Köpråd/Vart finner man fina volvo 940is?

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Har kammat runt internet nu efter fina 940is, men hittar inga, och dom som har låga mil och är typ rostfria är chippade.

Har dock inte finkammat, så tänkte höra efter tips är, om det är någon som vet någon bilfirma som säljer äldre volvos? har kollat dom närmsta bilaffärerna men det äldsta dom verkar sälja är ju s70 och v70 typ.
Bor i västmanland, så angränsade län bara smile

Behöver ju en ganska omgående, och mina krav är inte så små heller, ska va manuell, vinröd/svart lack,  helst orginal, inge rost, få mil och helst -97 -98a. Då dessa ägs ofta av äldre herrar så är dom inte ute på annons så ofta, skulle tro att barnbarnens deras får dom, som då trimmar sönder dom m.m.

Samt angående chippningen, har ingen erfarenhet direkt utav 940 turbo, hur mycket tål dom? de flesta är ju endast chippade med uppställt ladd och resten är orginal, så som spridare m.m, är det riskabelt att köpa en sån maskin?

Senast redigerat av Kalltkaffe (5 augusti 2012)

Pim_Pim
5 augusti 2012 ·

Blir nog lättare om du söker i hela Sverige om du nu söker en fräsch lågmilad 940 turbo.
Man kan aldrig åka för långt om man verkligen vill ha nått ! wink

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Pim_Pim skrev:
Blir nog lättare om du söker i hela Sverige om du nu söker en fräsch lågmilad 940 turbo.
Man kan aldrig åka för långt om man verkligen vill ha nått ! wink

Mja men kan finnas nån gömd hos nån bilhandlare :p Minns när ja köpte min nuvarande 940 fanns inte utlagd på internet utan fanns i butiken/deras hemsida..

twin_cam Smålänning
5 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Det är iaf rätt tid nu, innan vintern.

Räkna med att fp betala en (bra) slant för en sån bil, å andra sidan håller den ju sedan i en evighet om man sköter den.

Men kolla blocket, hela sverige, pris över 15000 och upp till 20k mil. Även mindre annonssidor typ bytbil..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JFfoto
5 augusti 2012 ·

twin_cam skrev:
Det är iaf rätt tid nu, innan vintern.

Räkna med att fp betala en (bra) slant för en sån bil, å andra sidan håller den ju sedan i en evighet om man sköter den.

Men kolla blocket, hela sverige, pris över 15000 och upp till 20k mil. Även mindre annonssidor typ bytbil..

Håller utkik hela tiden där smile börjar komma in nya bilar för dagen nu, så får se.

Har högst 40 att lägga ut, de borde man få en fin ltt för smile och den ska jag sköta om ordentligt, ingen vinterkörning eller så smile verkligen synd att de flesta är chippade..

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Eller om man ska satsa på en s70 istället, galet svårt de här :p tror dock 940in blir enklare och sälja senare och behåller värdet lite bättre? om man pedantsköter den.

turbodeath
5 augusti 2012 · 2 452 Inlägg

bara för att dom är chippade så är dom inte sämre dom bilarna tål en hel del....tål orginal utan problem en chippning...vissa har ju chippat dom för att få ner bränsleförbrukning på dom...

döden kommer tillbaka
Rolf S
5 augusti 2012 · 17 Inlägg

Satsa på en 940, S70 sliter mycket på framvagnen. Ett trimchip och uppställt laddtryck till 0,8-1 bar är ingen fara på en 940.
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_9 … =5&w=3

/Rolf S
Saab 96 "V4" (1977)
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Importera en från tyskland. Blir förmodligen både långt och dyrt men kanske värt det ?

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Rolf S skrev:
Satsa på en 940, S70 sliter mycket på framvagnen. Ett trimchip och uppställt laddtryck till 0,8-1 bar är ingen fara på en 940.
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_9 … =5&w=3

Kikat på denna, men vet inte riktigt, 3" hela vägen och fulltrycksturbo.. känns som den gått hårt smile

JFfoto
5 augusti 2012 ·

turbodeath skrev:
bara för att dom är chippade så är dom inte sämre dom bilarna tål en hel del....tål orginal utan problem en chippning...vissa har ju chippat dom för att få ner bränsleförbrukning på dom...

Okejokej smile ja det vore det isåfall, man märker väl vilket ändamål dom chippat för, om det sitter 4,5 tums japsdämpare på, chip med uppställt ladd är något jag skulle backa på iaf. Men en pedantskött som endast är chippad kanske man skulle våga sig på isåfall.

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Latheten skrev:
Importera en från tyskland. Blir förmodligen både långt och dyrt men kanske värt det ?

Mja fast orkar inte lägga sån tid på det, behöver en ganska omgående också smile börjar jobba på måndag och har bara en obesiktad bil :p

turbodeath
5 augusti 2012 · 2 452 Inlägg

det står 3 tums från katen o bak  med andra ord så är det inte 3 tums från turbon...sen bara bra om du får den sista volvon med fulltryck behöver inte gått hårt för det...hade nog åkt o kollat på den om jag hade velat haft 940 igen....annars så är alternativen kollar typ kvarndammen samnt överskottbolagen där dom säljer kommunens bilar dom brukar vara bra servade o skötta med låga mil med ibland...

döden kommer tillbaka
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Latheten skrev:
Importera en från tyskland. Blir förmodligen både långt och dyrt men kanske värt det ?

