Går på tre cylindrar volvo v40 t4

sollentuna
29 augusti 2012 · 14 Inlägg

tjenna. jag låg i cirka 230 med min volvo v40 t4 då började växellådslampan lysa da gissade jag på att oljan i växellådan hade börjat koka så jag frikopplade sen när jag skulle köra av motorvägen så började motorn hacka sedan när jag öppnade motorhuven så hade oljestickan skjutit up så det var olja överallt.
nu har jag testan kompen i cylindern och det är ingen komp i sista cylindern då är frågan är det hål i kolven eller kolvringen som gått eller något annat som hänt????
har hört att jag har spikat kolven har en bild i mitt album på tänd stiftet hur det såg ut efter.

zemet
29 augusti 2012 · 4 069 Inlägg

Kolven/kolvringen eller toppen som har gett sig. Har du tur är det bara topplockspackningen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Adde_e46 Meck
29 augusti 2012 · 51 Inlägg

Dessa motorer är inte som starkaste på marknaden tyvärr och fråga är ju på viklet ladd du körde när detta hände och om bilen är "orginal" eller moddad i motorn.
vi har sett på ett par av dessa motorer att det tenderar att gå hål på fodren men detta går ju relativt lätt att åtgärda om man vill. maila mig så kan jag berätta mer om detta.

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
Dodge Magnum R/T "RT ProComp" (2004)
BMW 325I coupe "Red-bull" (1994)
BMW E46 "Auto-Gruppen G4 Turbo" (2001)
torpis Forummoderator
29 augusti 2012 · 10 576 Inlägg

Adde_e46 skrev:
Dessa motorer är inte som starkaste på marknaden tyvärr och fråga är ju på viklet ladd du körde när detta hände och om bilen är "orginal" eller moddad i motorn.
vi har sett på ett par av dessa motorer att det tenderar att gå hål på fodren men detta går ju relativt lätt att åtgärda om man vill. maila mig så kan jag berätta mer om detta.

Mvh Adde

Starkaste på marknaden är dem säkert inte, men så dåliga är dem absolut inte.  Du har hittat T4 98-00 med hål i fodren säger du?! utveckla gärna det.

2.0t händer det på, men har aldrig sett en T4 med det felet.

http://henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Adde_e46 Meck
29 augusti 2012 · 51 Inlägg

Hej igen

Nej dålig är den absolut inte men heller inte den bästa som sagt. Vi har haft 3 motorer här nu under senaste året bara som har haft samma problem med att det har gått hål mellan cylinder loppen mellan 2-3 och 3-4. Om detta beror på spikningar eller rent av överbelastning vill jag inte komentera men faktum är att hål har det blivit.

Maskinerna har varit från olika delar av landet och det har varit olika firmor som gjort jobben och då har det varit bla en orginal motor som bara är chippad och 2 som motorer som har varit preppade med allt godis man kan tänka sig.

Om man tittar till gods tjoklek mellan cylinder loppen så är det väldigt lite just på denna motor om man jämnför med andra som ni kan se det finns ett par exempel på i mitt fottoalbum.

Vi har en lösning för detta med en förstärkning av blocket som man fräser in dessa motorer och dettar har visat sig fungera väldigt bra.

Lite som pinsamt men jag är väl inte vaken än för jag såg precis nu att det var T4 vi snacka om och den jag mena var 2.0T så allt detta kanske var i onödan men men.

Mvh Adde

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
sollentuna
29 augusti 2012 · 14 Inlägg

men som tänd stiftet ser ut så borde det inte vara någon packning.
jag vet inte vad den laddade exakt ville koncentrera mig på att hålla bilen på vägen så kollade inte hur mycket den laddade den enda modet jag har gjort är att byta till bsr luftfilter med avskärmning så jag förstår inte vad som hänt.

rudarmy
29 augusti 2012 · 354 Inlägg

Jag har plockat isär en t4-01 som rasat på sista cylindern.
kolven va sprucken mellan ringarna,lossnat småbitar, ventilerna va skadade samt oval cylinderlopp..
Så den motorn va inget å reparera..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
torpis Forummoderator
29 augusti 2012 · 10 576 Inlägg

Adde_e46 skrev:
Hej igen

Lite som pinsamt men jag är väl inte vaken än för jag såg precis nu att det var T4 vi snacka om och den jag mena var 2.0T så allt detta kanske var i onödan men men.

Mvh Adde

På 2.0t spricker blocken ja. De flesta i mina kretsar bygger helt enkelt inte på 2.0t förstärkt eller ej (eller t4 fas2) utan byter till T4 98-99.

borrar man dem till 81.5mm och monterar smidda kolvar/stakar så blir det en stabil puffra som tål upp till 1200hk och det är ju ganska okej, fuskar man kan man däremot rasa motorn även på original effekt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Adde_e46 Meck
29 augusti 2012 · 51 Inlägg

Jo då detta känner jag väl till men kunden väljer ju själv vad han/hon bygger på för maskin där av kan jag bara försöka göra det bästa av dom valda delar som vi får att jobba med :-) sen kan man ju alltid tippsa och rekomendera om annat men kunden bestämmer allid i slutändan

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
torpis Forummoderator
29 augusti 2012 · 10 576 Inlägg

Adde_e46 skrev:
Jo då detta känner jag väl till men kunden väljer ju själv vad han/hon bygger på för maskin där av kan jag bara försöka göra det bästa av dom valda delar som vi får att jobba med :-) sen kan man ju alltid tippsa och rekomendera om annat men kunden bestämmer allid i slutändan

Jag monterar aldrig ihop någonting jag inte tror på. Pratar vi firma och bygga motor på det viset är det ju fort gjort att övertala kunden att byta blocket också. Motorn är ju ändå ur och block kostar "ingenting".

Alla har olika inställning till sin kundvård, jag låter inte kunden bestämma(givetvis med motivering)  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Adde_e46 Meck
29 augusti 2012 · 51 Inlägg

nu är detta kanske lite "off toppik" men nej slälvklart monteras inte nått som man vet är upp åt väggarna galet och som man vet kommer ge problem för kund eller för en själv i slutändan.

Men att tvinga på eller "övertala" en person till nått som hon/han inte vill ha trots att det är mycket bättre och inte "kosta något alls" är inte våran stil då är det bättre att säga nej tack till det jobbet.

Faktum kvarstår ju att åtar man sig ett jobb så utför man det på ett fackmanamässigt sätt och upplyser om allt man bara kan för att ha en så medveten kund som bara möjligt går och berättar om varför man tycker han/hon skall göra si eller så med sin maskin och som du säger motiverar varför.. Sen är det upp till kunde att bestämma. och väljer kunden nått som inte kommer fungera får man förklara varför man inte vill göra detta och tacka nej till jobbet.

Just när det gäller 2.0T motorn har detta visat sig fungera bra med denna förstärkning som jag tidigare nämde sen är det kanske inte det till 1000% optimala men säg någon motor som är 1000% perfekt alla har sina för och nackdelar.

Ta BMW M3 som exempel underbar motor som är relativt hållbar ganska högt upp i effekt och som man kan trima för en billig peng, men vill man ha pyramid ringar i samt borra upp den blir det väldigt trångt lite synd men en i övrigt trevlig maskin.

Ja denna listan kan ju göras sjukt lång på för och nackdelar som du säkert vet så för att avrunda diskutionen och inte gå mer off topik än vad vi gjort så kan vi konstatera att jag svarade felaktigt då jag inte läste vilken motor det var och att alla har olika instälning till vad kundvård är, och att det är en konst att tacka nej till jobb.

Men så länge kunden är nöjd är ju allt bra för det är ju han eller hon som ser till att man har ett jobb att komma tillbaka till.

Vill du diskutera detta vidare med kundvård eller dyrligt kan vi ta det över en kopp eller nått annat drickbart alltid trevligare så. :-)

Mvh Adde

Senast redigerat av Adde_e46 (29 augusti 2012)

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang