BTR till 200sx

Lennstrom
27 september 2006 · 191 Inlägg

undrar vilken btr ni föreslår till min 200sx.. chippad å det vanliga ock 440cc spridare men behöver en ny btr. ska de va progressiv eller inte å va menas med progressiv? vilken rekomenderar ni?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"
Nissan Skyline R32 GTR "HKS Edition" (1991)
insane_1 Min dröm, din vardag.
28 september 2006 · 641 Inlägg

Varför tror du att du behöver en BTR?
Med 440cc spridare går den ju fett, om du inte gjort något annat? så du behöver ju inte en BTR för att ställa upp soppatrycket direkt.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Lennstrom
28 september 2006 · 191 Inlägg

har större lmm,chippad,spridare,tre tum från turbo, saab ic,walbro soppapump och kallare stift. när ja köpte den så va alla stiften knallvita. så nu har ja bytt ic och spridare. ic för att den ska kyla turbon bättre så klart å spridarna som kompensation till större lmm så att blandningen blir rätt. Så ja behöver inte btr?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"
Nissan Skyline R32 GTR "HKS Edition" (1991)
insane_1 Min dröm, din vardag.
28 september 2006 · 641 Inlägg

Med 440 spridare och svarvad LMM (49.5mm) så ska den ju gå ganska optimalt.
En ställbar BTR är ju lite av ett "fultrim", bättre då med ett anpassat chip eller en mappning.
Har man en ställbar BTR som man ska justera in så bör man ju ha bredbandslambda, vilket inte alla har,  för att få det optimalt.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Lennstrom
29 september 2006 · 191 Inlägg

så vad du säger insane så menar du att ja ska ha ställbar btr och sen bredbandslambda och sen mappa bilen?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"
Nissan Skyline R32 GTR "HKS Edition" (1991)
Juka
29 september 2006 · 74 Inlägg

Nej, han menar att om du kör med 440cc spridare och lmm på 49,5 mm så ska bilen gå helt ok med orginal btr utan att du behöver mappa. Men ska det vara helt optimalt så borde du mappa.

Jag ska själv montera 444cc spridare och svarvad lmm i helgen. Ska köra så ett tag iaf sen får jag se om jag byter till z32 lmm och chip anpassat till det istället.

Senast redigerat av Juka (29 september 2006)

insane_1 Min dröm, din vardag.
29 september 2006 · 641 Inlägg

Menar precis som Juka skriver. Det skall funka utan problem att köra med 440cc spridare. svarvad LMM och original soppatryck. Finns många som kör med den setupen och det funkar bra.
Men som sagt, vill man ha det 100% optimalt är det ju en mappning eller ett anpassat chip som gäller.

*edit* Förresten, du har väl bytt soppapumpen?

Senast redigerat av insane_1 (29 september 2006)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
_Street_ 200sx Driver
29 september 2006 · 366 Inlägg

Jag kör med Walbro 255 soppa pump
444cc spridare
Svarvad lmm (49,5)

Och min bil går skit bra med det !

Sen har jag ju självklart andra modds också smile

-=Nissan 200sx s13 =-
Lennstrom
30 september 2006 · 191 Inlägg

ja jag skrev ju i början att ja hade walbro eller va den heter..men tror att ja ska mappa bilen sen när den är klar i allafall men inte säkert måste se om min syssling hade en sådan kontakt annars får ja se, men troligvis. smile

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"
Nissan Skyline R32 GTR "HKS Edition" (1991)
soren-sx
30 september 2006 · 162 Inlägg

kör med orginala spridare (370cc) tror jag att de har...
Om de inte räcker så kan du köpa btr o höja bränslet, så gjorde kompisen, går skit bra, dock med uppsvarvad lmm och större bränslepump o lite småt har han:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang