tragedy skrev:
en subaru är väl inte lätt o hitta för dessa priser? iaf hittar jag inte en impreza som är ok för d priset.
Och ska man dessutom ha en impreza GT/WRX så ska den vara ordentligt servad, dvs TÄTA oljebyten, skulle inte ta i en GT/WRX med tång om inte oljan är bytt var 1000:e mil, vevlagerras på de motorerna är dyrt, en GT/WRX i den prisklassen är nog inte mjukkörd precis.
Detsamma gäller för Audis 1.8T, är den longlife servad så köp en annan bil, det leder bara till koks, igensatt sugsil och turboras alternativt att kammarna går torra...
Vad gäller de andra märkena du tittat på så är nog BMW:n dyrast i försäkring oavsett om du bara ska ha halv eller trafik, försäkringsbolagen har upptäckt att yngre killar BMW och vinterväglag är en generellt sett riskfylld kombination... I alla fall var det så när jag köpte A4:an, jämförde då mot BMW 3-serie med likvärdig effekt och BMW:n var dubbelt så dyr att försäkra som DKW:n.
Sedan är det ju som så många andra påpekat, bilar kostar pengar utöver inköp och bränsle, räkna med 4000 för en uppsättning däck (om man nu inte ska åka på några kinesiska sunk-puckar), service, reservdelar/slitdelar/verkstadskostnader. Visst, har man tur så behöver man bara byta olja en gång om året + slitdelar såsom bromsar och däck vid behov, men en bil i den prisklassen behöver oftast mer omtanke än så...
En betydligt tråkigare bil än de du listat är toyota corolla, ja, det är en pensionärsbil, ja, den är nära på dödstrött dock så är den i princip billigare i drift än en EU-scooter med den lilla bonusen att man slipper frysa pitten av sig på vintern...