Ford Sierra Dohc -89 rycker på låga varvtal

menhir
4 september 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har länge läst på detta forum, men nu är dags för mig att göra mitt första inlägg. smile

Fruns Ford Sierra med DOHC-motor från 1989 rycker vid körning på låga varvtal. Om bilen står stilla på tomgång hörs inget konstigt (ojämnt varvtal) från motorn utan det uppträder först när man kör långsamt. I enstaka fall även när man fått upp farten. Om man släpper gasen vid t ex rödljus eller när man ska bromsa slocknar motorn ibland. Det blir värre ju varmare det är ute. Vintern är problemet inte så stort, men på sommaren rycker det nåt vansinnigt. Avgaserna är osynliga (inte vita/svarta) och bilen rullar dagligen utan andra problem än detta och nedanstående.

Dessutom är värmen i kupén ett skämt och tempmätaren på instrumentpanelen ger inget utslag alls. Jag har köpt en termostat från Biltema men inte bytt än. Misstänker nämligen att även någon temperaturgivare bör bytas samtidigt för att mätaren på instrumentpanelen ska visa temperaturen igen. Frågan är bara vilken givare som ska bytas... På termostathuset verkar sitta tre givare; en fram och två på vänster sida (sett framifrån). Vilken/vilka kan vara värt att byta?

Tror ni att ryckigheten kan ha med värmeproblemen/termostaten att göra eller tror ni att det är något annat som kan vara felet? Mapsensor, lambda etc?

Hoppas ni kan komma med tips! Jag är ingen bilexpert, men hoppas på att någon av er har koll på hur ryckigheten kan åtgärdas.

phk
4 september 2012 · 46 Inlägg

Hej !
Testa att byta spjällägesgivaren mot en begagnad på skroten, kostar max en tjuga Ny på Ford kostar 1345 kr 
Smörj tomgångsmotorn med tex 5 56 eller WD 40, så får du en jämnare tomgång.
Dessa två problemen är standard på DOHC motorn.
Ditt värmeproblem löses med att du tömmer ur kylarvätskan och bakspolar systemet med vanligt vatten från en vattenslang, fyll sedan upp med 50 50 vatten och glykol.
Att inte tempmätaren på instrumentbrädan fungerar beror på temgivaren gått i två bitar, detta också klassiskt DOHCH problem. Ska du köpa en ny se till att få en med grön ring.
Sök på goggle så hittar du sprängskisser på motorn så ser du vad allt sitter.
Bilen är lättmekad, men allt är ju lätt om man kan det !

Lycka till !

menhir
5 september 2012 · 3 Inlägg

Tack för dina tips - ska testa!

Är spjällägesgivaren samma som en TPS eller laga.se's "Givare Gaspedal"?

Angående tempmätaren - den som sitter i nu ser ut att ha svart ring istället för grön. Ska jag ändå köpa en grön?

phk
5 september 2012 · 46 Inlägg

Hej !
Ut på skroten och titta om du kan hitta en begagnad tempmätare, jag köpte själv en på mekonomen och den var svår att få in i hålet.
Spjällägesgivaren är samma som TPS
Ett litet tips ut och titta på skrotarna och köp några av var, det kostar nästan inget.
Be att få gå ut på självplock så kan du själv skruva av det och då ser du hur det sitter.
Jag vet inte var du bor men jag lämnade in min gamla Sierra till Magnus bildemontering i Trelleborg förra veckan och där finns allt på den.
Grön ring satt på min när den brast så jag hämtade en likadan på skroten.
Ett litet tips är att också kolla under huven på Scorpion för den fanns med samma motor.
Jag är 99 procent säker på att ryckigheten är pga av TPS en.

Lycka till !

menhir
7 september 2012 · 3 Inlägg

Är Spjällhuskontakt samma som spjällägesgivare/TPS? Är inte så bra på det där med bilar så de olika begreppen är smått förvirrande. Min lokala skrot hade ingen givare på lager så det får bli beställning på laga eller bildelsbasen.

phk
7 september 2012 · 46 Inlägg

Ja det är samma sak !
Det var några hutlösa priser bildelsbasen hade på begagnade TPS er, jag köpte två begagnade  + alla givarna som sitter på motorn för 20 kronor, men då fick jag ju själv plocka av det ! hmm
Hade inte din lokala skrot någon Scorpio eller Transit med samma motor som i Sierran ?
Synd att jag la in alla extra delar i bilen som jag skrotade förra veckan annars hade jag kunnat skicka det till dig om du bara betalat portot !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang