3189
Sök

Volvo 240 bromspedalen åker i golvet, vad är fel?

1 353 Inlägg
3 september 2012
inte ABS på bilen då så att det är luft i ABS enheten?
lastkännande ventil som spökar, så att du inte får rätt tryck bak när den är upphissad?

There's no replacement for displacement

1 450 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Nej de e ingen abs på denna, så ja börjar faktiskt fundera om de e fel på huvudcylindern som är helt ny, för annars kan ja inte ens tänka mig va de kan va för fel, har skruvat mycket med 240 men har aldrig vart med om att de har krånglat såhär mycket

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

296 Inlägg
3 september 2012
okej tackar för svaret ska testa imorn

9 Inlägg
4 september 2012
xVolvo240x skrev:
Nej de e ingen abs på denna, så ja börjar faktiskt fundera om de e fel på huvudcylindern som är helt ny, för annars kan ja inte ens tänka mig va de kan va för fel, har skruvat mycket med 240 men har aldrig vart med om att de har krånglat såhär mycket

Hej! Känns som att du och jag har gemensamma problem:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=254763

Dock har ju jag abs.

Du har inte nån bromskrafts reducering?

Saker som felat för mig är dessutom gamla/spruckna bromsslangar som sväller och inte håller emot trycket.
Belägg som fastnat pga för mycket rost vid ytan där belägg och ok möts.

1 450 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Ja nånting är ju fel, de konstiga är att bromsslangarna på min är ganska så nya, plus att alla ok och belägg är helt nya,och även huvudbromscylindern.

2 419 Inlägg
4 september 2012
kanske nämnts förut med, om du har bilen avstängd pumpar upp tryck om det går och håller pedalen samtidigt som du startar, sjunker den då? annars lär de va servot som är kasst!

1 450 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Ja den sjunker även om bilen är avstängd, och om servon är kass så ska man ju fortfarande kunna bromsa för den gör ju så det ska bli lättare att bromsa bara.

2 419 Inlägg
4 september 2012
Har du bilen avstängd och pumpar ska det bygga upp vacum och pedalen ska bli hård! blir den inte de så är det nåt galet!

1 450 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Klart den blir hård, men den sjunker om man håller den ner tryckt

2 419 Inlägg
4 september 2012
xVolvo240x skrev:
Klart den blir hård, men den sjunker om man håller den ner tryckt

Då läcker det ju troligen nån stans eller är servot kasst som sagt!

1 450 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
E ju de som e de konstiga, de läcker inte, och servon är ja nästan säker på att de inte är, men ska kolla de i morgon ändå

9 Inlägg
9 november 2012
Hur har det gått för dig?

13 Inlägg
11 november 2012
Tjena, hade nåt liknande problem när jag bytt skivor och belägg på min 240 -87, bromslampan lös och man kunde trampa igenom huvudbromscylindern men hade bromsverkan längst längst nere, bytte den igår och luftade hela systemet, nu lyser inte bromslampan längre och bromsarna tar bra, dock väldigt långt nere, undrar om jag kan ha förstör den nya huvudbromscylindern när jag luftade eller om det kan va luft i den på nåt sätt?

2 419 Inlägg
11 november 2012
ja du kan förstöra den om du trycker för hårt!

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2012
strandberg31 skrev:
Har du bilen avstängd och pumpar ska det bygga upp vacum och pedalen ska bli hård! blir den inte de så är det nåt galet!

Öh...Hur bygger borms-servon upp vakuum med AVSTÄNGD motor?? Det är väl oftast som så att bromsservon är kopplad till insuget  o på slangen mellans servo-insug sitter det en backventil så att vakuumet finns kvar "ett tag" även med avstängd motor. När man sedan trycker ner bromspedalen med avstängd motor så "försvinner" vakummet där av att pedalen blir stum/hård.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 419 Inlägg
11 november 2012
dawwe skrev:
strandberg31 skrev:

Öh...Hur bygger borms-servon upp vakuum med AVSTÄNGD motor?? Det är väl oftast som så att bromsservon är kopplad till insuget  o på slangen mellans servo-insug sitter det en backventil så att vakuumet finns kvar "ett tag" även med avstängd motor. När man sedan trycker ner bromspedalen med avstängd motor så "försvinner" vakummet där av att pedalen blir stum/hård.

förlåt för de! servot bygger upp tryck när motorn är avstängd! pedalen ska sen sjunka när han startar bilen!

4 474 Inlägg
11 november 2012
Hur kan servot bygga upp tryck??? Servon är ju en "bromspedals-förstärkare" i praktiken. Det är MOTORN som gör att servon får "liv", o ja har man pumpat pedalen stum med avstängd motor så SKALL den "sjunka" när man trampar på den med motorn i gång, servon har ju då fått "liv" (vakuum!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
11 november 2012
Gör så här: Palla upp bilen, alla 4 hjulen i luften. Lossa bromsslangarna/rören vid oken, alla 4... Ta 4 PET-flaskor (1.5 liters förslagsvis), fyll de med ca 2 dl gammal/kass bromsolja. Sätt sedan en slang mellan bromsslangarna/rören o flaskorna, "lufta ur" ca 2 dl/ok. Slangarna skall gå ner i PET-flaskan o vara under den gamla bromsoljans yta HELA tiden. Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren, tag gärna hjälp av någon som fyller på "konstant", motorn bör vara igång när man gör detta. Montera tillbaka bromsslangarna/rören. Lossa luftningsnipplarna (alla 4!), sätt en slang mellan nipplarna o PET-flaskorna. "Lufta" sedan ur ytterligare 2 dl/ok. Dra åt nipplarna på de främre oken. Lufta ur ca 1 dl/ok BAK., Drag åt nippeln VÄNSTER bak, lufta nu på "gammalt hederligt sätt" ca 6-7 gånger, dvs du pumpar upp tryck o ber en kompis öppna nippeln en kort sekund, höger bak! Upprepa på andra sidan. Gör sedan samma sak på höger fram o slutligen vänster fram. Bromsarna kommer fungera om du inte har läck eller nåt liknande. Motorn skall vara igång under hela proceduren, håll nivån i bromsvätskebehållaren nära max HELA tiden. Lycka till.
Senast redigerat av dawwe (11 november 2012)

2 419 Inlägg
11 november 2012
dawwe skrev:
Hur kan servot bygga upp tryck??? Servon är ju en "bromspedals-förstärkare" i praktiken. Det är MOTORN som gör att servon får "liv", o ja har man pumpat pedalen stum med avstängd motor så SKALL den "sjunka" när man trampar på den med motorn i gång, servon har ju då fått "liv" (vakuum!)

du är fan dum på riktigt du! om du har bilen avstängd och trycker på bromspedalen vad händer då?

4 474 Inlägg
11 november 2012
Ja INTE fan bygger servon VAKUUM iaf, som du påstår. Testat o bogsera en bil? Tryckte du på bromspedalen? Du fick trycka satans hårt för att bromsa, eller hur? Gissa varför? Jo för att BROMSSERVON "hjälper inte till" när motorn är avstängd, INGET vakuum... Är snarare du som är "dum på riktigt". Vet du inte vad en bromsservo gör, eller hur det är tänkt att den skall fungera så är det bättre att hålla käften.

Med motorn AVSTÄNGD så "tömmer" du servon på vakum typ efter att ha trampat ner pedalen 1-2 gånger, därav att den blir stum/hård
Senast redigerat av dawwe (11 november 2012)

Sök