2433
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 384 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
9 141 Inlägg
12 december 2012
Varför gjuter du själv för? Svårt att få tag på delar? Öka motorvolymen? Bättre hållbarhet? Eller bara för att du kan? wink tongue

G4Z Racing
132 Inlägg
12 december 2012
Ditt arbete är fan Swagalicious! Super mäkt!

Titta gärna in på www.g4z-racing.com om du är intresserad av vad jag skruvar med!
Bmw E36 320i byggs om till banbil!

309 Inlägg
12 december 2012
haha fy fan ! nu kan man prata om att bygga bil !

''low is a lifestyle''

Wankel-snubbe
325 Inlägg
120 Inlägg
12 december 2012
ja det är ju alltid kul!!! smile

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
12 december 2012
Putteliten skrev:
Varför gjuter du själv för? Svårt att få tag på delar? Öka motorvolymen? Bättre hållbarhet? Eller bara för att du kan? wink tongue

haha tänkte lika dant.. wink
ja tror att du blandar alla dom 4 delarna wink

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
181 Inlägg
12 december 2012
Nomenia skrev:
Putteliten skrev:

Om jag inte missminner mej ska han ha en 4 skivig wankel motor ? vilket jag också har för mej aldrig tillverkats, alltså.... bygger han den själv

rätta mej om jag har fel, lång tråd och taskigt minne smile

2Fast4You
499 Inlägg
12 december 2012
Tegheim skrev:
Ny bakgrund till datorn är alltid kul...

http://i815.photobucket.com/albums/zz71 … 0x1200.jpg

Denna bild skulle även jag vilja ha som bakgrund! big_smile

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
12 december 2012
nameless skrev:
Nomenia skrev:
Putteliten skrev:

Om jag inte missminner mej ska han ha en 4 skivig wankel motor ? vilket jag också har för mej aldrig tillverkats, alltså.... bygger han den själv

jo han bygger 4skivig... men "cylindrarna" är lika veven finns som inte.. det byggs fler och fler skiviga vanklar i usa bland annat. men kille här har skills.. säkert billigare att gjuta blocket som han gör än köpa lösa block delar

9 141 Inlägg
12 december 2012
Nomenia skrev:
nameless skrev:
Nomenia skrev:

jo han bygger 4skivig... men "cylindrarna" är lika veven finns som inte.. det byggs fler och fler skiviga vanklar i usa bland annat. men kille här har skills.. säkert billigare att gjuta blocket som han gör än köpa lösa block delar

Finns faktiskt ett par 4 skiviga som Mazda själva har byggt också, inte så vanliga då men dom finns.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
12 december 2012
Putteliten skrev:
Nomenia skrev:
nameless skrev:

Finns faktiskt ett par 4 skiviga som Mazda själva har byggt också, inte så vanliga då men dom finns.

http://www.youtube.com/watch?v=Og2G4FkuL0w
den sången!

9 141 Inlägg
12 december 2012
Nomenia skrev:
Putteliten skrev:
Nomenia skrev:

den sången!

Fränt! Sök också på driftaren Mad Mike och hans RX7a, 4 skivig UTAN turbo! Riktig skönsång....

Random Hero
4 047 Inlägg
12 december 2012
Putteliten skrev:
Nomenia skrev:
Putteliten skrev:

den sången!

Fränt! Sök också på driftaren Mad Mike och hans RX7a, 4 skivig UTAN turbo! Riktig skönsång....

nu MED turbo!

Dog food lid. Backwards

Himma skruare
1 250 Inlägg
12 december 2012
nameless skrev:
Nomenia skrev:
Putteliten skrev:

Jo han bygger en 4 skivig.. En 26B som fanns i Madzda 787B tror jag den hette.
Finns även en firma som byggt en 6 skivig.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

9 141 Inlägg
12 december 2012
DusanMandick skrev:
Putteliten skrev:

nu MED turbo!

Seriöst? Den har ja fasen missat. Länk?

Random Hero
4 047 Inlägg
12 december 2012
läste nåt på rx3wag´s sida smile de som mappar hans bil i klippet smile det är mycket möjligt att det var till 20b motorn smile

Dog food lid. Backwards

1 432 Inlägg
12 december 2012
finns även 12-skivig wankel, men det e dock helt oväsentligt... jag är mer intresserad att få veta utav Tegheim varför han valde att gjuta eget.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
Många bud nu!

26B-motorn byggdes av Mazda för att tävla i LeMans med. Man vann även med den i 787Bn.
26B-motorn har aldrig sålts utav mazda till konsumenter, däremot har en hel del trimfirmor tagit fram vevparti och nödvändiga delar för att kunna bygga sin egna.

Dock är priserna värre än guld, ett kit kostar omkring 90-100k, och då måste man skaffa två motorer också i bra skick.
Sen tycker jag att det är väldigt roligt att göra saker själv, så jag började CADa och prova, och insåg att det bör inte vara några större problem, mer än tiden då smile

Att jag gjuter egna rotorhus är väl många delar, dels tröttar jag på att leta vettiga delar i bra skick och till rimliga priser. Allt är dyrt inom wankelvärlden. Sen är det är även här en utmaning, och jag kan lätt se en del fördelar, OM det funkar. Det kan ju bli en dyr aluklump också.

Bilden borde gå att ladda ner på Photobucket om man vill ha den som bakgrund?

Mooseville Performance - Tegheim

211 Inlägg
13 december 2012
Sjukt grymt!! smile Ögongodis rakt igenom!! Du är sjukt duktig alltså!

C70/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
--Topcar, J-Spec, BRL--

Sök