2183
Sök

Få "slag i brösted" bas ur ljudanläggningen

1 523 Inlägg
8 juli 2012
Kim, är det inte så att middarna är parallellkopplade på filtret?

Örjan, har du koll på det?

16 197 Inlägg
8 juli 2012
svarade just wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 523 Inlägg
8 juli 2012
Hahah o jag som tyckte jag svarade snabbt! big_smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 juli 2012
Ja, jag är helt medveten om det. MEN han ville ju ha EN midd per filter, det innebär ju att man måste ha 4ohm´s middar, enligt produktbeskrivningen så är middarna på 8ohm.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
8 juli 2012
ExtraKim skrev:
Ja, jag är helt medveten om det. MEN han ville ju ha EN midd per filter, det innebär ju att man måste ha 4ohm´s middar, enligt produktbeskrivningen så är middarna på 8ohm.

Men den midden finns i 4ohm så.

Har ju de i seaten :-)

1 523 Inlägg
8 juli 2012
evilaudio skrev:
ExtraKim skrev:

Gjorda för bil?
Trodde knappt PA element gjordes i 4 Ohm.

16 197 Inlägg
8 juli 2012
Noiseprojekt skrev:
evilaudio skrev:
ExtraKim skrev:

Gjorda för bil?
Trodde knappt PA element gjordes i 4 Ohm.

Nästan alla faital element går att få i 4 ohm ;-)

1 523 Inlägg
8 juli 2012
Det var som f**n!! big_smile
Goa grejer! smile

1 058 Inlägg
8 juli 2012
jag som själv kör ett sånt kitt, tror det kan bli lite problematiskt att få diskanten att inte köra över midden. jag har fan max dämpade diskanter i mina filter och ändå spelar diskanterna helt vansinnigt högt! big_smile

PoLoud =D

90 Inlägg
10 juli 2012
Jag kan förstå att man vill ha lite extra "oompf" i bilen om man inte får spela högt hemma av olika anledningar men för in i helv.. spendera pengar på komponenter som låter BRA istället för HÖGT och lägg ner lite extra på ljuddämpning och isolering istället!
Måste ni spela för hela området eller räcker det inte att det låter tillräckligt inne i bilen!?
Jag producerar själv musik och lyssnar på mycket varierande musik: elektronisk musik (drum n bass, house, goa, trance, breaks osv osv), pop, hård rock metal osv, ackustisk musik... och jag kan säga, så länge du har ett välbalanserat system så kommer all musik du kör låta bra.
Det är oerhört viktigt att du ställer in systemet rätt/bra också och jag kan tipsa om att använda musikstycken du är väldigt bekant med och spelat på andra system, och helst något med gitarr, piano osv som är välproducerat.

När du väl ställt in med hjälp av riktiga istrument (som du har en bra uppfattning om hur de ska låta i verkligheten) så kommer all annan musik låta lika bra.

Jag lägger för övrigt inte ner tio tusentals kronor på billjud och har själv detta i bilen och det funkar tillsfredställande för mig (Gick på strax över 5000:- med rabatter):

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rs6a-.html
http://www.mds.se/product.html/mds-mds- … ry_id=2603
http://www.mds.se/product.html/jvc-kw-r … ry_id=2594

Då ska man ha klart för sig att det endå inte är i närheten av lika bra ljud i bilen som hemma, även om mina studiomonitorer och subwoofer kostade ungefär lika mycket. Det går inte att få lika bra ljud i bilen som i ett välplanerat rum, hur mycket pengar du än lägger så finns det fler begränsningar i en bil som försämrar.

Köper du ett billigt slutsteg till bilen är det förmodligen bara bortkastat gentemot den inbyggda i en normal eftermarknads HU. Hur mycket pengar är det värt? Tänk igenom...

Tack för mig..

1 523 Inlägg
10 juli 2012
Gloom,  TACK!
Man börjar tröttna på alla som kastar in en stor baslåda och kör med ett original framsystem som dom spräcker i desperata försöka att få det att hänga med!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:
Köper du ett billigt slutsteg till bilen är det förmodligen bara bortkastat gentemot den inbyggda i en normal eftermarknads HU. Hur mycket pengar är det värt? Tänk igenom...

Tack för mig..

Det är FÅ slutsteg som låter sämre än en HU, lyckas man med att köpa något som gör det så kanske man inte borde hålla på med bilstereo överhuvudtaget.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 juli 2012
ExtraKim skrev:
Gloom skrev:

Tack för mig..

Det är FÅ slutsteg som låter sämre än en HU, lyckas man med att köpa något som gör det så kanske man inte borde hålla på med bilstereo överhuvudtaget.

