Volvo 240 bromspedalen åker i golvet, vad är fel?

Rosenqvist
24 augusti 2012 · 147 Inlägg

Backventilen på slangen som går till bromservot?

Audi S4
KolGruvan
24 augusti 2012 · 1 450 Inlägg

ja oken sitter rätt, sitter 2 nipplar i mitten av oket och en högst upp,

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Rosenqvist
24 augusti 2012 · 147 Inlägg

Är nog ganska svårt att sätta bromsoken fel smile

Audi S4
siiimooon Påstängd
24 augusti 2012 · 1 194 Inlägg

Rosenqvist skrev:
Är nog ganska svårt att sätta bromsoken fel smile

Nej då, det går!

Rosenqvist
24 augusti 2012 · 147 Inlägg

ok,allt går wink

Audi S4
Rosenqvist
24 augusti 2012 · 147 Inlägg

Det står väl girling ate eller bendix på oken?och mig vetligen så ska texten vara utåt till vänster om du byter på vänster sida och höger till höger,

Audi S4
strandberg31
24 augusti 2012 · 2 419 Inlägg

Helt hundra på att nått belägg inte sitter fast? har du lite bromsverkan när du trampar ner pedalen?

Om den bromsar lite och inte beläggen sitter fast så tycker jag du ska åka en sväng och bromsa in den riktigt och se om det blir nån skillnad!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
KolGruvan
25 augusti 2012 · 1 450 Inlägg

alla broms ok plus alla belägg är splitt nya, får inge bromstryck även om man pumpar när bilen e igång, e som att trampa luft

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
lakhea Leg. Bilplågare.
25 augusti 2012 · 218 Inlägg

100 säker på att det inte är läck i nån skarv?
Behöver inte läck mycket för att pellen ska sjunka.
Jag öppnar bara luft nipplarna så får det droppa tills det inte kommer med några luft bubblor. Funkar 9 av 10 typ.
Börjar hb-vb-hf-vf.   
Faktiskt haft samma problem för 100 år sedan på en 240 kom jag på.
Var luft ficka troligen i huvudcyl eller nåt och då öppnade jag lite i nipplarna vid cyl först o sedan fick det stå o droppa vid hjulen. Ställer bara en burk eller nåt under så man slipper skiten på golvet.

KolGruvan
25 augusti 2012 · 1 450 Inlägg

Ja ja är helt säker på att de inte läcker nånstans, har kollat flera gånger , och luft kan de nästan inte heller vara, har lossat vid huvudcyl så de droppar precis som du sa, verkar precis som de e huvudcyl så ska pröva att byta den igen , för kan nästan inte va nånting annat ju:|

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2012 · 13 742 Inlägg

när du luftar får du inte trycka ner pedalen helt utan bara halva slag
framför allt på en så gammal bil

vet på den tiden när 240 bara var 10år gammal och man höll på så tryckte man sönder rätt många cyl pga man pressade dom i botten vid luftningen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
robininfOCUS Med lem
25 augusti 2012 · 768 Inlägg

Har samma problem själv. Tänkte kolla in denna länken när man har lite motivation/ork http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=84305

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2012 · 13 742 Inlägg

att lufta med rikiga doningar är the shit
och då ska det inte smyga in luft någonstans

men börja med att lossa rören lite vid huvudcyl och sen pumpa ur lite olja och sedan dra åt

men jag skulle oxå välja att även släppa ledningarna nere vid bromsfördelaren/reduseringsventilen
som sitter på vänstersidan av rambenet långt bak (om jag minns rätt 10år sen jag mekade sist med en 240)
bara för att försäkra mig om att det inte står luft kvar

med bromsluftaren kan man testa att öka trycket lite extra oxå
eftersom den används mest till abs bilar har man ganska lågt tryck
men ett gamalt hedligt system klarar lite mer tryck dock inte massor av tryck för då far bromsvätske kärlet åt helvete smile

be även någon kolla bromsnipplarna över allt medans någon bromsar
för var med om det på en audi där läckte det vid rören på abs enheten men det var väldigt lite men trycket försvan helt
sprutade inte olja eller nått utan bara så där lagom fuktigt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KolGruvan
2 september 2012 · 1 450 Inlägg

Nu har JA bytt huvudcylinder till en helt ny, pedalen åker fortfarande i golvet så fort ja ptstartar bilen efter ja luftat tusentals gånger, VAD ÄR FELET PÅ MIN BIL!!!??? Lägger snart ner detta och säljer den...

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Cyklop
2 september 2012 · 1 277 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Nu har JA bytt huvudcylinder till en helt ny, pedalen åker fortfarande i golvet så fort ja ptstartar bilen efter ja luftat tusentals gånger, VAD ÄR FELET PÅ MIN BIL!!!??? Lägger snart ner detta och säljer den...

Hm om du hade haft trummor hade jag iallafall kunnat tipsa dej om att självjusteringen kan strula men eftersom det inte är det så vetefan. och inga läckage i några kopplingar eller nåt?

KolGruvan
2 september 2012 · 1 450 Inlägg

Ja gick igenom varenda ledning på bilen förut och verkligen letade efter läckage men hitta ingenting , så läcker gör det inte, kan inte förstå va felet ärneutral

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Cyklop
2 september 2012 · 1 277 Inlägg

Provat att lufta med maskin också?

KolGruvan
2 september 2012 · 1 450 Inlägg

Nej de har JA inte prövat, men har prövat att sätta en slang på nipplarna och sedan i en burk med bromsvätska och pumpa flera gånger, men de funkade inte heller

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
kvarna_21
3 september 2012 · 296 Inlägg

hej

Har exakt samma problem på min 240, jag skulle bara byta oken bak o sen så har jag luftat på alla sätt o vis o det funkade inte, då byte jag huvudcylindern och luftade igen o samma problem, pedalen sjunker, så jag funderar på om jag har satt höger ok på vänster sida o vice versa, är det någon som vet hur oken ska sitta? mina sitter med luftnippeln neråt o inåt är det fel?
Det är dom bakre oken vi pratar om,
blir ju galen snart..

Saab 9000 (1994)
Mitsubishi 3000 GT "Mitsan" (1993)
patrikke
3 september 2012 · 1 749 Inlägg

Luftnippeln ska vara uppåt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang