Ombesiktning, frågor.

unibet
5 augusti 2012 ·

Hej.

Jag har köpt en bil som fick några 2or på besiktning och har därför ombesiktning nu, och jag har bara på mig tills den 6e augusti, alltså imorgon.
Jag har inte hunnit åtgärda några fel än och undrar om man kan åka in imorgon med samma fel så jag får en ny ombesiktning på just dom 2orna.

Eller får jag enbart körförbud imorgon och ytterligare 1månad på mig för ett lägre pris samt att dom bara kollar 2orna.

Saken är den att bilen är rätt risig så jag vill inte få en helt ny besikting så att dom går igenom hela bilen igen.

Mvh

Oves_Bror
5 augusti 2012 · 456 Inlägg

Om den första månaden sen den första besiktningen gick ut den 6e augusti så får du en ny månad om du besiktar den igen såvida den inte varit besiktad och underkänd många gånger.....

growing old is mandatory growing up is optional
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

unibet skrev:
Hej.

Jag har köpt en bil som fick några 2or på besiktning och har därför ombesiktning nu, och jag har bara på mig tills den 6e augusti, alltså imorgon.
Jag har inte hunnit åtgärda några fel än och undrar om man kan åka in imorgon med samma fel så jag får en ny ombesiktning på just dom 2orna.

Eller får jag enbart körförbud imorgon och ytterligare 1månad på mig för ett lägre pris samt att dom bara kollar 2orna.

Saken är den att bilen är rätt risig så jag vill inte få en helt ny besikting så att dom går igenom hela bilen igen.

Mvh

Va fan. Inte hunnit. Inte gjort nåt på en månad så får man skylla sig själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
unibet
5 augusti 2012 ·

Den är första månaden nu, alltså den första ombesiktingen eller vad man ska säga.

Köpte nyss bilen Benny så jag får inte skylla mig själv.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

unibet skrev:
Den är första månaden nu, alltså den första ombesiktingen eller vad man ska säga.

Köpte nyss bilen Benny så jag får inte skylla mig själv.

Du köpte den nyss med tvåor alltså, du har inte besiktat? Har jag fattat rätt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
unibet
5 augusti 2012 ·

Javisst, jag köpte bilen nyss med ombesiktning.
Den late fan innan har inte gjort något.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

unibet skrev:
Javisst, jag köpte bilen nyss med ombesiktning.
Den late fan innan har inte gjort något.

Okay, då ber jag om ursäkt om jag lät lite brysk. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Oves_Bror
5 augusti 2012 · 456 Inlägg

Då får du en månad till om inte föregående ägare redan besiktat om den en gång....

growing old is mandatory growing up is optional
unibet
5 augusti 2012 ·

Jaja, jag skrev ju inget om det förut så det är ju förståeligt att du trodde det.

Okej, så jag måste ändå in imorgon och ombesikta då ?
Känns så pinsamt när man inte har fixat några fel...

JFfoto
5 augusti 2012 ·

Fast efterkontrollen är ju mycket längre, bara det att man får körförbud, men efterkontrollen räcker längre än så

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

unibet skrev:
Jaja, jag skrev ju inget om det förut så det är ju förståeligt att du trodde det.

Okej, så jag måste ändå in imorgon och ombesikta då ?
Känns så pinsamt när man inte har fixat några fel...

Jaa, det kan kännas pinsamt men förklara för besiktningsmannen hur det ligger till så du slipper stå där med hundhuvudet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oves_Bror
5 augusti 2012 · 456 Inlägg

Dom är bara glada om du inte lagat nåt för då behöver dom inte kolla nåt....
Så se till att förklara det direkt du kommer in......

growing old is mandatory growing up is optional
unibet
5 augusti 2012 ·

Okej. ja, jag är bara ute efter att få en ny ombesikting så jag kan fixa 2orna sen så dom kan släcka enbart dom senare.

Men men, då får jag säga det direkt sen när jag har kört in bilen i hallen.
Att inga fel är fixade så jag kan ta en ny ombesiktning eller något..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

Skriv i denna tråd i morgon hur det gick!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
unibet
5 augusti 2012 ·

Ja, det kan jag göra.

henke_99 Offroad Racing
5 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

Först har man en månad på sig innan det blir körförbud, sen har man ytterligare en månad på sig innan man måste göra en ny fullständig besiktning. Tiden för efterkontroll förlängs inte om man åker in o gör en underkänd efterkontroll, det enda man kan fuska sig till är en extra månad utan körförbud. (skulle bilen bli underkänd en tredje gång inom dom två månaderna så har man efter det bara en vecka på sig innan körförbud, även om man skulle haft mer tid kvar om man inte åkt in)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
unibet
5 augusti 2012 ·

Kom på nu att en 2a är fixad, då blir det inte lika pinsamt...

unibet
5 augusti 2012 ·

Hänger inte med riktigt nu..
Det är första ombesiktingen nu och imorgon blir det körförbud.
Men besiktar inte jag bilen imorgon så kommer jag att få en ny fullständig kontrollbesikting ?
Men åker jag ner imorgon och släcker enbart 1 2a så får jag väl en ny månad fast med körförbud ?

Alltså slipper jag en fullständig kontrollbesikting om jag gör så ?

henke_99 Offroad Racing
5 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

unibet skrev:
Hänger inte med riktigt nu..
Det är första ombesiktingen nu och imorgon blir det körförbud.
Men besiktar inte jag bilen imorgon så kommer jag att få en ny fullständig kontrollbesikting ?
Men åker jag ner imorgon och släcker enbart 1 2a så får jag väl en ny månad fast med körförbud ?

Alltså slipper jag en fullständig kontrollbesikting om jag gör så ?

Nä, åker du inte in imorgon så blir det körförbud. Men du har ytterligare en månad på dig innan du måste göra en fullständig besiktning.

Åker du in imorgon och får en underkänd ombesiktning så får du köra ytterligare en månad, men du måste ändå göra en ny fullständig besiktning om du inte lagat felen o åkt in en gång till o fått den godkänd inom den månaden.

Åker du in en tredje gång utan att ha lagat alla fel så har du bara en vecka på dig innan det blir körförbud, även om du kanske hade t.ex två veckor kvar om du inte hade åkt in den tredje gången. (men du har fortfarande hela kvarstående månaden på dig att få bilen godkänd innan en fullständig besiktning måste göras, trots att körförbud kanske inträder tidigare)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
unibet
5 augusti 2012 ·

Jaha.. så jag behöver alltså inte åka in imorgon för att få ytterligare en månad på mig ?
Jag får alltså bara körförbud imorgon och har ytterligare en månad på mig att laga 2orna jag fick ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang