Kamremsbyte, Jetta 1.8 -90.

_Rashe
1 oktober 2006 · 13 Inlägg

tjo..jo de är så¨att en polare t mig erbjöd sig o hjälpa till o byta kamremmen på min vw jetta årsmodell90....han jobbar på honda firman här omkring så ja tog hjälp av han o vi började plocka ner kåpor o de...o sen tog vi bort remmen o nollställde motorn efter markeringarna på service pappret som ja fick av en kompis på statoil....o satte dit den nya remmen o spände upp o plockade dit kåpor o de...o när vi försökte starta kom vi t de fenomenet att bilen ej startade....nu har ja haft bort de där ett antal gånger o börjar rent utsagt bli trött på skiten...har ställt efter markeringarna 8 gånger o den startar ej...
troligtvis är markeringarna fel...nån som har nåt annat tipps för hur kamremmen ska ska vara?? eller ska man lämna in de på verkstad så dom får fixa de...tacksam för snabba svar...
MVH/micke




Lást rubriksanvisningarna?:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

Fixade till det iaf.
MVH jonTe/Moderator

Goffen Administratör
1 oktober 2006 · 2 974 Inlägg

hehe Veven ställer du på strecket som du ser när du skruvar bort den gröna kåpan på växellådan ska vara mitt i hålet så att säga på kamaxeln tittar du på INSIDAN av remskivan o hittar ett jack som ska stå mitt för ventilkåpans kant alltså nästan rakt framåt inte uppåt utan framåt och sist men inte minst fördelaren och jag förutsätter att du sett strecket på den som visar 1ans tänding ställ rotorn mitt för den......

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
_Durka_
1 oktober 2006 · 76 Inlägg

vad är det för motor? 1.6 1.8 förgasare, insprut, centralinsprut, 8v, 16v????

Men hur kan ni lyckats att sättan fel? snurra ni nått på nått drev när ni hade tagit bort remen?
Och märk alltid själv alla dreve med tex tippex inna du plockar bort remen. Så du har både dina märkningar och dom som finns på dreven. Stämmer sedan båda så kan den omöjligt sitta fel.


Men som sagt exakt vilken motor har du?

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!
_Rashe
1 oktober 2006 · 13 Inlägg

sitter 1,8 liters motorn i...
njae den killen som va med sa att man skulle ställa märkningarna när man tagit bort remmen så vi tog bort remmen o snurrade dom så dom stod rätt...o därav uppstod felet..

knugen_1
2 oktober 2006 · 3 Inlägg

gör som goffen säger... du behöver inte göra kompprov... de gör inget om kamremen går av på en sån bil som du har.. o därför kan du inte ha problem me kompet..

pv-rules kung
2 oktober 2006 · 52 Inlägg

ta bort tändstiftet för i:ans cylinder å vrid tills kolven e i topp, ställ kammen så att nockarna på fyrans cylinder e precis på väg att öppna/stänga ventilen,kolla sedan att rotorn i fördelaren pekar mod ettans tändkabel,,,,tror detta sätt e idiotsäkert om man inte har full koll på märkningen.

_Rashe
2 oktober 2006 · 13 Inlägg

att man snurrat motorn spelar väl ingen roll...de är fortfarande riktig komp när man snurrar den...tror inget har hänt så de är bara att få kamremmen rätt så ska den gå...vilket av dom två sätten är rätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang