Saab 9-3 SE 2,0t Polar edition -03

illiuminati
4 september 2012 · 243 Inlägg

Hejsan!

Köpte mig en bil idag, vet att jag kommer få hjälp med problemet men kommer åka till han förnst på Fredag troligtvis så tänkte bara kolla här om någon vet vad det kan vara, bara tänkte så jag inte åker och förvärrar problem eller förstör något.

Check engine lampan lyser, blinkar inte bara lyser.
När jag gasar på lite så kommer en stor rök puff från avgasröret, nästan som när jag utav "misstag" nybörjare och ny körkorts tagare fyllde på min Golf 3 med 14L olja xD

Fast nu är det bara när jag gasar på, inte konstant. Men lampan lyser hela tiden.

Kan jag fortsätta åka med det eller borde jag åka till han som sålde mig bilen som även meckar med Saab väldigt mycket redan imorgon?

Tacksam för svar smile ps: fråga mig inte gällande 14L olja, för att göra det långa kort, jag kollade under olje locket och trodde oljan skulle vara synlig om man säger så istället för att bara kolla stickan, varför jag fortsatte fylla på var för olje lampan fortsatte lysa XD men det var då, lär ju inte hända en andra gång om en säger så.

Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Renault Megane "klistret" (2000)
Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Iggge
5 september 2012 · 241 Inlägg

Kör inte en meter till. Din turbo är nog helt slutkörd.

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
5 september 2012 · 243 Inlägg

Så pass alltså, han hade nydligen monterat dit motorn där han bytt alla slitage delar osv, inte så bra på bilar så kan inte alla namn på delarna han bytt.

Ska även sitta en större turbo i än orginal, från en Aero.
Låter mystiskt att han skulle sätta dit en som är slutkörd då han bara sedan montering kört den 2 dagar xD
Får ringa och fråga imorgon.

Finns inga andra alternativ till vad det kan vara?

Iggge
5 september 2012 · 241 Inlägg

Det låter absolut som att det är din turbo. Jag är nästan säker på att det är den eller så kör du på fel olja. Kör du på fel olja så är det inte vidare bra heller få turbon är mycket känslig. Så något av dessa två alternativ är det. Låter den något nör du gasar?

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
5 september 2012 · 243 Inlägg

Den går väldigt tyst, fint dessutom, la bara märke till stora rök puffar ibland i bakspegeln, har kört omkring idag, och som sagt inte märkt något.

Men tar bilen till han imorgon så får han kolla det, på han lät det som han fyllt i lite för mycket olja bara då han fyllde på idag.

Att han skulle tagit fel olja tror jag inte, han kan saab ut och in, har byggt om och reparerat i flera år har egen stor verkstad där han dagligen är och pillar så smile

Men tack för svar iallafall, hoppas det inte är turbon bara så ja får behålla denna Aero turbo smile

Iggge
5 september 2012 · 241 Inlägg

Kanske topplockspackningen då? Men då brukar inte "check engine" komma fram

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
5 september 2012 · 243 Inlägg

Återkommer med svar imorgon när han fått kolla på det, ska ringa innan jag sätter mig i bilen imorgon så jag som sagt inte förvärrar problemet. Han ska ha bytt alla packningar och slitage delar i motorn, den är ny monterad så har ändå svårt att tro att det är något allvarligt.

Men alla gör ju misstag så kan ju även han ha gjort.
Tur att det är en vän till en bekant så fick 1 månads garanti från han personligen, så han åtgärdar problemet åt mig iallafall smile

Iggge
5 september 2012 · 241 Inlägg

Gör det:-) ska bli spännandr att se vad felet kan vara

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
5 september 2012 · 243 Inlägg

Va nere idag, han bytte backventilen då den var igentäppt eller va det nu var, är som sagt inte så insatt i det, koppla in datorn och återställde, tog typ 20min så börja check engine lampan lysa och rök puffar kommer fortfarande.

Prata med en annan bekant, han sa "bara han inte har satt en slang som går till oljetrycket så den får luft då kan det komma rök puffar"

Så får kolla en extra gång, kunde även vara kvar olja eller va det är i slangarna så skulle vänta 2 dagar och köra lugnt.

Återkommer när det är ficksat med smile

Iggge
5 september 2012 · 241 Inlägg

Ja, jag tror ännu det är något med turbon att göra tyvärr

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
5 september 2012 · 243 Inlägg

Hehe ok smile håller mig borta från den tanken, då om det är kommer han troligtvis montera orginal turbo då jag inte tror han har någon mer Aero liggandes xD men upp till bevis på Fredag förhoppningsvis!

Kolla gärna in min forum tråd om billjud i 9-3 Igge om du har varit och pillat med ljudet i din bil och vet hur det är kopplat, skillnaden på AC 1-3 osv wink

Iggge
6 september 2012 · 241 Inlägg

Elektronik har aldrig varit min grej riktigt men visst har jag installerat bättre ljud nog:-) ska kolla

Saab forever wolf in sheeps clothing
illiuminati
6 september 2012 · 243 Inlägg

Hehe ok smile Har bara inte haft orginal steg osv i bilen förut, har små funderingar på att bygga ut så jag får högtalare i framdörrarna, och om det går att byta det inbyggda steget mot det högre finns ju SS/AC 1 2 och 3, tror jag har 1 nu då jag bara har 3,5" högtalare fram och 6,9" i hathyllan, för att slippa krångla med kablaget bakom stereon när nya åker in, så man bara kan plug n play smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang