cheffer
10 juli 2012
· 1 422 Inlägg
OpelP1 skrev:
Jag förstår inte vitsen med att testa väghållningen på en bil med överlast faktiskt.
Sen att Teknikens Värld tycker att bilen borde sluta säljas för att den nästan välter i ett undanmanövertest med överlast är ju lite komiskt.
Och nej jag gillar inte Cherokeen, har aldrig tyckt om den utan jag tycker bara det hela är lite märkligt.
Grejen är ju den att nästan alla bilar råkar ut för att köras med överlast någon gång och de flesta korrigerar inte däcktrycket efter det. När jag gjort leveransservice på både aukt bmw och aukt chrysler/dodge/jeep, saab och opel så körde vi alltid i däcktryck för maxlast sedan om kunden kom och tyckte att det var för hårt och stötigt fick de antingen komma tillbaka eller tömma ur lite själva men det var bara föra att vara på den säkra sidan från oss, vi vet ju inte om de ska iväg med bilen upp till fjällen direkt med mycket packning eller ner på en ölresa med bilen (där går bilar överlastade kan jag lova, inte lite heller) så ett onödigt test är det absolut inte. Snarare väldigt verklighetstroget då nästan alla bilar råkar ut för det, är inge många som klarar sig att gå ifrån lite överlast någon gång och de testar med lite överlast, inget överdrivet. Och de placerar vikten för att simulera passagerare på alla platser samt bagage med en aning övervikt, i vissa fall har de passagerare på alla platser, andra gånger placerar de ut vikt. Tillverkarna borde ha lite större marginaler. Med jeepen har de trots allt inte kommit fram om detta var med överlast än förutom från chrysler, bara att den failade hårt där liknande suvs klarade sig galant med samma typ av last i ca 70km/h medans den här inte ens klarade 63 och hade lätt vält om någon som inte vet hur de ska korrigera suttit bakom ratten, nu blev det nästan pga en duktig förare med bra reaktioner bara. Grejen är att det är 2012 och bilen är utrustad med vältskydd och ändå händer detta, den ska klara lite över marginalerna kan man tycka, dessutom har de ju lastat i bagaget, inte på taket. Den ska klara det. Klarar alla konkurrenter det ska den också klara det då det är en fullt realistisk situation.
Steifan: Var det inte så att skoda bytte däck senare ändå? Har för mig att det var så och de fick aningen högre profil med hårdare däcksidor. För vw gruppen tänkte om lite och kom på att det var en situation som mycket väl kunde hända i verkligheten och det gör bilen snäppet säkrare. Stretch kan sluta illa.. Läs här nedanför. Har iofs sett en 745gl kränga av ena framdäcket när den försökt sladda också och mest bara krängt på torr asfalt och tillslut krängde däcket av och det var av rätt bredd men krängde av ändå men det tog ett jävla tag av massivt krängande och misshandel innan det hände. Vad han hade för däcktryck vet jag inte heller. Dock var det en kompis till mig visade sig efteråt när han kom förbi (vi stod på en tom parkering en kväll och snackade, några sladdade med sina bilar och 2 gamla volvos höll på att kränghänga på en parkering bredvid, den ena värre än den andra) Han löste dock problemet och kom förbi senare och då märkte jag att de var en kompis haha.
LeafBox: Haha ja det där är ju lite roligt. Har sett lastade tyskstuk bilar, dock bara på motorväg så vet ju inte hur det gått senare men har sett helt olastade stretch bilar som krängt av sig däcken när de tagit kurvor för hårt (mycket möjligt att dessa bilar haft lite last också men inget jag lagt märke till). Stretch är inte bra för något, ger ojämn slityta, onödig spänning på däcket, minskad stabilitet, ökad däcktemperatur, snabbare slitage och klarar inte påfrestningar lika bra och kontentan av det hela är sämre väghållning också. Men för att lätta ditt sinne så har jag sett folk med stretch som krängt av däck Inte bara en gång heller. En gång har jag sett de lösa det på plats med hjälp av startgas och tändare, turligt nog var detta bara plåtfälgar som blev lite skrapade så inte så dyra fälgar iaf. (de hade med sig en låg garagedomkraft så de kom under) resten vet jag inte hur de gick för men de fick aldrig till det under tiden jag var där, fick väl bärga tillslut. Resterande jag sett har haft ganska fina fälgar, en hade bbs rs om det inte var fina kopior då men fina kopior är inte billiga heller, spec inte när de är breda, då satt jag bara och tänkte för mig själv att man får faktiskt skylla sig själv lite om man inte köper däck som passar fälgen och sedan åker och svinar.. För det blir kostsamt. De andra har inte haft riktigt lika fina fälgar men iaf lm fälgar. Låter som jag sett hur många som hellst, handlar väl om 2-3st utöver plåtisarna bara så det är inte jättemånga jag sett, har sett betydligt fler som inte krängt av haha. Men de många som kör stretch kan ju ha SVINDYRA fälgar, sedan några billiga smala nankang på det, passar inte ihop riktigt. Det ser man ju en del av här på gorg också. Visst, alla får ha sin stil men det betyder inte att alla andra behöver gilla den Men tycker ni som det är snyggt att de är det så kör på! Ingen hindrar er. Er bil kan bli en trafikfara bara, tänk på det. Brukar dock inte vara någon fara alls så länge man inte kör hårt eller för fort i kurvor. Finns ju olika grader av stretch också, vissa är ju värre än andra.
Senast redigerat av cheffer (10 juli 2012)