Temp mätare på volvo 940 krånglar

Rake
22 augusti 2012 · 164 Inlägg

Temp mätaren på min volvo 940 ftt -93 funkar inte alls som den ska. Problemet kom helt plötsligt en dag bara. Mätaren står alltid i bott eller så visar den ytterst liten temp, den kan stå i 2 olika lägen och det gör den lite då och då. Den kan stå i bott när bilen e varmkörd i en timme. Vad jag har testat att byta är både sjävla mätaren i instrument huset och givaren i toppen (Den mellan ettan och tvåans cylinder, den ska va till instrumentet om jag fattat det rätt). Jag har också resistans mät i kontakten vid instrumenthuset och fått fram vettiga värden, så kablarna till givaren är det inget fel på heller.

Så, nu känns det som jag testat allt, vad mer kan va fel? Vad jag tänkte på mer är att mätinstrumentet mäter ju resistansen i givaren. Då måste den skicka iväg en spänning till givaren för att kunna räkna ut resistansen, om kanske sladden eller kretsen som ska skicka iväg den spänningen är trasig? Men hur hög ska den spänningen vara?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Wedenhag Älskar dej ❤ ❤
22 augusti 2012 · 32 Inlägg

testa o byt hela mätarhuset? jordfel i det? vet det var så på min röda:)

Rake
22 augusti 2012 · 164 Inlägg

Wedenhag skrev:
testa o byt hela mätarhuset? jordfel i det? vet det var så på min röda:)

Nej det har jag inte men alla andra mätare i instrumenthuset funkar ju så tycker det vore konstigt om det var fel på något annat i instrumenthuset än själva tempmätaren som orsakar att tempmätaren inte funkar. Men visst det är väll en möjlighet.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang