Skaffa tjänstebil. Frågor och råd

Sir_x
5 september 2012 · 945 Inlägg

Om några månader är det dags att skaffa en tjänstebil och jag behöver lite hjälp med att välja.
Jag hade helst valt en Bmw 520d men det kommer bli för högt förmånsvärde och jag känner att jag inte vill lägga allt för mycket för egen del.

De bilar jag kollar på är:
Citroen C5 HDI 160
VW Passat TDI 170 DSG BlueMotion Technology GT
Skoda Superb 2,0 TDI

Jag behöver en ganska stor kombi, så småbilar försvinner direkt tyvärr. Hade gärna kört Bmw 120d....
Vilken bil skulle ni välja? Och varför?

Tilläggas bör är att jag inte riktigt fått i ordning på hur man ska få en korrekt uträkning på förmånsvärde mm.
Kan någon passa på att ge mig en fin förklaring så hade jag blivit glad!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
woofers
5 september 2012 · 36 Inlägg

Hej,

Jag har ingen fin förklaring om hur man gör men skatteverket har ju en sådan tjänst. Den har funkat för mig iallafall.
http://www.skatteverket.se/privat/etjan … 03976.html

Jag kör Skoda Superb, förvisso med snål dieseln men jag är riktigt nöjd. Det mesta är ju en Passat och jag tycker likheten är slående. Dock är ju det mesta från den äldre generationen Passat men det är inget som stör. Den fraktar familjen och djuren på ett bra sätt. Sen kan man ju alltid klaga lite.... Ljudnivån är högre än i exempelvis Passaten och mikrofonen i bluetooth-handsfreen är riktigt dålig. Folk hör inte vad jag säger.

Men som sagt. Bra bil och mycket för pengarna skulle jag säga.

davel
5 september 2012 · 347 Inlägg

Farsan har en ny Passat med 4-hjulsdrift. Han är mycket nöjd med den. Jag hade satsat på passaten.
Själv har jag en BMW 316d som tjänstebil. Tycker den är alldeles lysande men som jag förstår det för liten för dig.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Rquired Allmänt envis
5 september 2012 · 12 512 Inlägg

Jag har själv kört Passat och det är en bra bil, en jag hade valt över Superb eftersom jag tycker den är värd det högre priset och mer därtill. Superb är bra, men inte i närheten av lika komplett och bra som Passat.

Citroen C5 måste ändå vara mest bil av dessa, frågan är hur ekonomin blir med en sådan som tjänstebil samtidigt som jag lite fördomsfullt fortfarande ser ett frågetecken kring driftsäkerheten på dem? Snygg och snål är den dock helt klart, PSA är riktigt duktiga på dieselmotorer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sir_x
5 september 2012 · 945 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har själv kört Passat och det är en bra bil, en jag hade valt över Superb eftersom jag tycker den är värd det högre priset och mer därtill. Superb är bra, men inte i närheten av lika komplett och bra som Passat.

Citroen C5 måste ändå vara mest bil av dessa, frågan är hur ekonomin blir med en sådan som tjänstebil samtidigt som jag lite fördomsfullt fortfarande ser ett frågetecken kring driftsäkerheten på dem? Snygg och snål är den dock helt klart, PSA är riktigt duktiga på dieselmotorer.

Passatens pris är dock endast marginellt högre, rör sig om max några hundralappar i månaden. Jag kan tänka mig att Skodan har något större bagage?

Angående C5 så tycker jag det är en trevlig bil. Vet inte exakt hur driftsäker den är, kompisens mamma har en som tjänstebil och jag har inte hört att hon haft några större bekymmer.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Tynnerstroem
5 september 2012 · 345 Inlägg

En i företaget och en på finansbolaget kör Citroën C5 kombi som tjänstebilar, och vad jag har hört ifrån dom så är det kalasbilar. Kanonsköna att åka i med bra ljudnivå och fjädring, riktigt snåla och bra med utrymme. Rekommenderar att du provkör en iallafall! smile

Senast redigerat av Tynnerstroem (5 september 2012)

Interlagos
5 september 2012 · 152 Inlägg

Vem betalar för drivmedlet?

Det brukar spela roll i bilvalet också, dvs hur mycket soppa bilen drar.

Man kan även få "rabatt" på förmånsvärdet om bilen är en miljöbil. Tex så klassas nya Audi a4 2.0 TDIe som miljöbil, mer bil för samma pengar.

Det företaget jag jobbar åt så måste den anställde betala drivmedlet för att sedan rapportera till företaget för att få tillbaka milersättning baserad på körsträcka. Samma ersättning oavsett vilken bil man har. Så väljer man en bil som drar mindre än vad drivmedlet kostar så kan man tjäna en slant.

520D vore ju drömmen om det inte vore för att det kostar pengar :-) Eller, då kanske man tar en M550Xd (eller vad den nu heter exakt)

BMW M3 (2007)
Rquired Allmänt envis
5 september 2012 · 12 512 Inlägg

Sir_x skrev:

Rquired skrev:
Jag har själv kört Passat och det är en bra bil, en jag hade valt över Superb eftersom jag tycker den är värd det högre priset och mer därtill. Superb är bra, men inte i närheten av lika komplett och bra som Passat.

Citroen C5 måste ändå vara mest bil av dessa, frågan är hur ekonomin blir med en sådan som tjänstebil samtidigt som jag lite fördomsfullt fortfarande ser ett frågetecken kring driftsäkerheten på dem? Snygg och snål är den dock helt klart, PSA är riktigt duktiga på dieselmotorer.

Passatens pris är dock endast marginellt högre, rör sig om max några hundralappar i månaden. Jag kan tänka mig att Skodan har något större bagage?

Angående C5 så tycker jag det är en trevlig bil. Vet inte exakt hur driftsäker den är, kompisens mamma har en som tjänstebil och jag har inte hört att hon haft några större bekymmer.

Jag tror bagaget är lite större i liter räknat men om man använder ögonmått upplever jag dem rätt lika, det är baksätet som är imponerande stort på Superb istället. Den måste vara utmärkt som taxi, det är få bilar i den storleksklassen som man verkligen kan sträcka ut i utan att ta i ryggstödet på stolen framför.

Personligen gjorde dock inte Superb ett lika stort intryck på mig som Passat gjort, jag har kört bland annat TSI160 men tycker att kvalitén, komforten och framför allt vägegenskaperna är märkbart sämre. Superb bygger på en mindre plattform inom VAG-koncernen trots att den är så stor, och jag vet inte om det är därför men de Superb jag kört har haft lite knepigt uppträdande. Passat ligger som ett strykjärn på vägen, det tyckte jag inte Superb gjorde.

På samma vis upplevde jag att bromsarna på bilen jag körde var lite klena, jag drog på lite längs en kurvig väg absolut ingen buskörning men med lite högre tempo, och bromsade sedan fullt från 130km/h till stillastående för att simulera säg en älg som kliver upp på vägen. Efter att ha tagit ner farten till 50km/h kändes det som att bromsarna släppte efter lite och efter att ha stannat rök det om bromsarna. Absolut ingen osäker bil på något vis, men jag tyckte den kändes vek jämfört med Passat. Som om den inte är dimensionerad för annat än lugn blandad körning. Jag hade absolut siktat upp mot Passat istället!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sir_x
6 september 2012 · 945 Inlägg

Interlagos skrev:
Vem betalar för drivmedlet?

Det brukar spela roll i bilvalet också, dvs hur mycket soppa bilen drar.

Man kan även få "rabatt" på förmånsvärdet om bilen är en miljöbil. Tex så klassas nya Audi a4 2.0 TDIe som miljöbil, mer bil för samma pengar.

Det företaget jag jobbar åt så måste den anställde betala drivmedlet för att sedan rapportera till företaget för att få tillbaka milersättning baserad på körsträcka. Samma ersättning oavsett vilken bil man har. Så väljer man en bil som drar mindre än vad drivmedlet kostar så kan man tjäna en slant.

520D vore ju drömmen om det inte vore för att det kostar pengar :-) Eller, då kanske man tar en M550Xd (eller vad den nu heter exakt)

Jag misstänker att jag kommer betala drivmedel och rapportera till företaget.

Finns det några andra alternativ i samma prisspann som ni vill rekommendera?
Det behöver vara ett ordentligt lastutrymme och diesel är att föredra. Jag sätter utrustning och komfort före prestanda.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
n0jas OEM <3
6 september 2012 · 194 Inlägg

C5:a är en fin tjänste bil, finns även i en 200hk diesel nu! Gå in till din citroen handlare och kolla.
Mycket bil för pengarna och man åker riktigt bra i dom!
Driftsäkerheten är lika bra som i en passat kan jag lova dig. VW har aldrig varit någon kanon bil i mina ögon.

These days ♪♫
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang