3881
Sök

Få "slag i brösted" bas ur ljudanläggningen

3 466 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Bas som OP beskriver "slag i bröstet" är runt 50-100 hz. http://www.youtube.com/watch?v=w26VCyoHHS8
Och det var väl det han är ute efter, och har inget med midbas att göra. Jag tycker det är ju uppenbart att han inte får fram basen i kupén på rätt sätt. Om du vill ta ett tips från mig OP borde du pröva att vända på lådan, eller bygga den i sidorna. Innan du börjar lägga pengar på ett annat framsystem.

Skojar du eller??!

Märks att du aldrig lyssnat på en bil med riktigt stamp i framsystemet.....

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

29 Inlägg
7 juli 2012
Ni som säger att jag skojar och inte vet något. Ni måste ju vara riktiga ljud-referens killar. Konstigt bara att ni inte ser det mest uppenbara att hans bas inte har sin verkningsgrad i kupén utan lite runt om. Därav en massa vibrationer i diverse ting men ingen bas i bröstet där han sitter.

OP, antingen prövar du flytta runt din baslåda, vänd på den, bygg den i sidorna, bygg ett basflex system, etc. Det kan vara det som krävs för att få till basen rätt.

7 281 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Ni som säger att jag skojar och inte vet något. Ni måste ju vara riktiga ljud-referens killar. Konstigt bara att ni inte ser det mest uppenbara att hans bas inte har sin verkningsgrad i kupén utan lite runt om. Därav en massa vibrationer i diverse ting men ingen bas i bröstet där han sitter.

OP, antingen prövar du flytta runt din baslåda, vänd på den, bygg den i sidorna, bygg ett basflex system, etc. Det kan vara det som krävs för att få till basen rätt.

Basen kommer aldrig bli rätt utan ett bra framsystem....

16 197 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:

De heter fortfarande sublåda. Attacken i basen sitter i framsystemet.

Visst att lådan kan ha fel avstämning för just den kupen men de ändå som händer då är att bilen spelar högre med öppna dörrar.

Jag har själv tävlat å byggt bilstereo sen 1995 så jag har rätt bra koll.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
7 juli 2012
Okej. Ja TS, det kan vara mycket väl så att jag har helt fel i det jag säger, jag har egentligen ingen större erfarenhet inom ljudbygge så sätt. Så hädanefter refererar jag istället till evilaudio, som har varit med och tävlat med ljudbyggen sen 1995.

1 058 Inlägg
7 juli 2012
framsystem... hur svårt ska det vara ?? tongue

Evil.. lägg ut en film där du kör systemet som det ska vara, sen klipper du remoten så det bara spelar sub så dom fattar! big_smile

PoLoud =D

3 466 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Okej. Ja TS, det kan vara mycket väl så att jag har helt fel i det jag säger, jag har egentligen ingen större erfarenhet inom ljudbygge så sätt. Så hädanefter refererar jag istället till evilaudio, som har varit med och tävlat med ljudbyggen sen 1995.

De märktes redan i ditt första inlägg. Jag fattar inte varför du är så överdrivet envis?!

1 727 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Okej. Ja TS, det kan vara mycket väl så att jag har helt fel i det jag säger, jag har egentligen ingen större erfarenhet inom ljudbygge

Då kanske du inte ska fortsätta argumentera när erfarna som "Tokken" och "Evilaudio" går in
i tråd och skriver hur det fungerar.
Jag skrev inget då det redan var sagt, däremot ville jag höja ett finger för felaktigheterna.

Jag själv har ingen sub i bilen, därför kan jag dema bland dom mest välljudande framsystemen.
Har man lyssnat, så vet man att suben inte står för "kicken".

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (7 juli 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

29 Inlägg
7 juli 2012
Jag är inte envis. Det börjar med att någon kommenterar mig med att man inte kan få "tajt" bas utan ett bra framsystem, vilket inte är relevant till tråden.

TS undrar varför han inte får "slag i bröstet" när resten av bilen skramlar. Då ger jag förslag om att flytta runt lådan, eventuellt bygga om, för "slag i bröstet" "tryck" "fysisk kontakt med luft" får man av en baslåda. Därav själva storleken på lådan och högtalarelementet, för att kunna förflytta mycket luft. Precis som att man kan stå i sitt vardagsrum med en subwoofer och på ett ställe känna ett väldans tryck medans på ett annat ställe bara känna hur rummet vibrerar men inte känna trycket i bröstet har TS placering av baslåda gjort att inte han hamnar i området där baslådan har sin verkan.

Jag tror nämligen att TS undrar hur han ska göra för att överhuvudtaget få till ett "tryck i bröstkorgen" snarare än att han har ett bra tryck nu men vill ha en starkare snärt effekt.

1 727 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Jag är inte envis. Det börjar med att någon kommenterar mig med att man inte kan få "tajt" bas utan ett bra framsystem, vilket inte är relevant till tråden.

TS undrar varför han inte får "slag i bröstet" när resten av bilen skramlar. Då ger jag förslag om att flytta runt lådan, eventuellt bygga om, för "slag i bröstet" "tryck" "fysisk kontakt med luft" får man av en baslåda. Därav själva storleken på lådan och högtalarelementet, för att kunna förflytta mycket luft. Precis som att man kan stå i sitt vardagsrum med en subwoofer och på ett ställe känna ett väldans tryck medans på ett annat ställe bara känna hur rummet vibrerar men inte känna trycket i bröstet har TS placering av baslåda gjort att inte han hamnar i området där baslådan har sin verkan.

Jag tror nämligen att TS undrar hur han ska göra för att överhuvudtaget få till ett "tryck i bröstkorgen" snarare än att han har ett bra tryck nu men vill ha en starkare snärt effekt.

Tipset du ska ge är: fixa framsystemet

Pierre

29 Inlägg
7 juli 2012
Pierre, Jag hoppas du fattar att det inte finns någon som kan säga åt mig vad jag ska tipsa . Jag står fortfarande fast vid vad jag har sagt. Sen vill jag poängtera att jag inte har lika mycket erfarenhet som andra killar här inom ljudbyggen. Men jag ger han bara en enkel lösning som kanske fixar det problemet han erfarar, utan att han behöver köpa massa nya grejjor. För det är fortfarande ett faktum, oavsett framsystem, att en fungerande baslåda som spelar rätt ger ett grovt tryck i bröstet. Och säger ni emot det så kan jag lägga upp några samplingar på kickar där jag stryper 80HZ och neråt, så får vi höra hur pass bra tryck det är i dessa kickar.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Pierre, Jag hoppas du fattar att det inte finns någon som kan säga åt mig vad jag ska tipsa . Jag står fortfarande fast vid vad jag har sagt. Sen vill jag poängtera att jag inte har lika mycket erfarenhet som andra killar här inom ljudbyggen. Men jag ger han bara en enkel lösning som kanske fixar det problemet han erfarar, utan att han behöver köpa massa nya grejjor. För det är fortfarande ett faktum, oavsett framsystem, att en fungerande baslåda som spelar rätt ger ett grovt tryck i bröstet. Och säger ni emot det så kan jag lägga upp några samplingar på kickar där jag stryper 80HZ och neråt, så får vi höra hur pass bra tryck det är i dessa kickar.

Om du fortsätter att ge halvdana och smått felaktiga tips MÅSTE vi rätta dig.

Så enkelt är det bara, du får tycka vad du vill men när du kommer med tips som kanske inte är 100% rätt
får du acceptera att du blir rättad.

Vi är många som svarat i tråden nu som gång på gång på gång sagt åt dig att du skäller upp i fel träd så att
säga så får man helt enkelt hålla näbben!

Jag personligen ORKAR inte gå igenom det så många tidigare har försökt att få dig att förstå, så jag ger upp.

MEN det är STOR skillnad mellan BAS som känns i kroppen och MIDBAS.. Förstår du skillnaden mellan dessa?
Senast redigerat av Tokken (7 juli 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
7 juli 2012
Tokken skrev:
Velocity007 skrev:

Om du fortsätter att ge halvdana och smått felaktiga tips MÅSTE vi rätta dig.

Så enkelt är det bara, du får tycka vad du vill men när du kommer med tips som kanske inte är 100% rätt
får du acceptera att du blir rättad.

Vi är många som svarat i tråden nu som gång på gång på gång sagt åt dig att det skäller upp i fel träd så att
säga så får man helt enkelt hålla näbben!

Jag personligen ORKAR inte gå igenom det så många tidigare har försökt att få dig att förstå, så jag ger upp.

MEN det är STOR skillnad mellan BAS som känns i kroppen och MIDBAS.. Förstår du skillnaden mellan dessa?

Tror inte de e lönt. Han ger sig bara in på ännu djupare vatten genom att dra in stående vågor och utsläckningar mm.

Jag orkar inte ens säga emot längre.. tongue

329 Inlägg
7 juli 2012
Håller med dom flesta här att ett vettigt framsystem behövs...
"slag i bröstet"bas är vad jag vet låg midbas (80-250hz)

29 Inlägg
7 juli 2012
Vad är det som är så fel i att ändra på baslådans position/utförande för att få in basen i kupén istället för att spela runt bilen. Jag vet skillnaden mellan bas och midbas. Det övre basregistret hjälper till med "snärten" på en kick. Men utan alla frekvenser under 80hz så finns det inget tryck i kicken. Trots att jag inte bygger ljud till bilar har jag arbetat med musik i flera års tid och ljudets vetenskap är den samma oavsett ljudanläggning. Kanske är det inte lösningen till hans problem men då har han iallafall testat. Är det lösningen så att han blir nöjd med trycket behöver han ju sedan inte komplettera med ett tungare framsystem.
Ni säger att subben måste mötas av ett tungt framsystem, vilket jag kan hålla med om, men vad är det för lönt om han inte ens får in någon subbas i kupén, vilket återigen verkar vara hans problem.

16 197 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Vad är det som är så fel i att ändra på baslådans position/utförande för att få in basen i kupén istället för att spela runt bilen. Jag vet skillnaden mellan bas och midbas. Det övre basregistret hjälper till med "snärten" på en kick. Men utan alla frekvenser under 80hz så finns det inget tryck i kicken. Trots att jag inte bygger ljud till bilar har jag arbetat med musik i flera års tid och ljudets vetenskap är den samma oavsett ljudanläggning. Kanske är det inte lösningen till hans problem men då har han iallafall testat. Är det lösningen så att han blir nöjd med trycket behöver han ju sedan inte komplettera med ett tungare framsystem.
Ni säger att subben måste mötas av ett tungt framsystem, vilket jag kan hålla med om, men vad är det för lönt om han inte ens får in någon subbas i kupén, vilket återigen verkar vara hans problem.

Titta hur han har byggt i sin bil...

3 466 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:

Jag står fast vid min åsikt att du inte verkar veta vad du pratar om.

29 Inlägg
7 juli 2012
Jag har redan kollat in hur han har byggt. Men uppenbarlingen var inte det lösningen för den kupén, då han inte känner något tryck av  "dubbla kicker cvx 15", i var sin sluten låda på ca 70L, basarna drivs med ca 3000wrms  ( spl dynamics 3500.1" ? Min vän hade sin baslåda på samma sätt i sin 850, och även samma problem. Det mästa skrammla, men inget tryck i bröstet. Han gjorde något så enkelt som att vända på lådan och whips, ett väldans tryck i bröstet.

För att veta vart basen har sitt område där den spelar blir det helt plöstligt fysik av det hela, och kan man inte räkna ut exakt så blir det till att pröva sig fram istället.

1 727 Inlägg
7 juli 2012
En bilsub låter sällan bra över 100hz, därför är kitets funktion viktigt, och då delar man lägre, suben ochså.
Även om du kan ljud så har en kupe en helt annan förutsättning än ett rum/hall/studio.

Pierre

16 197 Inlägg
7 juli 2012
Velocity007 skrev:
Jag har redan kollat in hur han har byggt. Men uppenbarlingen var inte det lösningen för den kupén, då han inte känner något tryck av  "dubbla kicker cvx 15", i var sin sluten låda på ca 70L, basarna drivs med ca 3000wrms  ( spl dynamics 3500.1" ? Min vän hade sin baslåda på samma sätt i sin 850, och även samma problem. Det mästa skrammla, men inget tryck i bröstet. Han gjorde något så enkelt som att vända på lådan och whips, ett väldans tryck i bröstet.

För att veta vart basen har sitt område där den spelar blir det helt plöstligt fysik av det hela, och kan man inte räkna ut exakt så blir det till att pröva sig fram istället.

Fast du verkar fortfarande inte fatta. Man får ingen "kick" utan ett framsystem som möter upp suben.

Sök