Ombesiktning, frågor.

Hamilton
6 augusti 2012 · 8 865 Inlägg

unibet skrev:
Jaha.. så jag behöver alltså inte åka in imorgon för att få ytterligare en månad på mig ?
Jag får alltså bara körförbud imorgon och har ytterligare en månad på mig att laga 2orna jag fick ?

Med körförbud har du hur många månader som helst på dig, du får nämligen inte bruka bilen under tiden den har körförbud.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
unibet
6 augusti 2012 ·

Jag är inte ute efter att bruka bilen, den kan gärna stå i garaget.
Jag vill bara inte ha en fullständig kontrollbesiktning, utan att dom bara kollar dom 2orna jag fick.

unibet
6 augusti 2012 ·

Men då förstår jag henke_99, då struntar jag i att besikta imorgon och fixar 2orna nu i veckan o släckar dom på torsdag-fredag ! smile

RonjaRasmussen 'Female Dirtbag
6 augusti 2012 · 35 Inlägg

Jo. Du måste in imorgon för att slippa körförbud.

New rools - There are no rools!
Pim_Pim
6 augusti 2012 ·

När jag köpte en 945 förra året så var det ombes på den, men jag gjorde ett återbesök typ 1 eller 2 veckor efteråt att jag fick körförbud och då kollade dom bara på 2orna som jag hade fått.

Så man får 2 månader på sig att åtgärda felen tolkar jag det som, körförbud efter 1 månad men du har fortfarande 1 månad till på dig att fixa felen för ett lägre pris.


EDIT: Och det var ju det du var ute efter, att slippa få en ny fullständig kontrollbesiktning.
Körförbud eller ej, bara att det räcker med att släcka ner 2orna sen.

Senast redigerat av Pim_Pim (6 augusti 2012)

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 augusti 2012 · 970 Inlägg

in på ombes så får du en mån till så fixar du felen så bilen går igenom. har du lätta 2-or är det fort fixat.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
unibet
6 augusti 2012 ·

Men är det som pim_pim och henke_99 säger så får jag ju bara körförbud imorgon, eller idag är det ju nu.. men fortfarande 1 månad på mig att fixa 2orna och bara åka in o släcka dom sen. ?

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 augusti 2012 · 970 Inlägg

ja som idag är det körförbud. du får inte köra med bilen. kör du in och bes om den så får du en mån till.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
unibet
6 augusti 2012 ·

Alltså vi säger så här..

Jag besiktar en bil den 4/4-2012 får 5st 2or och gör ingenting med bilen.
Sen efter 1 månad alltså den 4/5-2012 får jag körförbud, sen väntar jag 1 vecka tex och fixar felen och kör in till besiktningen.
Jag kör in på besiktningen 11/5-2012 med körförbud och felen återgärdade.
Är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller då eller kollar dom bara 2orna som jag fick den 4/4 ?

Måste jag boka en helt ny tid för en fullständig kontrollbesiktning eller är det bara att åka in.

Jag vill inte få en ny fullständig kontrollbesiktning eftersom jag tror att jag kommer att få fler 2or då.

Fan så svårt det ska vara att förklara vad jag menar...
Jag vet att det blir körförbud idag om jag inte kör in till besiktningen, men om jag inte gör det, åker jag på en helt ny kontrollbesiktning då ?

Senast redigerat av unibet (6 augusti 2012)

OmegaCoffe Dumpersförare.
6 augusti 2012 · 970 Inlägg

unibet skrev:
Alltså vi säger så här..

Jag besiktar en bil den 4/4-2012 får 5st 2or och gör ingenting med bilen.
Sen efter 1 månad alltså den 4/5-2012 får jag körförbud, sen väntar jag 1 vecka tex och fixar felen och kör in till besiktningen.
Jag kör in på besiktningen 11/5-2012 med körförbud och felen återgärdade.
Är det en helt ny kontrollbesiktning som gäller då eller kollar dom bara 2orna som jag fick den 4/4 ?

Måste jag boka en helt ny tid för en fullständig kontrollbesiktning eller är det bara att åka in.

asså du kan inte ha bes bilar innan va? helt ärligt du måste vara trög med du har fått svar på din fråga flera gånger. fixa dina fel och bes bilen så är det klart.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
unibet
6 augusti 2012 ·

Jag vill bara veta om det fortfarande är en efterkontroll efter att jag har fått körförbud eller om jag måste göra en helt ny besiktning.

unibet
6 augusti 2012 ·

Såg också att kalltkaffe hade skrivit som henke_99 och pim_pim då har jag fått det bekräftat från fler.
Missade ditt inlägg kaffet!

Alltså räcker själva efterkontrollen i 2 månader men man får körförbud efter 1 månad.
Då kan jag alltså åka in på torsdag-fredag så kollar dom enbart på 2orna.

Tack för hjälpen.

Tråden kan låsas.

Senast redigerat av unibet (6 augusti 2012)

henke_99 Offroad Racing
6 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

unibet skrev:
Såg också att kalltkaffe hade skrivit som henke_99 och pim_pim då har jag fått det bekräftat från fler.
Missade ditt inlägg kaffet!

Alltså räcker själva efterkontrollen i 2 månader men man får körförbud efter 1 månad.
Då kan jag alltså åka in på torsdag-fredag så kollar dom enbart på 2orna.

Tack för hjälpen.

Tråden kan låsas.

Jag bekräftar, helt korrekt uppfattat.

Om det är nån annan som är för trög för att fatta så rekommenderar jag att läsa tidigare inlägg från mig...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 augusti 2012 · 2 390 Inlägg

Kom ihåg att vid 3.e besiktningen har du endast 1 vecka på dig att åtgärda felen, om du skulle vara lat och bara in och ombesikta.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Expoze
6 augusti 2012 · 2 024 Inlägg

Varför inte läsa på protokollet helt enkelt då det står i klartext där? Alternativt bilprovningens hemsida under frågor och svar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
turbodeath
6 augusti 2012 · 2 452 Inlägg

du har en vecka jämnt om du går in o åtgärdar 2 or som du fått efter 2 besiktningar...men gå in i rätt datum så du inte missar med en dag som jag gjorde för då är det helbesiktning som gäller samnt att du bara har en vecka på dig...

döden kommer tillbaka
RD_87 Skrotsamlare
6 augusti 2012 · 4 031 Inlägg

Jag tröttnade efter tio inlägg men det står ju för fan tydligt på pappret!? Där står först ett datum när körförbud inträder & sedan ett annat datum som är sista dag för ombesiktning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
OmegaCoffe Dumpersförare.
8 augusti 2012 · 970 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag tröttnade efter tio inlägg men det står ju för fan tydligt på pappret!? Där står först ett datum när körförbud inträder & sedan ett annat datum som är sista dag för ombesiktning.

mm haha. verkar vara svårt med att bes för vissa idag.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
gamlingen
8 augusti 2012 · 5 198 Inlägg

80% av inläggen säger samma sak...hur svårt ska det va

Lover-boy
8 augusti 2012 · 12 Inlägg

Det kan va lite krångligt med alla datum och perioder och sånt men en enkel version av hur det funkar i verklighet är att Från den datum du har besiktat din bil första gången så har du 2MÅN på dig att göra en efterkontroll och efter 1 månad blir det körförbud, sen som andra sa du får 1 mån period två gånger sen blir det bara en Vecka oavsett hur många gånger du gör efterkontroll, Efter 2 månader blir det en helt ny kontrollbesikting.. Hoppas du får lite hjälp av det..

TÄNK på att även om det är efterkontroll så kan du bli underkännd på något annat, man söker inte efter nyy men om det något som man ser under den tid när man kollar på dina fel. EX bromsrör men kan hända du har bytt men blir underkänd på ojämna bromsar för du har inte luftat de rätt. wink

Audi A5 Sportback "White Devil" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang