3983
Sök

Svårstartad när den är varm (744 - 86) förgasarmodellen!

3 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Hej!

min volvo är väldigt svår startad när den är varm, men bara då.. om den är kall startar den på en sek.. men när den är varm kan det ta upp till 15sek innan motorn börjar tända riktigt... har haft den på verkstad med detta och dem har kollat förgasaren och bytt några tändstift... vad kan det vara??? någon som har varit med om samma sak??
Mvh: Benny

//Benny Karlsson

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Hur är CO-halten, är den hög? Går choken tillbaka ordentligt?
Kolla luftfiltret så att det inte är mycket smutsigt.

3 Inlägg
1 oktober 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur är CO-halten, är den hög? Går choken tillbaka ordentligt?
Kolla luftfiltret så att det inte är mycket smutsigt.

Co halten är på 3.5 choken går helt tillbaka,
luftfiltret har jag inte kollat, men om den startar direkt när den e kall borde den inte göre det när den e varm med?

//Benny Karlsson

21 761 Inlägg
1 oktober 2006
Det vet jag inte riktigt men jag tänkte att om filtret är lite täppt så får den för lite luft i förhållande till bensin och kanske därför blir lite sur.
Fast då borde den iof bli svag när man kör bilen, kanske tänkte lite fel. Nåja, det skadar väl inte att kolla luftfiltret ändå om det var längesedan det blev bytt.

Vet du om verkstaden kollade själva chokefunktionen inuti chokehuset så att den inte läcker igenom lite bensin? En motor med insprutning tex kan bli svårstartad om kallstartsventilen börjar att läcka lite bensin, då får motorn för mycket bensin vid varmstart och blir sur.
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2006)

Sök