Bästa jag läst idag..  :o)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

90 Inlägg
10 juli 2012
Uppenbarligen så finns det, eftersom jag inte tycker det är nämnvärd skillnad med samma prylar, kopplat till en MDS förstärkare som satt i förra bilen (jag har ej köpt det), men du kan ju tjabbla fram och tillbaka hur mycket som helst om hur mycket renare det låter osv med en viss förstärkare som kostar si och så mycket, men hur mycket är den skillnaden värd i pengar?
Jag skrev billigt slutsteg och hela poängen var, är skillnaden värd pengarna?
Visst lägg ut 3000+ för ett slutsteg som låter bättre än en bra HU om du tycker det är värt det eller inte bryr dig om pengar. Jag kommer då inte göra det eftersom jag vet hur ett bra system kan låta, och jag kommer aldrig komma till den nivån i bilen hur som helst.
Alltid kul med folk som väljer att försöka leta fel och kommentera som om dom vore gurus, som om du aldrig köpt fel produkter eller inte vet allt om något.

ExtraKim skrev:
Gloom skrev:

Tack för mig..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:
Uppenbarligen så finns det, eftersom jag inte tycker det är nämnvärd skillnad med samma prylar, kopplat till en MDS förstärkare som satt i förra bilen (jag har ej köpt det), men du kan ju tjabbla fram och tillbaka hur mycket som helst om hur mycket renare det låter osv med en viss förstärkare som kostar si och så mycket, men hur mycket är den skillnaden värd i pengar?
Jag skrev billigt slutsteg och hela poängen var, är skillnaden värd pengarna?
Visst lägg ut 3000+ för ett slutsteg som låter bättre än en bra HU om du tycker det är värt det eller inte bryr dig om pengar. Jag kommer då inte göra det eftersom jag vet hur ett bra system kan låta, och jag kommer aldrig komma till den nivån i bilen hur som helst.
Alltid kul med folk som väljer att försöka leta fel och kommentera som om dom vore gurus, som om du aldrig köpt fel produkter eller inte vet allt om något.

Om du ändå inte är intresserad av bilstereo kanske du inte skulle yttrat dig om saken i fråga?

Jag rekommenderar ALLTID ett slutsteg före inbyggd effekt.. För inbyggd effekt i en bilstereo SUGER!

Finns steg att få tag i för 5-600 spänn som låter ljusår bättre än den inbyggda effekten.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
10 juli 2012
Vill man kunna "ösa" på lite så brukar effekten i en vanlig stereo  inte räcka långt.

Så då är ett billigt steg OFTAST mycket bättre.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 juli 2012
Varför köpa nya högtalare när man ändå inte tänker använda den prestandan som de besitter?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

90 Inlägg
10 juli 2012
Det är mycket extrajobb med kabeldragning osv för att få det snyggt igenom dörrar är väl den främsta anledningen jag kan ge, för min egen del. Vill inte riva ner för mycket av bilen smile

Jag körde iaf en kompromiss och det duger för mig efter jag ställt in nivåer osv tillfreställande.
Det var som evilaudio skrev något mer detaljerat och luftigt ljud, kanske något mer tryck med separat steg vad jag kan komma ihåg innan jag bytte bil, dock inte nämnvärt enligt mig, men jag tror det mer beror på kablaget än själva steget.
Senast redigerat av Gloom (10 juli 2012)

16 197 Inlägg
10 juli 2012
Gloom skrev:
Det är mycket extrajobb med kabeldragning osv för att få det snyggt igenom dörrar är väl den främsta anledningen jag kan ge, för min egen del. Vill inte riva ner för mycket av bilen smile

Jag körde iaf en kompromiss och det duger för mig efter jag ställt in nivåer osv tillfreställande.
Det var som evilaudio skrev något mer detaljerat och luftigt ljud, kanske något mer tryck med separat steg vad jag kan komma ihåg innan jag bytte bil, dock inte nämnvärt enligt mig, men jag tror det mer beror på kablaget än själva steget.

De är värt jobbet om man gör RÄTT.

märker man ingen större skillnad mellan med eller utan  slutsteg så borde man nog se över sin hörsel.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 juli 2012
Lite lustigt är det ju ändå... verkar vara lite alltför mycket "go big or go home" på garaget.
Alla behöver inte kraften över HU kapacitet. En del gör det.
Det är inte bara smaska dit 3 midbasar i dörrarna.. eller ett steg för den delen.
Det är defintivt inte värt mödan för alla. Är man nöjd så är man, oavsett om man kan få det bättre.

Sök