Dubbelmassesvänghjul volvo 940

Sahl_83
19 augusti 2012 · 149 Inlägg

Hur märker man att svänghjulet börjar ge sej?
Jag har fått ett klonkande ljud som låter på tomgång och sen följer varvtalet på motorn fast jag står still utan växel i.
Urtrampningslagret är helt nytt och växellådan funkar som förut, ljudet bara kom helt utan anledning vid lugn stadskörning.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Sahl_83
19 augusti 2012 · 149 Inlägg

Sahl_83 skrev:
Hur märker man att svänghjulet börjar ge sej?
Jag har fått ett klonkande ljud som låter på tomgång och sen följer varvtalet på motorn fast jag står still utan växel i.
Urtrampningslagret är helt nytt och växellådan funkar som förut, ljudet bara kom helt utan anledning vid lugn stadskörning.

Kan tillägga att de e en m90 låda med ny olja och bilen är en 97a

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
volvoqq Lastbilsmekaniker
19 augusti 2012 · 5 149 Inlägg

Hur är laggret inne i svänghjulet då är den bytt med eller

Sahl_83
19 augusti 2012 · 149 Inlägg

Nej de är inte bytt, kan de vara de tro? de låter ungefär som man stoppar in en mejsel i en fläkt (konstig förklaring men ändå smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
jonas 740
19 augusti 2012 · 429 Inlägg

Ingen ide att riva ner lådan o allt för att kolla det lagret som det inte eller behövs sånt lager när man kör m90....

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
jonas 740
19 augusti 2012 · 429 Inlägg

Nä men det sa jag inget om häller, sa att du inte kan kolla på ett lager som inte finns.
Men tycker ljudet borde ändras när man gasar som svänghjulet har mer belastning när man gasar än mot tomgång..
Men som du sa riv ner lådan o kolla om du hittar något fel

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Sahl_83
19 augusti 2012 · 149 Inlägg

Ok du menade så smile konstigt att lagret finns som reservdel att köpa om de inte behövs? men men, jo ljudet följer motorvarven så ju mer man varvar desto mer låter de. Den enda jag hoppas på är att inte lådan är kass eftersom jag precis har bytt den. Jag har mest kört med dom gamla lådorna förut (m46-m47) å måste säga att m90 verkar vara riktig skit!

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
jonas 740
19 augusti 2012 · 429 Inlägg

Det lagret används när man kör m46/m47 med stumt svänghjul och sen de som säger m90 är rena skiten fattar jag inte, då kanske du har fått tag i en dålig växellåda?
För en fräsch sån är knappast en skit låda.
För övrigt är det samma innehåll i en sån som i 850, S/V70...

Men lät det inget innan du bytte växellåda?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
TireSlayer Tvivlare
19 augusti 2012 · 2 266 Inlägg

M90 är skit ja, helt rätt och riktigt. Försvinner ljudet när du trampar ner kopplingen?

:Edit: Kasst dubbelmassehjul slamrar som fasen, nästan så man tror de kommer flyga av.

http://www.youtube.com/watch?v=q97Z3o86ftA

Senast redigerat av TireSlayer (19 augusti 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Truckeroffe Ovejävel!
19 augusti 2012 · 261 Inlägg

när mitt dubbelmassehjul gav med sig lät de som du sa, en skruvmejsel i en fläkt. Men inte alltid.
Körde mysåka helt lugnt o sen bara gav de sig, fullt i metall o klet i hela sprängkåpan..

Bytte till ett annat för de va kris, men har ett enkelmasse liggande ja ska slänga på nästa gång de ger sig smile

Annars kan man göra som vissa, svetsa skiten stumt.

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
nicwei01
23 augusti 2012 · 22 Inlägg

Hallo,

På min Volvo 245 hade jag oxå ett klonkande ljud som följde varvtalen. Det visade sig i mitt fall vara ett vevlager som hade kastat in handduken. Behöver inte vara så i ditt fall beroende karaktären på klonkandet.

//Nicklas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang