Frågor om chippad SAAB 9000 LTT

Ittas
30 september 2006 · 57 Inlägg

Jag har en SAAB 9000 97:a LTT..
Har chippat den också.. Undrar om det är någon som också chippat sin och i så fall undrar
om motorn bröt pga turbon överladdar.. jag vet hur jag ska åtgärda felet, men nyfiken på vilket laddtryck ni låg på när motorn bröt.. vet att de är en LTT men att motorn ska bryta vid 0.8 bar låter lite.. tacksam för alla svar

steffe67 gruvarbetare
30 september 2006 · 152 Inlägg

Ittas skrev:
Jag har en SAAB 9000 97:a LTT..
Har chippat den också.. Undrar om det är någon som också chippat sin och i så fall undrar
om motorn bröt pga turbon överladdar.. jag vet hur jag ska åtgärda felet, men nyfiken på vilket laddtryck ni låg på när motorn bröt.. vet att de är en LTT men att motorn ska bryta vid 0.8 bar låter lite.. tacksam för alla svar

min är laddtrycks spärren bort programerad på men orginal provade jag o fuska upp trycket o då bröts det vid 0,75 bar tror jag .. du har ju "röda" spridare o de pallar mer i laddtryck än 0,8 bar

Senast redigerat av steffe67 (30 september 2006)

Ittas
1 oktober 2006 · 57 Inlägg

steffe67 skrev:

Ittas skrev:
Jag har en SAAB 9000 97:a LTT..
Har chippat den också.. Undrar om det är någon som också chippat sin och i så fall undrar
om motorn bröt pga turbon överladdar.. jag vet hur jag ska åtgärda felet, men nyfiken på vilket laddtryck ni låg på när motorn bröt.. vet att de är en LTT men att motorn ska bryta vid 0.8 bar låter lite.. tacksam för alla svar

min är laddtrycks spärren bort programerad på men orginal provade jag o fuska upp trycket o då bröts det vid 0,75 bar tror jag .. du har ju "röda" spridare o de pallar mer i laddtryck än 0,8 bar

okej.. ger jag han fullt efter 3000 rpm så bryter han inte och då håller jag ca 0.6 bar hela vägen..
men segdrar jag bilen, alltså trycker fullgas i 4:an 5:an på låga varv så bryter han vid 0.8..
en kompis till mig hade en annan 9000 fast FTT, men hans bröt också och de tyckte han var konstigt, så han byta tändningsmodulen och de funkade, de löste hans problem. så jag hade en över så bytade idag. laddet höjdes till 0.9 och då bröt han inte. men bilen gick orent som fan. vad kan de vara?

steffe67 gruvarbetare
1 oktober 2006 · 152 Inlägg

Ittas skrev:

steffe67 skrev:

Ittas skrev:
Jag har en SAAB 9000 97:a LTT..
Har chippat den också.. Undrar om det är någon som också chippat sin och i så fall undrar
om motorn bröt pga turbon överladdar.. jag vet hur jag ska åtgärda felet, men nyfiken på vilket laddtryck ni låg på när motorn bröt.. vet att de är en LTT men att motorn ska bryta vid 0.8 bar låter lite.. tacksam för alla svar

min är laddtrycks spärren bort programerad på men orginal provade jag o fuska upp trycket o då bröts det vid 0,75 bar tror jag .. du har ju "röda" spridare o de pallar mer i laddtryck än 0,8 bar

okej.. ger jag han fullt efter 3000 rpm så bryter han inte och då håller jag ca 0.6 bar hela vägen..
men segdrar jag bilen, alltså trycker fullgas i 4:an 5:an på låga varv så bryter han vid 0.8..
en kompis till mig hade en annan 9000 fast FTT, men hans bröt också och de tyckte han var konstigt, så han byta tändningsmodulen och de funkade, de löste hans problem. så jag hade en över så bytade idag. laddet höjdes till 0.9 och då bröt han inte. men bilen gick orent som fan. vad kan de vara?

fixa nya stift.är de dåliga så kan det bli alla fel. de är ju ungefär som motorns känselspröt.

jonTe
2 oktober 2006 · 5 710 Inlägg

Vem ár fórfattare till programvaran?

MVH Jonas
..............
mannen666666 preem pump
2 oktober 2006 · 836 Inlägg

hade fel på min mv häromsistens och då överladdadade vi ganska rejält
då klipper det vid 1,5 bar

sqr för min del

Senast redigerat av mannen666666 (2 oktober 2006)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Ittas
2 oktober 2006 · 57 Inlägg

steffe67 skrev:
fixa nya stift.är de dåliga så kan det bli alla fel. de är ju ungefär som motorns känselspröt.

men, skulle de kunna räcka för att den inte ska bryta vid 0.8 bar? de är väl för lite med 0.8 bar även för en chippad LTT?

steffe67 gruvarbetare
2 oktober 2006 · 152 Inlägg

Ittas skrev:

steffe67 skrev:
fixa nya stift.är de dåliga så kan det bli alla fel. de är ju ungefär som motorns känselspröt.

men, skulle de kunna räcka för att den inte ska bryta vid 0.8 bar? de är väl för lite med 0.8 bar även för en chippad LTT?

du skrev att den gick orent! det var det jag svarade på men glömde klistra in den frågan.
att den bryter kan vara så ditt trim program ej gått in i boxen o ligger kvar på orginal..
men  kör på fullt laddtryck o trampa på bromsen då ska turbon gå ner på glt=grundtryck..
trim program brukar inte bryta fören efter 1,54 bar har jag för mig... annars får du nog höra av dig till din leveratör av trimmet om spärren ligger så lågt men då borde inte laddtrycket hamna så högt upp eller att det bryter..
hör dig för på :http://forum.saabturboclub.com/
/steffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang