Volvo 740GL 1990 Uppfräshning&Små styling

Tanken är att få en fullt fungerande bil i original stuk men med diskret styling :)
  • 55 Följare
  • 82 701 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2015
Fredrushen Det Spinner På Driven
23 april 2013 · 250 Inlägg

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:
Fint projekt big_smile ja ska klä mitt tak snart för har inget tyg alls på de just nu tongue men måste fråga hur du tog bort emblemen bak smile

Tack så mycket! big_smile Okej det är lite pyssel men tror det är värt det big_smile Emblemen tog jag bort genom att värma med värmepistol i nån minut tills "klistret" blivit mjukt, sen hade jag en plastsmörkniv o bända bort det försiktigt så man slipper få repor. Sen är det bara att värma mer på klistret o torka dän med trasa, kan ta lite tid då limmet är lite segt efter dryga 25år tongue

ja de blir snyggt sen big_smile ja ska klä mitt i biltemas högtalarmatta big_smile aha tack för tipset , ja provade med hårtork men hade inget tålamod då så de gick inte tongue

Jodå det blir det big_smile Ska klä min i biltemas svarta högtalarmatta, ska även försöka mig på o lacka solskydd svarta så det matchar taket smile Haha bara ta sig tid nån gång så går det ganska lätt wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
fille_142
23 april 2013 · 269 Inlägg

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

Tack så mycket! big_smile Okej det är lite pyssel men tror det är värt det big_smile Emblemen tog jag bort genom att värma med värmepistol i nån minut tills "klistret" blivit mjukt, sen hade jag en plastsmörkniv o bända bort det försiktigt så man slipper få repor. Sen är det bara att värma mer på klistret o torka dän med trasa, kan ta lite tid då limmet är lite segt efter dryga 25år tongue

ja de blir snyggt sen big_smile ja ska klä mitt i biltemas högtalarmatta big_smile aha tack för tipset , ja provade med hårtork men hade inget tålamod då så de gick inte tongue

Jodå det blir det big_smile Ska klä min i biltemas svarta högtalarmatta, ska även försöka mig på o lacka solskydd svarta så det matchar taket smile Haha bara ta sig tid nån gång så går det ganska lätt wink

ja den svarta ja big_smile ja ska nog byta mina solskydd tongue ja får prova de smile

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Fredrushen Det Spinner På Driven
23 april 2013 · 250 Inlägg

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:

ja de blir snyggt sen big_smile ja ska klä mitt i biltemas högtalarmatta big_smile aha tack för tipset , ja provade med hårtork men hade inget tålamod då så de gick inte tongue

Jodå det blir det big_smile Ska klä min i biltemas svarta högtalarmatta, ska även försöka mig på o lacka solskydd svarta så det matchar taket smile Haha bara ta sig tid nån gång så går det ganska lätt wink

ja den svarta ja big_smile ja ska nog byta mina solskydd tongue ja får prova de smile

Doit! big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
fille_142
23 april 2013 · 269 Inlägg

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

Jodå det blir det big_smile Ska klä min i biltemas svarta högtalarmatta, ska även försöka mig på o lacka solskydd svarta så det matchar taket smile Haha bara ta sig tid nån gång så går det ganska lätt wink

ja den svarta ja big_smile ja ska nog byta mina solskydd tongue ja får prova de smile

Doit! big_smile

ja de kommer hamna på min projekttråd sen big_smile

Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Fredrushen Det Spinner På Driven
23 april 2013 · 250 Inlägg

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:

ja den svarta ja big_smile ja ska nog byta mina solskydd tongue ja får prova de smile

Doit! big_smile

ja de kommer hamna på min projekttråd sen big_smile

Får ta o kika in där big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
fille_142
23 april 2013 · 269 Inlägg

Fredrushen skrev:

fille_142 skrev:

Fredrushen skrev:

Doit! big_smile

ja de kommer hamna på min projekttråd sen big_smile

Får ta o kika in där big_smile

Gott gör så big_smile

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
zemet
24 april 2013 · 4 041 Inlägg

Det räcker med att borsta bort "böset" på taket med handen. Bort med det värsta bara.

Sedan kan jag tipsa om swedols spraylim. kostar runt 50 kr/burk och du behöver 1,5.

Biltemas spraylim ska tydligen kunna släppa har jag hört. Limmet ifrån swedol lukar inte så jättemycket heller så man kan utan problem låta taket torka och vädra ett dygn lr så och sedan stoppa in det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fredrushen Det Spinner På Driven
24 april 2013 · 250 Inlägg

zemet skrev:
Det räcker med att borsta bort "böset" på taket med handen. Bort med det värsta bara.

Sedan kan jag tipsa om swedols spraylim. kostar runt 50 kr/burk och du behöver 1,5.

Biltemas spraylim ska tydligen kunna släppa har jag hört. Limmet ifrån swedol lukar inte så jättemycket heller så man kan utan problem låta taket torka och vädra ett dygn lr så och sedan stoppa in det.

Haha okej, då har jag gjort rent lite extra mycket big_smile Köpte swedols spraylim och även kontaktlim på burk, blev rekomenderad kontaktlim av en polare som limmat sitt tak, så ska testa mig fram får vi se vad som blir bäst big_smile
Har pulat lite grann idag, imorn har jag tänkt o klä taket iallafall så får se hur det blir big_smile Får tacka för svaret! wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
zemet
24 april 2013 · 4 041 Inlägg

Fredrushen skrev:

zemet skrev:
Det räcker med att borsta bort "böset" på taket med handen. Bort med det värsta bara.

Sedan kan jag tipsa om swedols spraylim. kostar runt 50 kr/burk och du behöver 1,5.

Biltemas spraylim ska tydligen kunna släppa har jag hört. Limmet ifrån swedol lukar inte så jättemycket heller så man kan utan problem låta taket torka och vädra ett dygn lr så och sedan stoppa in det.

Haha okej, då har jag gjort rent lite extra mycket big_smile Köpte swedols spraylim och även kontaktlim på burk, blev rekomenderad kontaktlim av en polare som limmat sitt tak, så ska testa mig fram får vi se vad som blir bäst big_smile
Har pulat lite grann idag, imorn har jag tänkt o klä taket iallafall så får se hur det blir big_smile Får tacka för svaret! wink

Jag har bytt 4 st tak på 740 nu så börjar få in vanan:)

Ha en hink med ljummet vatten lr liknande så du alltid är ren om fingrarna när du limmar på tyget. Blir så tråkiga små missfärgningar annars. Men ska du ha svart tak så behöver du kanske inte oroa dig för det.

Jobba inte för snabbt heller, se till att tyget är sträckt hela tiden så du slipper blåsor och veck.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fredrushen Det Spinner På Driven
24 april 2013 · 250 Inlägg

zemet skrev:

Fredrushen skrev:

zemet skrev:
Det räcker med att borsta bort "böset" på taket med handen. Bort med det värsta bara.

Sedan kan jag tipsa om swedols spraylim. kostar runt 50 kr/burk och du behöver 1,5.

Biltemas spraylim ska tydligen kunna släppa har jag hört. Limmet ifrån swedol lukar inte så jättemycket heller så man kan utan problem låta taket torka och vädra ett dygn lr så och sedan stoppa in det.

Haha okej, då har jag gjort rent lite extra mycket big_smile Köpte swedols spraylim och även kontaktlim på burk, blev rekomenderad kontaktlim av en polare som limmat sitt tak, så ska testa mig fram får vi se vad som blir bäst big_smile
Har pulat lite grann idag, imorn har jag tänkt o klä taket iallafall så får se hur det blir big_smile Får tacka för svaret! wink

Jag har bytt 4 st tak på 740 nu så börjar få in vanan:)

Ha en hink med ljummet vatten lr liknande så du alltid är ren om fingrarna när du limmar på tyget. Blir så tråkiga små missfärgningar annars. Men ska du ha svart tak så behöver du kanske inte oroa dig för det.

Jobba inte för snabbt heller, se till att tyget är sträckt hela tiden så du slipper blåsor och veck.

Haha en veteranare wink Har svart högtalartyg, men kan vara lika bra o ha vatten så det inte blir massa lim på sidan av tyget som är utåt, sånt man lätt stör sig på haha big_smile Okej, förhoppningsvis så ska jag få hjälp o klä det, är lite smått orolig över att det blir en massa veck, men förhoppningsvis går det bra big_smile Sen blev det ju inte bättre av att det är taklucka, taket knäktes ju direkt jag fick dän det tongue Tack för tipsen!

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
25 april 2013 · 250 Inlägg

Tjenare! Idag har jag klätt innertaket och lackat backspeglarna, även gjort lite andra smågrejjer. Börjar känna att det närmas sig ett resultat som man är nöjd över iallafall smile

Var lite klurit o klä taket själv, men det lösta sig iallafall, man var tvungen o få tyget rätt nästan direkt, torkade fort som bara faen med kontaktlim, slapp iallafall fula veck osv, dock nån enstaka ojämnhet under men är helt klart nöjd för o vara första gången, dock lite trist att taket knäktes vid takluckan, men syns förhoppningsvis inte när taket sitter uppe igen smile

Här är lite pics!
Lackade speglar
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-af40d1b0fb829f7690a6b81241c45ff7.jpg

Början när jag klädde taket smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-58c22d6bbc46f082cfdecb87e643b26c.jpg

Slutresultat! Dock inte klippt till kanterna här än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-3a61cde4345e0172b1a0808dce89bcfb.jpg

Här slutade jag för dagen, ska försöka få upp taket imorn eller i helgen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-e88c5b0cbcba05b602b3fd12edabbdc1.jpg
Synd att taket knäcktes hmm Alla sa ju att hur man än gör så knäcks taklucka taket så.. tongue

kommentera gärna! big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 april 2013 · 5 139 Inlägg

Skall du inte limma fast tyget runt takluckan innan du sätter dit listen runt:P. Står så iallafall i Volvos reparationsbok:P.

Fredrushen Det Spinner På Driven
26 april 2013 · 250 Inlägg

volvoqq skrev:
Skall du inte limma fast tyget runt takluckan innan du sätter dit listen runt:P. Står så iallafall i Volvos reparationsbok:P.

Om du kollar noga på sista bilden så ser du att det är limmat wink Listen skall på när taket sitter i bilen, sitter fast med hjälp av ramen runt takluckan smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 april 2013 · 5 139 Inlägg

Fredrushen skrev:

volvoqq skrev:
Skall du inte limma fast tyget runt takluckan innan du sätter dit listen runt:P. Står så iallafall i Volvos reparationsbok:P.

Om du kollar noga på sista bilden så ser du att det är limmat wink Listen skall på när taket sitter i bilen, sitter fast med hjälp av ramen runt takluckan smile

Man skall limma tyget i plåten runt takluckan sen skall listen ligga runt där sen men men:P.

Fredrushen Det Spinner På Driven
26 april 2013 · 250 Inlägg

volvoqq skrev:

Fredrushen skrev:

volvoqq skrev:
Skall du inte limma fast tyget runt takluckan innan du sätter dit listen runt:P. Står så iallafall i Volvos reparationsbok:P.

Om du kollar noga på sista bilden så ser du att det är limmat wink Listen skall på när taket sitter i bilen, sitter fast med hjälp av ramen runt takluckan smile

Man skall limma tyget i plåten runt takluckan sen skall listen ligga runt där sen men men:P.

Haha du menar så, förhoppningsvis funkar det lika bra utan! wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 april 2013 · 5 139 Inlägg

Fredrushen skrev:

volvoqq skrev:

Fredrushen skrev:

Om du kollar noga på sista bilden så ser du att det är limmat wink Listen skall på när taket sitter i bilen, sitter fast med hjälp av ramen runt takluckan smile

Man skall limma tyget i plåten runt takluckan sen skall listen ligga runt där sen men men:P.

Haha du menar så, förhoppningsvis funkar det lika bra utan! wink

Märker du när taket skall in:P

Fredrushen Det Spinner På Driven
27 april 2013 · 250 Inlägg

Idag har jag slängt upp taket i bilen igen och fyfan vad fint det blev! Började även på och modefiera ett 940 halvskinsbaksäte så det passar i 740in, blev faktiskt riktigt trevligt smile Här kommer lite bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-917f126de95bd5868091c5a07cd032db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-a4105d06e80040eace3a31fc340a077c.jpg
Funderar på att lacka allting svart, kanske blir snyggare än vitt/beige?
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-cf545f4e4386c9de823ffbb54f4165ac.jpg
940 halvskinsbaksäte, här även stolar som ska in smile

Allt för nu!

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
volvoqq Lastbilsmekaniker
28 april 2013 · 5 139 Inlägg

Fredrushen skrev:
Idag har jag slängt upp taket i bilen igen och fyfan vad fint det blev! Började även på och modefiera ett 940 halvskinsbaksäte så det passar i 740in, blev faktiskt riktigt trevligt smile Här kommer lite bilder

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d032db.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0a077c.jpg
Funderar på att lacka allting svart, kanske blir snyggare än vitt/beige?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4165ac.jpg
940 halvskinsbaksäte, här även stolar som ska in smile

Allt för nu!

Nu är det bara att plocka isär takluckan och klä om den med:D.

Fredrushen Det Spinner På Driven
28 april 2013 · 250 Inlägg

volvoqq skrev:

Fredrushen skrev:
Idag har jag slängt upp taket i bilen igen och fyfan vad fint det blev! Började även på och modefiera ett 940 halvskinsbaksäte så det passar i 740in, blev faktiskt riktigt trevligt smile Här kommer lite bilder

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d032db.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0a077c.jpg
Funderar på att lacka allting svart, kanske blir snyggare än vitt/beige?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4165ac.jpg
940 halvskinsbaksäte, här även stolar som ska in smile

Allt för nu!

Nu är det bara att plocka isär takluckan och klä om den med:D.

Haha får se hur det blir med det, har ev en fuskis på g med textil färg wink

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Fredrushen Det Spinner På Driven
28 april 2013 · 250 Inlägg

Tjenare! Inte gjort så mycket på bilen idag förutom att satt i mina 940 halvskins stolar smile Var en sväng till biltema med en polare o köpte lite smått o gott, blandannat solfilm som ska på under veckan smile Funderar även på en 45% toning på framrutorna, får se hur det blir med det smile

Kontoret då :d Man sitter riktigt gött i dessa stolar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111225/111225-3b7a16ab9b3533211c500d1a1423f42f.jpg

Senast redigerat av Fredrushen (28 april 2013)

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang