inte fattat, men en Opeltech med originalprogram borde väl till och med jag kunna sköta, men NOT. Därför provade jag en Kina Elm, men samma skit det, kanske kringutrustningen som inte passar, jag vet inte.
I dagens bilar finns en jäkla massa elektronik, varför finns det inte en display som talar om vad som är fel i bilen? Är det bara för att man ska vara tvungen att åka till verkstad, eller varför? Fy tusan vad de lurar oss!

OttoM
21 mars 2014 · 322 Inlägg

Ja,ja, sura gubben. Men för den företagsamme finns här en möjlighet att tjäna pengar. Tänk, en Obd som är inkopplad hela tiden, en display som talar om hur bilen mår.
Som jag, som inte kan någon elektronik, och fattar nada ser det, bör det vara en ganska enkel historia att tillverka ett sådant kit.
Finns det inte redan i nya bilar så kommer det. Hur många är intresserade av att åka till bilverkstan och betala 600 spänn för att de ska tala om vad din bil vill säga dig.
Inte ens när befolkningen i Sverige var analfabeter tog kyrkoherden ut motsvarande summa, för det mesta inget alls, för att delge vad som stod i brevet.
Tror jag ska skicka ett mejl till de Asiatiska biltillverkarna, de verkar ligga i framkanten.

Senast redigerat av OttoM (21 mars 2014)

it_mutt Avstängd
21 mars 2014 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
Jag lägger ner allt som har med OBD att göra, tar för lång tid att försöka få nåt vettigt ur skiten, lättare att bara fixa till felet på bilen, eller köpa en gammal Amason.
Jag har 4 olika OBD , dyrt inköpta, några med tillhörande program, ingen fungerar i de bilar de är köpta till.
Ja, jag har väl blivit blåst, eller är det nåt jag inte fattat, men en Opeltech med originalprogram borde väl till och med jag kunna sköta, men NOT. Därför provade jag en Kina Elm, men samma skit det, kanske kringutrustningen som inte passar, jag vet inte.
I dagens bilar finns en jäkla massa elektronik, varför finns det inte en display som talar om vad som är fel i bilen? Är det bara för att man ska vara tvungen att åka till verkstad, eller varför? Fy tusan vad de lurar oss!

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men med audi och piratkablar, så är det ett ofantligt lotteri. Sen hör det till saken att många torskar redan på att få rätt på kabel och dator (missar ändra comportsinstlälningar osv).

Men, det finns ju redan felkodsläsare som är mer eller mindre det du säger; en kabel med en enhet i änden. Plugga in, tryck på "scan" och vänta tills det står vad som felar på skärmen (more or less).

Om ingen åker till märkesverkstäderna, så kommer bilarna bli dyrare. När bilen är såld skulle det innebära att "märket" helt enkelt inte drog in en krona till på den bilen. Så, det är helt enkelt bara att trygga det ekonomiskt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hangman
21 mars 2014 · 2 174 Inlägg

it_mutt skrev:

OttoM skrev:
Jag lägger ner allt som har med OBD att göra, tar för lång tid att försöka få nåt vettigt ur skiten, lättare att bara fixa till felet på bilen, eller köpa en gammal Amason.
Jag har 4 olika OBD , dyrt inköpta, några med tillhörande program, ingen fungerar i de bilar de är köpta till.
Ja, jag har väl blivit blåst, eller är det nåt jag inte fattat, men en Opeltech med originalprogram borde väl till och med jag kunna sköta, men NOT. Därför provade jag en Kina Elm, men samma skit det, kanske kringutrustningen som inte passar, jag vet inte.
I dagens bilar finns en jäkla massa elektronik, varför finns det inte en display som talar om vad som är fel i bilen? Är det bara för att man ska vara tvungen att åka till verkstad, eller varför? Fy tusan vad de lurar oss!

Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men med audi och piratkablar, så är det ett ofantligt lotteri. Sen hör det till saken att många torskar redan på att få rätt på kabel och dator (missar ändra comportsinstlälningar osv).

Men, det finns ju redan felkodsläsare som är mer eller mindre det du säger; en kabel med en enhet i änden. Plugga in, tryck på "scan" och vänta tills det står vad som felar på skärmen (more or less).

Om ingen åker till märkesverkstäderna, så kommer bilarna bli dyrare. När bilen är såld skulle det innebära att "märket" helt enkelt inte drog in en krona till på den bilen. Så, det är helt enkelt bara att trygga det ekonomiskt.

Jo volvo 240 och 740 gick ju aldrig sönder typ, och kostade inget och laga när det väl pajja, Dagens bilar kostar en generator 10k plus 10 i jobb....Allt för tjäna pengar. Jag har pengarna men kommer hålla mig runt 00-03 i årsmodell, då går det lura datorn OM det behövs inför bes tex, och det går skruva med skiten.

Jag köpte en ny elm327, slängde programmet och köpte det på nytt 32 kr eller va skiten kosta, fick de inte funka, men då fick man gå in i bluetooth inställningar och välja den nya adaptern, han ville ansluta till den gamla.

Nu funkar det i varenda bil jag provat direkt.

Senast redigerat av hangman (21 mars 2014)

OttoM
21 mars 2014 · 322 Inlägg

Tycker ändå det kunde vara trevligare när man satte sig i bilen att den sa: Tjena gubbfan, det var länge sen man fick nåt nytt, nya stift hade inte skadat, de gamla börjar bli lite knastriga. Istället för å åka till skruvaren och få samma besked. Kanske inte gubbfan, men det tänker han nog + om han kan mjölka ur lite extra.
Skulle sen bilarna bli lite dyrare känns det ändå som det skulle bli billigare för bilägaren.

Runn WS7 Avstängd
22 mars 2014 · 1 031 Inlägg

fredda_king skrev:

hangman skrev:
Trött jag blir!

Hade en elm327 och torque installerat på min samsung s4, sen en dag när ja skulle ha det funka det inte bara.

Åkte köpte en helt ny elm327, avinstallera torque, köpte det på nytt och ändå funkar det inte, fortfarande samsung s4.

Har provat det i bilen innan och det funka, jag får inte ens skriva in pinkod lixom.

Någon som har en idé? provat i min 900 från 96 och morfars s70 från 98, den funkade innan där. funkar inte heller i min 9-3a från 2002, men vet ju att jag använt det, därför jag blir så förbannad.

Tacksam för all hjälp och svar!

gå in på bluetooth enheter och avinstalera enheten sen instalerar du den på nytt i telen. därför du inte behöver ange pin till den. sen får du kolla i torque att den är inställd på din enhet att läsa genom

Kolla så att alla gamla blåtandskopplingar är bortplockade.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2014 · 17 470 Inlägg

VW Polo 1.4 16v 75hk -05. Med Torque. Fungerar utmärkt.
Uttaget sitter under panelen rakt under "ljusvredet" väl synligt om man böjer sig lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Per-U
8 april 2014 · 1 Inlägg

Grym lista. Ford Flex sedan 2008 - rakt under rattstången. Funkar busbra.

PirriPirri
9 april 2014 · 8 Inlägg

Beställde: Mini ELM327 V1.5 OBD2 II Bluetooth Diagnostic Car Auto Interface Scanner PA9
på Ebay. $7,94 ca 50kr och fri frakt. Testat med Torque Lite https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv
i Audi A4 B6(Uttaget sitter vid "huvöppningen")

Funkar kanon!

Senast redigerat av PirriPirri (9 april 2014)

Volvo-V40-T4
30 maj 2014 · 208 Inlägg

Ser ingen test på s/v40 -99
Någon som testat på denna modell ?

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
wranzzon
4 juni 2014 · 16 Inlägg

kan man ha sin adapter inkopplad hela tiden, utan att plugga ur den varje gång? Tänkte om något i bilen kunde ta skada eller så?

beqq
4 juni 2014 · 55 Inlägg

wranzzon skrev:
kan man ha sin adapter inkopplad hela tiden, utan att plugga ur den varje gång? Tänkte om något i bilen kunde ta skada eller så?

Jag har i min permanent och det funkar fint!

wranzzon
5 juni 2014 · 16 Inlägg

beqq skrev:

wranzzon skrev:
kan man ha sin adapter inkopplad hela tiden, utan att plugga ur den varje gång? Tänkte om något i bilen kunde ta skada eller så?

Jag har i min permanent och det funkar fint!

Kanon, då behöver man inte vara orolig. Bara att hoppas på att man kan vara ansluten till den samtidigt som man är ansluten till ett headset också. men det är nog för mycket att begära...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2014 · 17 470 Inlägg

wranzzon skrev:

beqq skrev:

wranzzon skrev:
kan man ha sin adapter inkopplad hela tiden, utan att plugga ur den varje gång? Tänkte om något i bilen kunde ta skada eller så?

Jag har i min permanent och det funkar fint!

Kanon, då behöver man inte vara orolig. Bara att hoppas på att man kan vara ansluten till den samtidigt som man är ansluten till ett headset också. men det är nog för mycket att begära...

Hehe. Ska sätta en sån i Skodan så varje gång tjejen ska ringa via skärmen så dör bilen :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Szummi
6 juni 2014 · 268 Inlägg

wranzzon skrev:

beqq skrev:

wranzzon skrev:
kan man ha sin adapter inkopplad hela tiden, utan att plugga ur den varje gång? Tänkte om något i bilen kunde ta skada eller så?

Jag har i min permanent och det funkar fint!

Kanon, då behöver man inte vara orolig. Bara att hoppas på att man kan vara ansluten till den samtidigt som man är ansluten till ett headset också. men det är nog för mycket att begära...

Jag kör med båda felkodsläsaren och stereon via blåtand samtidigt och inga problem alls.

PirriPirri
10 juni 2014 · 8 Inlägg

Mini ELM327 V1.5 OBD2 II Bluetooth Diagnostic Car Auto Interface Scanner PA9
(på Ebay. $7,94 ca 50kr och fri frakt.)
Testat med Torque Lite https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv
i Smart Roadster Coupé -03, fungerar kanon att köra spotify till stereon samtidigt som man läser värden via OBD2 läsaren. smile

Senast redigerat av PirriPirri (10 juni 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang