5921
Sök

Bil start / bil batteri

2 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
hejsan jag äger i mitsubishi Galant 2001 och har lagt det mesta på den allt är ganska nytt allt från delar till bilbatteri min fråga lider så här , jag en varmgarage där jag bor och har alltid haft bilen där , jag brukar starta bilen varje 3 dagar de om jag inte jobbar eller på tjänst ,,,,, min fråga är att jag ska åka iväg på semster
i 15 dagar och har ingen som kan starta bilen åt mig men tänkte på att jag har varm garage så skall det inte vara några problem den kanske klarar sig 15 dagar utan start med tanken på att jag har varmgarage och det är ganska varmt här i eskilstuna ,,,,,, tror ni att jag kommer lyckas starta bilen när jag kommer hem håller sig batteriet eller ???? om inte skall jag koppla ur battariet eller sedan koppla tillbaka den igen när jag kommer hem har tänkt på det men min garage i så liten och så att jag måste ta ut bilen ta ut batteriet och sedan kanske knuffa in den vet verkligen inte hhur jag skall göra , men tror ni den kalara sig bra i 15 dagar

21 761 Inlägg
2 september 2012
Om bilen inte har en massa extrautrustning som drar ström fastän bilen är avstängd så bör det inte vara några större problem. Har du möjlighet att låna en elektronisk batteriladdare (tex en CTEK) så kan du koppla in den så att batteriet underhållsladdas hela tiden. smile

2 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
hejsan tack för svaret !!!!!! jag har inget extrautrustning eller något annat , hade tänkt på batteri laddare med hittad inget , frågade folk också var även nära på att köpa men det var onödiga pengar tyckte jag den kostade inte lite men hur som helst så enligt dig skall det inte vara några problem då får vi hoppas på det bästa ......

21 761 Inlägg
2 september 2012
Som sagt, har inte bilen extrautrustning så borde det fungera. Personligen tycker jag att batteriladdare är en bra sak att ha, då kan man exemelvis underhållsladda om batteriet av någon anledning har blivit delvis urladdat. smile

* Voff voff *
11 107 Inlägg
2 september 2012
15 dagar borde inte vara några som helst problem. Vet bilar på mitt förra jobb som kunde stå utomhus en hel vinter och ändå starta på våren utan problem.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

21 761 Inlägg
2 september 2012
Normalt sett är det inga problem med några veckor, däremot finns det väl vissa nyare bilar som har hög "viloström" utan att det är något fel (diverse elektronik, bilens dator eller så) och då kan det räcka med 2-3 veckor för att batteriet har blivit märkbart urladdat. smile

Beror ju även på hur pass laddat batteriet är när man ställer undan bilen också, kör man mycket kortkörningar så finns förstås risken att batteriet redan är högst halvladdat och exempelvis ett 45-50 Ah batteri har inte så mycket användbar kapacitet kvar.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2012)

583 Inlägg
2 september 2012
Skämtar du? 15dagar?... Vad fan har du i bilen som skulle dra sådan mängd ström i viloläge?. Låter som du har ett knappnålsbatteri i bilen som inte klarar att stå still ens nere hos ica. Ifall bilen laddar ur sig har du en krypström / semikortslutning.

Ett bilbatteri som har full laddning och är i gott skick klarar sig i minst ett år i under ganska hårda förhållanden.

Ifall du är orolig för att bilen laddar ur sig. Ta bort minuspolen. Då kan det praktiskt sett inte ladda ur sig alls.

(Förvarar min bilen 4-6månader under vintern och den startar vid minstra vridning av startnyckeln på våren)

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

21 761 Inlägg
2 september 2012
ajonasson skrev:
Ett bilbatteri som har full laddning och är i gott skick klarar sig i minst ett år i under ganska hårda förhållanden.

När batteriet står oanslutet går det, men inte när det är anslutet i en bil med tex larm. Men även ett oanslutet batteri har en viss självurladdning, dock inget anmärkningsvärt om man bara pratar ett par månaders förvaring i kyla.

Jag har inga som helst problem med min bil, drog bara fram exempel som kan göra att ett batteri inte klarar en längre tids stillastående. Har inte ägt någon bil med diverse "krafs" som drar ström i viloläge så jag vet inte hur mycket såna saker brukar dra, men tydligen kan tex 50 mA anses som normal förbrukning i vissa bilmodeller och då räcker det med en månads stillastående för att ett 70 Ah batteri ska bli 50% urdraget. smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
2 september 2012
En annan sak som jag funderar på, varför går du o startar bilen 3 gånger varje dag?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Herr
1 722 Inlägg
2 september 2012
henke_99 skrev:
En annan sak som jag funderar på, varför går du o startar bilen 3 gånger varje dag?

JAG läste var 3e dag, men det e bara jag..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

583 Inlägg
2 september 2012
Drönirettab skrev:
ajonasson skrev:

När batteriet står oanslutet går det, men inte när det är anslutet i en bil med tex larm. Men även ett oanslutet batteri har en viss självurladdning, dock inget anmärkningsvärt om man bara pratar ett par månaders förvaring i kyla.

Jag har inga som helst problem med min bil, drog bara fram exempel som kan göra att ett batteri inte klarar en längre tids stillastående. Har inte ägt någon bil med diverse "krafs" som drar ström i viloläge så jag vet inte hur mycket såna saker brukar dra, men tydligen kan tex 50 mA anses som normal förbrukning i vissa bilmodeller och då räcker det med en månads stillastående för att ett 70 Ah batteri ska bli 50% urdraget. smile

Jao, självurladdning finns givetvis. När ett batteri förlorar spänning börjar en process som heter sulfatisering med vilket gör att ett batteri förlorar sin kapacitet att ta upp laddning.

Ifall du nu är såpass orolig för ditt batteri bör du ta och ampere mäta upp urladdningen utav ditt batteri i viloläge sedan räkna ut hur mycket tid du har kvar innan du måste vara där och ladda det. Ta dock i hänsyn att batterit har inte lika många amperetimmar som om det vore sprillans nytt. Så räkna med säkerhetmarginal.

För att säkerställa bör du vid flertalet tillfällen göra en spänning / volt kurva men även inkludera omgivande temperatur och humiditet. För att inte heller vara orolig för att bilen startar börs det även kalkyleras hur många ampere det kostar av ditt batteri för att dra igång motorn, så du alltid kan vara säker att du har tillräckligt med kräm för att starta.

Övriga alternativ är att skaffa en batteriladdare eller modifiera en old-school vev och svänghjul fram på motorn så du är säker att du klarar starta motorn.

Mvh
Anders

21 761 Inlägg
2 september 2012
ajonasson skrev:
Ifall du nu är såpass orolig för ditt batteri bör du ta och ampere mäta upp urladdningen utav ditt batteri i viloläge sedan räkna ut hur mycket tid du har kvar innan du måste vara där och ladda det.

Jag har som sagt inget som helst problem med min bil, jag ger bara exempel på saker som kan göra att ett batteri inte klarar av en längre tids stillastående. Det är trådskaparens funderingar jag utgår ifrån, har återigen inga som helst problem med min bil. smile

583 Inlägg
2 september 2012
Drönirettab skrev:
ajonasson skrev:
Ifall du nu är såpass orolig för ditt batteri bör du ta och ampere mäta upp urladdningen utav ditt batteri i viloläge sedan räkna ut hur mycket tid du har kvar innan du måste vara där och ladda det.

Jag har som sagt inget som helst problem med min bil, jag ger bara exempel på saker som kan göra att ett batteri inte klarar av en längre tids stillastående. Det är trådskaparens funderingar jag utgår ifrån, har återigen inga som helst problem med min bil. smile

Ursäkta misstog dig att vara trådskaparen big_smile

Mvh
Anders

21 761 Inlägg
2 september 2012
Okej, sånt händer. smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 september 2012
Min 245 har stått i ungefär 1 - 1,5 år nu och jag behöver bara stoppa i nyckeln
och typ titta på den så startar den och då är batteriet i kopplat och bilen
står ute hela tiden.
Brukar pröva var 5 månad, har funkat varje gång.

Så att så länge du inte har nått som drar en massa ström så är det lugnt! smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

21 761 Inlägg
2 september 2012
En sak som alltid drar en viss ström är klockan. Exakt hur mycket ström den drar beror lite på typ av klocka, men ett par mA drar den nog iaf. Låter man bilen stå helt orörd i ett år och att klockan drar tex 5 mA (det är ganska liten förbrukning) så förbrukas nästan 44 Ah, värt att tänka på. smile

När bilen står så pass länge så får man även räkna in batteriets naturliga självurladdning, vilket innebär att batteriet totalt sett urladdas ännu mer. Står bilen ute i "normal" vinterkyla (typ 20-25 minusgrader) så finns i detta fall risk att batteriet fryser sönder, åtminstone om batteriet är mer än 50% urladdat.

888 Inlägg
2 september 2012
Att starta bilen var 3 dag är korkat då den inte hinner ladda upp batteriet igen utan att köras en längre sträcka. Så varje gång du startar bilen sjunker strömmen och till slut så är batteriet tömt och bilen går ej att starta. Har batteriet varit slut så måste du ladda den med en batteriladdare då generatorn inte orkar ladda det fullt.

Sök