Gör så här: Palla upp bilen, alla 4 hjulen i luften. Lossa bromsslangarna/rören vid oken, alla 4... Ta 4 PET-flaskor (1.5 liters förslagsvis), fyll de med ca 2 dl gammal/kass bromsolja. Sätt sedan en slang mellan bromsslangarna/rören o flaskorna, "lufta ur" ca 2 dl/ok. Slangarna skall gå ner i PET-flaskan o vara under den gamla bromsoljans yta HELA tiden. Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren, tag gärna hjälp av någon som fyller på "konstant", motorn bör vara igång när man gör detta. Montera tillbaka bromsslangarna/rören. Lossa luftningsnipplarna (alla 4!), sätt en slang mellan nipplarna o PET-flaskorna. "Lufta" sedan ur ytterligare 2 dl/ok. Dra åt nipplarna på de främre oken. Lufta ur ca 1 dl/ok BAK., Drag åt nippeln VÄNSTER bak, lufta nu på "gammalt hederligt sätt" ca 6-7 gånger, dvs du pumpar upp tryck o ber en kompis öppna nippeln en kort sekund, höger bak! Upprepa på andra sidan. Gör sedan samma sak på höger fram o slutligen vänster fram. Bromsarna kommer fungera om du inte har läck eller nåt liknande. Motorn skall vara igång under hela proceduren, håll nivån i bromsvätskebehållaren nära max HELA tiden. Lycka till.
Senast redigerat av dawwe (11 november 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure