Volvo 740GL 1990 Uppfräshning&Små styling

Tanken är att få en fullt fungerande bil i original stuk men med diskret styling :)
  • 55 Följare
  • 82 701 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2015
Fredrushen Det Spinner På Driven
19 september 2012 · 250 Inlägg

zemet skrev:
När min hastighetsmätare slutade fungera så var det för att kablarna hade gått av vid givaren bak vid bakaxeln. Panhardstaget hade klämt dom när jag var ute och hoppade med bilen:)

Okej får ta o kolla det med big_smile Haha, så du har din egna General Lee? wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
zemet
19 september 2012 · 4 041 Inlägg

Fredrushen skrev:

zemet skrev:
När min hastighetsmätare slutade fungera så var det för att kablarna hade gått av vid givaren bak vid bakaxeln. Panhardstaget hade klämt dom när jag var ute och hoppade med bilen:)

Okej får ta o kolla det med big_smile Haha, så du har din egna General Lee? wink

Mjo min gamla härk tuktades ordentligt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mike_87 V O L V O
20 september 2012 · 401 Inlägg

zemet skrev:
När min hastighetsmätare slutade fungera så var det för att kablarna hade gått av vid givaren bak vid bakaxeln. Panhardstaget hade klämt dom när jag var ute och hoppade med bilen:)

Ja, detta är även en konstig sak som kan hända. Jag har inte råkat ut för det...än smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Fredrushen Det Spinner På Driven
22 september 2012 · 250 Inlägg

Tjenare! Inte hänt så mycket med 740in nu pga byggt upp en vägg i garaget wink Hann med att byta slutrör mot ett lite grövre från ferrita smile Polerade även en gång till samt plockade dän emblemen, ser riktigt cleant ut tycker jag big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-06fc0e4642501c820fee4805113cb560.jpg

Bild på väggen, halvt klar, några spånskivor till samt gipsskivor så är den klar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-6c83c615461ff27575d2f43aec29d243.jpg

Har eventuellt hittat ett helt innertak förtaklucka, dock måste jag köpa hela bilen för o få taket så vi får se hur jag gör med det wink Nån som har några tips på hur jag kan höjja utseendet mer? smile

Fick en lite tjusig bild på trallan oxå big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-db334ced0b46971729cc4b8c7ec1802f.jpg

Allt för denna gång big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Wingren850
20 oktober 2012 · 203 Inlägg

Jag har klätt om två innertak i 740 en med och en utan taklucka och det är inget svårt alls krävs lite tålamod bara:)

Börja med att ta ut alla säten och ratten sen skruvar du loss handtagen och listerna i sidorna samt solsskydd, bakspegel och veven till takluckan (om du har manuell) sen sitter det en gummilist runt takluckan som ska väck sen sitter det en list vid framrutan och en vid bakrutan som du får benda loss och då ska hela skiten trilla ner. Sen är det lite trix med att vända den så att den går ut genom vänster bakdörr.
Ska du klä takluckan med så får du skruva ut hela ramen till den ocksåsmile

Det är iprincip omöjligt att inte knäcka taket vid takluckan eftersom det är så smalt i kanterna men det går att lappa ihop med tyget som du lägger påsmile

Har lite bilder på hur det ser ut i den jag byta på
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-3ea2281cd0de5f7ba987ea4e551e71d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-17912f75b96911974115cc3afd023a6b.jpg

Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Senast redigerat av Wingren850 (20 oktober 2012)

Fredrushen Det Spinner På Driven
21 oktober 2012 · 250 Inlägg

Wingren850 skrev:
Jag har klätt om två innertak i 740 en med och en utan taklucka och det är inget svårt alls krävs lite tålamod bara:)

Börja med att ta ut alla säten och ratten sen skruvar du loss handtagen och listerna i sidorna samt solsskydd, bakspegel och veven till takluckan (om du har manuell) sen sitter det en gummilist runt takluckan som ska väck sen sitter det en list vid framrutan och en vid bakrutan som du får benda loss och då ska hela skiten trilla ner. Sen är det lite trix med att vända den så att den går ut genom vänster bakdörr.
Ska du klä takluckan med så får du skruva ut hela ramen till den ocksåsmile

Det är iprincip omöjligt att inte knäcka taket vid takluckan eftersom det är så smalt i kanterna men det går att lappa ihop med tyget som du lägger påsmile

Har lite bilder på hur det ser ut i den jag byta på
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-3ea2281cd0de5f7ba987ea4e551e71d1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-17912f75b96911974115cc3afd023a6b.jpg

Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Tack för en superbra beskrivning! Har helt glömt bort min projekt tråd, kan oxå vara för det stått still ite granna, har iallafall plockat ur innertaket, knäcktes på ett ställe, men inte så farligt, ska göra som du beskriv tack så mycket!

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
zemet
21 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

Fredrushen skrev:

Wingren850 skrev:
Jag har klätt om två innertak i 740 en med och en utan taklucka och det är inget svårt alls krävs lite tålamod bara:)

Börja med att ta ut alla säten och ratten sen skruvar du loss handtagen och listerna i sidorna samt solsskydd, bakspegel och veven till takluckan (om du har manuell) sen sitter det en gummilist runt takluckan som ska väck sen sitter det en list vid framrutan och en vid bakrutan som du får benda loss och då ska hela skiten trilla ner. Sen är det lite trix med att vända den så att den går ut genom vänster bakdörr.
Ska du klä takluckan med så får du skruva ut hela ramen till den ocksåsmile

Det är iprincip omöjligt att inte knäcka taket vid takluckan eftersom det är så smalt i kanterna men det går att lappa ihop med tyget som du lägger påsmile

Har lite bilder på hur det ser ut i den jag byta på
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-3ea2281cd0de5f7ba987ea4e551e71d1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-17912f75b96911974115cc3afd023a6b.jpg

Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Tack för en superbra beskrivning! Har helt glömt bort min projekt tråd, kan oxå vara för det stått still ite granna, har iallafall plockat ur innertaket, knäcktes på ett ställe, men inte så farligt, ska göra som du beskriv tack så mycket!

Jag har hört att flera som använt biltemas kontaktlim har varit missnöjda eftersom det har släppt. Vet inte om det beror på dåligt förarbete med att ta bort allt "bös" eller om det bara är dåligt lim.

Jag har använt swedols spraylim när jag har bytt innertak. 3 st hittills och det sitter som berget. Kostar 45 kr/burk och du behöver 1,5 burk. Annars så var det en bra beskrivning, precis så man görsmile

Det är riktigt svårt att få loss listen som sitter mot framrutan eftersom den ofta har fastnat i limmet som ska hålla rutan. Jag har aldrig lyckats få loss denna hel tyvärr. Syns dock inte eller är iaf inget man stör sig på om man tar bort hela den listen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fredrushen Det Spinner På Driven
21 oktober 2012 · 250 Inlägg

zemet skrev:

Fredrushen skrev:

Wingren850 skrev:
Jag har klätt om två innertak i 740 en med och en utan taklucka och det är inget svårt alls krävs lite tålamod bara:)

Börja med att ta ut alla säten och ratten sen skruvar du loss handtagen och listerna i sidorna samt solsskydd, bakspegel och veven till takluckan (om du har manuell) sen sitter det en gummilist runt takluckan som ska väck sen sitter det en list vid framrutan och en vid bakrutan som du får benda loss och då ska hela skiten trilla ner. Sen är det lite trix med att vända den så att den går ut genom vänster bakdörr.
Ska du klä takluckan med så får du skruva ut hela ramen till den ocksåsmile

Det är iprincip omöjligt att inte knäcka taket vid takluckan eftersom det är så smalt i kanterna men det går att lappa ihop med tyget som du lägger påsmile

Har lite bilder på hur det ser ut i den jag byta på
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-3ea2281cd0de5f7ba987ea4e551e71d1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/143/142288/142288-17912f75b96911974115cc3afd023a6b.jpg

Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Tack för en superbra beskrivning! Har helt glömt bort min projekt tråd, kan oxå vara för det stått still ite granna, har iallafall plockat ur innertaket, knäcktes på ett ställe, men inte så farligt, ska göra som du beskriv tack så mycket!

Jag har hört att flera som använt biltemas kontaktlim har varit missnöjda eftersom det har släppt. Vet inte om det beror på dåligt förarbete med att ta bort allt "bös" eller om det bara är dåligt lim.

Jag har använt swedols spraylim när jag har bytt innertak. 3 st hittills och det sitter som berget. Kostar 45 kr/burk och du behöver 1,5 burk. Annars så var det en bra beskrivning, precis så man görsmile

Det är riktigt svårt att få loss listen som sitter mot framrutan eftersom den ofta har fastnat i limmet som ska hålla rutan. Jag har aldrig lyckats få loss denna hel tyvärr. Syns dock inte eller är iaf inget man stör sig på om man tar bort hela den listen.

Okej, min kom faktiskt dän rätt lätt, bröt dock av nått fäste tongue annars tycker jag gick lätt, var rätt orolig över att få ur taket ur bilen, sen när det knäcktes blev jag först förbannad men upptäckte att det inte var så farligt, bara limma lite xtra där wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Mike_87 V O L V O
21 oktober 2012 · 401 Inlägg

Wingren850 skrev:
Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Hur bra är limmet? Fäster det bra? Biltemas saker är inte alls bra hmm
Är det något att satsa på?

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Wingren850
21 oktober 2012 · 203 Inlägg

Mike_87 skrev:

Wingren850 skrev:
Jag använde biltemas kontaktlim och högtalarmatta.

EDIT: Se till att du får bort så mycket gammalt lim som möjligt så att det nya fäster:)

Hur bra är limmet? Fäster det bra? Biltemas saker är inte alls bra hmm
Är det något att satsa på?

Limmet är skitbra rekommenderar det verkligen, det är förarbetet som gäller att det verkligen blir ordentligt gjort annars kvittar det vilket lim det är släpper vilket som. Mattan är förbannat mysig ossåsmile

Dra inte alla deras prylar över en kant vissa saker är bra vissa dåliga precis som allt annat:)

Fredrushen Det Spinner På Driven
2 december 2012 · 250 Inlägg

Tjenare! Var ett bra tag sen jag skrev här nu, men nu har jag äntligen fått plats att hålla på med bilen igen, samt lite pengar att spendera! Tänkte börja med en skriftlig update, har fått tag på 940 halvskins inredning, rivit ner innertaket för att börja klä om det, sen tänkte jag kolla om nån har spraymålat inredning förut? Instrumentbrädans del som är blå, blåa plasten runt taket, dörrar osv? Eller ser det bara för jävligt ut om man skulle spraylacka det?

Kommer trodligtvis update i veckan!

tack&hej leverpastej

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
volvo-majkii
2 december 2012 · 548 Inlägg

Aldrig testat spraya det själv men hade en polares bil här och förra ägaren hade målat.. det bara ramlar av efter ett tag.. ;/

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Fredrushen Det Spinner På Driven
2 december 2012 · 250 Inlägg

volvo-majkii skrev:
Aldrig testat spraya det själv men hade en polares bil här och förra ägaren hade målat.. det bara ramlar av efter ett tag.. ;/

Okej, det jag var rädd för hmm och har verkligen ingen lust och riva ur hela inredningen för o få en annan färg tongue Inte just nu iallafall wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvo-majkii
2 december 2012 · 548 Inlägg

Fredrushen skrev:

volvo-majkii skrev:
Aldrig testat spraya det själv men hade en polares bil här och förra ägaren hade målat.. det bara ramlar av efter ett tag.. ;/

Okej, det jag var rädd för hmm och har verkligen ingen lust och riva ur hela inredningen för o få en annan färg tongue Inte just nu iallafall wink

nej det är ju inte precis vad man känner för ^^ har en svart 740 och såklart är de ju den gråa inredningen... hade med tänkt bytt men hört det är ett jävla arbete med att me? hmm

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
kyngas Varvstopparn
2 december 2012 · 460 Inlägg

har målat panel och alla lister (utom dörrsidor) och de satt då bra,lossnade lite runt rattlåset då nycklar låg och skav där..

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
volvo-majkii
2 december 2012 · 548 Inlägg

kyngas skrev:
har målat panel och alla lister (utom dörrsidor) och de satt då bra,lossnade lite runt rattlåset då nycklar låg och skav där..

ja den hårda plasten är väl inge problem? men de andra skiten som är vi handskfack å de? där lossnar det lätt hmm

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
kyngas Varvstopparn
2 december 2012 · 460 Inlägg

volvo-majkii skrev:

kyngas skrev:
har målat panel och alla lister (utom dörrsidor) och de satt då bra,lossnade lite runt rattlåset då nycklar låg och skav där..

ja den hårda plasten är väl inge problem? men de andra skiten som är vi handskfack å de? där lossnar det lätt hmm

handsfack/instrumentpanel/mittkonsol utan problem,bara man inte tar en mejsel och repar eller liknande tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
volvo-majkii
2 december 2012 · 548 Inlägg

kyngas skrev:

volvo-majkii skrev:

kyngas skrev:
har målat panel och alla lister (utom dörrsidor) och de satt då bra,lossnade lite runt rattlåset då nycklar låg och skav där..

ja den hårda plasten är väl inge problem? men de andra skiten som är vi handskfack å de? där lossnar det lätt hmm

handsfack/instrumentpanel/mittkonsol utan problem,bara man inte tar en mejsel och repar eller liknande tongue

okej? måste man ju fråga.. vad är det för färg du haft till det? roll

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Fredrushen Det Spinner På Driven
3 december 2012 · 250 Inlägg

kyngas skrev:

volvo-majkii skrev:

kyngas skrev:
har målat panel och alla lister (utom dörrsidor) och de satt då bra,lossnade lite runt rattlåset då nycklar låg och skav där..

ja den hårda plasten är väl inge problem? men de andra skiten som är vi handskfack å de? där lossnar det lätt hmm

handsfack/instrumentpanel/mittkonsol utan problem,bara man inte tar en mejsel och repar eller liknande tongue

Lite nyfiken jag med, har hört att många använt biltemas plast färg?

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
zemet
3 december 2012 · 4 041 Inlägg

Jag har målat inredningen i min bil. Plasten runt ratten och nyckeln samt den plasten som sitter över kardantunneln, alltså på båda sidor om stereon och ner till mattan.

Plasten runt nyckel och ratt är bara spraya på. Dom andra ställena ska man spraya på en speciell plastprimer först.

Men enklast och billigast samt snabbast är att ta den svart inredningen från en annan bil. Då kan du ju även få svarta mattor osv.

Mattorna tvättar du med högtryckstvätt innan du stoppar in dom så blir dom som nya:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang