2584
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 044 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
226 Inlägg
23 oktober 2012
#161
my eyes are burning, inget hitills kan beskriva riktigt hantverk som detta projekt.
du gör inget halvdant. prem lagd


125 Inlägg
23 oktober 2012
#162
Riktigt häftigt projekt och att du kan både laga egna motordelar och rita gör ju inte saken sämre, vad använder du för program när du ritar?

Stort plus att du kör wankel också, riktigt fränt!
Senast redigerat av Mister_tuned (23 oktober 2012)


Wankel-snubbe
325 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#163
Jag vill inte ha buren i hjulhusen. Där lär den inte göra mycket nytta. Ramen kan behöva all hjälp den kan få.
På en originalbil är det en bärare kaross, här är ramen ganska stor del i bärandet så att säga.

Jag vet att krysset är lite felritat, dete ska ansluta rakt för framåtsträvorna såklart.
Men såhär tänkte jag nöja mig bakåt...

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Wolvo142-RamBur-kryss.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

Wankel-snubbe
325 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#164
Mister_tuned skrev:
...vad använder du för program när du ritar?

Allt är gjort i SolidWorks

Mooseville Performance - Tegheim

10 164 Inlägg
23 oktober 2012
#165
Läst tråden nu imponerande bygge redigt roligt att se. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 140 Inlägg
23 oktober 2012
#166
Har du tänkt att på något sätt regga bilen för gata eller med vagnbok? För i så fall bör du kolla med SFRO och eventuellt SBF svenska bilsportförbundet, med hur buren ska se ut. Bygger man fel så kan den göra mer skada än nytta istället.
Senast redigerat av Putteliten (23 oktober 2012)


Specialist
1 187 Inlägg
23 oktober 2012
#167
Var kommer övre fjäderbensinfästning bak att hamna ?
Funderar du på att helt skippa de rakt bakåtgående strävorna, och enbart bygga kors-staget ?

Vad säger regelverket om färstärkningar vid infästningar i din ram. Eftersom du inte längre han en unibody, vad säger tex sfro om förstärkningsplattor, anläggningsytor och bultar ?

Och som vanligt är jag grymt imponerad av ditt bygge smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 oktober 2012
#168
http://smileys.emoticonsonly.com/emoticons/b/bow_down_before_you-960.gif

Det här ska följas in i det sista, det är ju sånt här jag vill hålla på med!

238 Inlägg
24 oktober 2012
#169
ta en titt på en konstruktion som denna
http://www.darkside.ca/sites/default/files/styles/media_gallery_large/public/100_2646.jpg
http://www.darkside.ca/sites/default/files/styles/media_gallery_large/public/100_2643.jpg
Det där är bakdelen på en SFI 25.1 chassie för dragracing vilket jag tror kan passa med tanke på att du bygger 4 länk smile
Senast redigerat av Xog (24 oktober 2012)

Mvh
Ola Ekegren

238 Inlägg
24 oktober 2012
#170
ta en titt på den här tråden för lite inspiration smile
http://www.midnightangelracing.com/foru … mp;start=0

Mvh
Ola Ekegren

18 Inlägg
24 oktober 2012
#171
helt sjukt projekt! du borde nästan få pris när du får igång de!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#172
Priset är att få igång den smile

Bilen byggs inte för dragracing i första hand, utan gatbil smile

Mooseville Performance - Tegheim

238 Inlägg
25 oktober 2012
#173
Tegheim skrev:
Bilen byggs inte för dragracing i första hand, utan gatbil smile

Absolut, men SFI chassina är väldigt genomtänkta och kan ge mycket tips och jag tror att du kommer kunna rätt så lätt få igenom ett SFI liknande chassie som amatörbyggt då det redan fyller massor med säkerhetskrav smile
Sen faller det ju rätt så bra i linje med din 4-länk med wink

Mvh
Ola Ekegren

Wankel-snubbe
325 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#174
Terapiarbete...

Gjorde mig två specialbultar för att få ihop ett "dummy-block".
M10x1 i ena änden, och vanlig M10 i andra.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0096.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0097.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMAG0099.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

238 Inlägg
26 oktober 2012
#175
Snyggt, men det tar en stund vid svarven kan jag förstå smile

Mvh
Ola Ekegren

292 Inlägg
26 oktober 2012
#176
ser jävligt bra ut smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

Wankel-snubbe
325 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#177
Xog skrev:
Snyggt, men det tar en stund vid svarven kan jag förstå smile

Vilket tänker du på?

Mooseville Performance - Tegheim

309 Inlägg
26 oktober 2012
#178
sitter och lyssnar på lite helloween och kom just till en låt som har en titel som bör passa dig: ''mr madman''  wink

''low is a lifestyle''

Wankel-snubbe
325 Inlägg
9 140 Inlägg
27 oktober 2012
#180
Tegheim skrev:
Här har ni Mr MadMike, med samma typ av motor som jag bygger.
Mysigt!

https://www.youtube.com/watch?v=_fQJQIXvJIQ

Ett litet tillägg till videon. Den bilen Mad Mike kör har ingen turbo!



Sök