Alfa 147 2,0 T.S -05 felkoder på lambdasonder

Henrik_
10 augusti 2012 · 14 Inlägg

Tjena!

Jag håller på att bli helt jävla galen på min förbannade Alfa.
Får felkoder: P0155, P0141 & P1155.
Alltså ena främre lambda låg signal & fel värden och ena bakre ingen signal alls.
Har kollat detta själv med fiatecuscan, den främre som får felkod sticker upp till 3 volt emellanåt, den bakre som får felkod visar ingenting såklart.

Ska tilläggas att jag har bytt:

* Båda främre (regler) lambdorna båda Bosch varav en universial
*LMM, Bosch
*ECU (styrbox alltså) Bosch
*Tändstift NGK Platina
*Luftfilter

Verkstaden kunde inte hitta nå läckor på insugssidan och påstår att det inte är nå fel på lambdorna, men jag vet inte ja. Vet inte längre vad jag ska ta mig till, skulle verkligen behöva hjälp!

/ Henrik

Zeggi
26 augusti 2012 · 28 Inlägg

Har du fått till bilen?

Och när det gäller lambda sensor, är det org du köpt el något ebay skräp?
Finns nämligen många "kopior"

Fel koderna du får beror på taskig lambda. Felen kan även dyka upp med taskigt batteri.
Kör en multimeter mät vad du får ut för volt på både batteri och lambda.

P1155 Alternative Fuel Controller, brukar komma i samband med minst 2 trasiga lambdasensorer..

Att verkstan bytt ut allt det där låter väldigt tokigt... ECU liksom, kan inte varit billigt..
Ta och ring AR-bil eller Autokinito och fråga vad dem har för tips.

Hur funkar din LMM och ditt avgassystem, iofs svårt att missa om någon av dem 2 är trasiga..

Alfa Romeo 156 GTA "Eiaculazione Precoce" (2004)
Henrik_
27 augusti 2012 · 14 Inlägg

Zeggi skrev:
Har du fått till bilen?

Och när det gäller lambda sensor, är det org du köpt el något ebay skräp?
Finns nämligen många "kopior"

Fel koderna du får beror på taskig lambda. Felen kan även dyka upp med taskigt batteri.
Kör en multimeter mät vad du får ut för volt på både batteri och lambda.

P1155 Alternative Fuel Controller, brukar komma i samband med minst 2 trasiga lambdasensorer..

Att verkstan bytt ut allt det där låter väldigt tokigt... ECU liksom, kan inte varit billigt..
Ta och ring AR-bil eller Autokinito och fråga vad dem har för tips.

Hur funkar din LMM och ditt avgassystem, iofs svårt att missa om någon av dem 2 är trasiga..

Japp jag har fått till bilen! smile Jag köpte 1 främre och 1 bakre Bosch lambda från mister-auto och böt själv så nu funkar den fint! big_smile Ville först inte tro på dom koderna, men den talade sanning med fullt fungerade ECU.
Den gamla ECUn sa att det inte fanns någon signal alls med dom främre lambdorna, och bilen gick som en påse skit imellanåt, så ECUn var nog trasig den med.

Men man måste ju bara älska Ebay! Hittade nya styrboxen i England och det sparade jag 10500:- på! big_smile
Bara att koppla in den nya och starta bilen, ingen kodningen eller nånting! smile

Så jag ska väl säga att jag haft tur i oturen smile

Zeggi
27 augusti 2012 · 28 Inlägg

härligt!
Finns som sagt många kopior på Lambda sensorer så det är bara toppen att du fick tag i 2 äkta och fungerande.

Låter jäkligt mysko att du fick tag i ECU som inte behövde programeras, låter nästan för läskigt big_smile
vad händer om du kör in en annan bilnyckel som inte tillhör bilen? (iofs har väl nyckeln ett eget spår) xD

skönt att det löste sig iaf, jag kan säga att felkoder som dyker gör det inte av egen orsak utan det är fel oftast på bil om det inte är så att man kör med ett taskigt batteri wink

Finns många historier på Alfaowner forumet där verkstäder bytt mer el mindre allting och missat batteriet big_smile

Alfa Romeo 156 GTA "Eiaculazione Precoce" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang