6571
Sök

-k lampan lyser väldigt mycket! Hjälp önskas. peugeot 306 s16

204 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Hej!

De är så att min -k lampa lyser på min peugeot 306 s16. Den lyser när man ligger runt 100-120 sen slutar den lysa när man kommer under ca 75km/h. Har kollat om de är glapp i någon kontakt men hittar inget. Har sportluft på men kan de göra att den lyser så ofta? När man startar bilen (kall) så går varv mätaren upp till ca 2000 sen går den ner till kanske 5-600 och så hör man hur den kämpar efter luft, ibland dör den men oftast inte.

Någon som vet vad felet kan vara. Lamban, Tändningen, Bränslet eller är det katalysatorn?

Tacksam för svar.

204 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
har fått fram felkoder 25, 52 och 31

Kod Post Fel
11 Diagnostiken avslutad Inga felkoder loggade
12 Diagnostikstart
13x Lufttemperaturgivaren
14x Kylvätskans temperaturgivare
15 Bränslepumpens relä Defekt matning
21x Trottelns positionsgivare/Trottelbrytaren Tomgångskontakten
22 Tomgångsventilen Defekt matning
25 Variabel ljudkarakteristik
31 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ
32 Blandningsregleringen (endast katalysatorbilar) Läckage i avgaser/insug eller bränsle tryck/typ
34 Kolkanisterventilen
35 Trottelbrytaren Fullbelastningskontakten
41 Vevaxelns vinkelgivare
42 Injektorer
43x Knackgivaren (knackregleringen) Knackgivare/motortemperatur/tändstift etc
44x Knackgivaren (knackupptäckningen) Knackgivaren
51x Syresensorn Defekt krets (endast med katalysator)
52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka
53x Batterispänning Laddning/batteritester
54 Styrmodulen Styrmodulen/Styrmodulens strömförsörjning/insprutningsrelä
55 CO-potentiometern Defekt krets
56 Stöldskyddet
65 Kondensatortändningen
71 Injektorstyrning 1
72 Injektorstyrning 2
73 Injektorstyrning 3
74 Injektorstyrning 4

Aktiverarväljarkod
82 Injektor
83 Tomgångsventilen
84 Kolkanisterventilen

204 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
ingen som vet vad felet kan vara? har felkod 22 (Tomgångsventilen Defekt matning)  och 52 ( Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka)

3 Inlägg
19 augusti 2012
börja med att kolla avgassystemet om det läcker till att börja med annars kan du ju även kolla lamda givaren.

tomgångs ventil kan du ju kolla så att ingenting kärvar elr att det är nån kabel som är glapp

204 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
hebbenr3 skrev:
börja med att kolla avgassystemet om det läcker till att börja med annars kan du ju även kolla lamda givaren.

tomgångs ventil kan du ju kolla så att ingenting kärvar elr att det är nån kabel som är glapp

har lämnat in den på verkstad nu iofs. Där hitta dem fel att soppa pumpen inte fick någon ström, så dem drog någon form av direkt ström  och då funkade den. Kan de varit felkod 52 kanske? Dock vet jag inget om  strömmen till tomgångsventilen. Jag hade köpt en ny (från Ebay). sen bytte jag tillbaka till den gammle och då kom de upp felkod på den (felkod 22)

Tack för ditt svar smile

3 Inlägg
19 augusti 2012
kan antagligen vart ett kabelbrott/ dåligkontakt till bränslepumpen så dom drog en ny kabel bara.

har haft samma fel på min bil så det är nånting jag själv kanske ska kolla på. men det har bara hänt vid nått enstaka tillfälle.

204 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
hebbenr3 skrev:
kan antagligen vart ett kabelbrott/ dåligkontakt till bränslepumpen så dom drog en ny kabel bara.

har haft samma fel på min bil så det är nånting jag själv kanske ska kolla på. men det har bara hänt vid nått enstaka tillfälle.

får väl se vad dem säger imon på verkstaden. skall ringa dit imon och höra med dem. tycker att jag drog i dem kablarna, tog även t dem och satte i dem igen men hände inget  och samma sak på tomgångsventilen. mäte tom med multimeter på tomgångsventilen och de kom fram  ca 11.45V. Dom skulle mäte och på verkstaden
Senast redigerat av Inox (19 augusti 2012)

3 Inlägg
23 augusti 2012
11,45 volt är tecken på att det är dålig kontakt, det ska nog vara 12v det kan räcka med att stiften i själva kontakt stycket är lite dålig så får man en lite sämre kontakt.

vissa givare kräver minst 12v om dom ska kunna fungera korrekt.

Sök