Få bort asfallt på bilen!

KHRacing
10 augusti 2012 ·

racer-putte skrev:
här har du grymma saker  spraya på å efter 20sekunder rinner tjärfläckarna  smile  3M Citrus Cleaner Adhesive Remover Spray

Eller så köper man samma grej på Biltema för 69kr :-)

Str_th Thats cute i ride Motocross
10 augusti 2012 · 22 Inlägg

KHRacing skrev:

racer-putte skrev:
här har du grymma saker  spraya på å efter 20sekunder rinner tjärfläckarna  smile  3M Citrus Cleaner Adhesive Remover Spray

Eller så köper man samma grej på Biltema för 69kr :-)

kan man säkert  köpa något liknande, men funkar nog inte lika bra skulle jag tro smile

Senast redigerat av Roxshox (10 augusti 2012)

thats cute i ride Motocross
KHRacing
10 augusti 2012 ·

Roxshox skrev:

KHRacing skrev:

racer-putte skrev:
här har du grymma saker  spraya på å efter 20sekunder rinner tjärfläckarna  smile  3M Citrus Cleaner Adhesive Remover Spray

Eller så köper man samma grej på Biltema för 69kr :-)

kan man säkert , men funkar nog inte lika bra skulle jag tro smile

Vågar påstå att det funkar exakt likadant till lägre pris (men jag vet ej vad 3m-flaskan kostar)

Biltemas är okså citrus-baserat & jag drog väck alla klisterresterna efter dekalerna på min EVO med en enda burks hjälp :-) Biltemas funkar 100% perfekt. smile

Senast redigerat av KHRacing (10 augusti 2012)

Tobias_Nordh
10 augusti 2012 · 68 Inlägg

Siliconborttagare är riktigt bra också, asfaltsfläckarna bara rinner av. smile

Volkswagen Golf II "White n black" (1986)
Str_th Thats cute i ride Motocross
10 augusti 2012 · 22 Inlägg

KHRacing skrev:

Roxshox skrev:

KHRacing skrev:

Eller så köper man samma grej på Biltema för 69kr :-)

kan man säkert , men funkar nog inte lika bra skulle jag tro smile

Vågar påstå att det funkar exakt likadant till lägre pris (men jag vet ej vad 3m-flaskan kostar)

Biltemas är okså citrus-baserat & jag drog väck alla klisterresterna efter dekalerna på min EVO med en enda burks hjälp :-) Biltemas funkar 100% perfekt. smile

okaj visste inte att det var lika bra smile blir och ta en sväng förbi biltema nån dag smile

thats cute i ride Motocross
Str_th Thats cute i ride Motocross
10 augusti 2012 · 22 Inlägg

Tobias_Nordh skrev:
Siliconborttagare är riktigt bra också, asfaltsfläckarna bara rinner av. smile

Jasså  funkar säkert bra det med smile smile tackar för alla ideer och svar smile

thats cute i ride Motocross
PMPerformance
10 augusti 2012 · 2 266 Inlägg

Vanlig lysfotogen
Oks superavfettning ett grönt medel
Diesel

Använder jag funkar varje gång.

svetsdiff !!!
V70T5R
17 januari 2013 · 2 Inlägg

Test...CDMVW

mb_pucken
17 januari 2013 · 5 088 Inlägg

diesel :-) 14.50kr litern och funkar kanon:-) dock kan lacken bli lite matt:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Kort och gott ska man ha en Petroleumbaserad kallavfettning. Det finns alldeles för många olika åsikter om vilken som är bäst. Jag använder Lahega Herosolv på jobbet, kanske inte bäst. Men duger fint enligt mig. Aldrig behövt dra mer än 2 varv med den.

Det kan även vara flygrost du har på din bil, detta tas bort med någon syra. Till exempel Toxal.

*Du ska inte putsa bort avfettning ?, Dränk in bilen, låt stå och skölj av. Varmvatten med högtryck.

Senast redigerat av marcus0510 (17 januari 2013)

Constantine
17 januari 2013 · 679 Inlägg

Köp Lera (Clay) exempelvis från 3M, som du blöter med lite bilschampo så drar du leran mot fläcken men endast åt en riktning, gnugga alltså inte i cirkelrörelse osv.

marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Constantine skrev:
Köp Lera (Clay) exempelvis från 3M, som du blöter med lite bilschampo så drar du leran mot fläcken men endast åt en riktning, gnugga alltså inte i cirkelrörelse osv.

Du menar väl inte att han ska ta bort asfaltsfläckar med lera yikes

Constantine
17 januari 2013 · 679 Inlägg

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:
Köp Lera (Clay) exempelvis från 3M, som du blöter med lite bilschampo så drar du leran mot fläcken men endast åt en riktning, gnugga alltså inte i cirkelrörelse osv.

Du menar väl inte att han ska ta bort asfaltsfläckar med lera yikes

Jo, det är det bästa sättet och det skadar inte lacken.
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog … lay-lg.jpg

Str_th Thats cute i ride Motocross
17 januari 2013 · 22 Inlägg

Denna tråd är inte aktuell längre=)

thats cute i ride Motocross
marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Constantine skrev:

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:
Köp Lera (Clay) exempelvis från 3M, som du blöter med lite bilschampo så drar du leran mot fläcken men endast åt en riktning, gnugga alltså inte i cirkelrörelse osv.

Du menar väl inte att han ska ta bort asfaltsfläckar med lera yikes

Jo, det är det bästa sättet och det skadar inte lacken.
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog … lay-lg.jpg

Fast den där asfaltsfläcken sätter sig ju ganska fint i leran sen, gnugga en lera full med asfalt är inget jag skulle göra. Lera är inte till för att ta bort asfaltsfläckar. Det kan användas för att ta bort flygrost UNDER asfaltsprickarna.
Asfaltsprickar tas bort med avfettning, ev. en liten nagel då och då.

marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Roxshox skrev:
Denna tråd är inte aktuell längre=)

Trådar är alltid aktuella smile

Constantine
17 januari 2013 · 679 Inlägg

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:

marcus0510 skrev:

Du menar väl inte att han ska ta bort asfaltsfläckar med lera yikes

Jo, det är det bästa sättet och det skadar inte lacken.
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog … lay-lg.jpg

Fast den där asfaltsfläcken sätter sig ju ganska fint i leran sen, gnugga en lera full med asfalt är inget jag skulle göra. Lera är inte till för att ta bort asfaltsfläckar. Det kan användas för att ta bort flygrost UNDER asfaltsprickarna.
Asfaltsprickar tas bort med avfettning, ev. en liten nagel då och då.

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Constantine skrev:

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:
Jo, det är det bästa sättet och det skadar inte lacken.
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog … lay-lg.jpg

Fast den där asfaltsfläcken sätter sig ju ganska fint i leran sen, gnugga en lera full med asfalt är inget jag skulle göra. Lera är inte till för att ta bort asfaltsfläckar. Det kan användas för att ta bort flygrost UNDER asfaltsprickarna.
Asfaltsprickar tas bort med avfettning, ev. en liten nagel då och då.

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

Jag tror du har missuppfattat lerans användningsområde.

Lera används för att ta bort lätta ojämnheter i lacken innan polering. Det vill säga om lacken är sträv, så kör du lera över hela bilen för att få en halare och lättare lack att polera.

Det låter inte bättre att asfaltsbiten åker in i leran. Sett många som använder lera till att ta bort asfalt, tar inte många tvättar innan dom är helt svarta. Självklart får man göra så, fritt land. Men jag tycker inte man ska sitta och rekommendera folk att använda saker på fel sätt smile Avfettning/syra funkar, så varför inte använda det cool

Senast redigerat av marcus0510 (17 januari 2013)

Constantine
17 januari 2013 · 679 Inlägg

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:

marcus0510 skrev:

Fast den där asfaltsfläcken sätter sig ju ganska fint i leran sen, gnugga en lera full med asfalt är inget jag skulle göra. Lera är inte till för att ta bort asfaltsfläckar. Det kan användas för att ta bort flygrost UNDER asfaltsprickarna.
Asfaltsprickar tas bort med avfettning, ev. en liten nagel då och då.

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

Jag tror du har missuppfattat leras användningsområde.

Lera används för att ta bort lätta ojämnheter i lacken innan polering. Det vill säga om lacken är sträv, så kör du lera över hela bilen för att få en halare och lättare lack att polera.

Det låter inte bättre att asfaltsbiten åker in i leran. Sett många som använder lera till att ta bort asfalt, tar inte många tvättar innan dom är helt svarta. Självklart får man göra så, fritt land. Men jag tycker inte man ska sitta och rekommendera folk att använda saker på fel sätt smile Avfettning/syra funkar, så varför inte använda det cool

Nej, jag är mycket väl införstådd i vad lera används till haha, det är någonting jag arbetar mycket med. Visst avfettning och syra kan fungera, men uppenbarligen inte i TS fall, därav jag rekommenderar honom och alla andra som har samma problem att använda mitt knep, dvs lera.

Jag tycker verkligen inte man ska rekommendera folk att använda syra, du löser upp mer än du tror.

marcus0510
17 januari 2013 · 243 Inlägg

Constantine skrev:

marcus0510 skrev:

Constantine skrev:

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

Jag tror du har missuppfattat leras användningsområde.

Lera används för att ta bort lätta ojämnheter i lacken innan polering. Det vill säga om lacken är sträv, så kör du lera över hela bilen för att få en halare och lättare lack att polera.

Det låter inte bättre att asfaltsbiten åker in i leran. Sett många som använder lera till att ta bort asfalt, tar inte många tvättar innan dom är helt svarta. Självklart får man göra så, fritt land. Men jag tycker inte man ska sitta och rekommendera folk att använda saker på fel sätt smile Avfettning/syra funkar, så varför inte använda det cool

Nej, jag är mycket väl införstådd i vad lera används till haha, det är någonting jag arbetar mycket med. Visst avfettning och syra kan fungera, men uppenbarligen inte i TS fall, därav jag rekommenderar honom och alla andra som har samma problem att använda mitt knep, dvs lera.

Jag tycker verkligen inte man ska rekommendera folk att använda syra, du löser upp mer än du tror.

Nothing to do here roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang