2605
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 668 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
3 860 Inlägg
11 september 2013
#701
Vad gör grejerna på ritbordet?! wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

däcksparkare
1 046 Inlägg
11 september 2013
#702
egentillverkade highjackers? yikes

Motor utan turbo suger >.>

Kung
108 Inlägg
11 september 2013
#704
Nu har jag läst din tråd o kollat in alla bilder..
Jag säger bara.....att jag är stum av förundran.
Fantastiskt jobb:)

däcksparkare
1 046 Inlägg
11 september 2013
#705
gött smile *airjack skulle det varit då wink

Motor utan turbo suger >.>

434 Inlägg
11 september 2013
#706
Gillar idéen med domkrafterna smile!

9 141 Inlägg
11 september 2013
#707
Om du vill att någon ska prova domkrafterna så får du hemskt gärna skicka ett par till mig, det skulle jag inte ha några problem med! wink


däcksparkare
1 046 Inlägg
12 september 2013
#709
Grymt!

Motor utan turbo suger >.>

Wankel-snubbe
325 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
#711
Beror på hur mycket tryck man vill använda.

Dessa är på Ø63mm cylinder.

Det gör att de orkar lyfta 31kg/bar.
Om bilen väger 1200kg, och man mot all förmodan sätter alla exakt lika långt ifrån tyngdpunkten (så dom får samma belastning) så krävs det 9.7bar på 4st.
Skulle jag köra tre, så krävs det 12.9bar.

Med lite säkerhetsmarginaler osv, så kommer jag försöka köra på 20-25bars tryck, så visst borde jag klara mig på 3st, då de tre skulle orka 2325kg vid 25bar. Men vart placerar man den tredje vettigt?

Ju närmare mitten jag placerar de bakre, och ju längre fram jag placerar de främre, desto jämnare belastning får jag på dem iom att den troligtvis väger mer fram.

Framför bakhjulen, vid huvudbågen hamnar nog de bakre, och de främre sätts framför hjulen om möjligt.

Mooseville Performance - Tegheim

423 Inlägg
12 september 2013
#712
Tufft!!! smile

Glöm inte att gå in på min blogg för mer info och större bilder på bygget. www.locost.bloggplatsen.se och http://www.kitcardirect.co.uk för glasfiber stolar

235 Inlägg
12 september 2013
#713
sjukt!!!!!

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.

292 Inlägg
12 september 2013
#714
blir det snabb anslutning som på tex 242 grupp a? smäller upp bilen big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

Wankel-snubbe
325 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
#715
Har inte sett hur det ser ut på 242 GrpA, så det vet jag inte ännu ;-)

Mooseville Performance - Tegheim

136 Inlägg
13 september 2013
#716
Det här är det mest otroliga jag sett, grymt inspirerande! Prem lagd:)


däcksparkare
1 046 Inlägg
16 september 2013
#717
du har inte lust att dela med dig av ritningarna till air jacksen till en faschinerad studerande på industritekniska linjen? big_smile

Motor utan turbo suger >.>

Wankel-snubbe
325 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#718
Helst inte :-)

Det är dock inte så avancerat, så en studerande borde lösa det :-)

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
17 september 2013
#719
Då slipper du wink

Motor utan turbo suger >.>

Wankel-snubbe
325 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#720
Jag sitter mest vid datorn nu för tiden och CADar prylar till motorn, dock inget som jag vill visa upp ännu smile

Men jag har gjort några tillfälliga stolsfästen för att känna på situationen lite. Jag vill ju ha stolen så långt bak som bara är möjligt, och nu börjar jag närma mig huvudbågen.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20131002_183653_zps254f4287.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20131002_185808_zps5a6eb0bc.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20131002_190105_zpsc3e6d24f.jpg

Gott om plats för lådan tycker jag.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20131002_191248_zps82d74185.jpg

Tog även några bilder med uppallade stolar för att se hur trångt det blir med två stolar. Gott om utrymme för sidosträva, kardanen får plats. Jag är på det stora nöjd med allt, men ändå bekymrad över hur jag få till 3-punkts bältet över midjan...
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130921_213349_zpsb9492eb8.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130921_213344_zpsac8e2404.jpg

Jag kommer flytta bak rattstången, eller rättare sagt förlänga den. Stolen är justerad i sitt bakre läge.

Mooseville Performance - Tegheim


Sök