Mja fast orkar inte lägga sån tid på det, behöver en ganska omgående också smile börjar jobba på måndag och har bara en obesiktad bil :p

Kör den obes bilen bara bromsarna fungerar så är det ju bara och köra. Kolla bara ventilhattarna innan du åker så de inte är solblekta då detta kan leda till helium läckage

Senast redigerat av Latheten (5 augusti 2012)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 augusti 2012 · 5 650 Inlägg

känns som du har lite höga krav på en så pass gammal bilmodell.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
JFfoto
5 augusti 2012 ·

MrEricsson skrev:
känns som du har lite höga krav på en så pass gammal bilmodell.

Det finns ju 940is i det skicket jag vill ha, sett några längre ner i landet, så varför skulle det inte kunna dyka upp
någon här omkring?

Vita_Vargen
5 augusti 2012 · 1 281 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

MrEricsson skrev:
känns som du har lite höga krav på en så pass gammal bilmodell.

Det finns ju 940is i det skicket jag vill ha, sett några längre ner i landet, så varför skulle det inte kunna dyka upp
någon här omkring?

Det gör det säkert, men du vill ju ha bilen rätt omgående. Jag har själv spanat efter en 940 LTT i över ett år och bara hittat en så som jag vill ha den. Tyvärr var den i för dåligt skick, åkte 20 mil enkelresa för att kolla på den.

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Vita_Vargen skrev:

Kalltkaffe skrev:

MrEricsson skrev:
känns som du har lite höga krav på en så pass gammal bilmodell.

Det finns ju 940is i det skicket jag vill ha, sett några längre ner i landet, så varför skulle det inte kunna dyka upp
någon här omkring?

Det gör det säkert, men du vill ju ha bilen rätt omgående. Jag har själv spanat efter en 940 LTT i över ett år och bara hittat en så som jag vill ha den. Tyvärr var den i för dåligt skick, åkte 20 mil enkelresa för att kolla på den.

Man kan ju ha tur? wink därför jag frågar här också, om det är någon som vet om en bra bilhandlare som riktar in sig på lite äldre bilar runt om här.
20 mil är ju inte långt, brukade pendla 160mil på en dag, nästan varje helg för ett tag sen, men nu är det ju så att jag behöver ha med någon, och ingen som är direkt sugen på att åka längre sträcka.

Tror du har högre krav än mig faktiskt, om du bara hittat en på ett år, så kräsen är inte jag riktigt. Hittade faktiskt en bara en mil härifrån, men han svarar inte, och jag tror den är såld, dock var den chippad, men de har jag ju lärt mig nu att man kan leva med smile

Vita_Vargen
5 augusti 2012 · 1 281 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Vita_Vargen skrev:

Kalltkaffe skrev:
Det finns ju 940is i det skicket jag vill ha, sett några längre ner i landet, så varför skulle det inte kunna dyka upp
någon här omkring?

Det gör det säkert, men du vill ju ha bilen rätt omgående. Jag har själv spanat efter en 940 LTT i över ett år och bara hittat en så som jag vill ha den. Tyvärr var den i för dåligt skick, åkte 20 mil enkelresa för att kolla på den.

Man kan ju ha tur? wink därför jag frågar här också, om det är någon som vet om en bra bilhandlare som riktar in sig på lite äldre bilar runt om här.
20 mil är ju inte långt, brukade pendla 160mil på en dag, nästan varje helg för ett tag sen, men nu är det ju så att jag behöver ha med någon, och ingen som är direkt sugen på att åka längre sträcka.

Tror du har högre krav än mig faktiskt, om du bara hittat en på ett år, så kräsen är inte jag riktigt. Hittade faktiskt en bara en mil härifrån, men han svarar inte, och jag tror den är såld, dock var den chippad, men de har jag ju lärt mig nu att man kan leva med smile

Jag är riktigt kräsen, yes tongue Men det är på vilken utrustning som bilen ska ha, man vill ju inte ha en snik bil cool

Senast redigerat av Vita_Vargen (5 augusti 2012)

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Vita_Vargen skrev:

Kalltkaffe skrev:

Vita_Vargen skrev:

Det gör det säkert, men du vill ju ha bilen rätt omgående. Jag har själv spanat efter en 940 LTT i över ett år och bara hittat en så som jag vill ha den. Tyvärr var den i för dåligt skick, åkte 20 mil enkelresa för att kolla på den.

Man kan ju ha tur? wink därför jag frågar här också, om det är någon som vet om en bra bilhandlare som riktar in sig på lite äldre bilar runt om här.
20 mil är ju inte långt, brukade pendla 160mil på en dag, nästan varje helg för ett tag sen, men nu är det ju så att jag behöver ha med någon, och ingen som är direkt sugen på att åka längre sträcka.

Tror du har högre krav än mig faktiskt, om du bara hittat en på ett år, så kräsen är inte jag riktigt. Hittade faktiskt en bara en mil härifrån, men han svarar inte, och jag tror den är såld, dock var den chippad, men de har jag ju lärt mig nu att man kan leva med smile

Jag är riktigt kräsen, yes tongue Men det är på vilken utrustning som bilen ska ha, man vill ju inte ha en snik bil cool

Ja okej :p utrustningen spelar mig inte så större roll faktiskt, kan va vevar, ja köper ändå :p det jag är mest kräsen mot är rost och trimmat just nu. Färgen är inte helt viktig heller, bara den inte är omlackerad samt silver/grå :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang