Fråga ang husvagnsköp/max dragvikt

RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Har ett fordon med följande info:

Skattevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2160
Ursprunglig totalvikt, kg: 2160
Tjänstevikt, kg: 1646
Max vikt för släpkärra, kg: 1100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3260
Max lastvikt, kg: 514
Största belastning koppling fordon, kg: 75

Hur mycket får jag max dra med den bilen?
Enligt transportstyrelsen om jag förstod dem rätt så får jag dra 1100kg plus ( Största belastning koppling fordon, kg: 75) dvs 1175kg! Tänker jag rätt? förstod jag rätt?
Förstod nämligen inte riktigt de där sista 75kg!

Och kan jag då dra följande husvagn utan att lasta den?
Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 1160
Totalvikt, kg: 1400

Tjänstevikt = vikten på vagnen utan last ju...

Larschan
13 augusti 2012 · 519 Inlägg

Nej den får du inte dra med din bil.

RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Varför inte? Jag får ju dra 1175kg

RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Varför inte? Jag får ju dra 1175kg enligt transportstyrelsen och vagnen väger 1160kg olastad

Larschan
13 augusti 2012 · 519 Inlägg

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Totalvikt på släp, kg: 1400
60kg för mycket

Nu förutsatte jag dock att du bara hade B då.

RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Jag har be kort men det spelar mindre roll för biltillverkaren säger att jag max får dra 1100kg. Med denna bilen.

RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Men vagnens tjänstevikt är ju 1160kg och det är väl det jag ska gå efter! Totalvikten är ju inkl last i vagnen! Jag behöver ju inte lasta i vagnen

Brådhis * Voff voff *
13 augusti 2012 · 10 244 Inlägg

1100 är vad du får dra med den bilen, precis som det står. Kultrycket, som jag antar att dom menade, är en del av vagnens vikt och får alltså inte läggas till.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 augusti 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RichiB
13 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

Ok men om jag ändå drar denna husvagn med bilen, blir det övervikt på  60kg eller 300kg? Dvs ska jag titta på tjänstevikten eller totalvikten? Jag lastar inget i vagnen!

Brådhis * Voff voff *
13 augusti 2012 · 10 244 Inlägg

RichiB skrev:
Ok men om jag ändå drar denna husvagn med bilen, blir det övervikt på  60kg eller 300kg? Dvs ska jag titta på tjänstevikten eller totalvikten? Jag lastar inget i vagnen!

Eftersom du har BE blir det bara 60 kg övervikt du kan få böter för (förutsatt att vagnen är olastad). Hade du bara haft B hade det varit olovlig körning.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 augusti 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RichiB
14 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

ok...
Vad kan det handla om i pengar och hur stor är risken att man åker fast om man bara använder husvagnen 2ggr/år!?
Finns det inte något man kan göra för att få ner vikten på vagnen? har för mig man kan väga ner den!?


Brådhis skrev:

RichiB skrev:
Ok men om jag ändå drar denna husvagn med bilen, blir det övervikt på  60kg eller 300kg? Dvs ska jag titta på tjänstevikten eller totalvikten? Jag lastar inget i vagnen!

Eftersom du har BE blir det bara 60 kg övervikt du kan få böter för (förutsatt att vagnen är olastad). Hade du bara haft B hade det varit olovlig körning.

//Brådhis

sverkera
14 augusti 2012 · 564 Inlägg

Du går över max dragvikt 60 kg redan när du kopplar på husvagnen, sedan fyller du på husvagnen med mat, kläder, badleksaker, trädgårdsstolar, förtält och annan bråte så blir det en hel del kilon till.

Din bil är inte anpassad för att dra den vikten vilket påverkar drivlinans hållbarhet och stabiliteten på väg när du kör. Kostnaden för böter är nog liten i det sammanhanget jämfört med en rasad drivlina eller kraschad bil. Skaffa dig någonting ordentligt att dra med.

RichiB
14 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

bilen jag har är en sprillans ny cheva!
Vagnen kommer köras tom till vår tomt eftersom allt finns där....
Då borde det bara bli 60kg övervikt eller?
För jag ska väl inte kolla på totalvikten om jag inte lastar något i vagnen?




sverkera skrev:
Du går över max dragvikt 60 kg redan när du kopplar på husvagnen, sedan fyller du på husvagnen med mat, kläder, badleksaker, trädgårdsstolar, förtält och annan bråte så blir det en hel del kilon till.

Din bil är inte anpassad för att dra den vikten vilket påverkar drivlinans hållbarhet och stabiliteten på väg när du kör. Kostnaden för böter är nog liten i det sammanhanget jämfört med en rasad drivlina eller kraschad bil. Skaffa dig någonting ordentligt att dra med.

RichiB
14 augusti 2012 · 1 866 Inlägg

stämmer det att om man öka bilens vikt o reggar om den så får man dra mer med den?

wistfors Performance meck
14 augusti 2012 · 342 Inlägg

olovligkörning. kan bli indraget kort om det vill sig dummt. dock borde din släpvagns viktvara 1640 är det såkallat demonterbart eller icke orginal monterat drag?
ska du bara dra vagnen 2ggr varje år så låna eller hyr en bil.

Mvh wistfors

Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2012 · 10 244 Inlägg

wistfors skrev:
olovligkörning. kan bli indraget kort om det vill sig dummt.
Mvh wistfors

Han har BE skriver han ju. Därför går dom på bruttovikten och inte pappersvikten. Därav klarar han sig från olovlig körning, men får däremot böter för övervikt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
14 augusti 2012 · 10 244 Inlägg

RichiB skrev:
bilen jag har är en sprillans ny cheva!
Vagnen kommer köras tom till vår tomt eftersom allt finns där....
Då borde det bara bli 60kg övervikt eller?
För jag ska väl inte kolla på totalvikten om jag inte lastar något i vagnen?

Tittar man på pappret blir det bara 60 kg... Dock vet man ju inte hur mycket av tillbehören (dynor, gardiner, spis, toalett, gastuber osv osv) som fanns i vagnen när företaget typade in den första. Därav misstänker jag oxå starkt att vagnen väger mer än 1160 redan från början.

Enkelt uttryckt: Jag hade inte dragit den vagnen med den bilen... Mest för att det med all sannolikhet finns en bra anledning till att bilens tillverkare valt att ha 1100 som totalvikt på kroken trots att bilen rent viktmässigt skulle kunna få dra mer på B-kort.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
saab_sonett Handledare
14 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

RichiB skrev:
stämmer det att om man öka bilens vikt o reggar om den så får man dra mer med den?

Nej. Eftersom tillverkaren har angivit 1100kg max så finns inga möjligheter att höja dragvikten. Byt bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang